• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpłatny tramwaj dla kierowców rozwiąże problem z parkowaniem w Brzeźnie?

Ewelina Oleksy
4 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Sezonowa linia 63 przez lata dojeżdżała do tego przystanku "Brzeźno plaża". W ubiegłym roku zawieszono ją przez pandemię. Czy teraz wróci?
  • We wtorek na przystanku zorganizowano konferencję prasową ws. przywrócenia linii 63.

Przywrócenie sezonowej linii tramwajowej 63 do Brzeźna - z możliwością korzystania z niej za darmo dla kierowców i ich współpasażerów. Do tego ankieta badająca zwyczaje zmotoryzowanych oraz częstsze kontrole straży miejskiej wobec tych, którzy w nadmorskiej dzielnicy parkują w miejscach niedozwolonych. To trzy postulaty, których wprowadzenia w życie chcą radni. Miałoby to rozwiązać problem z nielegalnym parkowaniem w Brzeźnie, który znowu przybiera na sile.



Jak oceniasz pomysł przywrócenia linii 63 do plaży Brzeźno z możliwością darmowych przejazdów dla kierowców?

Wraz z majówką, a więc rozpoczęciem sezonu turystycznego, do Brzeźna powrócił stary problem - ulice gęsto zastawione samochodami przez tych, którzy przyjeżdżają tam na plażę. We wtorek, 4 maja, miejscy radni PiS oraz radna dzielnicy Brzeźno zorganizowali konferencję prasową na przystanku tramwajowym "Brzeźno plaża"Mapka, gdzie zaproponowali, jak ten problem rozwiązać.

- Istnieje duże ryzyko i mamy takie obawy, że ten przystanek drugi rok z rzędu będzie nieczynny dla linii tramwajowej 63, która od lat łączyła dalsze części Gdańska, dzielnice południowe z Brzeźnem, umożliwiając sprawny transport na plażę w ok. 40 minut. W ubiegłym roku władze miasta, tłumacząc się pandemią, zawiesiły funkcjonowanie linii 63. W naszym odczuciu należy ją przywrócić - mówił Andrzej Skiba, miejski radny PiS. - Idealne byłoby przywrócenie jej całorocznie. Realistycznie oczekujemy przywrócenia jej na okres letni. Kwestią otwartą jest, czy od 1 czerwca, czy od 24 czerwca. Ta linia powinna funkcjonować przede wszystkim w weekendy, w godz. 10-16 co 10-15 minut, kiedy Brzeźno notuje największe zainteresowanie. W związku z przyjazdami tu turystów i mieszkańców pojawia się problem znany, czyli nielegalnego parkowania w Brzeźnie. Rozwiązanie tego problemu musi mieć charakter systemowy.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Takim rozwiązaniem miałoby być nie tylko przywrócenie sezonowej linii 63 w weekendy. Ale co ważne, wprowadzenie możliwości bezpłatnych przejazdów nią dla kierowców oraz ich współpasażerów.

- Jak to widzimy? Punktem odniesienia niech będą dobre wzorce związane z dniem bez samochodu. Uważamy, że każdy właściciel czy współwłaściciel samochodu, posiadając dowód rejestracyjny samochodu, powinien mieć możliwość zabrania do 4-5 osób bezpłatnym tramwajem linii 63 - tłumaczył Skiba. - Taki projekt, bezpłatna linia 63 dla kierowców, mógłby być projektem pilotażowym. Chcielibyśmy go sprawdzić przez miesiąc, dwa i zobaczyć, jakie będą skutki.
Miejscy radni PiS i radna dzielnicy Brzeźno mówili we wtorek o zaletach, jakie przyniosłoby wprowadzenie ich pomysłu w życie. Miejscy radni PiS i radna dzielnicy Brzeźno mówili we wtorek o zaletach, jakie przyniosłoby wprowadzenie ich pomysłu w życie.

Oprócz darmowej linii ankieta i kontrole straży



Radny przedstawił jeszcze dwa inne postulaty, które miałyby zlikwidować problem z parkowaniem w Brzeźnie:
  1. Ankiety dla kierowców, którzy przyjeżdżają na plażę w Brzeźnie, by poznać powody, dlaczego wybierają samochody, a nie komunikację miejską. Temat został podjęty z władzami miasta już w 2019 r., ale ankiet ostatecznie nie przeprowadzono.
  2. Wzmożone kontrole straży miejskiej, połączone z częstszym karaniem, wymierzone w nielegalnie parkujących na wzór ubiegłorocznych, które przyniosły efekty.

Straż wystawia mandaty w Brzeźnie. Film archiwalny


Skiba podkreślał, że już sama majówka, która do Brzeźna przyciągnęła tłumy, pokazała, że oferta komunikacyjna w tym miejscu jest niewystarczająca.

- W związku z tym wzywamy władze Gdańska do dialogu. Chcemy rozmawiać o dobrych rozwiązaniach dla polityki parkingowej w Brzeźnie i takich, które muszą uwzględniać dobrą politykę związaną z komunikacją miejską - powiedział Skiba.
Pomysł przywrócenia linii 63, także w formie bezpłatnej dla kierowców, poparła Patrycja Kardasz, radna dzielnicy Brzeźno.

- Popyt na ten tramwaj był ogromny i wierzę, że jego przywrócenie pomoże w rozwiązaniu problemu z nielegalnym parkowaniem w naszej dzielnicy, który nasila się zawsze w wakacje i weekendy - zaznaczyła.

Będzie oświadczenie i interpelacja



W najbliższy czwartek, podczas posiedzenia zarządu Rady Dzielnicy Brzeźno, mają zostać opracowane szczegóły formalne pomysłu - powstanie w tej sprawie oświadczenie. Miejscy radni PiS zapowiadają też złożenie w tej sprawie interpelacji.

Radni dodawali, że obecnie trudno im oszacować, jaki byłby dla miasta koszt wprowadzenia w życie tego pomysłu.

- To wszystko zależy od tzw. liczby wozokilometrów tramwajowych, czyli różnych zmiennych, oraz od intensywności działania tej linii. Skontaktujemy się w tej sprawie z przedstawicielami ZTM, wystosujemy stosowne zapytania. Liczymy na merytoryczny i konstruktywny dialog z urzędnikami - zapowiedział Skiba. - Z całą pewnością radni PiS podniosą rękę za zwiększeniem wydatków, jeśli poprawi to jakość komunikacji miejskiej. Na transporcie publicznym nie powinniśmy oszczędzać.
Czy sezonowa linia 63 wróci do Brzeźna? Czy sezonowa linia 63 wróci do Brzeźna?

ZTM zakłada, że linie sezonowe wrócą...



Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, przypomina, że linie tramwajowe sezonowe 63 (Łostowice - Brzeźno plaża) i 68 (Łostowice - Stogi plaża) uruchamiane są w tzw. ścisłym sezonie letnim, czyli od końca czerwca do końca sierpnia.

- Zakładamy, że w tegorocznym sezonie sytuacja pandemiczna na tyle się poprawi, że tramwaje linii 63 i 68 ponownie będą kursować - informuje Zomkowski. - Standardowo w sezonie letnim oprócz linii 63 i 68 wzmacniana jest oferta przewozowa na linii 8, a dodatkowo w tzw. "szerokim" sezonie (maj-wrzesień) na trasę wyjeżdżają autobusy linii sezonowych 606, 622, 658. Częstotliwość kursowania tramwajów na tych liniach będzie dostosowana do aktualnych potrzeb przewozowych - wskazuje.

...ale wprowadzenia darmowych przejazdów nie planuje



Nic jednak nie wskazuje na to, żeby miasto miało przychylić się do wprowadzenia bezpłatnych przejazdów liniami sezonowymi dla kierowców samochodów.

- Jeżeli chodzi o zwolnienie z opłat za przejazd tramwajem pasażerów legitymujących się dowodem rejestracyjnym swojego pojazdu, to nie planujemy wprowadzania takiego rozwiązania - mówi Zomkowski. - Dochody ze sprzedaży biletów w ostatnim roku przed pandemią, tj. w 2019 r., pokryły koszty pracy przewozowej tramwajów i autobusów zaledwie w 33 proc. Sytuacja epidemiczna i wynikające z niej ograniczenia liczby pasażerów jeszcze bardziej uszczupliły ten dochód. W roku pandemii 2020 r. wskaźnik ten obniżył się do 23 proc. Prognozujemy, że w 2021 r. będzie się kształtował na poziomie 26 proc. - argumentuje.
Dyrektor ZTM powołuje się przy tym na badania, które wskazują, że głównymi czynnikami, dzięki którym mieszkańcy decydują się na skorzystanie z komunikacji miejskiej, jest atrakcyjna i dostosowana do potrzeb pasażerów oferta.

- Dlatego zamiast obniżać przychody, wolimy środki finansowe przeznaczyć na zwiększenie liczby kursów lub uruchomienie nowych linii. Trzeba pamiętać, że głównymi użytkownikami autobusów i tramwajów linii sezonowych dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowoduje przeniesienie tego kosztu na gdańskich podatników. Ewentualne bezpłatne bilety powinny być przywilejem, z którego korzystać będą płacący tu podatki mieszkańcy naszego miasta - mówi Zomkowski.

Miejsca

Opinie (296) 8 zablokowanych

  • pomysł PiS, żeby zaistnieć (1)

    Bezpłatny a dlaczego nie bezpłatny dla kobiet w ciąży? Wszak PiS mówi, że wspiera politykę proprokreacyjną.

    • 23 14

    • Kobiety w ciąży nie powinny wychodzić na ostre słońce

      każda kobieta to wie

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Podnieść ceny parkingów (31)

    do takich poziomów, ze przestana się przepełniać

    Obniżyć ceny biletów jednorazowych/czasowych, które są absurdalnie wysokie na krótkich dystansach w porównaniu do okresowych

    • 188 55

    • Tak, nie ma to jak polityka centralnie sterowana (22)

      Politycy wiedzą co lepsze dla ludzi, czyt. zakażmy im robić tego co robią i zmuśmy do robienia tego czego nie lubią.

      • 24 12

      • Płaćmy wysokie OC, jeszcze więcej za paliwo i jeszcze droższe parkingi (21)

        Dlaczego tak chcecie karać kierowców ?

        • 17 34

        • (7)

          Tam gdzie jest komunikacja miejska powinny być płatne parkingi, a ceny niech wyznaczy rynek
          Ja bym nawet wprowadził cennik, w którym cena wzrastałaby wraz z jego zajętością.

          Teren w mieście jest za drogi, żeby marnować go na parkingi, które kierowcy chcieliby wszędzie gdzie da się dojechać, czyli w zasadzie kilka razy więcej miejsc niż samochodów.

          • 23 9

          • Każdy ma prawo być głupim, nie staraj się nadużywać tego przywileju.

            • 7 11

          • (2)

            Idąc takim tokiem myślenia rowerzyści powinni płacić za ścieżki rowerowe powstałe na skutek rozebrania linii kolejowych. Przez takie działania powstaje wykluczenie komunikacyjne i więcej aut w mieście

            • 8 6

            • (1)

              Rowerzyści przecież płaca podatki, tak jak piesi i kierowcy. Gadanie o tym, ze tylko kierowcy płacą na drogi to bzdury. Płacą dodatkowo, ale tez korzystają z dróg z których pozostali nie mogą np. drogi ekspresowe, autostrady

              • 0 0

              • No wlasnie

                Kierowcy płacą dodatkowo a rowerzyści nie płacą dodatkowo. Widzisz różnicę?

                • 0 0

          • Teren w mieście jest za drogi (2)

            Aby marnować go na ludzi. Niech będą same drogie biura, ale bez parkingów, bez mieszkań i parków. Ludzie niech dolatują śmigłowcem na dach budynku.

            • 12 7

            • (1)

              Kup sobie miejsce parkingowe po cenach rynkowych a nie żebrzesz o miejsca parkingowe - nie opłaca się? to masz komunikację miejską albo rower

              • 1 1

              • A ile tych miejsc parkingowych

                Ma kupić? W każdej dzielnicy?

                • 0 0

        • jakie karać?

          mają płacić za to z czego korzystają

          • 14 3

        • bo: (10)

          -smrodzą
          -trują
          -hałasują
          -niszczą zieleń, chodniki
          -terroryzują innych uczestników
          -utrudniają poruszanie się innym uczestnikom
          -opóźniają komunikację publiczną
          -paraliżują miasto
          -powodują wypadki na masową skalę
          - są głównymi beneficjentami przestrzeni miejskiej oraz budżetu miejskiego, a żadnych dodatkowo podatków nie płacą
          ..pisać dalej?

          • 22 16

          • (6)

            Większość tych przypadków powstaje wskutek rozbierania linii kolejowych i budowania ścieżek rowerowych. Tym samym przez wykluczenie komunikacyjne wzrasta ilość aut.

            • 3 12

            • z całym szacunkiem, ale dawno tak bzdurnej opinii nie znalazłem (3)

              przypuszczalnie napisana przez jakiegoś nawiedzonego antyrowerowego trolla. Wykluczenie komunikacyjne ma wiele źródeł, jednym z nich jest lekceważenie potencjału rozwinięcia systemu rower + kolej (miejska, podmiejska i regionalna). Więcej osób przesiada się z samochodów na rowery dzięki (skądinąd zbyt wolnej) rozbudowie sieci dróg rowerowych niż na pojazdy transportu miejskiego.

              • 2 7

              • (2)

                Nawet w wikipedii napisano że po przez rozebranie linii kolejowej nastąpiło wykluczenie komunikacyjne. Jak widać wszystkowery nie umieją dostrzec tej zależności iż ludzie gdy mają możliwość korzystają z pociągu. Gdy zaś tam robią ścieżkę rowerową to wsiądą do auta. Tłumu rowerzystów jadących z Krokowej do Pucka jakoś nie widać.

                • 2 6

              • No popatrz... A jak się jest na tej trasie, to widać tłumy rowerzystów, panie internetowy komentatorze. (1)

                • 0 1

              • I są to rowerzyści z Krakowa !!!

                Się ubawiłem.

                • 0 0

            • Jaka kolej na Hallera została rozebrana ? :D (1)

              • 0 0

              • Kolej do Skarszew została rozebrana i zrobiono ścieżkę rowerową, dalej wymieniać? A kiedy to niby tłum rowerzystów jeździł do Krokowy? Może zimą?

                • 0 0

          • Podatki i opłaty (1)

            I kierowcy za to płacą. połowa ceny paliwa to różne podatki i opłaty, przy rejestracji samochodu także trzeba zapłacić.
            Dokładne rozbicie ceny benzyny według motofakty.pl:
            Na cenę benzyny 95 składa się:

            6 proc. to marża
            19 proc. to podatek VAT
            2 proc. to opłata emisyjna
            3 proc. to opłata paliwowa
            32 proc. to podatek akcyzowy
            38 proc to cena netto w rafinerii

            Pisać dalej?

            • 0 2

            • co z tego jak to nie pokrywa nawet 10% wydatków

              Same tylko wypadki powodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich podatników 44mld zł rocznie. To więcej niż akcyza, opłata paliwowa i opłata emisyjna razem.

              a gdzie coś budować? a gdzie to utrzymać? a gdzie inne koszta społeczne? leczenie chorób? ochrona środowiska?.....

              VAT nie doliczaj bo VAT jest wszędzie. Ktoś nie kupi paliwa to kupi co innego vat więc zapłaci i tak.

              • 0 0

          • Dawaj dalej !!!

            Się ubawiłem .

            • 0 0

        • tu nie chodzi o karanie

          ale o obciążanie użytkowników samochodów kosztami, które ich zachowania generują.

          • 4 2

    • Ci z Pisu jak zwykle mają gest, tyle że z cudzej kieszeni. (1)

      W sezonie letnim nadmorskie ulice Brzeźna powinny być objęte strefą płatnego parkowania. Zwolnieni z opłat powinni być stali mieszkańcy dzielnicy. To rozwiązanie sprawdza się np w Sopot.

      • 27 8

      • a co zrobić, jeśli w gospodarstwie domowym mieszkańca dzielnicy jest kilka samochodów?

        czy wtedy one miałyby także parkować za darmo? Bez całościowego przemyślenia tematu i odrzucenie założenia, że posiadanie samochodu stwarza automatycznie roszczenie do prawa parkowania go za darmo w pobliżu miejsca zamieszkania w przestrzeni publicznej problemu (nadmiaru samochodów w mieście) się nie rozwiąże.

        • 1 1

    • Niby czemu mamy fundować

      Darmowe przejazdy wczasowiczom i niektórym leniwym mieszkańcom? Kierowcy powinni parkować w wyznaczonych miejscach i juz.
      Jeśli tego nie potrafią to mandaty i odholować pojazd na specjalny parking.

      • 31 2

    • (1)

      To już lepiej zlikwidować drogę. Nie będzie trzeba jej utrzymywać i aut w Brzeźnie nie będzie

      • 6 4

      • pójdę dalej - zabudować pas nadmorski jak chce prezydent i Rada Miasta

        i problem sam się rozwiąże

        • 2 3

    • Tak do dobry pomysł ,chcesz parkować musisz płacić atrakcyjne parkingi będą wolne .Tylko dla gotowych za nie płacić wygórowane stawki (. Ważne ze będą wolne ) czyli mnie !! :)

      • 2 1

    • ciesz się że bilety są u nas jeszcze takie tanie

      np. w Krakowie cena biletu do 20-minut 4 złote
      w Poznaniu do 15 minut - 4 złote

      • 3 3

    • A moze podniesc ceny miesa

      Do takiego poziomu żeby nikogo nie było stać?

      • 0 0

  • Za darmo to znaczy że zapłacimy za to wszyscy (1)

    • 31 7

    • I cyk kolejny podatek

      tzn. opłata :)

      • 5 1

  • Taa mieszkańcy maja płacić za darmowy tramwaj dla turystow (2)

    • 40 3

    • ale miassto z czego żyje? (1)

      taaa... z turystów!!!

      • 2 8

      • Taaa... z turystów

        Szczególnie z tych, co tu na jeden dzień samochodem na plażę przyjechali

        • 9 2

  • trzeba reaktywowac skm do brzezna (2)

    Nie tylko przy okazji sladowych imprez na stadionie

    • 24 5

    • Duda obiecał ale po wyborach sie wycofał (1)

      • 1 2

      • bo miasto nie chce finansowac

        juz płaczą że wydaja najwiecej w kraju na komunikacje

        • 1 0

  • (2)

    mamy samochody, chcemy parkować przy każdej plaży w Jelitkowie, Brzeźnie czy na Wyspie Sobieszewskiej. Każda ingerencja w demokrację to cios w człowieka. Juz zrobili getto w Gdańsku- bo nie ma gdzie zaparkować. Róbcie tak dalej a Was kierowcy rozliczą. GZDIZ umie tylko stawiać parkomaty. Tramwaj spala gdzieś w Polsce kupę węgla, więc nie jest obojętny dla środowiska.

    • 11 22

    • Ale nie blokuje miejsca w kurortowej dzielnicy

      • 8 2

    • Mamy samochody woec nam sie należy. Gęby macie, wiec darmowe jedzenie tez sie wam należy?

      • 2 2

  • Wjazd poza płażyńskiego tylko dla mieszkańców i dla pojazdów z zielonymi tablicami.

    • 9 6

  • Widać że ktoś chce zrobić szybka karierę rzucając populistyczne hasła (2)

    Żaden właściciel samochodu nie przesiądzie się do komunikacji nawet jeżeli będzie darmowa chyba że będą serwować kiełbaskę z grilla i piwko za darmo.

    • 21 9

    • Ja mam samochód, w garażu, na weekendowe wycieczki

      Albo od czasu do czasu na większe zakupy. To nie znaczy, że mam nic jeździć non stop. Szkoda czasu, do pracy wolę rowerem jechać. Ktoś leczy kompleksy biedy chyba :)

      • 5 3

    • Oczywiście.

      Haslo o bezpłatnych przejazdach dzieciakow tez powstało przed wyborami. Jańnie nam wtedy panujacego.

      • 2 2

  • (3)

    rozumiem, że pan skiba i jego partia dadzą na to kasę.....

    • 18 6

    • Albo trzeba dawać mniejsze premie urzędnikom (2)

      Pan Zomkowski w ubiegłym roku dostał 14 000 zł premii

      • 5 4

      • zal ci?

        czym jest te 14 tys premii za rok pracy w porownaniu z 70 milionami, które partia radnego Skiby przepuściła na wybory, ktore sie nie odbyły?

        • 3 4

      • Nie no szał, 14 tys...a wiesz ile dostaja ci z pisu....jak słyszę te farmazonyvto niedobrze mi się robi. Zabierają nam na Pomorzu kasę, rozdają ram gdzie rządzą swoi. Że Kacperek może jeszcze sobie patrzeć w twarz

        • 2 1

  • (1)

    a co bedzie jak sie rowerzysci zdenerwuja i przesiada sie do samochodow

    • 10 3

    • Większe korki

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane