• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy nocne pojadą nawet co 30 minut

Krzysztof Koprowski
6 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Już od połowy grudnia autobusy nocne na większości linii nocnych będą kursować z częstotliwością co 60 minut. Już od połowy grudnia autobusy nocne na większości linii nocnych będą kursować z częstotliwością co 60 minut.

Od 15 grudnia szykuje się znaczna poprawa częstotliwości kursowania komunikacji nocnej w Gdańsku. Na niemal wszystkich liniach autobusy będą jeździć przez cały tydzień co godzinę, a w niektórych relacjach nawet co pół godziny. Dodatkowo zmianie ulegają trasy wielu linii.



Schemat komunikacji nocnej w Gdańsku od 15 grudnia. Schemat komunikacji nocnej w Gdańsku od 15 grudnia.
Bezpośrednim przyczynkiem do wprowadzenia nowego rozkładu jest zmiana rozkładów kolejowych, w tym także Szybkiej Kolei Miejskiej. - Z uwagi na koordynację pociągów SKM z liniami nocnymi w rożnych węzłach przesiadkowych, zmianie ulegną również rozkłady jazdy autobusowych linii nocnych. To idealny moment, aby przy okazji wprowadzić kompleksowe modyfikacje w rozkładach jazdy i trasach wszystkich linii nocnych, albowiem zmiany te wymagają wymiany informacji przystankowej w całym Gdańsku i gminach ościennych - dodaje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Dlaczego takie zmiany nie są wprowadzane w okresie wiosenno-letnim, kiedy linie nocne cieszą się dużo większym zainteresowaniem niż zimą? Jak informuje ZTM, prace nad taktem godzinnym zainicjowano już w 2009 r., ale urzędnicy musieli uwzględnić możliwości finansowe pozostałych podmiotów zrzeszonych w metropolitalnym związku komunikacyjnym. Nie bez znaczenia były i są także wciąż rosnące przychody ze sprzedaży biletów i coraz większa liczba pasażerów.

- Wprowadzana obecnie nowa oferta będzie obowiązywała w przyszłorocznym sezonie wiosenno-letnim. Należy też pamiętać, że czas adaptacji pasażerów do nowych rozkładów jazdy i tras to około dwa miesiące, a turyści planujący przyjazd do Gdańska w sezonie 2014 r. już teraz zaczynają sprawdzać i oceniać ofertę przewozową - tłumaczy Zomkowski.

Jak oceniasz nową ofertę komunikacji nocnej w Gdańsku?

Oprócz zmian czasu odjazdów autobusów wszystkich linii i dostosowania większości z nich (tj. N1, N2, N3, N4, N5, N6, N8, N12 i N13) do nowego 60-minutowego taktu, zmianie ulegają także trasy przejazdów autobusów linii:

Autobusy linii N1 pojadą w obu kierunkach od dworca głównego trasą: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa - Trakt Św. Wojciecha - Podmiejska - Małomiejska - zajazd: Platynowa - Uranowa - Krzemowa - Platynowa - Świętokrzyska - zajazd: Bergiela - Porębskiego - Bergiela - Świętokrzyska - Guderskiego - Jaworzniaków. Na odcinku Dworzec Główny - Osowa przez Zaspę-Przymorze trasa pozostaje bez zmian.

Autobusy linii N2 nie będą już dojeżdżać do Migowa-Jasieńskiej, ale w zamian linia zostanie wydłużona do dzielnic południowych oraz Nowego Portu. Trasa nowej nocnej "dwójki" to: Łostowice Świętokrzyska - Havla - Łostowicka - Nowolipie - Rakoczego - Bulońska - Rakoczego - Jaśkowa Dolina - Konopnickiej - Zator-Przytockiego - Wrzeszcz PKP - Lendziona - Grunwaldzka - Kościuszki - Hallera - Hallera Baza ZKM. Wybrane kursy pojadą na wydłużonej trasie: Dworska - PCK - Gdańska - Krasickiego - Wyzwolenia - Mar. Polskiej - Wolności (powr. Władysława IV - Na Zaspę) - Nowy Port.

Autobusy linii N4 od połowy grudnia będą kursować nie od pętli przy ul. Kaplicznej, a od pętli tramwajowej Jelitkowo, a następnie trasą: Kapliczna - Piastowska - Obrońców Westerplatte (powrót: Polanki - Rybińskiego) - Wita Stwosza - Wojska Polskiego - Grunwaldzka - Zwycięstwa - Błędnik - Podwale Grodzkie - Wały Piastowskie - Okopowa - Zaroślak - Stoczniowców - Wronki (powrót Reformacka) - Buczka - Worcella - Cienista - Witosa - Wilanowska - Havla - Łódzka - Warszawska - Piotrkowska. Wybrane kursy będą wydłużone ulicami: Warszawska - Jabłoniowa - Przywidzka - Czermińskiego (czyli tak jak linia 156).

Autobusy linii N5 na terenie Pruszcza Gdańskiego zamiast do Urzędu Pocztowego, pojadą pętlą uliczną: Chopina - Wojska Polskiego - Grunwaldzka - i dalej po stałej trasie do Gdańska. Na zmodyfikowanej trasie zostanie uruchomiony nowy przystanek "1 Maja" w ciągu ul. Wojska Polskiego.

Linia N6 zostanie skrócona ze względu na wydłużenie trasy N13. Autobusy kursować będą na trasie: Dworzec Główny - Wały Jagiellońskie - Hucisko - Nowe Ogrody - Powstańców Warszawskich - Beethovena - Trzy Lipy - Piecewska (powrót Rakoczego) - Bulońska - Rakoczego - Potokowa - Góralska - Niedźwiednik.

Na linii N12 nadal obowiązywać będzie zmiana trasy wymuszona budową ul. Nowej Wałowej. W kierunku Jasieńskiej między przystankami Swojska a Dworzec Główny autobusy jeździć będą przez Kliniczną - Zwycięstwa - Błędnik bez przystanków pośrednich. W kierunku przeciwnym, obowiązuje stała trasa Wały Piastowskie - Jana z Kolna.

Trasa linii N13 zostaje wydłużona w kierunku północnym. Autobusy tej linii poruszać się będą trasą: Żabianka SKM - Subisława - Pomorska - Chłopska - Obrońców Wybrzeża - Dąbrowszczaków - Kołobrzeska - Bażyńskiego - Wita Stwosza - Wojska Polskiego - Grunwaldzka - Zwycięstwa - Błędnik - Podwale Grodzkie - Wały Piastowskie - Armii Krajowej - Sikorskiego - Witosa - Havla - Świętokrzyska - Niepołomicka - zajazd: Kampinoska - Srebrna - Niepołomicka - Przebiśniegowa - Wielkopolska - Ofiar Grudnia 1970 r.

W ciągu tygodnia większość kursów na wszystkich liniach nocnych będzie realizowana standardowym taborem 12-metrowym. W weekendy, tj. w nocy z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę, na liniach N1, N4 oraz N12 planuje się wprowadzenie taboru 18-metrowego, przegubowego.

- Warto pamiętać, że na liniach nocnych wszystkie przystanki posiadają status "na żądanie", z wyjątkiem Dworca Głównego, Bramy Wyżynnej, Huciska, Portu Lotniczego oraz przystanków początkowych i końcowych. Obowiązują także bilety zgodne z taryfą nocną - przypomina zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czytaj też: Czy komunikacja nocna jest bezpieczna?

Komunikacja nocna w Gdyni

W Gdyni wielkich zmian nie będzie, bo odjazdy nocnych autobusów częściej niż co godzinę to od lat nic nadzwyczajnego. Pojazdy najpopularniejszej linii N10 kursującej od Kaczych Buków przez centrum do Babich Dołów, jeżdżą obecnie co 40 min. w wieczorno-nocnym szczycie pomiędzy godz. 23 a 2 w nocy, a potem co godzinę, ale za tydzień rozkład się zmieni. Niewiele rzadziej jeździ N20, kursujący pomiędzy Chwarznem, także przez centrum oraz Chylonię do Pustek Cisowskich. W nowym rozkładzie będzie jeździł w takcie co 60 minut. Pozostałe linie są uzupełnieniem ofery i jeżdżą rzadziej, a wszystkie są na bieżąco dostosowywane do zmian w rozkładzie SKM, który zmieni się także za tydzień.

Miejsca

Opinie (217) 2 zablokowane

  • super, brak autobusu nocnego do Migowa to jest to, nie ma to jak noca isc piechota przez cala Morene, brawo!!! (1)

    • 0 3

    • Do Migowa będą aż 3 linie

      N2, N6 i N12.

      Czy wszyscy mieszkańcy tego blokowiska pokończyli 3 klasy podstawówki, że do geografii nie dotrwali i nawet map nie potrafią czytać?

      • 1 0

  • Komunikacja w Gdyni to paranoja! (6)

    Tak pocieli kursy od 15 grudnia, że głowa mała, w dodatku nic nie jest skorelowane z kolejkami, a w Gdańsku jakoś to działa.

    • 3 1

    • Co w Gdańsku działa? (5)

      Nie kompromituj się takimi komentarzami. Nawet pomimo wielu absurdów (jak np. sprzedaż karnetów w pojazdach), serwowanych przez Olgierda Tadeusza, komunikacja miejska w Gdyni zawsze będzie na wyższym poziomie niż w Gdańsku.

      Przyczyna jest prosta - tam żadne urzędasy się nie wtryniają, a plan od lat realizuje Olgierd Tadeusz i zaufani mu ludzie - specjaliści w tej dziedzinie.

      W Gdańsku ZTM to fikcja. Jak urzędas nakaże to stworzą linię wzdłuż ulicy Długiej (100) i będą wozili powietrze, tylko po to by urzędnikowi X czy Y się to podobało.

      Gdynia jest otwarta na współpracę z innymi przewoźnikami niż komunalni, dlatego dysponuje większą ilością pojazdów i w dzień autobusy kursują znacznie częściej niż w Gdańsku. W nocy po prostu nie ma potrzeby - to nie Warszawa.

      Tabor autobusowy i trolejbusowy w Gdyni jest bardziej zadbany. No i w końcu - ZKM potrafi tu zaoferować alternatywę dla SKM-ki pod postacią np. takich połączeń jak linia S czy J. Gdańsk ma w taryfie wpisane bilety na linie pośpieszne, pomimo że takich linii nie potrafi (bądź nie chce) utworzyć.

      To tyle o ich profesjonalizmie.

      • 1 3

      • Otwórz oczy :) (3)

        Średnia wieku taboru w Gdyni >17 lat, Gdańsk < 12 lat. W Gdyni nie ma ani jednego automatu biletowego i ani jednej przystankowej tablicy elektronicznej z informacjami w czasie rzeczywistym.

        • 3 2

        • Średnia wieku tu nie gra roli (2)

          Tylko stan techniczny, który w Gdańsku jest katastrofalny. Z 36 Neoplanów zostało może 6, a następne w kolejce do kasacji czekają 12-letnie MAN-y.

          O automatach biletowych już pisałem, że to absurdalny upór Olgierda Tadeusza, aby sprzedawać karnety w autobusach.

          Co do tablic - w Ostrołęce też są i, w przeciwieństwie do Gdańska, działają tam POPRAWNIE.

          • 1 1

          • Widać, że nie jesteś w temacie (1)

            Zapraszam do nas na zajezdnię PKA i będziesz mógł ocenić naocznie.

            Co do tablic - to nawet w Ostrołęce są a w Gdyni - nie ma ani jednej.

            • 2 1

            • A ZKM Gdynia to samo PKA?

              Człowieku, bo zacznę podejrzewać, że w ZKM Gdańsk pracujesz, którego tabor stanowi 98% komunikacji miejskiej w tamtym mieście.

              • 0 1

      • Co Gdyni nie działa?

        Pan Olgierd jest tak profesjonalny, że od 20 lat nie potrafi zainstalować automatów biletowych i tablic na przystankach :(
        A tabor rozpada się na oczach :(

        • 2 2

  • ancymony

    A co z Jasieńską????????? pogięło ich z N2???

    • 0 3

  • W Gdyni to chyba niedługo światło zgaśnie o ... godz. 20:00 :(

    Nowy rozkład jazdy linii nocnych w Gdyni to farsa.

    • 3 0

  • autobus na fosfory

    a co z autobusem w str. westerplatte bez przesiadek

    • 1 0

  • A co z Matemblewem (1)

    • 0 0

    • z buta !!!!!! ha ha ha !!!!!!

      • 0 0

  • Lepsze N1?

    Dlaczego N1 ma tak mocno zmienioną trasę? Nie ma już teraz połączenia z Chełmem, Ujeściskiem, Jabłoniową, Jasieniem... Porażka, tamtędy na prawdę dużo ludzie jeździ.

    • 0 3

  • No pięknie...

    N2... Nie było go między 2 a 3:40 to teraz nie będzie w ogóle Brawo!

    • 1 2

  • Gdynia

    A co z Gdynią? bardzo mało autobusów jeździ w stronę Oksywia, Obłuża. Fajnie by było gdyby jeździł bezpośredni do Sopotu. Z pewnością bym się przesiadł z auta na autobus.

    • 1 0

  • N1

    To są 2 różne N1 jeżdżące różnymi trasami?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane