• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Baltic Arenę czas zacząć

Michał Stąporek
20 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Lechia Gdańsk

Baltic Arena będzie gotowa na początku 2011 r. - rok później niż chciałaby UEFA. - Na same prace budowlane potrzebujemy 24 miesięcy - tłumaczy Paweł Adamowicz. I niemal miliarda zł.



- Baltic Arena to dla nas priorytet nr 1. Dlatego całym procesem inwestycyjnym pokieruje specjalnie wynajęta firma, doświadczona w takich przedsięwzięciach - zapewniał prezydent Adamowicz po powrocie z Cardiff do Gdańska. - Baltic Arena to dla nas priorytet nr 1. Dlatego całym procesem inwestycyjnym pokieruje specjalnie wynajęta firma, doświadczona w takich przedsięwzięciach - zapewniał prezydent Adamowicz po powrocie z Cardiff do Gdańska.
Według kosztorysu opracowanego w maju ub.r. budowa Baltic Areny w gdańskiej Letnicy miała kosztować ok. 666 mln zł (170 mln euro). Najwięcej, bo 305 mln miało iść na czaszę stadionu. Za infrastrukturę zewnętrzną trzeba będzie zapłacić ok. 190 mln zł. Instalacje wewnętrzne kosztowałyby 65 mln. Ogromny byłby nawet koszt przygotowania dokumentacji projektowej - 31 mln zł.

Na płytę trzeba będzie wydać "jedynie" 4 mln zł. Co ciekawe, w dotychczasowym projekcie płyta nie jest podgrzewana. - UEFA tego nie wymaga - tłumaczy autor projektu Wojciech Grabianowski z pracowni RKW. Gdyby natomiast Lechia Gdańsk grała kiedyś w ekstraklasie, musiałaby sobie taką płytę - za dodatkowe pieniądze - sprawić. Takie są wymogi PZPN.

Pieniądze na to gigantyczne przedsięwzięcie mają pochodzić z czterech źródeł: 110 mln zł wyłoży miasto, z dotacji i subwencji powinno dojść ponad 306 mln zł. Środki prywatne - stadion ma powstać bowiem w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - to kolejne 250 mln zł.

- Te proporcje mogą się zmienić, bo choć my gwarantujemy 110 mln, dotacje i subwencje z budżetu państwa i środków unijnych mogą być nieco niższe lub wyższe - tłumaczy Paweł Adamowicz.

Pod koniec roku rozpisany zostanie przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej i budowę stadionu. Dzięki temu cała procedura ma zostać skrócona.

Niestety trzeba pogodzić się z tym, że wszystkie wymienione koszty, które - przypomnijmy - oszacowano wiosną ub.r., będą znacznie większe. - Spodziewamy się wzrostu nawet do 30 proc. - przyznaje Paweł Adamowicz. Czyli liczba 666 milionów może wzrosnąć nawet do 1 miliarda...

Na pozyskanie terenu pod budowę stadionu miasto przeznaczyło 12,5 mln zł. Gros z tych środków pochłoną przenosiny 487 ogródków działkowych i odszkodowania dla ich użytkowników. Na szczęście miejscy urzędnicy już od roku ustalają z działkowcami całą operację.
Ogródki działkowe w Letnicy. Napisalibyśmy, że "tu na razie jest ściernisko", gdyby nie to, że to najbardziej wyświechtany zwrot ostatnich dwóch dni. Ogródki działkowe w Letnicy. Napisalibyśmy, że "tu na razie jest ściernisko", gdyby nie to, że to najbardziej wyświechtany zwrot ostatnich dwóch dni.
Za pięć lat gdańskie lotnisko będzie mogło obsłużyć dwa razy więcej samolotów niż dziś. Wiadomo: z Doniecka (1900 km od Trójmiasta) nikt autostopem nie przyjedzie. Za pięć lat gdańskie lotnisko będzie mogło obsłużyć dwa razy więcej samolotów niż dziś. Wiadomo: z Doniecka (1900 km od Trójmiasta) nikt autostopem nie przyjedzie.
- Dzięki temu większość spraw już niemal uzgodniliśmy - przyznaje zadowolony Stanisław Szczepanik, prezes zarządu gdańskiego oddziału Polskiego Związku Działkowców. - Miasto wybuduje nam nowe ogrody na Krakowcu. Myślę, ze wyprowadzimy się z Letnicy najpóźniej jesienią 2008 r.

Czy istnieje ryzyko, że przenosiny zostaną zablokowane przez killu działkowców, którzy dla wyśrubowanego odszkodowania zablokują wymianę gruntów? - Nie, ponieważ decyzję o zamianie podejmuje Rada Krajowa PZD. Jeżeli działkowcy otrzymają w zamian inną działkę, nie mają prawa do protestów.

Euro będzie miało wpływ na rozbudowę gdańskiego lotniska. Władze portu lotniczego już dawno przygotowały aplikacje o środki na rozbudowę. Opiewają one na ok. 400 mln zł. Ich wykorzystanie miało pozwolić zwiększyć przepustowość lotniska do ok. 4-5 mln pasażerów w 2013 r.

- Teraz wiemy, że musimy przyspieszyć nasze inwestycje, tak aby już na mistrzostwa przyjąć więcej samolotów - przyznaje Włodzimierz Machczyński, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. Więcej, czyli ile? - Dziś obsługujemy 150 operacji [czyli startów i lądować - przyp. Red.] dziennie. Z nowym terminalem i nową drogą kołowania podwoimy tę liczbę.

Najprawdopodobniej przeprowadzona zostanie reaktywacja linii kolejki z Gdańska Głównego do Nowego Portu przebiegającej obok terenu, na którym stanie Baltic Arena. - Na szczęście tory nie zostały jeszcze rozkradzione. Musimy jednak się przekonać, czy stadion sparwi, ze nawet po mistrzostwach istnienie tej linii będzie miało sens - uprzedza Paweł Adamowicz.

Także inne inwestycje, które będą finansowane z unijnego budżetu na lata 2007-13, zostaną przyspieszone. Np. modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy, która miała trwać do 2015 r. zapewne zostanie zakończona na mistrzostwa.

Cały czas nie wiadomo ile wszystkie przygotowania będą kosztować, ale już wiadomo gdzie będziemy szukać koniecznych pieniędzy: przede wszystkim w funduszach unijnych.

- Wszystkie inwestycje związane z mistrzostwami zyskają priorytet, jeśli chodzi o finansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego, który nadzoruje zarząd województwa pomorskiego - potwierdza Jan Kozłowski, marszałek województwa.

Dodaje, że będzie namawiał kierownictwo Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do wpisania inwestycji związanych z Euro na tzw. listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko. Co to oznacza? - Wszystkie te inwestycje dostałyby dofinansowanie bez konieczności startowania w konkursach i rywalizowania z innym przedsięwzięciami - tłumaczy marszałek Kozłowski. Jako przykład takiej inwestycji marszałek podał budowę linii kolejowej na gdańskie lotnisko.

Polski sztab Euro 2012 powstanie już wkrótce w ramach kancelarii premiera. W pomorskiem taki sztab zawiążą władze Gdańska z marszałkiem i wojewodą. - W urzędzie powstanie zespół, który będzie zaangażowany wyłącznie w organizację Euro. Wydział Skarbu już na mnie naciska o nowe etaty i chyba będę musiał ulec - przyznaje prezydent Gdańska.

Miejsca

Kluby sportowe

Opinie (340) ponad 100 zablokowanych

  • MICHALE

    OK.Zostawmy 50 lat, a zacznijmy od 1989 roku.Już to pisałem ale powtórzę.W zeszłym roku przez Polskę przejechało 1 mln.tirków (dane GUS 2006).Gdyby Polska miała dobrego gospodarza to wybudowałaby autostradę wsch. - zach. Od jednego tirka można by wziąć np. 2 euro. Daje to 2 mln. jurków do budżetu. Czy wiesz jak przebiega autostrada wsch.-zach. bo ja nie. Polska złożona z 38 mln. obywateli nie jest w stanie stworzyć gr. kapitałowej, która wybudowała by kawał blaszanej budy jak np.Real, Geant itp.Dzienny obrót w tych blaszakach to 1 mln.zł Francuzi mogą a my nie? Na 38 mln Polaków mamy Otylię Jędrz.,Małysza,Korzeniewski,Tygrys teraz siatkarzy kiedyś Fibak.Spójrz ile medali zdobywają Szwedzi (8 mln. ludności) czyli 5 razy mniej.

    • 0 0

  • MICHALE

    Farmacja to faktycznie zły przykład choć znam temat jak mało kto - zawodowo. Ale nasz przemysł farmaceutyczny nie produkuje leków jak np. interferony w WZW, leki onkologiczne,erytropoetyny itd.- nieważne.Polska buli zachodowi miliardy kasy bo nie ma wyjścia ani takich leków.
    Dam prostszy przykład VIAGRA firmy Pfizer. Pfizer (USA) doi Polskę aż miło a uciech dookoła przecież pełno.Lepiej dać becikowe niż tworzyć w Polsce centra badawczo - rozwojowe. Dobrze, że chociaż informatyków mamy niezłych.
    Odnośnie EURO 2012 - SZANSA JEDYNA I NIEPOWTARZALNA.Albo chciwość albo ciężka praca.
    Pozdrawiam,AMG

    • 0 0

  • OSTATNIE

    Są to frazesy: ale jeśli Polacy mają się bogacić to nie mogą być jednocześnie dojeni przez własny rząd w imię solidarnego państwa.W przyrodzie układ dąży do równowagi.Jeśli rząd doi na różne sposoby swoich obywateli to ci nie pozostają dłużni.Nigdy nie będzie równości i sprawiedliwości. Będą mądrzy i głupi, bogaci i biedni,wysocy i niscy, chorzy i zdrowi. Ale funkcją kapitału i dobrobytu powinna być ciężka praca, a nie przywileje socjalne. Geniusz w prostocie tkwi, a EKONOMIA twarda jest...

    DOBRANOC WSZYSTKIM

    • 0 0

  • jesli wybudują ten stadion i hale na rzabiance wciagu 5lat to mi kaktus wyrośnie!!!

    jesli wybudują chociarz jedno to bedzie sukces wole zeby to był stadion niz ta hala.

    • 0 0

  • AMG- alez ja własnie o tym pisałem...

    Geanty i Reale powstały jak u nas PSSy świeciły musztarda i octem..tu przyszły na wygłodzony rynek, z kasą i co wazniejsze sprawdzonym modelem biznesowym. U nas Mikuskiewicz otwierał market pod pałacem.
    Farmacja to high tech.. dlaczego firmy farmaceutyczne robią fuzje na potęge ?? bo koszty "pierwszej tabletki" robią się niebotyczne.

    zauważ że akurat ten rząd chce zachować PKO BP- ostatni duzy bank nie sprzedany Niemcom / Francuzom / Włochom / holendrom, docelowo połączyc go z PZU (oj jaki giewałt, nie chcą sprzedać za darmo jakiemuś szemranemu Eureko) Tak samo obsmiewany jest Narodowy operator telekomunikacyjny (skupienie, Polkomtelu, Dialogu i czegos tam jeszce) nazwa głupia. Ale TP sprywatyzowano- czyli sprzedano państwowemu operatorowi francuskiemu..

    Niektóre wypowiedzi , nie tylko na tym portalu usiłują obciążyc obecne rządy odpowiedzialnością za wszystkie głupoty ostanich 18 lat. OBecna władza niezbyt przypada mi do gustu, zwłaszcza "przystawki" ale PO ze swoim włażeniem w odbyt państwom UE- nie podoba mi się jeszce bardziej.

    • 0 0

  • ilosc kibiców na stadionie

    stadion ma miec pojemnosc 44k - jesli na mecz Lechii w I lidze (jeśli w ogóle kiedykolwiek awansuje) przyjdzie max 10k to bedzie bardzo dobrze - a i tak stadion bedzie wyglądał jakby był pusty.....

    nie sądzę że będzie bardziej wykorzystany niż podczas samego euro :-(

    • 0 0

  • ..

    i po co to,niech w gdansku zainwestuja pierw w inne rzeczy np drogi itp a dopiero potem w "rozrywke"

    • 0 0

  • Jakby na to nie patrzec

    ten stadion zostanie pomnikiem glupoty na pokolenia . A kosztować będzie minimum 1 miliard zl

    • 0 0

  • lon

    Tak jak pisze WaszkaZ, wcale nie musi być to pomnik głupoty, warunek musza sie za to wziąść fachowcy, a nie politycy i dziennikarze jacy rządzą Gdańskiem.
    Tylko czy oni będą to jeszcze chcieli to zrozumieć, ze to nie jest takie ble, ble, ble tylko naprawde szansa.
    Zrobili juz duzo, musisz przyznac - jak ten cały PR.
    Nastał czas na wybitnych menedżerów i zarządców oraz inżynierów

    • 0 0

  • Przy budowie stadionu trzeba zatrudnić

    okolo 3 tysiace ludzi , jeżeli ma byc zbudowany w 3 lata , byc może że Adamowicz oddeleguje Straż Miejską i Policje oraz urzędnikow do budowy . Bo przeciez innych pracownikow nie ma .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane