- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej
Tramwaj wpisany w tkankę miasta, zieleń wokół przystanków, droga rowerowa wzdłuż drzew oraz atrakcyjna zabudowa - tak może wyglądać ul. Do Studzienki po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Propozycja zmian przygotowana przez Biuro Architekta Miasta we współpracy z lokalną radą dzielnicy pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w rezerwie terenowej pod czteropasmową drogę równoległą do tramwaju, która nigdy nie powstanie.
Taka opinia sformułowana przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny, poparta odpowiednią uchwałą, była przyczynkiem do rozpoczęcia konsultacji nad potencjalnymi zmianami wyglądu ul. Do Studzienki po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna z dzielnic południowych do Wrzeszcza.
Trzy przestrzenie i trzy scenariusze możliwych zmian
Właśnie po raz pierwszy zaprezentowano możliwe scenariusze nowego zagospodarowania ul. Do Studzienki w oparciu o trzy kluczowe przestrzenie publiczne nazwane roboczo:
- plac Grunwaldzki - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
- plac Fiszera - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
- plac Traugutta - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.
Koncepcja zagospodarowania każdego z placów została przygotowana w oparciu o trzy scenariusze zabudowy:
- intensywnej zwartej pierzei budynków
- z podziałem na kilka mniejszych budynków
- z zespołem luźnej zabudowy
Ponadto w toku konsultacji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.
To tylko wizja zabudowy, a nie gotowy projekt architektoniczny
Należy mieć na uwadze, że przedstawione wizualizacje są tylko wizją poglądową, a nie projektem architektonicznym. Wygląd budynków jest tu zatem jedynie luźną propozycją. Tak samo należy rozpatrywać kwestie urbanistyczne (w tym wysokość), które nie są jeszcze przesądzone i będą przedmiotem dalszych dyskusji.
Również funkcja nie została jeszcze zdefiniowana na tym etapie, choć z racji sąsiedztwa tramwaju wydaje się, że handel, biura i usługi będą dominować w nowym zagospodarowaniu. O pożądanej funkcji będą wypowiadać się mieszkańcy w toku kolejnych spotkań.
- Chcemy tutaj, we Wrzeszczu Górnym, powtórzyć metodę planowania przestrzennego z Południa, gdzie przystępujemy właśnie do sporządzania nowych planów zagospodarowania przestrzennego dot. parku Południowego na bazie konsultacji prowadzonych przez Biuro Architekta Miasta - mówił na spotkaniu inaugurującym cykl warsztatów dot. ul. Do Studzienki Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz [trasę tramwajową Nowa Politechniczna], ale równolegle chcemy rozmawiać, jak to bezpośrednie otoczenie tramwaju będzie wyglądało w przyszłości.
- Przygotowany i prezentowany dzisiaj materiał jest dopiero punktem wyjścia do dyskusji. Nie należy go utożsamiać z finalną koncepcją, a jedynie jako początek rozmów z mieszkańcami. Materiał ten ma pokazać, jak ta rezerwa terenowa może potencjalnie wyglądać - informuje prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych
Ogromna szansa na przemyślaną zabudowę Do Studzienki
Tereny wzdłuż ul. Do Studzienki ze względu na własność gruntów (w zdecydowanej większości działki miejskie) oraz obowiązujący plan zagospodarowania, określający przeznaczenie wyłącznie pod transport, pozostaną niezmienione co najmniej do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej i decyzji władz miasta o sprzedaży lub/i podjęciu nowego planu.
Nie ma tu zatem możliwości, aby zabudowa powstawała w sposób sprzeczny z wytycznymi, które będą wypracowane w toku konsultacji, a następnie na ich bazie będzie sporządzany nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Niewykluczona jest uprzednia korekta zapisów studium, o którą zabiegać będzie również Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Politechnika Gdańska zainteresowana dobrą przestrzenią
Niemniej ważnym partnerem do rozmów i zarazem właścicielem gruntów jest Politechnika Gdańska, przez teren której będzie częściowo przeprowadzona trasa tramwajowa, a znaczną część pasażerów będą stanowili studenci i pracownicy uczelni. I w tym przypadku uczelnia chce wykorzystać jego realizację do stworzenia atrakcyjnych stref wejściowych na kampus.
- Dążymy do tego, aby otworzyć się z naszym kampusem na dzielnicę. Nasz teren jest zamykany wyłącznie wieczorem ze względów bezpieczeństwa. Obecnie realizujemy kompleks informatyczny STOS, który poprzez swoją formę zagospodarowania terenu będzie stanowił jednocześnie wejście na tzw. Górę Szubieniczną [punkt widokowy wraz ze zbiornikiem retencyjnym Stary Sobieski - dop. red.]. Chcemy, aby również nowe zagospodarowanie wzdłuż Do Studzienki były przyjazne dla mieszkańców oraz naszych studentów - dodaje Mariusz Miler, kanclerz Politechniki Gdańskiej, będącej partnerem konsultacji społecznych.
Przebieg torowiska ustalony i nie podlega dyskusji
Pierwsze spotkanie organizowane przez Biuro Architekta Miasta dot. zmian wzdłuż ul. Do Studzienki miało przede wszystkim charakter informacyjny. Zostało zdominowane przez temat przebiegu tramwaju ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
I choć sam przebieg torów nie jest elementem konsultacji ze względu na powstającą już pełną dokumentację techniczną oraz wcześniejsze decyzje władz miasta, wielokrotnie podnoszono kwestię sensowności budowy takiego układu torowego.
W tym zakresie pojawił się wniosek o wykonanie dodatkowej wizualizacji ul. Boh. Getta Warszawskiego wraz z torowiskiem, ruchem aut, parkingami oraz przejściami dla pieszych.
Kolejne spotkanie konsultacyjne 24 października
Poruszono także zagadnienia dot. potencjalnej kolizji tramwaju z reliktem bramy do parku w Królewskiej Dolinie, kwestię zabezpieczenia przeciwpowodziowego, przebiegu drogi rowerowej oraz udziału zieleni w nowym zagospodarowaniu.
Kolejne spotkanie odbędzie się 24 października o godz. 17:30 w gmachu Hydromechaniki Politechniki Gdańskiej i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym.
Miejsca
Opinie (186) 3 zablokowane
-
2022-10-01 12:23
Rezerwa pod drogę która nigdy nie powstanie ;-)
to może właśnie tam powinien biec tramwaj?- 10 3
-
2022-10-01 15:25
Brakuje płotu
Na wizualizacji nie ma płotu odgradzającego PG od reszty świata. Ten płot na pewno będzie, jest w przepisach. Nie spełnia swojej roli, bo pijaczki i tak sobie poradzą, a ludzie muszą chodzić naokoło do najbliższej bramki, ale tak już w Polsce musi być i będzie.
- 4 4
-
2022-10-01 15:34
Piękna Zielona Wyzwolenia (1)
Od kilkunastu lat czeka my w Nowym Porcie na Nową Wyzwolenia,a ostatnio na Zieloną Wyzwolenia. Wizualizacje są piękne,ha,ha,ha.
- 7 5
-
2022-10-02 13:00
Nie trzeba było...
...dążyć do likwidacji bocznicy do portu. Przeszkadzał Wam pociąg 3 razy dziennie. To teraz macie tiry co 3 minuty. Sami sobie zgotowaliście sobie ten los.
- 0 0
-
2022-10-01 20:08
nie bedzie i tyle
- 2 1
-
2022-10-01 20:48
Ojej! Ile tam zieleni na tej wizualizacji!
Zielone dach, zieleń między szynami. Samochody też byłyby zielone, ale jakoś zniknęły. A beton, aż zzieleniał z radości. To się nazywa zielona ściema. Wcisnąć patobetonozę opakowaną w zielony papierek
- 8 2
-
2022-10-01 22:47
filmik akurat uruwa sie tuż przed Bohaterów Getta Warszawskiego
przypadek?
- 10 3
-
2022-10-02 00:23
To nie są konsultacje
Jeśli wynik jest już znany i zatwierdzony przez władze. To spotkania informacyjne. Chociaż tu bądźcie uczciwi.
- 8 2
-
2022-10-02 08:09
Spokojnie. Tu jest Gdańsk, tu rzeczy dobre muszą skwaśnieć
aż staną się bardziej możliwe do realizacji, czyt. będzie można to zmonetuzować. Niekoniecznie w sposöb oficjalny.
- 4 1
-
2022-10-02 11:18
Parafrazując wstęp do artykułu (2)
... zieleń wokół przystanków, droga rowerowa wzdłuż drzew oraz atrakcyjna zabudowa - tak może wyglądać ul. Do Studzienki BEZ realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna.
- 3 3
-
2022-10-02 12:37
Nie może bo w takim przypadku miasto nie da kasy na tą inwestycję ! (1)
Priorytetem jest tramwaj !
- 3 1
-
2022-10-02 15:21
Priorytetem
Są działki dla deweloperów ;)
- 2 1
-
2022-10-02 11:23
Trasa tramwajowa (2)
nie ma żadnych szans na realizację ze względu na ogromne koszty, opór społeczny, szkody środowiskowe czy ochronę konserwatorską.
- 5 3
-
2022-10-02 12:35
Opór jednej króciutkiej uliczki Bohaterów Getta Warszawskiego ! to taki wielki opór ? (1)
Nie rozśmieszaj mnie bo mam zajady ! Większość mieszkańców Gdańska jest ZA !!! tą inwestycją i pragną by jak najszybciej powstała Nigdy interes kilku mieszkańców króciutkiej uliczki nie może być w sprzeczności z tak wielką inwestycją mającą służyć tysiącom mieszkańców dużych dzielnic Gdańska ! mającą na celu szybsze przemieszczanie się do centrum miasta i to jest priorytet !
- 4 2
-
2022-10-02 13:44
Szybkie przemieszczenie się tramwajem?
Hahaha
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.