• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie przystanek SKM Gdynia Śródmieście?

Michał Sielski
28 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kiedy w śródmieściu Gdyni zobaczymy takie tabliczki? Kiedy w śródmieściu Gdyni zobaczymy takie tabliczki?

Czy w Gdyni jest potrzebny przystanek SKM pomiędzy dworcem głównym a Wzgórzem św. Maksymiliana? Miasto rezerwuje teren, a władze SKM nie mówią "nie".



Czy dodatkowy przystanek SKM pomiędzy Gdynią Główną, a Wzgórzem św. Maksymiliana jest potrzebny?

Rada Miasta Gdyni stworzyła właśnie nowy, szczegółowy plan zagospodarowania przestrzennego dla części Śródmieścia i Wzgórza św. Maksymiliana. Dzięki temu wiadomo już, że spora część tego obszaru miasta może zostać zabudowana - wieżowcami, budynkami z funkcjami usługowymi i sklepami.

Powrócił więc pomysł, by pomiędzy stacjami Gdynia Główna i Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni stanął jeszcze jeden przystanek SKM. Robocza nazwa to Gdynia Śródmieście. Czy jest on jednak potrzebny?

- Jakikolwiek rozwój urbanizacyjny w pobliżu naszej linii to korzystne rozwiązanie dla inwestora, użytkowników biurowców oraz SKM. Skoro Gdańsk, a ściślej jego dzielnica Wrzeszcz już "wywrzeszczała" bardzo duże zainteresowanie inwestorów poprzez możliwą lokalizację obiektów wysokościowych, to bardzo dobrze, że Gdynia ma też takie plany. Potencjalne zlokalizowanie przystanku SKM wśród takiego Gdyńskiego Manhattanu, to pozytywna odpowiedź Gdyni na wysokościowce w Gdańsku. Dobrze, że "rywalizacja" tych miast ma taki prorozwojowy charakter - mówi dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Marcin Głuszek.

Na razie to tylko plany, ale już wzbudzają emocje. Niektórzy pasażerowie denerwują się, że zmniejszy się komfort przejazdu SKM przez Gdynię. Kolejny przystanek na dość krótkim odcinku spowoduje, że czas przejazdu przez Gdynię wydłuży się. - Pociąg będzie musiał hamować, jeszcze raz się rozpędzać, no i stać na przystanku. To bez sensu, bo w centrum stacje są blisko siebie - przekonuje pan Piotr, który codziennie dojeżdża do pracy z Gdyni Chyloni do Gdańska.

Władze SKM i miasta przekonują jednak, że do realizacji jeszcze daleko, na pewno nie rozpocznie się ona w ciągu najbliższych trzech lat, a na powstaniu przystanku skorzystają wszyscy.

- Na terenie objętym planem przewidujemy zabudowę wielorodzinną oraz usługi. Dopuszczona jest również budowa obiektów handlowych o pow. ponad 2 tys. m kw. Będzie więc to obszar silnie zurbanizowany, wiele osób będzie tam miało sprawy do załatwienia, więc nowy przystanek SKM Gdynia Śródmieście ułatwi wszystkim życie - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (164) 10 zablokowanych

  • jak mieszkancy sie nie zgodza i skm-ka nie ulegnie

    to nici z tego. a bylaby taka kampanijna uroczystosc. otwarcie stacji to przeciez takie medialne :)

    • 1 2

  • Jakaś kolejna bzdura!

    Czy już naprawdę nie ma większych potrzeb żeby wydawać kasę na tak bzdurny pomysł??? Kolejna "Włoszczowa"??

    • 6 3

  • Manhattan my ass

    Kocham moja stara Gdynie jaka jest - a tzw."deweloperzy" niech sie bujaja za obwodnice i tam sobie manhattany buduja.

    W centrum nie potrzeba zadnych wiezowco-centrow, to co jest daloby rade jakby troche odnowic i drobne zmiany wprowadzic.

    • 5 5

  • Stacja SKM"Śródmieście bądź Centrum" musi być!!! (8)

    Trójmiasto opanowały wzory cywilizacji samochodowej prosto z amerykańskich filmów. Tylko jakoś sami nie produkujemy żadnych samochodów, a kupujemy je zwłaszcza od Niemców, a drogi i kultura na nich szkoda gadać. Fakt , że większość zniszczonych składów i opóźnienia w SKM nie napawa na wielki optymizm, podobnie jak miejskie gdańskie tramwaje, to przeżytek PRL-u, tylko dlaczego gdynianie muszą to znosić? Stan kolei, kolejek podmiejskich po komunizmie rzeczywiście nie zachęca do korzystania z nich i nie kojarzy się z Zachodem oraz nowoczesnością. Myślę, że wybudowanie prawdziwie nowoczesnego i funkcjonalnego Dworca"Śródmieście" może to zmienić. Jeszcze niedawno wybór samochodu uważano wprost za wybór kulturowy między Wschodem a Zachodem. Często dokonywany był jednak bez zrozumienia głębszych pokładów cywilizacji zachodniej, a zwłaszcza jej wersji europejskiej. Choć Gdynianie bardziej niż pozostali Polacy lat 90. XX wieku znali Zachód ale pod naciskiem "wiadomych" musieli realizować to co możliwe. To Polacy dwudziestolecia międzywojennego, ojcowie założyciele naszego pięknego miasta nadali mu dynamizm, który nie wszystkim się podoba. Tak samo nie wszystkim się podoba zdynamizowanie tego fragmentu miasta poprzez nowy ŚRÓDMIEJSKI, z którym wiąże się wyburzenie hotelowców postoczniowych i baraków przy torowych i wybudowanie tam prawdziwego City.
    Nawet komisarz Unii Europejskiej do spraw polityki regionalnej – Jahannes Hahn rodem z metropolii Wiednia – wezwa Polskę, aby szybciej wydawała fundusze europejskie w szczególnie ważnych dziedzinach. Jako pierwszą wymienił właśnie koleje, kolejki i infrastrukturę kolejową. Sama wypowiedź komisarza jest jasnym potwierdzeniem, że priorytet gdyński jest jak najbardziej słuszny, że słuszne było podjęcie uchwały zmian w SKM. Nasza kolejka powinna rozwijać się bezpiecznie pod czujnym okiem potężnej Brukseli, a gdyńskie dworce wyglądać kwitnąco, bo ten odremontowany peron SKM Gdy.Gł.Os. jedynie po małym retuszu nadaje się jako skansen pokazujący pierwszych wypędzonych Gdynian z własnego miasta.

    • 6 21

    • samochodami juz sie zajeli mlodzi (1)

      jest tu obok artykul o tym jak 23 latek rozwalil 11 samochodow sam w godzinę

      • 0 0

      • starzy nie porafią wię co się dziwić:))

        Ja kocham ekologiczny gdyński transport.

        • 3 1

    • widać lobby samochodowe dziś doPiSało

      i jest => 1 do 10-ciu

      • 2 0

    • A ile miejsca przewidujesz między poszczególnymi stacjami?

      Stacja co podwórko? Pogardziłbyś?n

      • 0 3

    • A nie mówiłem, że nasz fantasta się odezwie :) (3)

      Ja wiem, że dla Ciebie za 50 lat Nowy Jork zostanie daleko w tyle za Gdynią i pod stacją "Śródmieście" będzie krzyżowało się 7 linii metra. Ale zwróć uwagę na to, że nie wszyscy jedzą takie ilości muchomorów.

      • 1 4

      • rozumiem, że nie stać Cię na grzybki chińskie czy japońskie i musisz posiłkować się hodowanym przy sztucznym świetle muchomorem (2)

        gdyby nie wojna a następne powojenna dyskryminacja Gdyni a obecnie to już rugowanie tam gdzie się tylko da, gdyby nie prezyd. SZczurek to byłby krach.

        No i wyobraź sobie, że ja Ciebie nawet rozumie, bo co ty chłopie jesteś winien, twoich rodziców przesiedlili do skansenu trochę innego mentalnie i kulturowo. Natomiast w Gdyni - geny tych pierwszych budujących dla siebie to miast z wielkim entuzjazmem, że NYC byłby tu złym przykładem na pewno maja znaczenie.
        Ale przede wszystkim - to są fakty, możesz wejść nawet e-bibliotekę i sobie poczytać. Gdynia jest wygodnym do życia miastem, więc nie dziw się, że Władze chcą zawsze coś dla tej wygody zrobić a takim super pomysłem jest SKM"Śródmieście.
        To nieprawda co tu piszą niektórzy, że brakuje tu zieleni akurat teren ten jest zdegradowany na jednej stronie stoi budynek gdzie funkcjonowała pierwszy w północnej Polsce komputer Elwro Odra 1204 z drugiej baraki z eternitem dalej hotelowce wszystko nadaje się do wyburzenia i wybudowania podziemmnej stacji z prawdziwego zdarzenia, dlaczego Łódź Fabryczna może cały dworzec przenieś pod ziemie a Gdynia nie może jednej stacji? Wracając do zieleni to na pewno nie zaważy na pasie projektowanej i ścieżce rowerowej, z resztą w Gdyni jest tyle lasów i terenów zielonych - przy niemal kazdym osiedlu zaczyna się jakiś las a w nim ścieżki szutrowe-rowerowo-spacerowe.
        Ale chyba dla ludzi najważniejsze, ze w Gdyni nieustannie widać
        rozwój. I nie chodzi tylko o drogi. Myślę, ze ludzie cenią takie
        sprawy jak wygodna komunikacja, rozmaite ułatwienia dla starszych i
        niepełnosprawnych, szczepienia dziewczynek czy partycypacja prezyd. w rozbudowie Wydz.Onkologi dla kobiet, ale również bardzo ciekawe
        wydarzenia artystyczne, dobrze bo blisko ulokowane. Obecnie jeszcze proj.centra handlowe, sportowe stadiony, hale widowiskowa itd itd. Gdynianie są dumni z tego, ze ciągle miasto jest wyrózniane i nagradzane. To buduje poczucie tożsamości i zadowolenia także z tego, że miasto buduje największy PP-NT. To nie jest przypadek, czy skutek niedojrzałości obywatelskiej gdynian, a możesz sobie porównać w Gdańsku aby mieć pełnie praw obywatelskich i decydować o swoim miejscu zamieszkania musisz zbierać jakieś podpisy a nawet o nie żebrać, w Gdyni masz to OBLIGO:)) więc chyba jasne miasto z morza i marzeń ma najlepsze warunki także do społeczno-obywatelskiego życia.

        Predatorze może warto przed wydumanymi komentarzami po prostu do nas przyjechać porozmawiać z ludźmi i samemu się przekonać, że to nie grzybki halucynogenne a rzeczywistość.
        Zapraszam.

        • 3 0

        • Chłopcze malinowy (1)

          O jakim skansenie gadasz? Za dużo grzybów jednak? :) Pochodzę z Gdyni, mieszkałem tu prawie 30 lat i uważam ją za piękne miasto z niepowtarzalnym urokiem i za moje miasto.
          Ale w przeciwieństwie do Ciebie patrzę na pewne rzeczy realnie. Wytłumacz mi po ludzku, bez socrealistycznych wizji i planów po co 3 przystanki skm w odległości, którą można pokonać w 10-15 minut piechotą?
          Zapewne nie potrafisz, bo żyjesz w ograniczonym świecie własnych omamów. Gdynia jest dobrym miejscem do życia, ale jeżeli nie widzisz żadnych wad w tym mieście i układasz wiersze na tematy normalnego codziennego życia, takiego jak komunikacja miejska, czy miejska zieleń, to proponuję trochę się ogarnąć.
          A w tych nieudanych podjazdach o "skansenie" i "genach" wychodzą Twoje ogromne kompleksy, które masz z niewiadomych mi powodów.

          • 0 1

          • Gdybyś"mieszkał tu prawie 30 lat" to nie pisałbyś takich głupot

            może pomieszkaj drugie tyle, i się jeszcze edukuj, to może i bez grzybków zrozumiesz:))

            - nie zamierzam Cię poduczać, ale jeśli jesteś faktycznie gdynianinem, to tak abyś nie odbiegał, tytułem wstępu:
            Widzisz, jaki mamy STAN WYJŚCIOWY:
            - chyba nie nadmierny zabór terenu w śródmieściu i na dodatek rozcięcie więzi przestrzennej w tym miejscu. Więc istnieje konieczność ograniczania uciążliwości transportu zwłaszcza kołowego (prywat.).
            Co do tego są pewne MODELE POSTĘPOWANIA?
            - przez oddzielenie ruchu od przestrzeni kontaktów społecznych (specjalizacja ulic, segregacja pionowa) typowe działanie postulowane przez modernistów;
            Możliwe częściowe rozwiązanie problemu, ale globalnie nie zmniejsza uciążliwości ruchu – np. przełożenie parkowania z przestrzeni publicznych do garaży i parkingów nie rozwiąże całkowicie problemu uciążliwości ruchu na sieci ulicznej.
            - przez rekompensatę w postaci lepszego gdyńskiego transportu publicznego cel:
            - ograniczenie ruchu drogowego, ograniczenie udziału samochodu w przewozach - zwłaszcza „do pracy”
            - przez rekompensatę w postaci podwyższenia jakości przestrzeni (cel podobny), ale osiągany przez lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury transportowej, a przyznasz kolejka taką jest
            - w praktyce sieci transportu publicznego zwłaszcza ekologicznego
            - poprzez właściwe projektowanie (ekistyka)odpowiednie miasto-twórczość i dynamizacja śródmieścia.
            WNIOSEK: lepsza jakość przestrzeni publicznej może być osiągana przede wszystkim w drodze oddziaływania na strukturę modalną przemieszczeń( a jak się to robi to sobie poczytaj).
            Więc miły kolego radziłbym spojrzeć na problem kompleksowo a nie pisać pierdoły o grzybkach.

            • 1 0

  • Gdynia śródmiescie ale na skwerze

    • 2 2

  • a od przystanku KONIECZNIE tunel do UM

    oczywiście w tunelu nie bedzie sklepów czy restauracji, bo UM woli widziec tam bazgroły zwane sztuka graffiti

    • 8 2

  • niepotrzebny

    Między stacjami Wzgórze Św. Maksymiliana a Gdynią Główną odległość nie jest duża, dodatkowy przystanek tylko opóźni przejazd na trasie Gdynia Gdańsk.

    • 10 3

  • Ani mi się waż!

    "(...)zainteresowanie inwestorów poprzez możliwą lokalizację obiektów wysokościowych".
    Taka inwestycja potrwa ze 3 lata. W tym okresie pęknie bańka budowlana na giełdzie, deweloperzy się pogrążą i pozostawią szpetne betonowe szkielety biurowców (patrz: ten przy skrzyżowaniu zwycięstwa i wielkopolskiej), wysokościowców i, oczywiście, nowego peronu SKM, bez szans na dokończenie.

    • 2 3

  • Zrobcie wizualizacje bo to potraficie.

    j.w

    • 4 4

  • skmka nie dla inwalidów i matek z wózkami! (1)

    najpierw ułatwijcie inwalidom i matkom z wózkami wejście na peron!!! a później budujcie kolejne stacje

    to jakaś masakra, ale będąc matką z dzieckiem nie jestem w stanie skorzystać z skmki bo nie mogę się dostać na peron!!!

    • 5 3

    • Jest was tak mało, że nie warto.

      O!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane