• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez nowych trolejbusów przez drogi prąd. Unieważnienie przetargu

Patryk Szczerba
11 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Zaplanowany zakup 6 nowych trolejbusów nie dojdzie do skutku. Przetarg odwołano z powodu rosnących cen prądu. Zaplanowany zakup 6 nowych trolejbusów nie dojdzie do skutku. Przetarg odwołano z powodu rosnących cen prądu.

Przetarg na dostawę sześciu trolejbusów do Gdyni został unieważniony. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej tłumaczy decyzję rosnącymi cenami energii. Mają one wzrosnąć w przyszłym roku o 100 proc.



Czy korzystasz z komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy:

  1. Do Gdyni miało trafić sześć trolejbusów niskopodłogowych, jednoczłonowych o długości od 11,5 m do 13,5 m.
  2. Środki na zakup trolejbusów miały pochodzić częściowo z funduszy rządowych.
  3. Dofinansowanie z ministerialnych środków miało wynosić 6,4 mln zł, a wkład własny spółki - 7 mln zł.
  4. Pojazdy miały dotrzeć jesienią przyszłego roku. Przetarg jednak został unieważniony

Przetarg unieważniony przez rosnące ceny prądu



Jak można przeczytać w dokumentacji przetargu, gdyńska spółka powołała się na art. 256 Prawa Zamówień Publicznych, zakładający, że mogą wystąpić okoliczności powodujące, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione.

Taką okolicznością okazały się w przypadku Gdyni podwyżki cen prądu.

- Obecnie doświadczamy gwałtownych, wręcz drastycznych wzrostów cen energii. (...) Według bieżących cen koszt energii w 2023 r. wzrośnie o ponad 100 proc. w stosunku do bieżącego roku, co spowoduje potrzebę ograniczenia wydatków inwestycyjnych. W ocenie Zamawiającego ustalenie zaistnienia tych zjawisk oraz ich skutków powoduje konieczność unieważnienia przedmiotowego postępowania, gdyż dalsze prowadzenie postępowania jest z wyżej wymienionych powodów w zakładanym terminie niemożliwe do realizacji - można przeczytać w uzasadnieniu unieważnienia podpisanym przez Piotra Małolepszego, prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Na ulicach dzierżawione trolejbusy



Nowych fabrycznie pojazdów nie będzie, ale po Gdyni jeżdżą od kilku miesięcy trolejbusy marki Solaris Trollino 12 z 2011 r., które spółka PKT dzierżawi od Lublina.

Po trzyletniej dzierżawie miasto prawdopodobnie kupi je, zastępując nimi najstarsze gdyńskie trolejbusy.

Pasażerowie czekają na elektryczne autobusy



Pasażerowie wciąż czekają na to, kiedy pojawią się zapowiadane elektryczne autobusy, które trafią do Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

16 "krótkich" i 8 przegubowych elektrycznych pojazdów miało wyjechać na ulice w kwietniu. Standardowe pojazdy kosztowały 47 mln 224 tys. zł, a przegubowe 32 mln 639 tys. zł. Zakup dofinansowała Unia Europejska.

Przegubowce będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (198) 8 zablokowanych

  • Efekt zadłużenia miasta. Nawet na farbę i plastykowe donice nie będzie kapitału.

    • 12 0

  • Sądząc po raczej niefortunnym zarządzaniem pka (2)

    To te elektobusy w ogóle nie wyjadą a sprzedamy je komuś po okazyjnej cenie tak jak to z lotniskiem było.

    • 6 0

    • (1)

      Bzdur nie wypisuj

      • 0 2

      • Nie wypisuje, nic z tego wyżej nie jest bzdurą

        • 1 1

  • (1)

    W Gdańsku Grzelak znalazłby rozwiązanie.
    Wszystkie jeździłyby napędzane silnikiem od pralki pozyskanym z recyklingu, który byłby zasilany przedłużaczem ogrodowym do kosiarek
    Niebawem wszystkie autobusy GAIT przejdą modernizację..
    Dostaniemy za to pochwałę od Grety...

    • 5 0

    • trolejbusy mają takie przedłużacze

      a i tak kasy brak. Prąd zawsze był tańszy od ropy ale widać nie w Gdyni.

      • 0 0

  • Solarne stacje ładowania (2)

    Może by tak zbudować hale na garażowanie i stacje ładowania na elektryczne autobusy z zamontowanymi na dachu panelami słonecznymi i obok nich turbinami wiatrowymi z pionowa osią obrotu. To nie będzie potrzeby martwienia się rosnicymi cenami prąndu nawet o 100%

    • 5 0

    • w dzień się bedą ładować a w nocy jechać (1)

      • 1 0

      • Przynajmniej wiatr mamy w Gdyni zawsze.

        • 0 0

  • Komunikacja konna wróci przez drogi prąd i paliwa. (3)

    • 7 0

    • a myslisz ze owies jest tańszy? (1)

      • 1 0

      • Hmmm... samochod mozna przerobic na gaz, to konia moznaby przerobic na ziemniaki.

        • 0 0

    • A kto po koniach posprząta

      • 0 0

  • Niedługo codziennie będzie jakiś bieg, wyścig rowerowy albo ajron men...

    Ulice pozamykane, więc po co nam trolejbusy?

    • 10 0

  • Czas skończyć z tym archaicznym transportem !!!

    • 3 3

  • Gdynia pod rządami tych nieudaczników sięga dna :( (1)

    • 15 1

    • Już jest pod dnem

      Przykryte grubą warstwą mułu.

      • 5 0

  • Co ma piernik do wiatraka?

    Jakby powodem wzrostu cen było zmniejszenie ilości kursów, zwiększenie ceny biletów to bym zrozumiał. Ale trolejbusy i tak będą jeździć, bez względu czy ceny prądu wzrosną czy nie. Bo one innej alternatywy nie mają. Co więcej, te nowe mogą być bardziej oszczędne. Mogli chociaż napisać, że te niewydane miliony pójdą pójdą zakup droższego prądu, to by to było wytłumaczenie. A tak, to logiki w tym nie widzę.

    • 7 0

  • jak kryzysu nie było to zadłużali miasta bezkarnie. (1)

    teraz dobiją kolejnym zadłużeniem i lichwiarskimi odsetkami. Ale do przyszłego roku dociągną i znikną.

    • 8 1

    • cały ten interes pod tytułem unijne dotacje to był mechanizm kreowania zadłużenia na każdą inwestycję trzeba było mieć wkład własny a ten skąd brać?Z kredytu

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane