- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (29 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Autostrada A1 - a może... spisek?
Na spotkaniach dotyczących autostrady A1 wszyscy są jej gorącymi zwolennikami. Niestety - zwolennikami na tyle bezsilnymi, że droga ta, o której mówi się od 1972 roku, ciągle zostaje jedynie w sferze planów.
- Nie wierzę w to, że czegoś tak ważnego nie można wybudować przez 20 lat tylko z powodów finansowych - powiedział "Głosowi" Andrzej Czernomord, wiceprezydent Pomorskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. - Każdy przedsiębiorca wie, że pozyskanie kapitału nie jest aż tak trudne. Za brakiem decyzji muszą stać zupełnie inne powody. Rozmawiając na ten temat z ludźmi związanymi z regionem coraz częściej daje się słyszeć opinie, że urzędnicy w Warszawie są przekupieni przez tych, dla których wybudowanie tej drogi oznacza wymierne straty.
Takim opiniom jednoznacznie przeciwstawił się Witold Górski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Propozycja złożona przez koncesjonariusza - Gdańsk Transport Company - jest zbyt kosztowna - tłumaczył minister odpowiedzialny za transport i gospodarkę morską. - Można to porównać do Mercedesa i Daewoo. Ten pierwszy jest lepszy, ale drugim też można całkiem dobrze jeździć. Dążymy do pewnego obniżenia kosztów - np. na drodze można zamontować mniej kamer bez szkody dla bezpieczeństwa.
Rząd stoi teraz przed koniecznością podjęcia decyzji. Do wyboru są trzy opcje l kontynuacja negocjacji dotychczasowych warunków - to opcja kosztowna dla budżetu ale najszybciej prowadząca do finału. Druga możliwość to l zakończenie negocjacji niepowodzeniem, co umożliwi wybudowanie drogi taniej ale w późniejszym czasie i z nadwerężonym wizerunkiem Polski jako inwestora. Trzecia ewentualność, która ma być faworyzowana przez Ministerstwo Infrastruktury, to l zgoda koncesjonariusza na obniżenie kosztów poprzez ich rozłożenie w czasie.
- Czas przy tej inwestycji odgrywa niebagatelną rolę - tłumaczył prof. Jan Burnewicz z Uniwersytetu Gdańskiego. - Gdyby A1 powstała w latach 90., korzyści byłyby nieporównywalnie większe niż gdy powstanie w obecnym dziesięcioleciu. Wraz z odkładaniem tej inwestycji, korzyści zmniejszają się. Powstają nowe korytarze transportowe omijające Polskę i części tego transportu, który przepływa teraz poza naszymi granicami, nigdy nie uda się już odzyskać.
Zarówno przedstawiciel UG jak i GTC odrzucali zarzuty, że A1 jest kosztowna. Z przedstawionych wyliczeń wynika, że jest ona tańsza od budowanych obecnie A2 i A4 oraz przebiega przez obszar, który zamieszkuje więcej ludzi i na którym wytwarzana jest większa część produktu krajowego brutto.
Opinie (38)
-
2003-06-28 12:53
przeciez to sie nadaje na dowcipy dla innych krajow. swietowac 21 rocznice planu autostrady...mogli sobie podarowac takie osmieszanie sie. w 'normalnym' kraju pewnie swietowano by juz z 15 rocznice otwarcia nowej autostrady. debata darmowa nie byla na pewno, pieniazki poszly na tzw. pierdzenie w stolek, bo zadnch z tego plynacyz z tego korzysci nie wyczuwam. a moze sie myle, bo takie swietowanie planow umacnia w duchu..?
- 0 0
-
2003-06-28 18:16
odnosi sie wrazenie ze w Polsce idzie dobrze tylko defraudacja, ale nie gospodarka.
- 0 0
-
2003-06-28 18:55
W 21 rocznicę opracowania pierwszych założeń techniczno-ekonomicznych dla odcinka autostrady A1 z Gdańska do Warlubia spotkali
się po raz kolejny zwolennicy jej budowy. q___de 21 lat planują, to pewnie z 40 będą budować.
Jednak wesoło jest w Polsce- 0 0
-
2003-06-29 15:07
oj tak, Polska to kraj , Kraj najwiekszych jaj.
a może tak by opodatkować te spotkania i do tego głupote naszych /czytaj krajowych /polityków to kasa z podatków by była!- 0 0
-
2003-07-01 15:36
do kochajacego Gdansk
odezwalem sie ale w sumie to nie wiem po co
A1 to sprawa rzadowa dopoki rzadza komuchy nic z niej nie bedzie
co najwyzej pozmieniaja jescze kilka razy zasady udzielenia koncesji
by ostatecznie przegonic chetnych na budowe- 0 0
-
2003-07-03 20:50
tiry na tory
wiele instytucji krajowych i zagranicznych wykazuje wyzszosc transportu kolejowego nad samoczodowym
- 0 0
-
2003-07-04 22:35
metro
proponuję zorganizować 1-wsze spotkanie dotyczące budowy metra z 3-miasta na hel, proszę bez sporów czy z gdyni , z gdańska , czy z sopot, i tak ruszy z kartuz , jedno jest "pewne" przez zatokę. Dosyć panie i panowie z ministerstw i innych urzędów, po co planować ekspresowe S-7 czy S-6 , obwodnic północnych , południowych .
Z A C Z N I J C I E B U D O W Ę przedłużeń obwodnicy w stronę Tczewa, Kiezmarka,Wejherowa i Pucka a już będzie się lepiej jeździć , to tylko ok. 150 -200 km dróg- 0 0
-
2007-02-23 21:54
To polityka a nie spisek
Polityka oczywiscie nie Polska tylko pewnego wielkiego osciennego kraju, ktory nadal w Polsce wszystko moze. Podobno wszystko co sie u nas dzieje jest dla nich przezroczyste. Mianuje autorytety. Kreuje bogaczy. Tworzy opinie. Nawet popiera ekologow, to znaczy za wyjatkiem rury baltyckiej-tam ich zwalcza...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.