• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Awantura w autobusie. Będą sankcje dla kontrolerów

Maciej Korolczuk
28 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju

Krzyki, szarpanina, opóźnienie odjazdu autobusu i ostatecznie - brak mandatu dla gapowiczki. Tak wyglądała interwencja kontrolerów Renomy w gdańskim autobusie. Przełożeni ocenili ich postawę jako "naganną" i "nieakceptowalną" i zapowiedzieli wyciągnięcie konsekwencji.



Czy miałeś do czynienia z nieprofesjonalnym zachowaniem kontrolera biletów?

Do incydentu w autobusie linii 199 doszło w środę po godz. 9 rano na przystanku przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska. Do autobusu weszło dwóch kontrolerów Renomy. Na przedzie pojazdu jeden z nich poprosił o bilety dwie pasażerki zza granicy. Jedna z nich okazała ważny bilet miesięczny, druga - biletu nie miała.

- Wcześniej chciała go kupić u kierowcy, ale próbowała zapłacić banknotem 20-złotowym i kierowca odmówił sprzedaży, mówiąc, że musi mieć odliczoną kwotę. Chwilę później weszli kontrolerzy i się zaczęło - opowiada pan Gracjan, autor nagrania, które przesłał do naszej redakcji.
Na trwającym ponad 5 min filmie widać kłótnię i szarpaninę pasażerki bez biletu z jednym z kontrolerów, który próbował zatrzymać ją w pojeździe i wypisać jej mandat. Drugi z nich całemu zdarzeniu się przyglądał.

- Ej, co wy robicie, o co chodzi w ogóle? - pyta jeden z podróżnych.
- Ta pani nie ma biletu - odpowiada mu jeden z kontrolerów.
- No i co z tego? Nie możecie z nią wyjść na zewnątrz?
- Tragedia, coś strasznego. Wstyd, tylko wstyd Polakom przynoszą - komentowali inni pasażerowie.
- Ludzie, ale wy wstrzymujecie autobus!
- Nie szarp się z nią może co? - odzywały się kolejne głosy.
- Puśćcie ją, nie szarpcie się z dziewczyną - zainterweniował jeden z podróżnych.

- Druga z kobiet - ta z ważnym biletem - stała na zewnątrz i próbowała wyciągnąć koleżankę na zewnątrz. Dopiero po interwencji innych pasażerów obie strony zaczęły ze sobą rozmawiać. Z tego, co mówił jeden z kontrolerów wynikało, że jej dokumenty mogli sprawdzić tylko w pojeździe i mają zakaz wysiadania z podróżnym przed zakończeniem kontroli - dodaje pan Gracjan.
Co mówi Regulamin kontroli biletów?

Zaglądamy do Regulaminu kontroli biletów w ZTM Gdańsk. W pkt. 10. czytamy, że wszelkie formalności z pasażerami naruszającymi przepisy taryfowe lub porządkowe winny być załatwiane wyłącznie w pojeździe, z zastrzeżeniem wynikającym z treści pkt. 14, w sposób taktowny, grzeczny i jednocześnie stanowczy. Niedopuszczalne jest komentowanie braku biletu, zachowań pasażerów, ocenianie postępowania, wyglądu itp.

Według przepisów w razie odmowy zapłacenia należności i niemożności ustalenia tożsamości pasażera, kontroler ma prawo ująć pasażera i niezwłocznie oddać go w ręce wezwanej uprzednio Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa uprawnienia do zatrzymania pasażera i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości. Do czasu przybycia funkcjonariusza pasażer obowiązany jest pozostać w miejscu wskazanym przez kontrolera.

Po wyjściu z autobusu kontrolerzy jednak odpuścili. Po krótkiej wymianie zdań kobiety szybkim krokiem oddaliły się w kierunku skrzyżowania z ul. Chłopską, a pracownicy Renomy pozostali na przystanku.

Postawa naganna i nieakceptowalna

Co na to ich pracodawca? W krótkim oświadczeniu zarządu, podpisanym przez reprezentującego interesy firmy mecenasa Łukasza Syldatka, czytamy, że "postawa kontrolerów była naganna", a ich postępowanie "nieakceptowalne". Wobec kontrolerów zostaną też wyciągnięte konsekwencje.

- Sprawa może być oceniana w dwóch sferach - na płaszczyźnie formalnej oraz przez pryzmat tego, czego nasza firma oczekuje od kontrolerów. W sensie formalnym kontroler, do czasu przybycia Policji, ma prawo zatrzymać pasażera, który nie posiada biletu i odmawia okazania dokumentu. Niewątpliwie jednak postawa kontrolerów była naganna. Wielokrotnie podkreślamy podczas rozmów z kontrolerami, że w kontaktach z cudzoziemcami powinna cechować ich uprzejmość, powinni unikać sytuacji konfliktowych i łagodzić ewentualne spory. Postępowanie zaprezentowane na przesłanym materiale jest nieakceptowalne. Wobec kontrolerów zostaną wyciągnięte konsekwencje personalne. Jednocześnie zostaną wzmożone dodatkowe starania, aby tego typu sytuacje się nie powtórzyły - skomentował całe zajście Łukasz Syldatk.

Miejsca

Opinie (694) ponad 20 zablokowanych

  • Nie można ot tak sobie ustanawiać przepisów które nie są w zgodzie z prawem w Polsce (1)

    "..w razie odmowy zapłacenia należności i niemożności ustalenia tożsamości pasażera, kontroler ma prawo ująć pasażera i niezwłocznie oddać go w ręce wezwanej uprzednio Policji lub innych organów porządkowych.." Jeżeli nie jest popełnione przestępstwo to nikt poza wyznaczonymi przez ustawę przedstawicielami nie ma prawa do zatrzymywania kogokolwiek. Owszem inną strona medalu jest to że pasażer korzystając z transportu godzi się na warunki, ale warunki te muszą iść w zgodzie z prawem !!!

    • 1 0

    • hmm...pijaków gapowicżów nigdy nie legitymują

      • 0 0

  • Cenzura.... (2)

    Dziwne ze dla kogos slowo Kur.. jest brzydkim slowem i w filmie wkleil BIP a jak dziewczyna za autbusem uzywa tego samego slowa kilkanascie razy w jezyku angielskim to juz nie ma BIP.
    Hymmm..

    • 10 0

    • (1)

      Bo jakie to publiczne zgorszenie gdy gorszą się tylko znający obce języki? Ja często klnę: perkele, satana, vittu, kyrpe i nikt wokół się nie gorszy, nawet dzieci :)

      • 4 0

      • ożesz

        ty paskapää jeden

        • 1 0

  • Kontrolerzy ok (2)

    A co miał zrobić kontroler, niby jak inaczej miał ją zatrzymać w autobusie?? Otaczając ją polem siłowym że słów? Dobrze się zachowali wobec tych cwaniar i tyle.

    • 9 10

    • żeby byli tak odważni gdy kibole wsiadają i jadą bez biletów (1)

      • 3 1

      • a skad ty weisz ze kibol nie ma biletu, jestes kanarem czy co

        • 1 2

  • Troglodyci! (3)

    Słowem się nie odezwali. Nie próbowali nawet wytłumaczyć swojej agresji ani tego dlaczego się tak zachowują. Wstyd na całą wieś!
    Swoją drogą... gratuluję kierowcy oraz pasażerom, którzy nawet nie zareagowali. Smutne to..

    • 1 2

    • (1)

      Coś na filmie nie widać agresji kontrolerów, tylko dwie rozśwcieczone awanturnice,które nawet nie próbowały wyjaśnic sytuacji, tylko rzuciły się do ucieczki. I co według ciebie? Pasazerowie mieli rzucić sie na kontrolerów? Zawinił kierowca i do niego miej pretensje i inni też. Mógł sprzedać bilet i wydac resztę, z pewnością miał drobne.

      • 1 0

      • Jesteś pewien ze miał drobne? Pewnie ty jesteś tym kierowca..

        • 0 0

    • Agresja to gapowiczki działka

      • 0 0

  • bezsensowne działanie (2)

    Brawo za film.dobrze że ten Pan interweniował, wniosek jeden kontroler powinien znać język angielski i po problemie.Wystarczylo umożliwić Pani zakup biletu. W Berlinie też polują na Polaków tylko tam biletomaty są wszędzie i po polsku.

    • 2 1

    • W polsce tez sa po niemiecku

      • 0 0

    • Wyobraź sobie sytuacje, gdyby któryś z obecnych tam pasażerów dostał kiedyś mandat w takich samych okolicznościach,i widział jak kontroler uprzejmie pomaga murzynie zakupić bilet zamiast się klocic, odrazu poleciałyby skargi i telefony do renomy na tego kontrolera, traktujmy wszystkich równo, kontroler nie chce stracić pracy przez takiego zawistnego polakówa cebulaczka jednego z drugim, dlatego robi swoje.

      • 0 0

  • Podstwy prawne (1)

    Czy ktoś wie jakie są podstawy prawne punktu:
    14. W razie odmowy zapłacenia należności i niemożności ustalenia tożsamości pasażera, kontroler ma prawo ująć pasażera i niezwłocznie oddać go w ręce wezwanej uprzednio Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, uprawnienia do zatrzymania pasażera i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości. Do czasu przybycia funkcjonariusza pasażer obowiązany jest pozostać w miejscu wskazanym przez kontrolera.

    • 1 1

    • Prawo przewozowe. Ustawa z 1984. Komunistyczna.

      • 0 0

  • (2)

    W Niemczech jest tak jeśli kierowca stwierdzi że nie ma wydać reszty nie pojedziesz.Poza tym wchodzisz tylko pierwszymi drzwiami żeby okazać kierowcy bilet lub go kupić.W momencie kontroli gdy nie masz biletu a jesteś obcokrajowcem to masz przerąbane jeśli zachowasz się jak te panie.Obcokrajowcom nie wystawia się wezwania do zapłaty musisz zapłacić gotówką jeśli nie masz biorą Cię na dołek i tam czekasz aż ktoś przyjedzie i zapłaci.Tutaj nikt nie robi z tego afery tak jest od lat i nikt tego nie neguje.

    • 6 0

    • To s..Daja do niemiec

      • 0 0

    • w niemczech

      to moze tam pojedz na razie chodzi o Polaków

      • 0 0

  • (1)

    Kierowca nie ma obowiązku mieć drobnych!!! Mandat się należał, ale mało elegancko to załatwili

    • 2 4

    • Za to one zachowały się "elegancko"

      • 0 0

  • Kierowca, jeśli zajmuje się sprzedażą winien mieć wydać resztę z każdej kwoty

    albo wycofać ze sprzedaży bilety u kierowcy i płacic marżę kioskarzom

    • 3 3

  • Jak się ma dobrą wolę to można (2)

    W zeszłym roku w listopadzie udało mi w autobusie się kupić bilet płacąc banknotem 50zł. Oczywiście usłyszałem od kierowcy, jaki to nieodpowiedzialny jestem, że robię tak straszną rzecz i że powinienem kupić bilety (byłem wtedy ze znajomym) w automacie, który był 3 przystanki dalej. Ale widząc sporą ilość ilość drobnych 5 i 2 złotówek jaką posiadał kierowca, który nota bene kończył za chwilę kurs postanowiłem zastosować łagodną perswazję i w bardzo grzeczny sposób postawić na swoim. I udało się, mimo, że niby nie było można. Najwięcej w tej całej sytuacji nagadał się sam kierowca. Jedno szczęście, że autobus był już prawie pusty i nikt nie musiał narzekać na wywołane tym zdarzeniem opóźnieniem w kursie. Czyli jak zwykle wszystko zależało tylko od dobrej woli człowieka.

    • 2 1

    • wow

      • 0 0

    • Jak mam to wydaję nawet ze 100 zł. Bez dyskusji

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane