• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet przez komórkę wreszcie do kupienia w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
3 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Po wielu latach zapowiedzi, w Trójmieście wreszcie zostanie wdrożony bilet przez telefon komórkowy. Po wielu latach zapowiedzi, w Trójmieście wreszcie zostanie wdrożony bilet przez telefon komórkowy.

Od 1 stycznia trójmiejska komunikacja wreszcie wkroczy w erę biletów elektronicznych. Trójmiasto jako jedna z ostatnich aglomeracji w Polsce, wprowadza bilet w komórce.



Czy będziesz korzystać z biletu przez komórkę?

Wraz z nowym rokiem, w sprzedaży wprowadzony zostanie nowy bilet metropolitalny. Pierwszy, który będzie można także nabyć przez telefon. Nowy bilet jednoprzejazdowy będzie kosztować 3 zł (linie zwykłe) lub 4 zł (na linie pośpieszne, nocne i specjalne).

Jaki jest jednak sens wprowadzać bilet, który będzie kosztować drożej niż zwykły bilet jednoprzejazdowy za 2,5 zł?

- Nowy bilet, choć nieco droższy, pozwala na kasowanie go w pojeździe dowolnego przewoźnika (oprócz SKM). Możemy go kupić np. w Gdyni, a skasować w Gdańsku. Ułatwi on też podróż turystom, szczególnie w Sopocie, gdzie nie będą musieli zwracać uwagi czy wsiadają do gdańskiego czy gdyńskiego pojazdu - przekonuje Kamil Bujak, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej.

Nowy bilet będzie można kupić przez komórkę, a wtedy będzie o 50 gr tańszy. W takim wypadku będzie kosztował tyle samo, ile teraz kosztuje podstawowy bilet ZKM Gdynia czy ZTM Gdańsk - 2,5 zł.

- Nie jest to oferta promocyjna. Ta różnica wynika z tego, że wpływy z biletu komórkowego można łatwiej rozliczyć pomiędzy przewoźnikami ponieważ kasując bilet od razu będziemy wprowadzać numer linii, którą chcemy podróżować - informuje Kamil Bujak.

Niestety nowe bilety - zarówno te w wersji papierowej, jak i przez komórkę - nie obejmują pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Tutaj nadal pozostaje zakup w kiosku, kasie biletowej lub przez automat.

Oprócz nowej formy dystrybucji biletów, trwają prace nad programem z rozkładem jazdy, który nie wymaga stałego łączenia się z Internetem. Aplikacja w przeciwieństwie do e-biletów, obsługuje także SKM.

Aplikację można już testować na swoich telefonach, pobierając ze strony Itiner, jednak jest to jeszcze bardzo niedopracowana wersja, która może zawierać błędy programistyczne oraz nieprawidłowe dane. Aplikacja powinna być w pełni sprawna do końca roku. Program umożliwia zaplanowanie dokładnej trasy podróży poprzez wpisanie przystanku początkowego i końcowego. Można także sprawdzić odjazdy z danego przystanku czy rozkład danej linii.

Jak kupić i skasować bilet przez komórkę?

1. Najpierw należy założyć własny profil na stronie www.mobilet.pl. System przyzna nam indywidualny numer konta, które będziemy mogli zasilić zwykłym przelewem lub poleceniem zapłaty. Z tego wirtualnego konta będą pobierane pieniądze za "skasowany" bilet.

2. Wsiadając do pojazdu, należy włączyć aplikację, wpisać numer linii, a następnie poczekać na połączenie z Internetem (koszt transmisji to kilka groszy, zależnie od cennika operatora komórkowego).

3. "Skasowany" bilet będzie przechowywany w pamięci aparatu oraz na serwerach moBilet. W przypadku kontroli, telefon będzie trzeba okazać kontrolerowi. Gdyby doszło do rozładowania baterii, kontroler wystawi mandat, ale będzie można go anulować w ciągu kilku dni.

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • Wi-Fi (1)

    niech jeszcze uruchomia dormowy serwer wi-fi w kazdym trajtku to bedzie o wiele latwiej .. XD tylko nie kazdy tel ma wi-fi .. a propo dotykowych tel .. powodzenia w klikaniu w malutkie ikonki w autobusie ;] beda milutkie tlumaczenia .. "probuje skasowac ale tak zapierd** ze nie moge trafic XD"

    • 3 0

    • bluetooth ;)

      • 0 0

  • ZTM w Gdańsku na bezczela domaga się kredytowania swojej działalności (4)

    1. Najpierw te śmieszne karty miejskie - pamiętacie tą kaucję? Forsa której w zasadzie nigdy nikomu nie zwrócą bo:
    a) niewiele osób znajduje się w sytuacji w której oddanie karty miejskiej miałoby dla nich sens
    b) spośród tych niewielu nieliczni będą w ogóle o czymś takim pamiętali jak oddanie karty miejskiej i odzyskanie kaucji
    c) wśród tych nielicznych większości nie będzie się chciało przechodzić skomplikowanej procedury żeby odzyskać pieniądze
    d) a Ci co oddadzą kartę i otrzymają zwrot kaucji i tak nie dostaną odsetek - ergo ZTM i tak na tym wygra, bo dzięki inflacji będzie musiał oddać realnie mniej

    2. Próba wycofania biletów ze sprzedaży u kierowców - czyli wymuszenie na pasażerach żeby zakupowali plik biletów zawczasu. Ostatecznie u kierowców można kupić tylko te droższe bilety godzinne.

    3. Ciągłe podwyżki biletów jednorazowych, czego skutkiem ubocznym jest brak możliwości wykasowania wcześniej zakupionych biletów (bilety dokładkowe nie trafiły np. do żadnego kiosku na Morenie)

    4. Zeszłoroczna podwyżka biletów jednorazowych argumentowana tym, że będzie można na gdańskim bilecie pojeździć po Gdyni - ceny biletów zostały podwyższone i na tym się skończyło

    5. Podwyższa biletów okresowych (wyeliminowanie tańszych biletów do określonej liczby przystanków) - ceny biletów się podwyższyło, ale autobusy/tramwaje są dalej przepełnione w godzinach szczytu (tak a propos wszelkich akcji namawiania ludzi do zostawiania samochodu i dojazdu do pracy zbiorkomami - gdzie wy chcecie zmieścić dodatkowych ludzi w tych sardynkowcach?!!!)

    6. Teraz skrajnie nieergonomiczny system informatyczny, który wymaga żeby posiadać jakieś tam konto na jakimś tam portalu i dokonywać przedpłat!

    A teraz tak na wyobraźnię - jaką kwotą należałoby doładować to konto na mobilecie, żeby zabawa z nim miała jakikolwiek sens? Dodam, że jak ktoś musi wykonać 2 podróże dziennie tam i z powrotem (bez przesiadek) to korzystając z biletów jednorazowych musi zapłacić... 10 złotych (tak jest, to zapłata za roboczogodzinę przeciętnego Polaka!). To żeby rzeczywiście jakaś wygoda była zachowana to na takim koncie trzeba pewnie ze 100-200 zł mieć.

    Ale spoko - idę o zakład, że za jakieś pół roku przeczytamy: "z uwagi na wprowadzenie mobiletu sprzedaż biletów u kierowców będzie niemożliwa" -byłoby to zgodne z polityką tego śmiesznego zakładu budżetowego.

    • 8 3

    • odpowiedź (3)

      1. Kaucje za karty miejskie są jak najbardziej zwracane
      2. Autobus to nie kiosk i ograniczanie mozliwości sprzedaży biletów przez kierowców ma sens dla punktualności i bezpieczeństwa jazdy.
      3. Bilety dokładkowe można kupić w punktach ZTM. W kioskach ich nie ma, bo kioskarzom brać ich się nie chce (zarobek żaden, a zachodu sporo)
      4. O to zapytać trzeba prezydentów, którzy to obecywali
      5. Zapominasz dodać, ze dla osób, które jeździły na dalsze odległości, bilety staniały. A po rosnącej popularności biletów okresowych widać, ze ludziom obecna taryfa się podoba.
      6. Pytanie do MZKZG. ZTMem nie wycieraj sobie gęby.

      • 0 1

      • to wyżej to oficjalne stanowisko ZTM

        czy ktoś wam robi gębę?

        • 0 0

      • (1)

        1. Czytaj ze zrozumieniem
        2. tak to sobie tłumacz - nikt nie kupuje u kierowców dla przyjemności, bilety kupuje się, bo w pewnych miejscach i godzinach nie są dostępne
        3. Co mnie obchodzi w poniedziałek rano na osiedlu, że na drugim końcu miast można dostać bilety dokładkowe?
        4. Właśnie pytam
        5. Ta, dla 20% staniały, dla 80% stały się droższe. "po rosnącej popularności biletów okresowych widać, ze ludziom obecna taryfa się podoba." - równie dobrze możesz napisać, że po wilgotnej drodze widać, że deszcz będzie padał. Ludzie kupują te bilety, bo a) nie mają wyboru (jakby mogli kupić tańsze bilety na określoną liczbę przestanków, to by je kupowali) b) jest to spowodowane drastyczną podwyżką biletów jednorazowych o 78% w ciągu dwóch lat
        6. Nie zauważyłem żeby ZTM protestował i proponował rozwiązania alternatywne.

        • 2 0

        • Ad. 1 Czepiasz się. Jak ktoś chce odzyskać 10 zł, to je odzyska, a jak ktoś chce udowodnić, że życie go pokrzywdziło, to to udowodni

          Ad. 2. Oczywiście, nikt nie kupuje biletów u kierowcy dla przyjemności. Tylko dlaczego te same osoby robią to codziennie o tej samej porze? Myślenie ich boli?
          Zwłaszcza, gdy kupują bilet o 18.00 w dzień roboczy w autobusie na Dworcu Głównym

          Ad. 3.
          A co ZTM obchodzi, że zajmujesz się kolekcjonerstwem starych biletów sprzed lat?

          Ad. 5.
          Każdą tezę można udowodnić. Przypominam, że sieciówka spadła ze 132 zł na 98 zł.

          Ad. 6.
          Jakbyś nie zauważył - to nie ZTM podejmuje w tym mieście decyzje co do komunikacji

          • 0 0

  • PRZETARG (1)

    Był na to jakiś przetarg!?
    Jakie były kryteria wyboru?

    • 4 0

    • był kurna przetarg: Misio, Rysio, chudy Czesio, jeszcze Don z Copotu i zezowaty Bronk, NO I CO Z TEGO JEŚLI NAWET?!!

      a co Wam do przetargu! -przy obecnej wuadzy pogadać tylko można i już

      • 0 0

  • do ręki to ja mu mogę nasikać

    a nie fona dać. może odrazu do buzi?

    • 3 0

  • a jak mu wypadnie telefon z ręki?

    renoma odda kasę ?

    • 1 0

  • jak bateria padnie to wystawia mandat ktory bedzie mozna anulowac oczywiscie za dodatkowa oplata

    • 0 0

  • ten itiner to jakaś pomyłka

    zdecydowanie lepszym programikiem jest mmpk. O niebo lepsza obsługa. No ale każdy lubi co innego...

    • 0 1

  • zakładać konto, przelewać środki,

    logować się, wysyłać, kasować.

    przerost formy nad treścia.

    przypominam ze takie rozwiazania tworzy sie zeby uproscic i ulatwic podrozowanie.

    Dlaczego wiec nie: wyslij sms na ten numer, dostaniesz wiadomosc z biletem. oplata ze srodkow na koncie lub doliczona do abonamentu. Proste i skuteczne.

    ergonomia na uczelni byla panowie programisci?

    • 3 0

  • No i co z tego, że przez kom. tańszy? (1)

    Skoro trzeba jeszcze zapłacić za połączenie telefoniczne z siecią, względnie sms. To raz, a dwa: Nasze sieci komórkowe są bardzo starej daty, więc transakcje finansowe jako takie nie są bezpieczne w ten sposób i naraża to użytkowników na dodatkowe straty. Może się okazać, że kupienie biletu w kiosku po drodze wyjdzie w związku z tym duuużo taniej.

    • 1 0

    • Koszta

      Koszt transferu 100KB wynosi od 1 grosza (Bez żadnych promocji, w prepaid orange free ). System potrzebuje nie więcej niż 2 KB.
      Nie przesadzajmy.

      • 0 0

  • A czy w związku z tym RENOMA będzie sobie rościła ...

    prawo do kontrolowania nie tylko papierowych biletów ale także komórek i transakcji przez nie przeprowadzanych, czy krótko mówiąc włamywania się do nszych tel?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane