• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska: linia tramwajowa będzie dłuższa. Wyjątkowa estakada wenecka

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • Trwa budowa szkoły na Jasieniu i dróg do niej prowadzących. Po prawej stronie poprowadzona zostanie również przedłużona linia tramwajowa w ramach realizowanej właśnie Nowej Bulońskiej.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.

Dobra wiadomość jest taka, że linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe zobacz na mapie Gdańska, by móc obsłużyć budowaną właśnie szkołę przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstająca w jej przebiegu estakada wenecka jest wyjątkowym, rzadko stosowanym rozwiązaniem. Są jednak też gorsze wieści: układ drogowy zostanie oddany do użytku pod koniec roku, a nie na koniec lipca, z kolei tramwajem pojedziemy dopiero w połowie 2020 roku. Wzrośnie też koszt budowy Nowej Bulońskiej - o ok. 35-40 mln zł.



Jak oceniasz zmiany w projekcie Nowej Bulońskiej?

Nowa Bulońska Północna to droga i linia tramwajowa, która połączy Jasień i Ujeścisko z Moreną. Jej budowa trwa już od przeszło roku i według zapisów przetargowych, powinna zakończyć się ostatniego dnia lipca 2019 roku.

Tak się jednak nie stanie.

Wpływ na to mają zmiany w projekcie. Jedną z nich jest wydłużenie linii tramwajowej o ok. 320 metrów. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, ale zostanie poprowadzona dalej, aż do ul. Lawendowe Wzgórze. Ma to związek z budową nowej szkoły, do której od września uczęszczać będzie ok. 750 uczniów.

- Projekt zamienny przewiduje powstanie nowego przystanku, który będzie zlokalizowany między działającym już przedszkolem a budowaną szkołą - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną.

Budowa szkoły na Jasieniu utrudnia życie przedszkolakom



W ramach innego przetargu miasto buduje układ drogowy dla nowej placówki, którego realizacja zakończy się przed nowym rokiem szkolnym.

Inny kształt skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej



Kolejna zmiana dotyczy skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, które początkowo zostało zaprojektowane w formie ronda. Później podjęto jednak decyzję, by przekształcić je w prostsze skrzyżowanie, tzw. skanalizowane. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom, a także poprawić płynności przejazdu.

Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni. Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni.
- Dzięki tej zmianie projekt Nowej Bulońskiej będzie bardziej dopasowany do projektów Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej - zauważa dyrektor DRMG. - Już w ramach Nowej Bulońskiej wybudujemy ok. 200 odcinek torów Nowej Warszawskiej, a przetarg na jej budowę ogłosimy w przyszłym tygodniu. Dodatkowo wyprowadzimy też fragment jezdni przyszłej Nowej Jabłoniowej.
Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking.

Zmiany opóźnią prace budowlane



Takie zmiany odbiją się jednak na terminach realizacji.

- Mamy ustalone trzy kamienie milowe. Pierwszy dotyczy skrzyżowania i docelowego układu drogowego na potrzeby szkoły i ma być zrealizowany do sierpnia. Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej Północnej, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec roku 2019 roku, a tramwajem z Moreny na Jasień pojedziemy w połowie 2020 roku - informuje Włodzimierz Bartosiewicz.
Wykonawcą całej inwestycji jest firma NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. O ile wzrośnie wartość kontraktu po zmianach?

- Bilansujemy plusy i minusy, bowiem część planowanych wcześniej robót nie zostanie ostatecznie wykonana. Nie powstanie m.in. odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Na ten moment wartość kontraktu wzrośnie o ok. 40 mln zł - mówi Bartosiewicz. - Jednak od tej kwoty należy odjąć jeszcze kilka milionów złotych, gdyż zmniejszą się koszty budowy obiektu mostowego nad potokiem Siedleckim.

Wyjątkowa Estakada Wenecka



Co ciekawe, powstająca w ramach trasy estakada, nosi miano weneckiej, gdyż jest wzorowana na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.

Zastosowanie konstrukcji łukowej, dodatkowo zasypanej ziemią, sprawi, że jeżdżące estakadą pojazdy będą znacznie mniej hałasowały, niż gdyby poruszały się po wiadukcie o typowej konstrukcji, np. opartej o stalowe belki.

Jedna przęsło wykonane z betonu zbrojonego ma rozpiętość 20 metrów i waży 40 ton. Na całej estakadzie takich przęseł będzie 154.

Podpory obiektu mostowego nad Potokiem Siedleckim w ramach Nowej Bulońskiej

rb

Opinie (370) ponad 10 zablokowanych

  • CO za miasto

    mniej drogi ,termin o pól roku dłużej, tramwaj o rok dłużej bez kar 40 mln więcej kasy GDZIE prokurator

    • 15 5

  • Powinni ten tramwaj pociągnąć do Porębskiego

    Urzędasy chcą przesadzić ludzi z samochodów do komunikacji a utrudniają nam życie na każdym kroku. Budują linie tramwajowe i kolejowe tak żeby woziły powietrze

    • 14 2

  • trawaj

    ciemno-grod ciagle narzeka czy dobrze czy zle malkotencji

    • 2 3

  • Bulońska Myśliwska (1)

    Jak będzie wygadało skrzyżowanie Bulońskiej z Myśliwską. Proszę o mapkę. Czy będzie bezposredni przejazd przez Bulońską odcinka górnego do odcinka dolnego Myśliwskiej?

    • 1 2

    • Możesz jaśniej?

      • 2 0

  • Droga pętla tramwajowa (2)

    Na Chełmie jest pętla niby taka droga a totalnie nie potrzebna. Tramwaje ja omijają i jadą na Orunie

    • 7 1

    • bo większość linii kursuje do pętli Łostowice Świętokrzyska, tylko 3ka kursuje do pętli Chełm Witosa.

      • 3 0

    • I tu będzie tak samo. Skoro tramwaje będą jeździć dalej do szkoły, to po co mają robić pętelkę?

      • 1 1

  • Patrzę na skrzyżowanie Jabłoniowej i Warszawskiej

    i widzę, że w Gdańsku nadal buduje się infrastrukturę rowerową typowo pod "turystykę", a nie do celów komunikacji. O bezpieczeństwie, którego brak na takiej turystycznej infrastrukturze, z której korzystają rowerzyści na co dzień, nawet nie wspominam...

    • 7 1

  • Zamiast lipca

    Dla mnie ta inwestycja to prawdziwa katastrofa z uwagi na tempo prac oraz obecne zmiany.Praktycznie codziennie poruszam się ulicą Kartuską w kierunku Otomina.W każdy piątek po godzinie 17.00 na budowie nie ma żywego ducha.Nikt nie pracuje na dwie czy trzy zmiany chociażby z uwagi na panujące upały w ciągu dnia,soboty również nie uświadczy człowieka na tej budowie,a według mnie praca powinna trwać non stop przez 24 godziny na dobę.Skraca się cykl inwestycji(im dłużej tym drożej),utrudnienia dla mieszkańców i kierowców,sezon letni za pasem.Patrzę na to i zalewa mnie krew z powodu marnotrawienia czasu,pogody,pieniędzy..

    • 9 1

  • To dobrze, że trasa tramwajowa zostanie wydłużona, bo będzie generować rozwój okolicy i kolejne połączenia szynowo - drogowe z osiedlami powstającymi na obrzeżach miasta. Należy też przez pryzmat tego widzieć kolejną możliwość dojazdu do stolicy regionu mieszkańców innych gmin. Nie wiem, na ile zaawansowana była budowa zaplanowanej pierwotnie pętli. Szkoda w tym przypadku nakładów, chyba że znajdzie się jakiś pomysł i sposób na jej wykorzystanie.

    • 2 1

  • "Na etapie sporządzenia wielowariantowej koncepcji dla budowy tramwaju Nowa Politechniczna, wykazano jednak, że bardziej optymalnym rozwiązaniem będzie połączenie Nowej Politechnicznej z istniejącą już linią tramwajową Piecki Migowo, na wysokości przychodni Morena. Dlatego też przy budowie Nowej Bulońskiej Północnej zrezygnowano z budowy dodatkowego rozjazdu w realizacji Nowej Bulońskiej Północnej, w okolicy skrzyżowania z Nową Wołkowyską." Czyli szybkie połączenie południa z Wrzeszczem można między bajki włożyć, a Nowa Politechniczna pewnie nigdy nie powstanie. Nawet jeśli kiedyś powstanie to będzie to wycieczka przez całą Morenę.

    • 4 1

  • tramwaj pod szkole. (1)

    Bzdura jak nic. A kto przyjedzie nim do tej szkoly? Chyba tylko dzieci ze starego Jasienia. Bo ja mieszkam na Potegowskiej i moje dziecko bedzie musialo isc do tej szkoly pol godziny pieszo. Badz jechac dwa przystanki autobusem. Bo do nas tramwaj nie dojedzie. A chyba z Moreny dzieci nie beda chodzily do tej szkoly by dojezdzac tu tramwajem.

    • 14 4

    • A może np ktoś z LW odprowadzi dziecko do szkoły i wsiadzie w tramwaj jadąc do pracy?

      Przedłużenie linii jest dobrym pomysłem. Nie obraź się ale Potegowska jest na przysłowiowym wygwizdowiu więc nie dziw się że masz słabą komunikację

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane