• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bieg na orientację we Wrzeszczu. Z którego peronu jedzie ta PKM-ka?

Maciej Korolczuk
10 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Choć perony na dworcu we Wrzeszczu lśnią nowością, wciąż jest tam wiele do poprawienia. Choć perony na dworcu we Wrzeszczu lśnią nowością, wciąż jest tam wiele do poprawienia.

Z pierwszego peronu, a może z drugiego? - takie pytanie pojawia się w głowie niejednego pasażera, który z dworca we Wrzeszczu zamierza jechać pociągiem PKM. - Dlaczego przy wejściu na peron w tunelu podziemnym nie ma migających strzałek informujących, z którego peronu odjedzie następna kolejka? - dopytują zdezorientowani pasażerowie.



Czy brak informacji, z którego peronu odjeżdża kolejka jest problemem?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej jeżdżące po torach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej odjeżdżają z dworca we Wrzeszczu z dwóch peronów: pierwszego i drugiego. Z dwóch platform odjeżdżają także kolejki SKM na dworcu głównym w Gdańsku, gdzie podróżnych o tym, z którego peronu odjedzie najbliższa kolejka informuje migający sygnał umieszczony tuż nad wejściem na 1 lub 2 peron. Na brak tego bardzo prostego, a przy tym znacznie ułatwiającego podróż pasażerom rozwiązania zwrócił uwagę pan Marcin.

- Na dworcu we Wrzeszczu nie ma żadnych informacji, kiedy i który pociąg gdzie się zatrzyma. Dodatkowo chciałbym zauważyć, że brakuje kasowników przy wejściu na perony, przy których staje PKM. Trzeba lecieć przez cały tunel, skasować bilet przy wejściu na peron SKM i jeszcze dopytywać innych, z którego peronu rusza dany skład. Jako turysta byłbym bardzo zdenerwowany i zestresowany, gdybym trafił nie tam gdzie trzeba, a za godzinę miałbym odprawę - irytuje się nasz czytelnik.
Rozkład za winklem lub w kasie. Aplikacja nieaktualna.

W środę wybraliśmy się na dworzec sprawdzić, czy w drugim tygodniu kursowania kolejek PKM udało się wyposażyć przystanek we Wrzeszczu - dla wielu pasażerów początkowy - w niezbędną infrastrukturę.

O tym, z którego peronu odjedzie skład w kierunku Gdańska Osowej można dowiedzieć się na kilka sposobów. Żaden z nich nie jest jednak doskonały.

Pasażer może stanąć w kolejce po bilet i zapytać kasjerkę. Można też odnaleźć we wnęce mini-poczekalni gablotę z godzinami odjazdów i przy konkretnym kursie odszukać symbol peronu. Przy większej liczbie pasażerów lub osób oczekujących w poczekalni może być to jednak kłopotliwe.

Gabloty z rozkładami wiszą w załamaniu ściany w mini-poczekalni. Nie dla wszystkich są one czytelne. Gabloty z rozkładami wiszą w załamaniu ściany w mini-poczekalni. Nie dla wszystkich są one czytelne.

Można też skorzystać z internetu i odszukać szczegółowe informacje na stronie internetowej SKM. Jest to sposób mało intuicyjny i wyklucza osoby, które z różnych względów mogą nie mieć w danej chwili dostępu do internetu.

W tym miejscu warto też dodać, że, niestety, nieprzydatna okazuje się tutaj także - pomocna zazwyczaj - aplikacja mobilna SKM KomPas. Na liście przystanków wciąż brakuje linii PKM, a podróżnych w błąd wprowadzają np. tabele opłat za bilety (bilet miejski wciąż kosztuje w niej 3 zł, podczas gdy od 1 września cena wzrosła do 3,5 zł).

- Aktualizacja aplikacji nastąpi w grudniu. Wówczas będzie można w niej bezpośrednio sprawdzić rozkład jazdy naszych pociągów po torach PKM, zmienimy też tabele cennikowe biletów - wyjaśnia Marcin Głuszek, rzecznik prasowy SKM. Dlaczego zmiany nastąpią tak późno? - Korekta w aplikacji wydaje się kosmetyczna, ale żeby ją przeprowadzić, potrzeba czasu. Zmiany wymaga bowiem cały silnik, na którym pracuje aplikacja.
Przy wejściu na perony brakuje informacji, z którego z nich odjedzie kolejka PKM. Nie ma też kasowników. Przy wejściu na perony brakuje informacji, z którego z nich odjedzie kolejka PKM. Nie ma też kasowników.

Co z kasownikami biletów na PKM, których również brakuje przy wejściu na peron?

- Kasowniki znajdują się w tunelu podziemnym przy sąsiednim wejściu na peron SKM. Nie ma konieczności, by instalować tam dodatkowe urządzenia - dodaje Głuszek.
Zawodne jest też poleganie na komunikatach wyczytywanych z głośników na peronie. Może się bowiem okazać, że nasz pociąg odjedzie, ale z peronu obok. Na niewiele może zdać się również sugerowanie obecnością kolejki PKM na peronie. Bo który wybrać, gdy oba tory są zajęte?

Przyda się żelazna kondycja

O odpowiedź, kiedy na dworcu pojawi się system informacji pasażerskiej zapytaliśmy wczoraj Polskie Linie Kolejowe. Niestety, pasażerowie do biegania między peronami będą się musieli przyzwyczaić.

- System dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zamontowany we Wrzeszczu w połowie 2016 roku. - informuje Karol Jakubowski z Biura Prasowego PKP PLK.

Opinie (323) 3 zablokowane

  • (8)

    Wisi tablica w przejściu podziemnym. Tablica odjazdów. Jak wół jest napisane GDAŃSK PORT LOTNICZY - cała masa godzin odjazdów pociagów PKM przy tym i do tego wszystkiego uwaga uwaga rzymskim symbolem numer peronu. Ale to trzeba spojrzeć, przeczytać i przyjąć do wiadomości. Widocznie nie wszyscy potrafią. Smutne.

    • 10 58

    • (2)

      Jeżeli podróżni twierdzą iż jej nie ma, to znaczy, iż jej nie ma. To że ktoś sobie wymyślił jakieś miejsce dla tablicy informacyjnej nie oznacza, iż to miejsce jest oczywiste i czytelne dla podróżnych.

      Niestety w dalszym ciągu mamy w Polsce dyktat projektanta/wykonawcy/urzędnika , a nie podróżnego i jego wygody.

      • 28 1

      • (1)

        Rano dzisiaj wisiała.

        • 1 6

        • jest, ale to że jest tam napisane ze z II to nie znaczy że z niego będzie. i to jest problem

          • 11 0

    • Niestety nie!

      Tablica sobie a rzeczywistość sobie. Czytam: 9,20 odjazd z peronu 2. A odjeżdża z peronu 1. Pan konduktor robi dziwne miny i mówi: ale najważniejsze że Państwo zdążyli dobiec na peron 1. A biegło 8 osób z rowerami - jedyni pasażerowie :(.

      • 10 0

    • To trzeba postawić drugą tablicę z napisem: "TABLICA GDZIE JEST NAPISANE JAK WÓŁ WISI W PRZEJŚCIU PODZIEMNYM". W Gdańsku też na peronach są plakaty z rozkładem, co nie znaczy, że nie ma bieżących zmian. I nie przeszkadza to ,że są migające strzałki i wyświetlacze.

      • 6 1

    • Ta tablica jest do d...

      godziny odjazdów sa na wszystkie przypadki do 17X i trzeba za każdym razem odczytywać indeks, iść do otatniej tablicy i sparwdzać co akurat ten indeks oznacza. Niestety te plakaty PLK są o kant rozbić. SKMkowe z rozdziałem na obecny okres i robocze/weekend są OK ale akurat tam nie wiszą

      • 7 0

    • tylko

      informacje o numerze peronów nie zawsze są aktualne. Generalnie na tablicy pociąg odjeżdżający do Osowej jedzie z peronu II. Bardzo często jednak się zdarza , że jedzie z peronu I. Pierwszego dnia nawet zapowiedzi z megafonu nie były dokładne. Jak powiedziałem maszyniście , że taka była zapowiedź, to on mi odpowiedział. "Ta pani się nie zna".

      • 7 0

    • Pytanie zasadnicze

      A wisi, wisi ...I się kisi! Bo tablica sobie, a peron i godzina odjazdu pkm sobie. To właśnie jest problem, z którym borykają się pasażerowie. Czytelna i prawdziwa (!!!) informacja jest konieczna!
      i może właśnie to "władcy" pkm pownni przyjąć do widomości i wykonania! A może "komuś" się wydaje, że robi pasażerom łaskę?????

      • 0 0

  • kasowniki dla biletów PKM (2)

    Kasowniki przy wejściu na perony, z których odjeżdżają PKM-ki są niezbędne!
    PKM-ka nie kursuje z zawrotną częstotliwością. Mając kilkanaście sekund do odjazdu kolejki (po zakupie biletu w kasie) nie można biec na III-ci peron by skasować bilet i wracać na I-szy, skąd odjedzie PKM. Nie można pisać "nie ma konieczności". Należałoby napisać - kasowniki zostaną niezwłocznie zainstalowane przy wejściu na perony!
    Peron SKM-ki jest najdalszym od wejścia ze stacji Gd. Wrzeszcz.
    Miejscowi może są bardziej zorientowani, a przyjezdni?

    • 78 1

    • Gdyby nakazać korzystać z kasowników i z biletomatów władzom SKM, to zapewne by się natychmiast pojawiły w miejscach oczywistych.

      Jeśli ktoś pisze, iż rzecz oczywista dla każdego podróżnego jest zbędna, znaczy nigdy nie korzystał z niej jako pasażer.
      A nakazanie komuś zbędnego łażenia, abys skasować bilet jest kpiną z pasażera.

      • 32 1

    • nie ma konieczności...

      Szkoda,że nie ma konieczności płacenia pensji paru panom,co twierdzą,że "nie ma konieczności". Tym co mówią,że aktualizacja aplikacji nastąpi w grudniu pensję też wypłacić w grudniu...

      • 5 0

  • Dajcie jeszcze trochę czasu, tydzień temu pisaliście, że będzie totalna klapa a jest inaczej. (5)

    Rozumiem, że ludzie z Gdyni, Ujesciska, Łostowic i innych dzielnic Gdańska, które nie są w zasięgu PKM będą siać ferment i zwątpienie ale to już staje się komiczne. To, że wy jesteście chorzy z nienawiści i nie korzystacie nie oznacza, że inni ludzie tego nie robią. PKM w szczycie na pewno nie wozi powietrza, miło patrzeć jak każdego dnia co raz więcej pasażerów jedzie..

    • 11 53

    • Z jednej strony masz rację, z drugiej nie. Kibicuję PKMce i często korzystam ale k#@wa Mać!¡! Oczywiste rzeczy są tak oczywiste że w cywilizowanym kraju muszą być. Niech ten zarząd się zwolni jak tego nie widzą.

      • 10 0

    • szanowny pasażerze

      właśnie dlatego, że jeżdżę, uważam, że kasowniki powinny być

      • 7 0

    • My tu nie piszemy o nie wiadomo jakich wymaganiach, my piszemy o standardach końca XXw, które powinny być wdrożone przed oddaniem tej linii.

      Fanaberią byłoby żądanie pokazywanie w komórce rzeczywistego (a nie rozkładowego) czasu odjazdów. Albo biletomatu w pociągu.

      Ale nie kasownika przy wejściu na konkretny peron czy na peronie (lata 80 XXw) , czyli "mrugającej strzałki" - na pewno lata 70 XXW, choć pewnie były wcześniej.

      • 7 0

    • nie jestem chora z nienawiści, ani nie jestem z Gdyni. (1)

      • 3 1

      • Co to kogo obchodzi?

        • 0 2

  • PKM (1)

    Dokładnie-strona informacyjna PKM to porażka.Na szczęście pociąg kończący bieg we Wrzeszczu czeka kilka minut i można przeskoczyć perony.Pani w kasie niestety nie wiedziała z którego PKM odchodzi-a na rozkładzie jazdy na str.PKM brak info o peronach.Komunikaty nadają przez megafony,ale czasem jest na peronie tak głośno od nadjeżdżających pociągów że nic nie słychać.Przydałyby się wyświetlacze na peronie z pełną informacją lub wszystkie potrzebne informacje na stronie PKM.

    • 44 2

    • Sciagnij sobie plakat rozkladowy

      ze strony plk dla tej stacji z ktorej korzystasz. To troche pomoze(sa perony), ale i tak sa glosy, ze kolejki odjezdzaja nie zawsze zgodnie z tym rozkladem :-(

      • 0 0

  • Ha, ha, wypowiedź pana Głuszka brzmi jak żart

    Czyli najlepiej wiedzą, ile potrzeba kasowników, automatów biletowych i rozkładów jazdy w widocznych miejscach. Po co im uwagi jakiegoś marudy? ;-)

    • 67 1

  • Żenada panie Adamowicz (3)

    Fajnie wydać w Gdańsku prawie miliard na nową linię i nie zadbać o takie podstawy.
    Moim zdaniem ten miliard jest aktualnie wydany w błoto, bo jest to linia prawie wyłącznie tylko na lotnisko.
    Co na to CBA albo inny organ?

    • 29 21

    • Jak nie znasz tematu po co się wypowiadasz?

      Żal d*psko sciska, ze mieszkasza na jakichs Kowalach i linia do ciebie nie dociera?

      • 7 8

    • Prawda (1)

      taka, że to inwestycja wojewódzka. Więc uwagi należy kierować
      raczej do m. Struka.
      PS.
      Nie zmienia to faktu, że kiepsko, że tyle w sumie małych, ale bardzo psujących opinię PKM niedoróbek

      • 15 0

      • To jest pewnie jakiś pijak z Nowego Portu, nie wie co pisze i do kogo ma mieć pretensje.

        Pewnie siedzi teraz z ręką w gaciach i ogląda od rana internety popijając piwo z biedry

        • 2 3

  • (1)

    Napisanie prostej aplikacji nie wymaga kilku miesięcy, szczególnie iż takowa już była napisana i był też czas na jej przygotowanie przed uruchomieniem PKM

    Informacja na peronach, dodatkowe kasowniki to są jakieś grosze w skali inwestycji, ale po co je marnować dla wygody podróżnego.

    Urzędnicy zakładają iż pasażerowi i tak będą więc po co się troszczyć. To raczej podróżny powinien siedzieć cicho i być zadowolony że kiedyś z któregoś tam peronu odjedzie.

    • 41 3

    • Po co p. G. ma wysilać umysł i wchodzić w koszty?

      Kto chce pojechać PKM, sobie poradzi. Jeśli dworzec we Wrzeszczu nie do opanowania, zawsze można podjechać tramwajem na Strzyżę.

      • 3 0

  • Brak infirmacji, wyswietlaczy, kasownikow i automatow. Niech Pan Gluszek sie nie osmiesza mowisc, ze to nie jest potrzebne. Nie jest ale dla tego kto nie jezdzi skm czyli prawdopodobnie dla niego.

    • 37 1

  • Jeszcze raz potwierdza się-

    nos dla tabakiery a nie tabakiera dla nosa. Po co jest ta cała kolej i transport? Dla pasażera! Jesteśmy jeszcze w początkach komunizmu gdy chodzi o udogodnienia dla pasażerów a nie zarządzających.

    • 36 1

  • Dlaczego jest brak dużego czytelnego wyświetlacza informującego o odjazdach pociągów ? (4)

    Po wejściu na dworzec we Wrzeszczu nic nie wiadomo.
    Jest duża ściana nad schodami aż się prosi o taki wyświetlacz.
    To samo przy wejściach na perony, po każdej ze stron powinien być wyświetlacz informujący co aktualnie będzie odjeżdżało z danego toru.
    Kasowniki powinny być przy każdym wejściu na peron.(co ten oszołom za bzdury opowiada)
    Niestety ale niekompetencja ludzi pracujących w Skm jest przerażająca. W normalnym kraju już dawno by tacy ludzie nie pracowali.

    • 78 2

    • (3)

      Przeczytaj artykuł - przecież to będzie zamontowane..... w połowie przyszłego roku. Musisz jako pasażer to zrozumieć i odłożyć swą podróż do tego czasu.

      Bo teraz tylko zawracasz niepotrzebnie głowę zadowolonym kolejowym urzędnikom. W końcu oddali nowa linie kolejową!

      • 20 4

      • hahaha dobre! (2)

        odłożyć podróż na rok czasu :)
        trafiłeś w sedno sprawy, kolego

        • 3 0

        • (1)

          Oczywiście trzeba pamiętać, iż mogą się pojawić obiektywne przyczyny opóźnienia powieszenia takowej tablicy, wiec ten rok oczekiwania na podróż to może się wydłużyć.

          • 5 0

          • ależ naturalnie

            nie wymagajmy rzeczy niemożliwych

            • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane