• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie Nowy Port

Bożena Aksamit
15 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 

Nowy Port staje do walki o unijne pieniądze. Powstanie tu Hotel Sztuki, park na Szańcu Zachodnim i przystań żeglarska. Wszystko zależy od radnych.



- Mamy przygotowany wstępny projekt przekształcenia Nowego Portu w miejsce atrakcyjne zarówno dla mieszkańców, jak i turystów - mówi Grzegorz Lechman z Zespołu Dziedzictwa Kulturowego i Rewitalizacji Biura Rozwoju Gdańska. - Ogromnym atutem tego miejsca jest sąsiedztwo unikatowego zabytku, jakim jest Twierdza Wisłoujście.

Właśnie w Biurze Rozwoju Gdańska rozstrzygnięto konkurs na wstępną koncepcję zagospodarowania parku miejskiego, który powstanie na terenie zlikwidowanej bazy paliwowej, jaką zbudowano na obszarze dawnego Szańca Zachodniego. Szaniec Zachodni, leżący dokładnie po drugiej stronie Martwej Wisły, jest częścią fortyfikacji niegdyś należących do Twierdzy Wisłoujście.

Teren o powierzchni 4,5 hektara stanie się główna atrakcją Nowego Portu. W parku znajdzie się amfiteatr, miejsca przeznaczone pod imprezy plenerowe i ekspozycje historyczne związane z Twierdzą Wisłoujście. Obok twierdzy ma powstać przystań dla żeglarzy, a w dawnej olejarni hotel i tereny sportowe.

W Nowym Porcie poza atrakcjami parku na Szańcu Zachodnim, w budynku starej łaźni miejskiej miałby powstać Hotel Sztuki, w którym artyści z kraju i zagranicy przygotowywaliby szereg projektów artystycznych wychodzących w przestrzeń dzielnicy. Turyści odwiedzający Twierdzę Wisłoujście nie musieliby wracać od razu do śródmieścia - po drugiej stronie rzeki czekałoby na nich mnóstwo atrakcji. W zabytkowych kamienicach przewidziano w projekcie miejsce na puby i kawiarnie w otoczeniu urokliwych uliczek i deptaków. Całość miałaby dopełniać nadmorska ścieżka rowerowa łącząca Nowy Port z Brzeźnem, a dalej z Sopotem.

- Rewitalizacja to nie tylko odnawianie budynków, to znacznie szerszy proces - tłumaczy Tomasz Słomczyński, socjolog pracujący razem z architektami w Zespole Dziedzictwa Kulturowego i Rewitalizacji BRG. - Obejmuje przemiany przestrzenne, społeczne i ekonomiczne w zdegradowanych częściach miasta. W efekcie poprawia jakość życia mieszkańców.

Część funduszy unijnych płynąca z Brukseli jest przeznaczona na projekty rewitalizacyjne. Koncepcja adaptacji Szańca Zachodniego na park będzie częścią dużego projektu rewitalizacji Nowego Portu, który stanie do walki o unijną dotację.

Jednak zanim to się stanie, projekt musi przejść fazę konsultacji społecznych z mieszkańcami Nowego Portu, a następnie do radnych należy decyzja czy zostanie wpisany do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego.

Co to jest Zespół Dziedzictwa Kulturowego i Rewitalizacji

Stare dzielnice Gdańska są zagrożone całkowitą degradacją. Za takie zostały uznane m.in. Nowy Port, Biskupia Górka, Dolne Miasto, Stare Przedmieście i Orunia. W tych dzielnicach niewielkie zainteresowanie inwestorów, niski poziom przedsiębiorczości mieszkańców łączy się często z dużym zagrożeniem przestępczością. Stara tkanka miasta w takich dzielnicach bezpowrotnie ulega zniszczeniu, piękne zabytkowe budynki po prostu się rozpadają. Aby temu zapobiec, powołano Zespół Dziedzictwa Kulturowego i Rewitalizacji Biura Rozwoju Gdańska, pracują w nim architekci i socjolog. Tworzą projekty takie jak rewitalizacja Nowego Portu

Szaniec Zachodni

W 1627 roku na miejscu rozebranej Karczmy Zachodniej w Nowym Porcie (tuż przy lewym brzegu Wisły) Rada Miasta Gdańska postanowiła wybudować Szaniec Zachodni. W 1639 roku szaniec zaopatrzono w dwa półbastiony. Umocnienie to stanowiło integralną część i zarazem przyczółek leżącej po drugiej stronie rzeki Twierdzy Wisłoujście. Przyległy bezpośrednio do Wisły szaniec miał wymiary 250 na160 m. W 1648 roku załogę stanowiło 150 osób w czasie pokoju i 300 - podczas wojny.
Gazeta WyborczaBożena Aksamit

Opinie (163) 5 zablokowanych

  • Marek.

    Powodzenia na terminie

    • 0 0

  • ot i przyszły na marka termina jak mawiał pan zagłoba herbu wczele, zgine ja i pchły moje
    miejmy nadzieję, że to nie był termin ostateczny:-)

    • 0 0

  • alternatywa

    "Teren o powierzchni 4,5 hektara stanie się główna atrakcją Nowego Portu"
    codzienne msze plenerowe, to by było coś!

    • 1 0

  • na msze bym nie dał, ale świeczke za ciebie to chyba zapale
    na intencje żeby ci sie we łbie rozjaśniło:-)

    • 0 0

  • Wicie co ludziska...

    ...a może z NP uczynić innego rodzaju atrakcję turystyczną? Taki skansen np? Kopenhaga ma swoją dzielnicę hipisowską, Oslo pakistańską, dlaczego Gdańsk nie mógł by mieć miejsca gdzie turyście podnosi się adrenalina? Zamiast parku Tivoli!

    • 0 0

  • Switnie

    z tymi palantami na srebrzysko wysłac !!!

    • 0 0

  • historyczna dzielnica Gdanska...

    W Nowym Porcie, mieszkali glownie pracownicy fizyczni portu, spolek handlowych,skladow drzewnych ,korporacji miedzynarodowych itp,ale to bylo za czasow Wolnego Miasta Gdanska ,po wojnie mieszkal tam kwiat pracownikow portowych i przodownikow pracy socjalistycznej stoczni im Lenina...po wielu zmianach Gdansk odwrocil sie od tej czesci miasta zostawiajac ja sama sobie ,stad mamy co mamy...ale wystarczy ze odbuduja ul Marynarki Polskiej , wybuduja most Wantowy na Westerplatte i zaraz zaroi sie tam od inwestycji w koncu to historyczna przemyslowa dzielnica Gdanska, i niech tak zostanie...bo w przyszlosci dzieki niej gdanszczanie znajda zatrudnienie nie koniecznie w hipermarketach...

    • 0 1

  • Antypolityk

    A ja widzę jasny i logiczny ciąg w tym co napisało mamidło. Przeczytaj uważnie.
    Nie ma autostrad -> port podupada -> ludzie związani z gospodarką morską i portem w NP tracą pracę -> utrata pracy prowadzi do degeneracji i upadku tej dzielnicy.
    Przeczytaj zanim skrytykujesz.

    • 0 0

  • hi hi....

    Gallux, jak nie jesteś zbyt brutalny to się nawet chichoczę. Czytam podteksty!

    • 0 0

  • siarkopol i baza precz

    mieszkałem na władysława IV przy bazie paliwowej 20 lat, ale nie to jest najważniejsze. jeżeli miasto chce naprawdę przekształcić nowy port to powinien w pierwszej kolejności zlikwidować siarkopol i bazę paliwową a później linie kolejową która przebiega przy budynkach. wtedy dopiero można zacząć tam jakiekolwiek inwestycje.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane