• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus zawsze odjeżdża minutę przed przyjazdem PKM-ki

Maciej Naskręt
18 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pasażerom trudno przesiadać się z PKM-ki na autobus miejski. Pasażerom trudno przesiadać się z PKM-ki na autobus miejski.

Pasażerowie narzekają na rozkład linii 155. Autobusy odjeżdżają z przystanku PKM na Jasieniu zobacz na mapie Gdańska w kierunku południa Gdańska... minutę przed przyjazdem pociągu z Wrzeszcza.



Czy komunikacja miejska powinna dostosować się do rozkładu pociągów PKM?

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

Gdy we wrześniu 2015 r. ruszyła linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie mógł dostosować rozkładu jazdy linii autobusowej 155 do rozkładu PKM. Powód? Pociągi nie kursowały ze stałą częstotliwością.

Jednak po marcowej korekcie rozkładu jazdy taką stałą częstotliwość udało się uzyskać. Odjazdów autobusu linii 155 jednak nie zmieniono. Za każdym razem wyrusza on w trasę na minutę przed przyjazdem pociągu.

- Wszystkie PKM-ki z Gdańska Wrzeszcza wjeżdżają na stację Gdańsk Jasień w takcie 28 i 58 minut po pełnej godzinie, a autobus odjeżdża z PKM Jasień minutę przed przyjazdem pociągu czyli 27 i 57 minut po pełnej godzinie - napisał czytelnik o pseudonimie Robi.
Połączenie rozkładów jazdy autobusu linii 155 i pociągów PKM. Połączenie rozkładów jazdy autobusu linii 155 i pociągów PKM.

Zmiana rozkładu rozsypie siatkę połączeń



Zdaniem organizatora przewozów, linia 155 - oprócz dojazdu do Jasienia - zapewnia przesiadki na liczne inne linie autobusowe i tramwajowe na pętli Łostowice Świętokrzyska. Na liczne wnioski pasażerów skoordynowany został ruch autobusów linii 155 z pociągami PKM w najbardziej obciążonym kierunku, czyli do portu lotniczego, Osowy, Gdyni oraz Kartuz.

- Ponieważ pociągi PKM często przyjeżdżają niepunktualnie, to aby przesiadka była skuteczna i ewentualne opóźnienie na nią nie wpłynęło, trzeba założyć rezerwę czasową wynoszącą około 10 minut. Dlatego też jakiekolwiek dodatkowe przesunięcie odjazdów linii 155, nawet nie o 10, a choćby o 2 czy 3 minuty, spowoduje automatycznie desynchronizację z rozkładami jazdy innych autobusów i tramwajów - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM.
Mówiąc prościej: skoordynowanie rozkładu 155 z PKM na Jasieniu rozsypie całą siatkę połączeń i skomunikowań tej linii z liniami autobusowymi i tramwajowymi na pętli Łostowice Świętokrzyska, co wiązałoby się z tym, że pasażerowie nie mogliby się szybko i prosto przesiąść na i z autobusu 155 na inne środki komunikacji miejskiej.

Rozkład jazdy gdańskich autobusów i tramwajów.

Jak temu zaradzić?



Aktualnie nad projektem nowego poprawionego rozkładu jazdy PKM pracuje zespół roboczy, który na wniosek ZTM w Gdańsku przygotowuje taki rozkład jazdy pociągów, aby na Jasieniu była możliwa przesiadka we wszystkich kierunkach. Do tego czasu ZTM wypracuje rozwiązanie tymczasowe, które będzie jednak wymagało większej ingerencji w układ linii. Dlatego też propozycje zmian będą konsultowane najpierw z radami dzielnic.

Miejsca

Opinie (280) 8 zablokowanych

  • węzły przesiadkowe (2)

    Problem mają nie tylko korzystający z PKM. Tak ułożone są rozkłady autobusów i tramwajów, że przesiadający zmuszeni są czekać. Serce "Rośnie: jak widzę ogon tramwaju odjeżdżającego z przystanku właśnie kiedy podjeżdża autobus. Drzwi nie zdążyły się otworzyć, tramwaj odjechał. Następny za 12 min.
    I w dugą stronę tak samo, tyle że autobusy jeżdżą co 40 minut, więc jeszcze gorzej w drodze powrotnej.
    Czy mróz, czy śnieg czy mocno wieje= CZEKAMY.

    Powodzenia życzę tym, którzy już niedługo będą musieli się przesiadać na węźle przesiadkowym przy Forum Radunia.
    Przystanek Śródmieście to nie Dworzec Główny. Nawet o pasażerach PKP pomyślano, by tak, że będą musieli sobie poczekać aby dostać się na pociąg.
    Takiej chorej organizacji komunikacji nie ma w całej Europie.
    Węzły przesiadkowe mają sens na obrzeżach, aby umożliwić zostawienie samochodu i dojazd komunikacja miejską. Lub przesiadko na dalsze środki transportu.
    W Gdańsku zapewne w drodze wynalazczości własnej tworzy się na siłę węzły przesiadkowe w centrum ( Forum Radunia) lub blisko centrum ( Kartuska) . Bo władza tak chce.

    • 7 1

    • W wielu dużych miastach nie ma węzłów przesiadkowych w centrach, bo tam przede wszystkim rolę komunikacji miejskiej pełni metro. Stąd węzły przesiadkowe na obrzeżach. U nas jest SKMka, która w sumie pełnić mogłaby rolę głównego środka transportu na osi północ - południe. Trzeba by tylko zrobić jakąś odnogę na Kokoszki (rozjazd w Kiełpinku z linii PKM) oraz dociągnąć SKMkę na Orunię a dalej może pomyśleć o jakiejś odnodze do dzielnic południowych gdzieś w kierunku na Kowale/Straszyn. Tym sposobem mielibyśmy szybki transport szynowy, który w korkach by nie stał. Autobusy pełniłyby tylko rolę dowozową z obrzeży Trójmiasta do węzłów przesiadkowych lub kursowałyby w dzielnicach gdzie nie ma tramwaju. Uważam, że autobusy nie muszą pchać się do centrum aż z Osowej np., gdyż przy tak długich trasach można być pewnym, że zawsze złapią niemałe opóźnienie. Dla takiej Osowej idealnym środkiem transportu byłby autobus jadący Spacerową po buspasie do Oliwy (albo szybki tramwaj, ale taniej wyjdzie autobus) + PKMka. Ale oczywiście kursy w godzinach szczytu musiałyby w jakiś sensownych taktach. Dla innych dzielnic podobne rozwiązania.

      • 1 0

    • Proponuje rozchodzić na przystanku czekanie na tramwaj,ćwiczenia,ćwiczenia i jeszcze raz ćwiczenia

      • 0 1

  • wiecie co jest najlepsze..

    że pod siedzibą PKM na Budowlanych cały ich parking zastawiony jest samochodami.
    A to oznacza, że nawet pracujący dla PKM, mając przystanek Matarnia pod nosem, nie jeżdżą PKM tylko samochodami.

    • 11 0

  • ogólnie ZTM Gdańsk ma wydymane na pasażerów- pisałem już w sprawie busa 122 by jeździł co 30 minut (3)

    a nie raz na godzinę, to się Sopotem wykpili, że tam nie chcą częściej. Pisaliśmy, żeby 210 jeździł częściej na lotnisko i by po 22.30 z lotniska do Gdańska były busy przynajmniej do północy i też mieli to w d*pie. ich to nie obchodzi- nie wiem za co oni biorą pieniądze- mała Sycylia budynia

    • 5 4

    • Napisz jeszcze raz tylko niech jeździ co 10 minut jak szaleć to szaleć a co (1)

      • 0 0

      • metro w wawie może

        • 0 0

    • karnowski zapłaci, Karnowski będzie miał

      a po 22:30 masz z lotniska N3

      • 0 0

  • dobrze, że Danzig przeszedł pod naszą jurysdykcję

    wyobrażacie sobie sytuację, że wszystko chodzi jak w zegarku? Byłoby nudnie!
    Dzisiaj wpadnie do Polski Merkel. Może podrzucić jej temat? Jaj programiści uporają się z naszym problemem...

    • 3 4

  • Ale o co wam chodzi? Przecież to jest cała istota komunikacji miejskiej

    Czekanie na przystankach, przesiadki, smród, ścisk i hałas. Bez tego nie miało by to wszystko sensu.

    • 6 2

  • Nie da się

    Zygmunt Gołąb - rzecznik prasowy ZKM, kto tam pracuje?

    • 4 2

  • Proste rozwiązanie

    Z linii 155 zlikwidować przystanek Pólnicy i autobus będzie mógł kilka minut później z PKM Jasienia ruszać. A i czas przejazdu się skróci. Po co ten przystanek?

    • 4 4

  • Nowy rozkład (2)

    Jeżdżę do pracy z Gdańska (wsiadam na PKM Matarnia) do Gdyni Głównej. Pociąg jest 7.15. Jeśli na niego nie zdążę - nie ma żadnego alternatywnego połączenia. Gdyby spróbować jechać na około - pociąg do Wrzeszcza odjeżdża minutę wcześniej o 7.14. Zostaje albo czekać 34 minuty na kolejny i być w Gdyni o 8.17, albo 24 min na jedyny kolejny pociąg do Wrzeszcza i przesiąść się na SKM i być w Gdyni w najlepszym układzie o 8.29. A na marginesie już od Matarni jeśli nie od Kiełpinka miejsca są już tylko stojące. Biorąc pod uwagę wsiadający za chwilę tłum na Osowej - średnio! Drogie PKM - ludzie tymi pociągami jeżdżą do pracy! P.S. Każdy pociąg wyjeżdżający z danego przystanku powinien mieć swój odpowiednik dla 8h dnia pracy przy powrocie. Np. Pociąg o 7.30 (powrót 16.30), dla ludzi mających 30 min dojazdu do pracy w Gdyni. Pociąg o 7.45 (powrót 16.15), dla ludzi mających 15 min dojazdu do pracy w Gdyni. Itd.

    • 9 1

    • No to tyle jeżeli chodzi o twoja fantazję ...

      A teraz czas wracać do rzeczywistości, no już szybciutko

      • 0 2

    • dziwie się tobie narzekasz a jednak nie zrezygnujesz z jazdy komunikacją

      ja bym to już dawno zrobił na twoim miejscu

      • 0 2

  • a czemu nie jest odwrotnie

    co było pierwsze ... autobus czy pekaemka?

    • 4 0

  • Najgorsze, że Politechnika Gdańska kształci ludzi na kierunku Transport, znam zakres studiów i bez problemu absolwenci zasiadający w róznorakich urzędach powinni sobie radzić z planowaniem zrównoważonego transportu miejskiego. W czym zatem jest problem, że po 10 latach od założenia kierunku jest taki sam syf jak był?

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane