• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biletowe zamieszanie w komunikacji miejskiej od 1 maja

Krzysztof Koprowski
30 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przez kilka tygodni w "sopockich" liniach autobusowych zakupimy jednocześnie stare i nowe bilety. Przez kilka tygodni w "sopockich" liniach autobusowych zakupimy jednocześnie stare i nowe bilety.

Trójmiejski system biletów komunikacji miejskiej należy do najbardziej skomplikowanych w Polsce, a od 1 maja będzie jeszcze gorzej. Sopot, w przeciwieństwie do Gdańska i Gdyni, nie zdążył wprowadzić nowej uchwały i wciąż będą tu obowiązywać dotychczasowe stawki za przejazdy.



Czy w Trójmieście potrzebne jest wprowadzenie jednego organizatora przewozów?

O tym, że czeka nas podwyżka biletów komunikacji miejskiej było wiadomo już od kilku miesięcy. Gdańsk stosowną uchwalę przyjął już 17 lutego, Gdynia - kilka dni później, a Sopot dopiero 4 marca. W efekcie zostanie ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego dopiero 4-5 maja, a zacznie obowiązywać 14 dni później.

Z tego powodu od 1 maja przez ok. trzy tygodnie w Trójmieście będzie obowiązywać aż pięć różnych systemów taryfowych: gdański, gdyński, sopocki. Dodatkowo należy jeszcze pamiętać o całkowicie innym systemie taryfowym Szybkiej Kolei Miejskiej (na razie nie planuje się wprowadzenia podwyżek) oraz o bilecie metropolitalnym.

Od 1 maja w Gdańsku, w Gdyni oraz przy przejazdach pomiędzy Gdynią i Sopotem oraz Sopotem i Gdańskiem kasować będziemy bilet jednoprzejazdowy pełnopłatny w cenie 2,8 zł (dotychczas 2,5 zł).
Bilet jednogodzinny pełnopłatny będzie kosztować 3,4 zł (dotychczas 3 zł), zaś 24-godzinny pełnopłatny - 11 zł (dotychczas 10 zł). Nie przewiduje się rewolucji w postaci wzajemnego honorowania biletów gdyńskich w Gdańsku i na odwrót, zaś w Sopocie wciąż będzie trzeba kasować bilet odpowiedni dla organizatora przewozów.

Jednak brak przyjętej uchwały w Sopocie powoduje, że wciąż będą tutaj obowiązywać dotychczasowe cenniki. Podróżując autobusem (lub trolejbusem) wyłącznie po Sopocie, nadal będziemy kasować bilety jednorazowe za 2,5 zł. Również i te bilety będą dostępne u kierowców do czasu wejścia w życie uchwały Rady Miasta Sopotu.

- Od 1 maja kierowcy w autobusach obsługiwanych na zlecenie ZTM Gdańsk na liniach "sopockich" będą sprzedawać bilety w cenach 3 zł (jednogodzinny), 10 zł (24-godzinny), 3,4 zł (nowy jednogodzinny) oraz 11 zł (nowy 24-godzinny) oraz ich odpowiedniki ulgowe - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Natomiast w liniach obsługiwanych na zlecenie ZKM Gdynia nadal sprzedawane będą przez kierowców karnety. Będą one nie tylko droższe ze względu na wyższą cenę, ale także większą ilość biletów. Dotychczasowy karnet 4 x 1,25 zł zastąpi 5 x 1,4 zł (bilety jednoprzejazdowe na linie zwykłe), zaś 2 x 1,5 - 2 x 1,7 zł (bilety godzinne na linie zwykłe) oraz 2 x 2,20 zł (bilety godzinne dostępne w liniach pospiesznych ważne na linie zwykłe, pospieszne i nocne). U kierowcy kupimy również karnet 2 x 5,5 zł (bilet 24-godzinny). Wyjątkiem są linie "sopockie" (S, 21, 31, 144, 185, 187, 244, 710), w których kierowcy będą zobligowani do sprzedaży karnetów biletowych jednoprzejazdowych o starych nominałach (4 x 1,25 zł) - dla przejazdów wyłącznie w granicach miasta Sopot. U kierowcy kupimy również karnet 2 x 5,5 zł (bilet 24-godzinny).

Z powodu zmian, wprowadzone zostaną również tzw. "dokładki" tj. specjalne bilety o małych nominałach, których wraz ze starym biletem będzie można używać jak nowy.

- Tego typu bilety będzie można zakupić w punktach ZKM Gdynia. Do sprzedaży wprowadzimy "dokładki" w kwotach 15 gr (z myślą o biletach jednoprzejazdowych), 20 gr (dla jednogodzinnych) i 50 groszy (24-godzinnych). Oczywiście nie ma problemu, by pasażer nie posiadając przy sobie biletu "dokładkowego" za 20 gr, skasował wraz z biletem jednogodzinnym dwa bilety za 15 gr - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Podobnie będzie w Gdańsku. Tu również będzie można sumować ze sobą bilety "dokładkowe", tak by cena ostateczna biletu nie była niższa niż nowa cena biletu. Jednak w Gdańsku bilety "dokładkowe" zostaną wprowadzone aż w sześciu odmianach: 15 groszy z myślą o biletach jednoprzejazdowych ulgowych i jednoprzejazdowych ulgowych nocnych, 20 gr - ulgowych jednogodzinnych nocnych oraz ulgowych jednogodzinnych dziennych, 30 gr - jednoprzejazdowych dziennych i jednoprzejazdowych nocnych, 40 gr - jednogodzinnych nocnych oraz jednogodzinnych dziennych, 50 gr - 24-godzinnych ulgowych i 1 zł - pełnopłatnych 24-godzinnych.

Przypuszczalnie większość biletów "dokładkowych" w Gdańsku będzie można nabyć nie tylko w punktach dystrybucji ZTM Gdańsk, ale także w kioskach.

- Hurtownie pobrały od nas zarówno nowe bilety, jak i bilety "dokładkowe", tak więc będzie można się w nie zaopatrzyć również w niektórych kioskach. Jednak sprzedaż tego typu biletów zależeć będzie już wyłącznie od danego kioskarza - dodaje Zomkowski.

Ani w Gdyni, ani w Gdańsku nie będzie można kupić u kierowców dopłat do biletów.

Nowe ceny obejmują również bilety okresowe. Na szczęście w tym przypadku nie będzie trzeba się martwić o dopłaty do już doładowanych kart miejskich. Bilet 30-dniowy będzie można zakupić do końca kwietnia w dotychczasowej cenie i będzie on ważny przez 30 dni bez potrzeby kolejnego doładowania wynikającego z różnicy między nową a starą ceną. Bilety okresowe zakupione już w maju będą kosztować kilka złotych więcej - np. bilet miesięczny lub 30-dniowy normalny ZTM Gdańsku lub ZKM Gdynia ważny codziennie na liniach zwykłych w granicach Gdyni lub Gdańska będzie kosztować 80 zł (dotychczas 76 zł). Do czasu wejścia w życie nowej uchwały Rady Miasta Sopotu bilety okresowe wyłącznie na podróże w tym mieście siecią ZTM Gdańsk lub ZKM Gdynia będzie można zakupić w dotychczasowej cenie.

Od 1 maja w górę idą również ceny biletów metropolitalnych. I tak np. bilet komunalny 24-godzinny będzie kosztować 14 zł (dotychczas 12 zł) zaś komunalny 30-dniowy/miesięczny 130 zł (dotychczas 120 zł). Droższy będzie również bilet przez komórkę - za jednoprzejazdowy zapłacimy 2,6 zł (dotychczas 2,5 zł), jednak będzie to i tak najtańszy bilet (nie licząc kosztów transmisji danych) w zestawieniu z "papierowymi" biletami emitowanymi od 1 maja przez ZKM Gdyni i ZTM Gdańsk.

Podstawowe ceny biletów na komunikację miejską od 1 maja w Trójmieście
Bilet jednoprzejazdowy pełnopłatny ważny na przejazd w Gdańsku, Gdyni lub na trasach Gdynia - Sopot / Gdańsk - Sopot - 2,8 zł
Bilet jednoprzejazdowy pełnopłatny ważny na przejazd wyłącznie w granicach Sopotu * - 2,5 zł
Bilet jednogodzinny pełnopłatny w ZKM Gdynia lub ZTM Gdańsk - 3,4 zł
Bilet 24-godzinny pełnopłatny w ZKM Gdynia lub ZTM Gdańsk - 11 zł
Bilet metropolitalny pełnopłatny jednoprzejazdowy - 3 zł
Bilet metropolitalny pełnopłatny jednoprzejazdowy przez telefon - 2,6 zł

* Do czasu wejścia w życie uchwały RM Sopotu ws. nowych cen biletów.

Ceny biletów Szybkiej Kolei Miejskiej nie ulegają zmianom.

Opinie (407) ponad 10 zablokowanych

  • skandal (1)

    Wraz z podwyżką biletów powinien podnosić się poziom/jakość świadczonych usług. Niestety w Gdańśkich tramwajach i autobusach nie można w ogóle mówić o jakości. Albo nie przyjeżdzają na czas, albo nie przyjeżdzają w ogóle, albo przyjeżdzają śmierdzące, zepsute. Nie wspomnę już o organizacji. Kogo oni zatrudniają w tych zarządach. Katastrofa. Ciekawe czy sami chętnie przejechaliby się na trasie Oliwa(Uniwersytet)- Nowy Port : Pierw tramwajem nr 91 przejeżdzamy jeden przystanek, później autobus T6, później tramwaj 5, a na koniec jeszcze autobus t5. Jakby nie można było jednego autobusu puścić na całą linię... Zero inteligencji, powinni zwolnić tam wszystkich i zatrudnić bardziej rozgarniętych ludzi. A na koniec o organizacji ruchu na majówkę : autobusy 2 maja jeżdza jak w dni powszednie a tramwaje jak w soboety ... ludzie co za problem póścić wszystkie tramwaje i autobusy tak samo albo jak w sobotę albo jak w dni powszednie a nie tylko zamieszanie wprowadzacie w tych rozkładach. Jak się zwiększy jakość świadczonych usług to może i podwyżki byłby by do zaakceptowania a tak : k a t a s t r o f a!

    • 2 0

    • Zero inteligencji

      O sobie pisze.
      11 Oliwa - Mickiewicza + 4 Mickiewicza - N.Port

      • 0 0

  • Doładowywałam bilet jeszcze w kwietniu, miesieczny i jakos dostalam nowa cene, a nie stara jak pisza w artykule..

    • 0 0

  • Niedawno metropolitarne miały tanieć a teraz drożeją mimo tego że są i tak drogie.Czas wrócić do przeszłości czyli zwykłych miesięcznych.Tylko ciekawe kto na tych kartach miejskich zarabia.

    • 0 0

  • Najdrożej w Gdańsku???

    Jeśli ktoś tak pisze i myśli to chyba nie wychylił nosa z Gdańska. Prosty przykład: Aglomeracja Śląska; tam bilety już dwa lata temu były droższe niż teraz w Gdańsku po podwyżce więc nie chcę nawet myśleć co tam teraz się dzieje...

    • 0 0

  • informacja o podwyżkach a rozklad jazdy

    wszędzie wiszą na przystankach informacje o podwyzkach a ze dzisiaj komunikacja kursuje jak w soboty - brak. Nerwówka rano, bo do pracy trzeba dojechć na określoną godzinę.Zastanawiam się kto dla kogo.Pasażer to intruz?

    • 0 1

  • ...Bałagan!!!!!!! (1)

    Dlaczego nie można kupić dopłat do biletów po 2.50 oraz 1.25.Pytałem w dniu dzisiejszym w 9 kioskach na gdańskim Przymorzu i bez rezultatu.Czy nawet tak błacha sprawa to w tym kraju(mieście) musi stanowić problem.Skoro osoby odpowiedzialne nie potrafią tego zorganizować to niech za rejestrują się P.U.P a obowiązki powiężą ludziom kompetętnym.

    • 0 0

    • Gdańscy kioskarze standardowo nie mają biletów. Chyba się zmówili.

      W Gdyni coś takiego jest nie do pomyślenia. Kiosk bez biletów to takie zjawisko jak pies biegle mówiący po norwesku: bardzo rzadkie.

      • 0 0

  • BILETOWE ZAMIESZANIE.MAMY DEBILNYCH RZASDZACYCH W GDANSKU

    ODKADZ RZADZI ADAMOWICZ I SPOLKA OD TEGO MOMENTU MAMY ZAMIESZANIE W SPRAWACH BILETOW JEDNEGO MADRALE JUZ ZJADLY REKINY KTOOREGO POMYSLY NADAWALY SIE NA NOBLA DEBILI NASTEPNY JEST JAK WIDAJ JESZCZE LEPSZY OD POPRZEDNIEGO PYTAM SIE TYCH CYMBALOW CO TO USTALAJA CZY PASAZER Z KRAKOWA WSADAJACY DO SRODKOW KOMUNIJKACJI MIEJSKIEJ JEST W STANIE USTALIC ILE MMA ZAPLACIC ZA PRZEJAZD Z GDANSKA DO OLIWY NP TRAMWAJEM ??NAPEWNO NIE JESLI NIE CHCE NABIJAC KASY MIASTU BO Z JAKIEJ RACJI MAM KASOWAC BILET DROZSZY JEZELI MOZE ZAPLACIC NORMALNIE GDYBY BYLO TO PROSTE BIERZCIE PRZYKLAD ZE SLASKA MATOLY TAM JEST KILKANASCIE ZAKLADOW KOM MIEJSKIEJ I NIKT NIE MA PROBLEMOW Z ZAPŁATAMI ZA BILETY

    • 1 0

  • szkoda słów

    Cekawe kogo stac będzie teraz na takie przejazdy ta podwyżka jest za duża tak jak teraz bilety miesięczne wszystko w górę idzie a wypłaty te same widac jaki mamy rząd wspaniały dba o nas jak cholera,wczoraj podjechałam 1 przystanek i bilet 2.80 jutro podjadę 5 przystanków i też 2.80 to jest bez sensu mówiąc wole kupic se rower wyjdzie taniej i szybciej lepiej niech nasze ZKM pomyśli najpierw a nie takie podwyżki wali od razu ,rozumiem że wszystko drożeje ale nie do przesady

    • 0 0

  • atrakcje komunikacji gdańskiej (1)

    dziś wieczorem miałam przyjemność !!! wracać do domu autobusem, na dworze 2 stopnie Celsjusza a pan kierowca na każdym przystanku otwiera wszystkie !!! drzwi mimo iż wsiadają 2-3 osoby !!! oczywiście nowoczesny autobus posiada system otwierania drzwi przez pasażera !!! pewien odcinek autobus przemierzał równolegle z tramwajem i cóż widzę piękny nowoczesny tramwaj a pan motorniczy na każdym przystanku otwiera wszystkie drzwi chociaż i do tramwaju wsiadają pojedyńcze osoby !!! dziękuję za takie atrakcje, życzę panom kierowcą dużo zdrowych nerwów !!!

    • 1 2

    • napisz skarge do ztm, napisałem w tej samej sprawie i poskutkowalo;]

      • 0 1

  • ??

    Ja się pytam - dlaczego!!?? Po co!!?? Czy będzie lepsza jakość jazdy, czy kierowcy będą bardziej kulturalni??
    A co do roweru...bo u nas są ścieżki :/ A jak są, to trzeba zmieniać pas co światła. Jakiś debil układał plan ścieżki! A sprubójcie jeździć drogą z samochodami, powodzenia...
    Ja jestem za strajkiem!! :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane