• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilbordy wracają na ulice Gdańska. Miasto rocznie zarobi na nich 2 mln zł

Maciej Korolczuk
15 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wkrótce bilbordy, od których zdążyliśmy się już odzwyczaić wrócą na część ulic w Gdańsku. Miasto zarobi na nich 2,2 mln zł i zyska 170 nowych drzew. Wkrótce bilbordy, od których zdążyliśmy się już odzwyczaić wrócą na część ulic w Gdańsku. Miasto zarobi na nich 2,2 mln zł i zyska 170 nowych drzew.

6 tys. zł dziennie i 2,2 mln zł rocznie miasto zarobi na reklamach, jakie wkrótce ponownie pojawią się na ulicach w Gdańsku w ramach obowiązującej uchwały krajobrazowej. Dodatkowo właściciele reklam będą musieli posadzić w Gdańsku 170 drzew.



Czy 170 drzew i 2,2 mln zł to wystarczająca rekompensata za powrót reklam na ulice Gdańska?

O tym, że bilbordy wrócą na ulice Gdańska informowaliśmy w lipcu.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił wówczas przetarg na umieszczenie reklam w pasach drogowych, mimo że chwilę wcześniej wielkopowierzchniowe nośniki zostały zlikwidowane w ramach uchwały krajobrazowej. Urzędnicy, pytani wówczas przez nas, dlaczego reklamy znów staną na ulicach Gdańska, tłumaczyli, że uchwała nie miała na celu likwidacji branży reklamowej, lecz uporządkowanie zasad funkcjonowania reklam w przestrzeni publicznej.

- Jeśli reklamy wrócą, to wyłącznie w miejscach oraz na zasadach wskazanych przez magistrat - tłumaczyli urzędnicy.

Wyjściowa dzienna stawka od 2,90 zł za m kw.



W ramach przetargu obszar Gdańska, na którym mają stanąć billboardy, podzielono na 14 pakietów. W zamian za umiejscowienie reklam na gruntach przyległych do pasów drogowych właściciele nośników będą musieli wykonać nasadzenia drzew i zapłacić za powierzchnię reklamową.

Stawka minimalna za 1 m kw. danego pakietu wynosiła między 2,90 zł a 3,10 zł dziennie. Aby wyłonić podmiot, który w danym sektorze ustawi reklamę (już zgodną z zasadami uchwały krajobrazowej), przeprowadzono licytację poszczególnych pakietów. 10 pakietów zawierało po sześć lokalizacji, natomiast cztery pakiety obejmowały jedną lokalizację.

62 oferty w przetargu



Ostatecznie, zainteresowanie umieszczeniem nośników wyraziło pięć podmiotów (AMS, Outdoor Trójmiasto, Synergic, OMP, Jaworscy Nieruchomości), które przesłały łącznie 62 oferty zakupu pakietów (od trzech do pięciu dla każdego pakietu).

- Ponieważ na każdy z pakietów wpłynęła więcej niż jedna oferta, konieczne było przeprowadzenie licytacji. Jej przedmiotem była cena za 1 m kw. powierzchni reklamowej. Zwycięzcą został ten podmiot, który zaproponował najwyższą stawkę - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Najdroższe reklamy staną przy ul. Obrońców Wybrzeża, Czarnym Dworze, Wita Stwosza, Chłopskiej i al. Jana Pawła II, gdzie stawka za m kw. w licytacji osiągnęła 4,50 zł za każdy dzień ekspozycji. To oznacza, że każdy z bilbordów, jaki stanie przy tych ulicach, będzie średnio kosztował 445 zł, a podmiot który go postawi będzie musiał dodatkowo posadzić 11 drzew.

Najtańsze okazały się nośniki w trzech ostatnich pakietach (przy ul. Marynarki Polskiej). Tam stawka za m kw. reklamy wyniosła 3,60 zł. Pozostałe pakiety sprzedano w cenie 4 zł/m kw.

Lista wszystkich 64 lokalizacji, gdzie wkrótce staną billboardy


Wylicytowane stawki za poszczególne pakiety:

  • Pakiet 1 - AMS - 4 zł
  • Pakiet 2 - AMS - 4,50 zł
  • Pakiet 3 - OMP - 4 zł
  • Pakiet 4 - AMS - 4 zł
  • Pakiet 5 - Outdoor Trójmiasto - 4 zł
  • Pakiet 6 - Synergic - 4 zł
  • Pakiet 7 - AMS - 4 zł
  • Pakiet 8 - Jaworscy Nieruchomości - 4 zł
  • Pakiet 9 - AMS - 4 zł
  • Pakiet 10 - Synergic - 4 zł
  • Pakiet 11 - OMP - 4 zł
  • Pakiet 12 - AMS - 3,60 zł
  • Pakiet 13 - AMS - 4,60 zł
  • Pakiet 14 - Synergic - 3,60 zł

Uchwała krajobrazowa dopuszcza nie tylko ustawianie we wskazanych przez miasto lokalizacjach bilbordów, ale także reklam na rusztowaniu podczas remontów budynków. Uchwała krajobrazowa dopuszcza nie tylko ustawianie we wskazanych przez miasto lokalizacjach bilbordów, ale także reklam na rusztowaniu podczas remontów budynków.
- Biorąc pod uwagę wylicytowane stawki, kwoty za umieszczenie nośników reklamowych w lokalizacjach ze wszystkich 14 pakietów za jeden dzień wyniosą 6100 zł, czyli 2,2 mln zł rocznie. Wpływy te przeznaczone zostaną na pielęgnację zieleni i nowe nasadzenia w pasach drogowych - precyzują urzędnicy.
Oprócz wniesienia opłaty za możliwość ustawienia bilbordów firmy zobowiązane są do posadzenia i pielęgnowania drzew przez okres trzech lat. W sumie w pasach drogowych posadzonych ma zostać 170 drzew.

Po opublikowaniu oficjalnych wyników przedsiębiorcy mają 30 dni na podpisanie umowy, a następnie, po uzyskaniu stosownych pozwoleń na budowę, będą mogli przystąpić do prac związanych z montażem bilbordów. Umowy z poszczególnymi podmiotami podpisane zostaną na 10 lat.

Opinie (244) 10 zablokowanych

  • :D :D :D

    • 0 0

  • Kto te posadzone drzewa policzy i co to za ilosci handel wymienny jak w dawnych wiekach. Ludzie pamietajcie o tych wszystkich przekretach, oszustwach, klamstwach w dniu wyborow, zeby nikt nie doznal naglej utraty pamieci albo tlumaczen, ze lepiej zlodziej niz pis. Otoz NIE czas skonczyc z ta banda szkodnikowi i zgnilizna moralna.

    • 5 0

  • Drzewa

    Najpierw powinni nasadzić drzewa, a dopiero potem móc stawiać billboard i reklamę.
    Wtedy byłoby ok.
    Obawiam się, że reklamy powstaną, a drzew nikt nie dopilnuje, żeby były posadzone i pielęgnowane 3 lata

    • 7 0

  • Ustanówmy Gdańsk strefą wolną od reklamy! Całkowity zakaz reklamy w przestrzeni publicznej miasta!

    Jak czegoś będę potrzebował to sobie tego poszukam. Nie potrzebuję reklam. Branża reklamowa to pasożyty społeczne bo nie wytwarza niczego potrzebnego ludziom. Czy ktoś z was zapłaciłby za możliwość oglądania reklam? Nie. Zatem wniosek jest prosty. Nie potrzebujemy reklam. Nie chcemy tego syfu, ale musimy za niego płacić, bo ceny reklamy są wliczone w ceny produktów i usług! Walczmy z reklamami na wszelkie sposoby. Bojkotujmy produkty z reklam, wysyłajmy maile do firm które reklamują się na mieście z informacją, że nie będziemy kupowali ich produktów jeżeli nie przestaną zaśmiecać naszej przestrzeni.

    • 17 1

  • hipokryci

    jest to samo, tylko że płacą większy haracz.
    Jawne lecenie w Ch**a i kolejna furtka by zapełnić koryto. tfu.

    • 10 0

  • No i Pani D właśnie ma jeden głos mniej. (3)

    • 26 1

    • dwa (1)

      • 3 0

      • ma was w d

        • 0 0

    • Dopiero?

      Teraz to słabo z Twoim wyczuciem czasu
      Mój już dawno straciła za Danciś

      • 2 0

  • ponownie miasto zasyfione

    • 9 0

  • Ha ha ha. Czyli jest tak jak pisaliśmy. Kasa przestała się zgadzać

    Jaka ustawa? Jaka uchwała? Jakas krajobrazowa? Paaanie, a komu to potrzebne? Kaczyński zakręcił kurek z kasą, to trzeba zapomnieć o uchwale krajobrazowej i kosić kasę za reklamy. A co, że jakoś tam przeszkadzają i brzydko wyglądają? Nie...teraz już nie przeszkadają

    • 4 0

  • To chyba jakiś żart!!!

    • 8 0

  • No to się nacieszyliśmy ustawą krajobrazową.... (1)

    Jeszcze niedawno miasto chwaliło się porównaniem jak miasto wyglądało przed i jak wygląda po usunięciu reklam. Propsy zebrane to można wrócić do zaśmiecania miasta reklamami. Ludzie naprawdę mają dość reklam w przestrzeni publicznej - halo gmina, może warto to wziąć pod uwagę?
    A te 170 drzewek to jakiś śmiech na sali. Jakiś PRowiec podpowiedział, że teraz drzewka to modny temat, wiec co tam, zamkniemy kilkoma sadzonkami usta ludziom i hej... reklamy wracają do miasta.

    • 18 0

    • Uchwala- bo to lokalny przepis. Dopiero zobaczycie propagandę przed wyborami..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane