- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (259 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (101 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Będzie kursował prom między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście
Z początkiem przyszłorocznej majówki zostanie wznowione kursowanie promu pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Przystanki będą znajdować się na Nabrzeżu Zbożowym po zachodniej stronie Martwej Wisły oraz Nabrzeżu Barkowym
po wschodniej. Połączenie będzie realizowane do końca września we wszystkie weekendy, a w razie dużego zainteresowania nawet codziennie. Organizatorzy przedsięwzięcia planują także szereg udogodnień, które uatrakcyjnią teren przy fortecy. Wśród nich znajduje się m.in. całoroczna przystań dla zabytków jachtów.
Powodem zlikwidowania połączenia było otwarcie w marcu tunelu pod Martwą Wisłą. Wydawało się, że po jego otwarciu dalsze utrzymywanie promu nie ma już żadnego uzasadnienia.
Czytaj więcej: Po 41 latach odbędzie się ostatni rejs Promu Wisłoujście
Praktyka udowodniła, że powyższy wniosek nie do końca jest prawdziwy. Rzeczywiście, w przypadku kierowców płatny prom nie był żadną alternatywą dla bezpłatnej, dwujezdniowej drogi o dwóch pasach w każdym kierunku.
Powrót promu był uzasadniony
Natomiast pieszym i rowerzystom, którzy nie mają prawa korzystać z tunelu, pozostało jedynie korzystanie z linii autobusowej linii nr 658 (dawniej nr 258), która kursuje na odcinku stadion w Letnicy - ul. Ku Ujściu. Sęk w tym, że nasi czytelnicy wielokrotnie narzekali na to rozwiązanie. Powodem narzekań był niewystarczający czas na zamocowanie jednośladu w autobusie oraz zbyt rzadka liczba kursów.
Czytaj więcej: Autobus w tunelu. Dokąd się spieszy?
Spostrzeżenia naszych czytelników to nie jedyny powód, dla którego warto było rozważyć przywrócenie połączenia promowego, oczywiście już bez zabierania na pokład samochodów. Okolicznościowe kursy, organizowane np. podczas długiego weekend majowego czy historycznych inscenizacji na terenie twierdzy, cieszyły się ogromną popularnością.
Czytaj więcej: Kuter kursujący między Twierdzą Wisłoujście a Nowym Portem okazał się hitem
Zobacz naszą relację z przywrócenia połączenia w majówkę 2018 r.
Kursy od początku maja do końca września
Jak udało nam się ustalić, regularne połączenie promowe pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście zostanie przewrócone już w przyszłym roku. Będzie ono miało charakter sezonowy. Pierwszy kurs ma odbyć się 1 maja, a ostatni 30 września. Powrót promu na Martwą Wisłę to efekt umowy, która została niedawno podpisana pomiędzy Muzeum Gdańska, które administruje fortecą, a spółką Dom Armatorski POLsail oraz Fundacją Dziedzictwa Morskiego. Pierwszy podmiot będzie operatorem połączenia, zaś drugi będzie odpowiedzialny za działania towarzyszące, popularyzujące pro bono tematykę morską. Umowa została podpisana na trzy sezony.
Rejsy będą odbywać się pomiędzy Nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Nabrzeżem Barkowym na terenie Twierdzy Wisłoujście. Jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, planuje się wykonanie testowych kursów jeszcze przed majówką. Rozkład połączeń, ceny biletów oraz informacja o ewentualnym kursie testowym można znaleźć na facebookowym profilu Kurs na Twierdzę.
- Pasażerów będzie wozić jednostka motorowa Gulf Star, to dawny otwartopokładowy kuter rybacki, Ex-UST29. Na jej pokład będzie można zabrać 8 pasażerów i 4 rowery. Rejsy będą realizowane w weekendy, tj. w soboty i niedziele. Jeśli będzie duże zainteresowanie, zwiększymy liczbę rejsów, w razie potrzeby nawet do 7 dni w tygodniu. Będziemy także w stanie zapewnić większą jednostkę, którą będzie można przewozić na raz więcej pasażerów i rowerów - mówi Robert Smagoń, prezes Fundacji Dziedzictwa Morskiego i wspólnik spółki POLsail.
Ożywienie nabrzeża przy Twierdzy Wisłoujście
Przywrócenie połączeń promowych to nie jedyny powód, dla którego warto będzie w przyszłym roku rozważyć wycieczkę na Twierdzę Wisłoujście. Strony wspomnianej umowy podejmą szereg działań, aby Nabrzeże Barkowe oraz jego bezpośrednie sąsiedztwo tętniło życiem przez cały rok. Wśród planowanych działań znajduje się m.in. utworzenie przystani jachtowej, przeznaczonej przede wszystkim dla tradycyjnych łodzi, organizacja różnego rodzaju imprez czy współpraca z firmami gastronomicznymi.
- Prom to tylko część większego projektu. Od dawna współpracujemy z Muzeum Gdańska, któremu również zależy na uatrakcyjnieniu tego miejsca. Okazja pojawiła się wraz likwidacją przystanku tramwaju wodnego na nabrzeżu, które wydzierżawiliśmy wraz z przylegającym do niego trawnikiem. Chcemy, aby stawały tam foodtrucki, można było tam zrobić grilla, organizować koncerty, spotkania podróżnicze czy warsztaty dla dzieci. Ponadto, chcemy również zrobić tam przystań dla pływających "oldtimerów", które będą mogły cumować na bardzo preferencyjnych warunkach przez cały rok. Krótkoterminowo będą mogły tu także cumować inne jednostki - uzupełnia nasz rozmówca.
Miejsca
Opinie (147) 10 zablokowanych
-
2020-12-06 21:40
Dokąd prom?
Dobrze, że będzie prom do Twierdzy Wisłoujście. Wcześniejsza informacja, że będzie płynął na Twierdzę Wisłoujście była dosyć karkołomna.
- 2 0
-
2020-12-06 22:05
W Gdańsku nic się nie opłaca cokolwiek jest dla zwyklych ludzi
- 5 0
-
2020-12-06 22:11
panie Borowski
regularne połączenia promu to się przywraca nie przewraca, przewrócić się to pan może po alkoholu
- 2 0
-
2020-12-07 06:26
Bo jak zwykle to, co dobre zlikwidowali, nie słuchając opinii ludzi
- 7 0
-
2020-12-07 07:23
gdyby p.Golab z ztm gdansk wydluzyl trase autobusu 658do Westerplatte bylo wszysko realnie i ekonomicznie rozwiazanie..!!! do pomnika bylby idealny dojaz za 3,80 zl. a nie 12zł promem..
a tak i zawsze trzeba dojechac na Westerplatte autobuszmi 106 i 138 z Gdanska dworze Glowny... majac 2x przesiadke na rondzie Ku Ujsciu..!!!- 2 0
-
2020-12-07 09:12
Z Nabrzeża Zbożowego? To kogo będzie ten prom woził? Dokerów i celników?
Przecież to nabrzeże jest za bramą portową.
- 1 0
-
2020-12-07 09:48
Nic na temat kosztów? a te zapewne są potężne.
Podejrzewa że za tą cenę można by puścić 3x częściej autobusy (ale takie żeby było przynajmniej 5 min na załaunek i rozładunek)
- 1 1
-
2020-12-07 10:17
Nabrzeże Zbożowe jest praktycznie od dawnej przystani promu aż za elewatory, stoi tam Oceania i jest przystanek tramwaju wodnego a to jeszcze przed bramą. Natomiast nabrzeże barek? przecież tam nie ma nic takiego, nazwa historyczna ale tylko na planach sprzed lat, teraz las do samej wody no i krzaczki ale osiem osób i cztery rowery? szaleństwo, pojedynczo proponuje
- 2 0
-
2020-12-07 10:32
W latach siedemdziesiątych początek osiemdziesiątych płynąłem z autem do Nowego portu za darmo.
- 3 0
-
2020-12-07 10:50
Super (1)
Cieszę się, że będzie można r4owerem dojechać do twierdzy jak i muzeum Westerplatte
- 4 1
-
2020-12-07 12:08
teraz też można, ze Śródmieścia jedynie 10 km
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.