• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy - Prima aprillis

Michał Sielski
1 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 12:00 (1 kwietnia 2016)
Po każdym wypadku obwodnica korkuje się nawet na dwie godziny. Często w obu kierunkach. Czy system odcinkowego pomiaru prędkości powinien więc wysyłać wezwania do zapłaty tylko rażąco łamiącym przepisy? Po każdym wypadku obwodnica korkuje się nawet na dwie godziny. Często w obu kierunkach. Czy system odcinkowego pomiaru prędkości powinien więc wysyłać wezwania do zapłaty tylko rażąco łamiącym przepisy?

Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku, a już na początku 2017 roku system będzie testowany. Jak zawsze, mogą zdarzyć się opóźnienia, ale wszystko wskazuje na to, że w końcu doczekamy się odcinkowego pomiaru prędkości na trójmiejskiej obwodnicy, gdzie dziennie dochodzi nawet do pięciu wypadków i kolizji. Czy to wystarczy, by ograniczyć liczbę wypadków?



Jak oceniasz wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy?

Aktualizacja, godz. 12. Prima aprillis! Jak już część z naszych czujnych czytelników się domyśliła - informacja o odcinkowym pomiarze prędkości na obwodnicy jest żartem z okazji 1 kwietnia. Jednak całkiem poważnie można zwolnić do przepisowej prędkości już dziś. Niezmiennie do tego zachęcamy.



Niektórzy nasi czytelnicy podchodzą już do tej sprawy z przymrużeniem oka, wysyłając na nasz Raport Drogowy informację o treści: "Dziś nie było żadnego wypadku na obwodnicy". Bo rzeczywiście może to być traktowane jako wiadomość dnia, gdy średnio dochodzi tam do pięciu wypadków i kolizji dziennie. W 2014 roku doszło tam do 524 wypadków. Kolizji było dwa razy więcej. W 2015 roku niechlubny rekord został pobity, ale dokładne statystyki nie są jeszcze dostępne.

Czytaj także: Kto jest największym zagrożeniem na drogach?

Tyle że to nie żarty. Korki dokuczają większości z nas, ale też sporo osób cierpi na tym bezpośrednio: tracąc zdrowie, a nawet życie. Na szczęście już niedługo może się to zmienić, a na pewno ograniczyć. Udało nam się bowiem dowiedzieć, że na niemal całej długości obwodnicy zainstalowany zostanie odcinkowy pomiar prędkości.

Kto zapłaci za odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Można się spodziewać, że - przynajmniej początkowo - na obwodnicy karani będą tylko kierowcy jadący np. 150 km/h.
Władze Trójmiasta - choć poprawą bezpieczeństwa na drodze ważnej zarówno dla Gdyni, Sopotu, jak i Gdańska są żywo zainteresowane - nie mogą takiej inwestycji nawet współfinansować. Od lat lobbowały jednak, przy współudziale gdańskiego oddziału GDDKiA, by znalazły się pieniądze na jej wykonanie. I właśnie się udało. Oficjalne informacje i więcej szczegółów będziemy znali w przyszłym tygodniu. Ale już dziś możemy przedstawić pierwsze dane.

Skąd pieniądze na tę inwestycję? Nie ma w tym żadnej wielkiej polityki, ani zasługi naszych urzędników. Skorzystaliśmy na przesunięciach prac w innych województwach, które nie wyrobiły się z dokumentacją i już wiadomo, że na pewno nie rozpoczną prac w tym roku. Tymczasem montaż urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości nie wymaga skomplikowanego projektu budowlanego, a własność gruntów wzdłuż obwodnicy z rezerwą terenową sprawia, że prace można zacząć bez mozolnej procedury wykupów i wywłaszczeń. W całości sfinansuje je budżet centralny.

Nadzorem odcinkowego pomiaru prędkości zajmie się Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Odcinki, na których będzie dokonywany pomiar, oznaczone zostaną znakiem z informacją, na jakiej długości się on odbywa. I tylko to jest ostatnią niewiadomą, bo ze względu na bliskość niektórych zjazdów trwa jeszcze dyskusja ekspertów, czy prędkość ma być mierzona pomiędzy każdym z nich. To jednak zdecydowanie najbardziej prawdopodobne rozwiązanie.

Kto dostanie mandat na obwodnicy?

Dziś na obwodnicy można jechać z prędkością 120 km/h od autostrady A1 do gdyńskiego odcinka zobacz na mapie Gdyni. Potem aż do Chyloni zobacz na mapie Gdyni kierowcy nie powinni przekraczać prędkości 100 km/h. Jak jest w rzeczywistości, wszyscy wiemy. Permanentny brak kontroli sprawia, że wielu kierowców robi, co chce.

Czytaj więcej: Kto przesadza na obwodnicy?

Policjanci, z którymi rozmawialiśmy o sprawie, nie mają jednak wątpliwości, że kierowcy minimalnie i incydentalnie przekraczający prędkość nie mają się czego bać.

- Praktyka jest taka, że ręczne mierniki prędkości ustawiamy sobie na +20, a np. na Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni na +30 [km/h ponad dozwoloną prędkość - red.]. Gdybyśmy mieli zatrzymywać tych, którzy przekraczają prędkość o 11 km/h, to nie zdążylibyśmy ręki podnieść i już trzeba by było wychodzić, żeby wystawić "ogromny" mandat na 100 zł - śmieje się nasz rozmówca z gdyńskiej drogówki.
Zobacz także: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

Tajemnicą poliszynela jest fakt, że na obwodnicy będzie podobnie. Nie tylko dlatego, że Inspektorat Transportu Drogowego, obsługujący system CANARD, mógłby "zatkać" się od liczby zdjęć, ale realne przekroczenie prędkości zmniejsza też liczbę odwołań ukaranych. Można się więc spodziewać, że - przynajmniej początkowo - karani będą tylko kierowcy jadący np. 150 km/h.

Kiedy ruszą pomiary prędkości na obwodnicy?

Wstępny harmonogram zakłada przygotowanie projektu jeszcze w tym roku i szybki przetarg. Intencją jest rozpoczęcie prac jesienią, by na przełomie roku rozpocząć testy i najpóźniej w pierwszym kwartale 2017 roku uruchomić cały system. Realnie więc za rok pierwsi kierowcy powinni otrzymać zdjęcia i mandaty. Oczywiście, jeśli obędzie się bez odwołań i opóźnień, czego dziś nikt zagwarantować nie może.

Opinie (199) ponad 10 zablokowanych

  • Wiecej patroli w nieoznakowanych radiowozach tam potrzeba.

    • 5 0

  • Prima Aprilis

    • 3 0

  • Obwodnica - tor wyścigowy emerytów i płci żeńskiej

    Obwodnicą jeżdżę codziennie, a na drogach ogólnie 25 lat. Otóż problemem naszej obwodnicy nie jest predkosc, a emerytowani "szeryfowie" w swoich wypucowanych bolidach nie przekraczających 80 km/h, czesto na lewym pasie, oraz miłe Panie w swoich eleganckich mikro pojazdach. Emeryci - mistrzowie kierownicy! Czy dla Was naprawdę problemem jest jechać prawa strona z ta sama prędkością co TIR? Naprawdę musicie wyprzedzać te ciężarówki jadąc od nich szybciej 2 km/h? A Wy miłe Panie musicie zajmować lewy pas juz od Wrzeszcza zeby skręcić w lewo na końcu obwodnicy w Chyloni? Nie tak dawno musiałem ostro hamować, bo wspaniałomyślna i dobroczynna Pani wykonała pełny stop na prawym pasie obwodnicy aby umożliwić włączenie sie do ruchu pojazdu, ktory nawet jej nie zauważył jadąc swoim pasem "startowym". Czy Wy to w ogóle rozumiecie? Albo te mega oryginalne i innowacyjne metody Pań na zmianę pasa ruchu w celu wyprzedzenia cieżarowego - ostry ruch kierownicy w lewo i wręcz "skok" na lewy pas z prędkością 85 km/h :)

    • 8 4

  • Prima Aprilis

    Pamiętajcie że dzisiaj I kwietnia i Super Wiadomości

    • 5 1

  • kolejny żart

    primka aprilis ? co ja ze swoim golfem zrobie jak on dopiero od 200 km/h na drugi bieg wrzuca. Na jedynce mam jeździć ? Skandal i jako ekolog protestuje przeciwko zatruciu środowiska.

    • 6 0

  • wali sciema na odleglosc, dzis prima aprilis

    takze nie spinajcie sie od rana :P

    • 5 0

  • Panstwo policyjne

    • 1 3

  • obwodnica trójmiejska (1)

    Czegoś tutaj nie rozumiem .Obwodnica Trojmiejska powstała by odciążyć Trójmiasto od rzeki płynących potokiem aut teraz już nawet z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni i z powrotem oraz by zapewnić transport ciężarówek do portu w Gdyni.Chcę zaznaczyć ,ze nie jestem przeciwnikiem pomiaru predkości czy kontroli fotoradarów ale na drodze która ma odciążyć i tak zatkane miasto spowalniać ją jeszcze bardziej nie ma sensu .Przepustowość Obwodnicy i tak jest zbyt mała brak trzeciego pasa ci co jeżdżą codziennie wiedza o co chodzi ,brak minimalnej predkości na prawym pasie ( z załozenia jest to droga do szybkiego sie przemieszczania miedzy miastami) oraz brak wiedzy u kierowców do czego służy lewy pas i jak jeździć po Obwodnicy .Czy ktoś z naszych włodazy sie zastanowił dlaczego dochodzi tak czesto do wypadków NIEEE tylko postwmy znak 30 km/h i ok czy zrobimy pomiar odcinkowy .Na Obwodnicy nie da sie jechać szybko bo jest zatkana , autobus na obwodnicy .(o co tu chodzi ),bo wyprzedzaja sie ciezarówki wyprzedzajace innych jadacych 60km/h a przeciez wszystkim sie spieszy .trzeba edukowac by wymagac .Nikt nie mowi ,ze mamy jexdzic 200km/h kazdy kto ma prawojazdy zna swoje prawa i obowiazki czarne owce były są i beda .Moze czas wykozystac inspekcje transportu drogowego nie tylko do łupienia kierowców cięzarówek .Wszyscy wiemy ,że sa miejsca gdzie inspekcja może sobie stanać swoimi autami i mieżyc predkość a później wzywac tych co myśla ,że są na torze F1. Proste ale nie u nas może trzeba pojechać i zobaczyc na własne oczy jak inni sobie radza .A na koniec trzeba pamietac jakie sa przepisy a nie je łamac i miec pretensje do wszystkich a nie do siebie .

    • 5 2

    • Dałeś się nabrać na prima aprilis

      • 0 0

  • Jasne

    • 1 0

  • Pomiar predkosci

    Nikt nie napisał ile to będzie kosztować ani nie wziął pod uwagę iż za chwile rozpoczynają się prace nad obwodnica Metropolitan oraz droga kaszubska co spowoduje rozlokowanie transportu a to jest głównym powodem kolizji na obwodnicy.A wracając do kosztów to może trzeci pas lub pas awaryjny pełnowymiarowy dobudować a nie skarbonka dla państwa budować?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane