• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy kursują już po Głównym i Starym Mieście

Krzysztof Koprowski
26 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Pierwszego dnia z nowej linii korzystali głównie miłośnicy komunikacji miejskiej


W sobotę ruszyła zapowiadana od kilku miesięcy linia 100, która kursuje po uliczkach Głównego i Starego Miasta w Gdańsku. Towarzyszyliśmy z kamerą nielicznym pasażerom, pragnącym przetestować nowe połączenie.



Co może się okazać największą słabością linii 100, którą trzeba będzie skorygować?

Naszą podróż rozpoczęliśmy o 10:20 na przystanku pod dworcem głównym. Podczas przejazdu spotkaliśmy przede wszystkim... dziennikarzy innych mediów oraz dwie osoby, będące miłośnikami komunikacji miejskiej.

- Chciałem zobaczyć nową linię i przy okazji podjechać do biblioteki, która jest na trasie. Moim zdaniem linia jest ciekawa, podobne rozwiązanie stosowane jest np. w Wiedniu i może się sprawdzić w Gdańsku - ocenia Adam Mehring, członek Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Podczas kolejnego przejazdu na trasie Dworzec Główny - Targ Węglowy - Ogarna - Mieszczańska - Kuśnierska - Chlebnicka - Klesza - Krowia - św. Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Gnilna - Rajska - Podwale Grodzkie - Dworzec Główny, bo taką zawiłą trasę pokonują minibusy, towarzyszył nam (oprócz dziennikarzy innych mediów) jeden pasażer. Wsiadł na Targu Węglowym, bo chciał przetestować nową linię, a podróż traktuje czysto krajoznawczo.

Dopiero za trzecim razem w autobusie pojawiło się kilku pasażerów, ale oni również w większości sami określali się mianem miłośników komunikacji miejskiej i chcieli sprawdzić, jak działa nowe połączenie.

- Chcieliśmy się przejechać na całej trasie nowej linii autobusowej, bo jesteśmy miłośnikami komunikacji miejskiej. Planowaliśmy wysiąść na Targu Rybnym, ale postanowiliśmy pojechać do dworca - mówi pani Grażyna, podróżująca z osobą towarzyszącą.

Czy zatem linię 100 można potraktować jako porażkę Zarządu Transportu Miejskiego? Wydaje się, że taki osąd byłby obecnie dalece niesprawiedliwy. Wiele osób na trasie ze zdumieniem patrzyło jak autobus przecina wąskie uliczki i zatrzymuje się na przystankach, które wśród spacerowiczów również budziły zaskoczenie.

Ponadto sobotnie deszczowe przedpołudnie nie zachęcało do opuszczenia własnego domu, nie mówiąc o podróżach komunikacją miejską. Wydaje się, że potrzeba czasu, by ludzie w ogóle zauważyli i dowiedzieli się o nowej linii.

Jako wadę "setki" należy bez wątpienia uznać fatalną częstotliwość kursowania. Autobusy jeżdżą co 20-30 minut, a w dodatku ostatni kurs odbywa się jeszcze przed 23, co wpisuje się w pogląd, że w gdańskim śródmieściu o północy idzie się spać.

Z pewnością uruchomienie linii 100 także nocą i zsynchronizowane z odjazdami pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej byłoby zbawieniem dla imprezowiczów, którzy teraz muszą iść aż na dworzec główny, co po wielogodzinnej zabawie nie jest dla każdego prostym wyzwaniem.

Tak rzadkie kursy nie są też atrakcyjne dla osób, które chcą dojechać do Śródmieścia tramwajem lub pociągiem i przesiąść się na minibus. Długie wyczekiwane na busik, połączone wcześniej ze wspinaczką po schodach przejść podziemnych, nie zachęci do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń komunikacyjnych.

Wydaje się też, że dla mieszkańców południowych dzielnic wygodniejszy byłby przystanek nowej linii przy Złotej Bramie zobacz na mapie Gdańska, a nie w pobliżu Teatru Wybrzeże zobacz na mapie Gdańska, tak by móc łatwo przesiąść się z tramwajów lub pozostałych autobusów.

Pod względem technicznym, wnętrze nowych autobusów jest dość dobrze wyciszone, a drzwi wystarczająco szerokie, choć dość długo się otwierają. Brakuje natomiast niskiej podłogi na całej długości. Podczas podróży da się wyczuć jazdę po bruku, ale większą zmorą są kierowcy, którzy zastawili praktycznie wszystkie przystanki i okolice skrzyżowań.

I to właśnie przez kierowców samochodów autobus na każdym kursie łapał kilkuminutowe opóźnienie, manewrując między źle zaparkowanymi autami. Pod tym względem szczególnie trudny okazał skręt z ul. Ogarnej w Mieszczańską zobacz na mapie Gdańska.

- Mieszkańcy utrudniają nam, parkując pojazdy na skrzyżowaniach, przez co przyjeżdżamy opóźnieni. Jeżeli chodzi o prowadzenie, to jedynym utrudnieniem jest przyzwyczajenie do wciskania sprzęgła [autobusy, w przeciwieństwie do innych pojazdów ZKM Gdańsk, nie mają automatycznej skrzyni biegów] przy otwartych drzwiach, przez co silnik automatycznie gaśnie - dzieli się wrażeniami z pierwszego dnia obsługi linii 100 pani Anna, kierowca ZKM Gdańsk.

Zgodnie z zapowiedziami władz miasta, linia 100 ma funkcjonować przez cały rok. W okresie Jarmarku św. Dominika przypuszczalnie zostanie zmieniona trasa przejazdu. Na "setce" obowiązują takie same bilety, jak w pozostałych pojazdach ZTM Gdańsk. Podobnie jak ma to miejsce w tramwajach i autobusach, bilety można również nabyć bezpośrednio u kierowcy.

Miejsca

Opinie (288) 5 zablokowanych

  • I tak trzymać!

    Piesi, busy, rowery. Samochodom już dziękujemy!

    • 14 24

  • Budyń do pierdla tam gdzie miejsce oszustów.

    • 33 6

  • Dobre rozwiazanie (1)

    W całej cywilizowanej europie wprowadza się tego typu rozwiązania. Taka komunikacja to wsparcie dla osób starszych, matek z dziećmi i przeciętnych mieszkańców starówki. Dobra metoda na wydostanie się ze starówki. Widziałem takie autobusy funkcjonujące w miastach znacznie gęściej zabudowanych i bardziej popularnych turystycznie niż Gdańsk, jakoś nikt się nie oburzał. Ja bym polityki do tego nie mieszał, normalne rozwiązanie transportu publicznego wcześniej czy później i niezależnie pod jak jakimi rządami trzeba było to wprowadzić.

    • 28 29

    • 100

      I gdzie ma ta matka pojechać z wózkiem ze Św.Ducha do targu Rybnego, nawet na Dworzec nie dojedzie głuptaku, a starsze osoby wolą spacerek do Żurawia..

      • 5 2

  • Przejazd nowym autobusem (5)

    Mimo tylu niewybrednych wypowiedzi ja osobiście projekt ten popieram. Korzystałem dzisiaj z tego autobusu i prawie na całej trasie był zapełniony. Niestety wysoka podłoga tego pojazdu, niemożliwość podjazdu w niektórych miejscach pod krawężnik a na niektórych przystankach wsiadanie i wysiadanie odbywało się z poziomu ulicy, co jest wielkim utrudnieniem dla osób starszych i kalekich. Dziaj (w sobotę) mimo małego ruchu samochodów przejazd odbywał się z przeszkodami, szczególnie na skrzyżowaniach gdzie parkują samochody. Zobaczymy jak będzie fukcjonowała linia w dni powszednie. Na pewno nie obejdzie się bez pomocy Straży Miejskiej lub Policji.

    • 25 25

    • ten autobus powinien mieć LEMIESZ i parkujące zawalidrogi - spychać....

      • 10 3

    • Nie dla autobusu

      Jaki zapełniony? Widziałem go wielokrotnie bo mieszkam przy jego trasie. Większość kursów był pusty.

      • 12 4

    • Jest na to rada. Samochody odholowywać na koszt właścicieli. Jak jeden z drugim zapłaci to się nauczy parkować.

      • 8 4

    • Ten post pisał chyba ktoś, kto wymyślił autobus na Starym Mieście.

      • 11 8

    • Ja jestem przeciwny wciskaniu w wąskie uliczki autobusów!!!

      • 6 2

  • (3)

    Jak będę szedł na spacer ulicami Głównego Miasta i natrafię na ten szajs to nie mam zamiaru mu zejść z drogi. Niech sobie czeka.

    • 35 15

    • To nie schodź (1)

      Może od razu połóż się aby można było po tobie przejechać. Lecz się na nogi bo na głowę za późno.

      • 14 5

      • A jak będzie miał gąsiennice?

        • 2 2

    • Zbojkotuj tak jeszcze pociągi najlepiej ekspresowe.

      • 9 3

  • Fajnie, że chociaż napęd

    nie jest spalinowy. W końcu do bardzo stare miasto i wszyscy dbamy o ekologię.

    • 23 1

  • Autobus na Długiej , Mariackiej itp ??? (2)

    Co za durny pomysł??!!
    Przecina Długa, Mariacka... ? Autobus???
    Ogolnie chcą zamknąc Stare Miasto dla samochodow
    a ulice na ktorych wogole nie powinno byc ruchu puszczaja autobus??? paranoja

    • 51 12

    • (1)

      zamykane parkingi i coraz to nowsze zakazy by Stare Miasto było deptakiem...
      a teraz sobie autobus jezdzi????

      • 10 6

      • Otwarcie zabytkowych części miast dla komunikacji miejskiej jest stosowane w wielu zachodnich miastach np. w Wiedniu.

        • 3 9

  • brawo ZTM! teraz proszę przejąć ZKM i SKM! (4)

    czy ta linia ma jakiś specjalny regulamin?
    co z wózkami dziecięcymi i rowerami?

    • 10 6

    • (1)

      Miejsce na wózki i rowery znajduje się w tylnej części pojazdu.

      • 5 4

      • dzięki. perfect

        • 1 3

    • To nie ZTM ale wice prezydent Lisicki jest sprawcą zamieszania.

      • 5 0

    • ztm ma przejąć zkm? po co? ZTM to jednostka organizacyjna UM która zarządza transportem to na jej zlecenie wykonuje je ZKm czy Zakład komunikacji miejskiej.

      • 1 0

  • BEZEDURA

    Dziś są problemy z przejazdem ? A co będzie w czasie Jarmarku ? Duża część trasy przebiega po terenie tej imprezy . Tłumy na Długim Targu , Mariackiej , stragany na Rybackim Pobrzeżu . To niby tylko 3 tygodnie Jarmarku , ale już widzę ten bajzel .

    • 35 6

  • ZATRUWACZ PRZYRODY

    BEZ SENSU SPACER NA PIECHOTE UROKLIWYMI ULICZKAMI JEST LEPSZY.POZATYM WSZYSCY SIE STARAJĄ WYPROWADZAC RUCH SAMOCHODOWY POZA MIATO A TUTAJ W SRODKU MIASTA CZEKAC AZ POTRĄCI JAKIES DZIECKO ZATRUWA SRODOWISKO SPALINAMI NIECH CHOIAZ ROBIĄ NA PRĄD LUB GAZJESTEM NA NIE

    • 37 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane