• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponowny przetarg na kolejowy objazd na Kaszuby

Krzysztof Koprowski
21 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa tzw. bajpasa kartuskiego ma zostać zakończona w 2022 r., zaś przebudowa szlaku do Maksymilianowa pod Bydgoszczą przez Kościerzynę trzy lata później. Budowa tzw. bajpasa kartuskiego ma zostać zakończona w 2022 r., zaś przebudowa szlaku do Maksymilianowa pod Bydgoszczą przez Kościerzynę trzy lata później.

W kwietniu ponownie ogłoszony zostanie przetarg na realizację tzw. bajpasu kartuskiego, który pozwoli utrzymać połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami podczas planowanej przebudowy linii z Gdyni do Maksymilianowa koło Bydgoszczy. Przetarg ogłoszony w 2019 r. został unieważniony, ponieważ najtańsza oferta przekroczyła o blisko 35 mln zł planowany budżet na tę inwestycję.



Jak często podróżujesz pociągiem na odcinku Trójmiasto-Kartuzy?

Gruntowny remont torowiska pomiędzy Kokoszkami a Glinczem jest niezbędny, aby możliwy był swobodny przejazd pociągów z Gdańska do Kartuz trasą omijającą planowany do rozbudowy i elektryfikacji szlak kolejowy z Gdyni do podbydgoskiego Maksymilianowa (linia 201).

Zbyt drogie oferty



Będzie on stanowił alternatywę - przede wszystkim w ruchu towarowym - dla znacznie obciążonej linii kolejowej do Bydgoszczy (i dalej na południe Polski) przez Gdańsk - Tczew.

W grudniu otwarto oferty złożone w przetargu na projekt i realizację bajpasu kartuskiego. Wszystkie przekroczyły zakładany budżet 216,8 mln zł.

  • Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania) - 250,3 mln zł (277,5 mln zł po rozszerzeniu o opcje dot. systemów sterowania i nadzoru ruchu)
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (Gdańsk) - 357,7 mln zł (360,7 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Trakcja PRKiI (Warszawa) - 400,3 mln zł (413,8 mln zł po rozszerzeniu o opcje)

Przetarg unieważniony, ale realizacja niezagrożona



Dopiero w lutym ostatecznie podjęto decyzję o unieważnieniu całego postępowania i rozpisania go ponownie.

- W kwietniu planowane jest ponowne ogłoszenie przetargu dot. zaprojektowania i wykonania prac budowlanych na liniach kolejowych nr 234 Kokoszki - Stara Piła oraz linii nr 229 Stara Piła - Glincz, czyli tzw. bajpasu kartuskiego. Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni, a dojazd koleją do stolicy województwa będzie utrzymany - zapewnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Kolejarze jednocześnie analizują zakres rzeczowy inwestycji, więc niewykluczone będą zmiany w zakresie całego przedsięwzięcia celem obniżenia kosztów.

Planowany nowy układ torowy oraz przystanki PKM przewidziane docelowo do realizacji. Planowany nowy układ torowy oraz przystanki PKM przewidziane docelowo do realizacji.

Bajpas kartuski w 2022 r., linia do Maksymilianowa w 2025 r.



Niezależnie od działań PKP PLK w najbliższych miesiącach będzie ogłoszony przetarg na budowę połączenia Kokoszek z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdańsk Kiełpinek. Za realizację tego ok. 1,5-kilometrowego odcinka odpowiadać będzie miasto Gdańsk i PKM.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Przetarg na realizację pierwszego etapu tzw. alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto będzie ogłoszony w marcu br. i obejmie odcinek Glincz - Kartuzy wraz z przebudową układu torowego w obrębie stacji w Kartuzach.

Po lewej obecna trasa kolejowa na lotnisko, na pierwszym planie oczyszczony nasyp kolejowy w kierunku Kokoszek - element planowanego bajpasa kartuskiego. Po lewej obecna trasa kolejowa na lotnisko, na pierwszym planie oczyszczony nasyp kolejowy w kierunku Kokoszek - element planowanego bajpasa kartuskiego.
Jeżeli uda się dotrzymać zakładanego harmonogramu, tzw. bajpas kartuski powstanie w 2022 r. Odcinek Glincz - Kartuzy będzie gotowy rok później, zaś przebudowa pozostałej części szlaku do Maksymilianowa będzie realizowana w latach 2022-2025.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Opinie (91) 3 zablokowane

  • Polskie parodie gospodarcze " Pseudo Ekonomiści " likwidowali Kolej po 1989 r a teraz mówią o jej budowaniu

    • 6 0

  • 1,5 kilometra torowiska...
    Zaiste, inwestycja na miarę styropianu.
    W rzeczy samej, słowiańszczyzna nadaje się do powożenia furmanką, co najwyżej!

    • 2 2

  • co za bzdura.

    Polska to kraj kabaret. Elektryfikację robi się ekspresowo i można puścić ruch na trasie na której powstają słupy elektryczne. Ale nie, przyjaciel królika musi ukraść...

    • 1 2

  • Rozbój w biały dzień

    Jak można za tyle milionów budować jakieś objazdy? Miłośnicy kolei od siedmiu boleści. Cały ten PKM to rozbój w biały dzień

    • 2 4

  • Przyspieszyć elektryfikację, pieniądze z bajpasu przekazać na elektryfikację i w 2022 uruchomić pkm /skm elektryczne do

    Przesunąć środki, prace prowadzić przez 24h, rok każdy jakoś sobie poradzi, ( autobusy, PKS itd, a po roku super transport

    • 0 2

  • a może odbudowa linii Kościerzyna - Pszczółki?

    byłaby kolejna alternatywa dla zamkniętego odcinka.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane