• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta. GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.



Czy odcinkowy pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy?

Na początku grudnia informowaliśmy o analizie, jaką prowadzi gdański oddział GDDKiA w celu poprawy bezpieczeństwa na obwodnicy. Pomysł zakłada ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h do 100 km/h, podobnie jak ma to miejsce na gdyńskim odcinku trasy S6.

Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.


Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.

Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.

I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.

- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r.
przyczyny wg rodzaju winyliczba zdarzeńliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba kolizji
ogółem82643156783
z winy kierujących74338 - 52705
gwałtowne hamowanie2 - - - 2
inne przyczyny211 - 220
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu25614 - 19242
nieprawidłowe cofanie1 - - - 1
nieprawidłowe omijanie9 - - - 9
nieprawidłowe skręcanie31 - 12
Jak zdradził, GDDKiA jako zarządca obwodnicy w najbliższych dniach zwróci się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż na obwodnicy odcinkowego pomiaru prędkości. To ma być pierwszy tego typu formalny wniosek w tej sprawie, co w praktyce oznacza otwarcie - dodajmy długiej - drogi do instalacji urządzeń.

- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.

Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.

Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018
201620172018
wypadki445743
wypadki ze skutkiem śmiertelnym - 31
zabici - 31
ranni567556
kolizje600688783
zdarzenia drogowe644745826

Opinie (562) ponad 10 zablokowanych

  • Nic to nie da

    Ci co się powodują wypadki najczęściej nie przekraczają dozwolonej predkosci. Jadą na d*pie 110km/h lub bawią się w f1. Tylko że nawet jeśli oni mają umiejętności na f1 to nie biorą pod uwagę że obok nich jadą słabsi kierowcy...

    • 30 6

  • Wszędzie tylko zakazy i nakazy.

    Zamiast karać, powinno się edukować ponieważ problem leży u podstaw.
    Ponadto janusze nie mają wyobraźni i siedzi jeden drugiemu na zderzaku, przez to nie ma czasu na reakcje.

    • 32 8

  • Czy rzadowe ekipy rozbijajace beemki beda zaczna sie stosowac do ograniczen predkosci?

    Fajnie by było. Wszyscy zaoszczędzilibyśmy sporo pieniędzy.

    • 25 9

  • nareszcie coś

    sie ruszyło narazie tam każdy robi co chce

    • 8 9

  • I bardzo dobrze,bo tam się dzieje cyrk

    • 13 11

  • (9)

    Kolizje i wypadki nie wynikają z prędkości, tylko z jazdy bez bezpiecznej odległości pomiędzy autami i używania telefonów. Powinni ustawić więcej znaków i informacji o bezpiecznym dystansie, zaznaczając go co jakiś czas (tak jak np. Na Węgrzech). A telefony? Oboeiązkowe zestawy głośnomówiące, lub słuchawki załatwią sprawę.

    • 43 8

    • Prędkość też jest przyczyną, fizyki nie oszukasz: (7)

      - Mniej czasu na reakcję dla Ciebie i innych
      - Większa droga hamowania
      - Większe siły i przeciążenia działające przy wyhamowaniu pędu

      Grzejąc np.140-150 ryzykujesz, że ktoś będący na prawym pasem 80 nie zauważy Cię zjeżdżając na lewy, bo gdy spojrzy w lusterko Ciebie jeszcze tam nie będzie. Pamiętaj o długiej drodze hamowania przy takiej prędkości, zasadzie ograniczonego zaufania do nawierzchni i sytuacji w miejscu gdzie hamowanie będziesz kończył.

      • 6 3

      • Bezedury-moj crossfire hamuje z 200 szybciej niż twój pasek z 80 ; P

        • 1 7

      • (5)

        jeśli nie zauważy to czyja to bedzie wina? tego który jechał szybciej lewym pasem? to nie on spowoduje kolizję....
        140 to nie prędkość światła żeby nie zauważyć....
        wiesz co to jest o czym nikt nie mówi?
        brak wyczucia dystansu pomiędzy autami...
        kierowcom bardzo często brakuje tego elementu, szczególnie kobietom.... niestety i piszę to obiektywnie, 8/10 przypadków zajechania drogi to chęć wyprzedzenia pojazdu poprzedzającego, gdy na lewym pasie mknie sobie niczego nie świadomy kierowca..... a potem gwałtowne hamowanie.... itp itd., jeśli widzisz że auto zbliza się dosyć dynamicznie to nie wyprzedzaj poczekaj chyba ze masz 500KM i pewność że ci się auto nie zdławi :)

        • 3 5

        • Jeżeli ten jechał 140 to wina będzie po obydwu stronach, wszak złamał przepisy. (4)

          Proponuję przejechać się w deszczu i po ciemku prawym pasem na łuku i odpowiedz sobie uczciwie, czy łatwiej zauważyć auto jadące 120km czy 140km i więcej. Chcesz polemizować z tymi którzy te przepisy ustalili, uważasz że jesteś mądrzejszy?

          Jeszcze przeczytaj co sam napisałeś "lewym pasem mknie sobie niczego nieświadomy kierowca". Kierowca powinien być świadomy i przewidywać zagrożenia, mieć w głowie zasadę ograniczonego zaufania, stąd miedzy innymi ograniczenie do 120km/h.

          • 6 1

          • (3)

            to sformułowanie nie było napisane czystą polszczyzną, w zamyśle chodziło o fakt, iż kierowca jadący lewym pasem nie spodziewa się tego, że ten z prawego wykona tak nielogiczny manewr jak wjazd pod nadjeżdżające auto.....

            kolejność wykonania manewru jest taka.....
            lusterko, kierunkowskaz, lusterko i manewr.... a nie
            manewr i ewnetualnie kierunkowskaz
            albo wersja hard.... manewr wraz z kierunkowskazem.

            • 4 2

            • Słyszałeś o zasadzie ograniczonego zaufania? (2)

              Grzejąc lewym masz się spodziewać, że ktoś może Cię w lusterku nie zauważyć. A grzejąc z nadmierną, nieprzepisową prędkością zwiększasz na to szansę.

              • 1 3

              • Do minusujących (1)

                Doświadczenie życiowe pokazuje, że jednak takie "nielogiczne" rzeczy jak wyjazd auta z prawego pasa wprost pod nadjeżdżające lewym się zdarzają... Stąd zasada ograniczonego zaufania.
                Co wam da, że będziecie mieli rację jeśli zginiecie? Wiecie, że duże przeciążenie od gwałtownej redukcji prędkości wyrywa tętnice z serca? Poduszka powietrzna i duży samochód niewiele tu pomoże.

                • 0 0

              • Nie wytłumaczysz zwolennikom teorii o "jeździe szybkiej i bezpiecznej", że sami stwarzają zagrożenie dla innych.
                I nie chodzi tu tylko o trudność ze zrozumieniem zasady ograniczonego zaufania.
                Ludzie jadący obwodnicą wiele szybciej, niż dopuszczalne 100 czy 120 km/h nie mają świadomości, że utrudniają jazdę pozostałym kierowcom i sami negatywnie wpływają na płynność ruchu. Choćby utrudniając innym zmianę pasa.

                • 2 0

    • kiedy ostatnio widziałeś kontrolę na obwodnicy?

      Ja... NIGDY.

      • 0 0

  • Jak możecie o to składać wniosek skoro w Polsce łamana jest konstytucja (1)

    Nie wstyd wam

    • 14 13

    • Twój wódz nie ma PJ, zatem milcz!

      • 0 2

  • (3)

    Ile aut jedzie od początku obwodnicy do końca. Odcinków pomiar to są dwie bramy. Wjazd i wyjazd. Co z autami, które wcześniej zkadą lub później wjadą i przejdą tylko pod jedną rejestrując bramą? No chyba że to będzie odcinek pomiędzy oliwą a wrzeszczem.

    • 5 8

    • Można zamontować bramki pomiarowe na każdym zjeździe (2)

      i ustalić odpowiednio dopuszczalne czasy wynikające z dozwolonej prędkości średniej

      • 4 0

      • (1)

        można też ostrzelać to g... z paint balla i to będzie akt patriotycznego nieposłuszeństwa albo j..nąć w ryj jakiegoś palanta zarządzającego tą drogą i nauczyć go myślenia

        • 2 2

        • "Patriotycznego nieposłuszeństwa"... Lol, teraz egzekwowanie prawa to "antypolonizm"? A wiesz, że partia rządząca ma"Prawo" w nazwie?

          PS. To się pisze "obywatelskie nieposłuszeństwo", ale pewnie prawilcowi nie przeszło to przez klawiaturę, bo to "kodziarstwo".

          • 3 1

  • Proponuje do 50km/h (1)

    Pajace i gimbusy bez mózgu.

    • 19 10

    • Nie ma to, jak próba redukcji do absurdu, co, Walduś? Kiepski argument.

      • 2 0

  • Zanim to zamontują to i tak staniecie w korku i nie będzie komu mandatu wlepić..... (2)

    • 13 3

    • (1)

      I dobrze, wszak nie chodzi o to, żeby"wlepić mandat", tylko, żeby ludzie się nie rozbijali i nie zabijali

      • 0 0

      • No właśnie nie, chodzi o to że przepustowość tej trasy się skończyła. Szrotów coraz więcej na drodze, co chwilę jakiś stoi z włączonymi awaryjnymi i się zaczyna przytykanie, do tego ktoś kogoś obetrze i jeden pas mniej a to już ruch zrujnowany.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane