- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (468 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (58 opinii)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (60 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (45 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (205 opinii)
Coraz mniej kartkowych biletów w SKM
Bilety kartkowe do kasowników w pociągach SKM powoli odchodzą w zapomnienie. Ich udział w sprzedaży spadł w ubiegłym roku do 16 proc. Czy to znaczy, że znikną? Nie tak szybko, choć ich kres może położyć system Fala.
Kto z nas choć raz nerwowo nie odliczał uciekających minut spędzonych w kolejce po ich zakup, a potem z wywieszonym językiem biegł do kasownika i na peron, na który właśnie wjeżdżała SKM-ka?
Właśnie ta konieczność skasowania biletu przed wejściem do kolejki bywała kłopotliwa dla pasażerów. Wielu z nich mając w perspektywie poszukiwanie wolnego lub działającego kasownika (a bywały problemy z ich niezawodnością) albo czekanie na kolejny skład, wskakiwała do pociągu z kupionym, ale nieskasowanym biletem.
Zmierzch biletów SKM do kasowników
Teraz takie historie zdarzają się coraz rzadziej, bo i biletów do kasowników jest coraz mniej.
- W zeszłym roku udział biletów kartkowych w całkowitej sprzedaży wyniósł jedynie 16 proc. - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
Rozkład SKM Trójmiasto i Polregio
Początkowo bilety kartkowe były sprzedawane na odległości do 50 km. Ostatecznie ograniczono ich sprzedaż do podróży nie dłuższych niż 24 km oraz do kilku najczęściej występujących ulg (pięć rodzajów).
Bilety kartkowe głównie krótsze trasy
- Obecnie największym zainteresowaniem cieszą się bilety kartkowe według taryfy normalnej w strefie od 7-12 km (aktualna cena 6,20 zł) - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
Jak wynika z informacji przekazanych przez SKM, koszty druku wynoszą ok. 3,50 zł netto za bloczek zawierający 100 biletów.
Znacznie popularniejsze są bilety na konkretną trasę drukowane w kasach oraz sprzedawane przez aplikacje mobilne.
Bilety kartkowe mogły zniknąć przez zasady ministerstwa
Co ciekawe, całkiem niedawno, bo w październiku 2021 r., Ministerstwo Finansów próbowało wprowadzić zasadę, że jednorazowy bilet na podróż koleją ma być fakturą, bez względu na odległość, na jaką został wystawiony.
- Bilety kartkowe nie spełniają wymogów dla faktur i wtedy istniało zagrożenie, że nie będzie można takich biletów w Polsce w ogóle stosować. Ostatecznie Ministerstwo Finansów uznało jednak, że pomimo tego iż bilet karkowy nie posiada elementów, które pozwoliłyby być fakturą , zastosowało odstępstwo od tych regulacji i zezwoliło na sprzedaż takich biletów - mówi Tomasz Iżycki-Herman z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
System Fala w Trójmieście: informacje, zmiany, data wprowadzenia
Fala przyspieszy odejście kasowników?
- Czy SKM nie powinno wycofać z emisji takich biletów kartkowych? W kasach coraz częściej pasażerowie otrzymują wydrukowany blankiet. Kartkowe bilety to przeżytek, a przecież trzeba jeszcze utrzymywać kasowniki na stacjach. To nie poczta, gdzie utrzymanie skrzynki nadawczej właściwie nic nie kosztuje - pyta pan Mikołaj.
Niewykluczone, że życzenie czytelnika niebawem się spełni. Choć na razie nie podjęto decyzji o całkowitej likwidacji biletów kartkowych, to proces może przyspieszyć system Fala.
- W 2023 r. jest planowane uruchomienie systemu FALA, w ramach którego zostanie uruchomiona aplikacja dla kanałów elektronicznych oraz nastąpi montaż walidatorów na przystankach i stacjach kolejowych, które stopniowo będą wypierać tradycyjne bilety kupowane w kasach, a tym samym bilety kartkowe - wskazuje przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego.
SKM zapewnia, że kasowniki pozostaną na stacjach i przystankach tak długo, jak w sprzedaży będą bilety kartkowe.
- Warto przypomnieć, że jeśli na stacji lub przystanku nie ma działającego kasownika, bilet kartkowy można bezpłatnie skasować w kasie biletowej. Jeśli nie ma tam kasy lub jest nieczynna, bilet, także bezpłatnie, można skasować u kierownika pociągu - kończy Złotoś.
![Kolejowe Trójmiasto](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/3075/405x405/3075959__kr.webp)
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (222) 10 zablokowanych
-
2023-02-22 22:45
komunikacja powinna być darmowa !!!!!!!
- 14 0
-
2023-02-22 23:51
Nie ma odpowiedzi u kierownika pociągu , bo już większość kas nie działa, a jak działa jak we wrzeszczu to 4 kolejki odjadą zanim się bilet kupi!!! Większość starszych ludzi kupuje , telefon się noże rozładować i co??? Nie każdy na iphona
- 16 0
-
2023-02-22 23:54
Przypominam, ze nie kazdy ma mozliwosc zainstalowania aplikacji.. a nawet jesli, to ktos kto jezdzi okazjonalnie (tak jak ja) nie potrzebuje takiej aplikacji..
- 33 0
-
2023-02-23 01:42
Jeżdzę kilka razy w miesiącu SKM. Jeśli nie będzie papierowych to nie będę jeździł.
Zapłacę trochę więcej, ale będę jeżdził samochodem. Ugryźcie się.
- 27 0
-
2023-02-23 04:51
Bilet to bilet
A nie jakaś wymuszona aplikacja nikt nam przecież smartfonów nie kupuje Osobiście nie mam i nie planuje mieć bo nie mam potrzeby ciągania się po mieście z telefonem
- 23 1
-
2023-02-23 06:24
Przez głupotę ludzi
Dalej wybierajcie PiS dla kraju i PO na Wybrzeżu. To tak będzie jak jest.
- 8 10
-
2023-02-23 07:18
Aplikacje to ja likwiduję
A nie zakładam Miliony w błoto i problem z kupnem biletu to nam szykują
- 12 0
-
2023-02-23 07:28
ech
Nie będzie papierowych biletów - będę jeździł bez biletu lub wcale. Proste. Stop elektronicznemu faszyzmowi.
- 21 0
-
2023-02-23 07:30
Tutejsze SKM to jest jednak beton, dlaczego nie ma biletomatów w składach?
- 9 0
-
2023-02-23 07:52
Wolę tradycyjne, kartkowe, wykluczeni 50+ (1)
Osobiście wolę tradycyjne kartkowe. Jest też kwestia ludzi powiedzmy 50+, którzy mogą zostać wykluczeni. Nie każdy jest biegły w smartfony i ciągle nowe aplikacje. Nawet nie każdy musi mieć obowiązkowo telefon komórkowy.
- 33 0
-
2023-02-23 14:47
to ich problem, zawsze ci biedni emeryci. Czas powiedziec, teraz to wy musicie sie dostosowac do swiata, nie swiat do was
- 0 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.