• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej budowy kolejnego woonerfu w Sopocie

Krzysztof Koprowski
29 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (60)
Najnowszy artykuł na ten temat Przebudowa ulicy w sąsiedztwie Monciaka
  • Wizualizacje przebudowanej ul. Sobieskiego.
  • Wizualizacje przebudowanej ul. Sobieskiego.
  • Wizualizacje przebudowanej ul. Sobieskiego.
  • Wizualizacje przebudowanej ul. Sobieskiego.
  • Wizualizacje przebudowanej ul. Sobieskiego.
  • Wizualizacje przebudowanej ul. Sobieskiego.
  • Wizualizacje przebudowanej ul. Sobieskiego.
  • Wizualizacje przebudowanej ul. Sobieskiego.
  • Wizualizacje przebudowanej ul. Sobieskiego.
  • Wizualizacje przebudowanej ul. Sobieskiego.

Rosną szanse na budowę trzeciego woonerfu w Sopocie - na ul. SobieskiegoMapka. Najtańsza oferta na kwotę prawie 3 mln zł mieści się w budżecie przeznaczonym na ten cel. Na wykonanie wszystkich robót przewidziano 120 dni od momentu podpisania umowy z wykonawcą.



W jaki sposób przebudować ulice o niewielkim natężeniu ruchu?

Przebudowa ul. Sobieskiego na woonerf, czyli współdzieloną przestrzeń pieszo-jezdną odbędzie się na odcinku pomiędzy ulicami Bohaterów Monte CassinoMapkaChopinaMapka.

O planach urzędników w tym zakresie pisaliśmy szczegółowo na początku stycznia, gdy został ogłoszony przetarg na roboty budowlane.

Teraz poznaliśmy oferty złożone w postępowaniu przetargowym. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła gdyńska Firma Budowlano-Drogowa MTM - 2 971 649,25 zł.

Odcinek ul. Sobieskiego przewidziany do przebudowy. Odcinek ul. Sobieskiego przewidziany do przebudowy.

Cztery oferty w przetargu, jedna w budżecie miasta



Firma MTM zadeklarowała ponadto wykonanie powierzonego zadania w ciągu 120 dni od momentu podpisania umowy oraz pięcioletni okres gwarancji jakości robót.

Na przebudowę ul. Sobieskiego urzędnicy planowali przeznaczyć nie więcej niż 3 430 000 zł. Obecnie oferty są analizowane pod kątem formalno-prawnym.

W postępowaniu przetargowym wpłynęły jeszcze trzy oferty:
  • Wodkan-Grzenkowicz z Kartuz na kwotę 3 690 000,00 zł
  • FB-Jelcz z Chwaszczyna na kwotę 5 484 827,99 zł
  • Firma Budowlano-Drogowa Prasbet z Grudziądza na kwotę 5 412 000,00 zł


Przypomnijmy, że zakres robot obejmuje m.in.:
  • całkowitą wymianę istniejącej nawierzchni tzw. pasa drogowego,
  • przebudowę systemu odprowadzenia wody deszczowej: budowę sieci kanalizacji deszczowej oraz podziemnego zbiornika retencyjnego do nawadniania terenów zieleni,
  • budowę kanału technologicznego,
  • renowację i wzmocnienie muru oporowego,
  • nasadzenia zieleni, montaż elementów małej architektury.

Obecny wygląd ul. Sobieskiego. Obecny wygląd ul. Sobieskiego.

Wygodna kostka dla pieszych i rowerzystów



Stała organizacja ruchu przewiduje utworzenie ciągu pieszo-jezdnego z wyznaczonymi równoległymi miejscami postojowymi. W kilku miejscach wyznaczono przestrzeń do wygodnego wymijania się pojazdów oraz dwa place do zawracania.

Nawierzchnia zostanie wykonana z kostki kamiennej ciętej (płaskiej). Kostka brukowa zostanie zastosowana wyłącznie w obrębie stanowisk postojowych, z wyjątkiem miejsc dla niepełnosprawnych, gdzie będzie zastosowana kostka cięta.

Wszystkie krawężniki będą wtopione w jezdnię. Bez zmian pozostanie także powiązanie pieszo-rowerowe ze schodami i podjazdem do ul. Chopina (bez skrzyżowania drogowego).

Obecny wygląd ul. Sobieskiego. Obecny wygląd ul. Sobieskiego.

Trzeci woonerf w Sopocie ze wsparciem z Polskiego Ładu



Przebudowa ul. Sobieskiego będzie dofinansowana w ramach rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład w wysokości 2 mln zł.

Utworzenie woonerfu na ul. Sobieskiego jest trzecią realizacją tego typu w Sopocie. Wcześniej w tej formie przebudowano rejon ul. ParkowejMapka (to zarazem najdłuższy woonerf w Polsce) oraz ul. KolejowąMapka.

Woonerf na ul. Parkowej w Sopocie


Z Holandii do Polski. Jak nazwać po polsku woonerf?



Pierwszy polski woonerf w Łodzi, będący inspiracją dla kolejnych realizacji w kraju. Pierwszy polski woonerf w Łodzi, będący inspiracją dla kolejnych realizacji w kraju.
Woonerfy to forma kształtowania przestrzeni publicznej, która w ostatnich latach podbija europejskie miasta. Po raz pierwszy zastosowano ją w Holandii już w latach 70. XX wieku, gdzie woonerf po niderlandzku oznacza "ulicę do mieszkania".

W polskim języku nie występuje odpowiednik słowa "woonerf". Często przywoływana "strefa zamieszkania" tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z założeniami woonerfu, w ramach którego nie ma fizycznego podziału na jezdnię i chodniki, podczas gdy w strefach zamieszkania na większości polskich osiedli istnieje segregacja rodzajów ruchu.

Woonerf nie jest także deptakiem, ponieważ dopuszczony jest tutaj ruch samochodów.

Najbliższe stanu faktycznemu określenie woonerfu to definicja stosowana w dokumentach urbanistycznych: ciąg pieszo-jezdny oraz strefa ruchu współdzielonego.

Taki zapis urbanistyczny nie wyklucza jednak podziału na chodnik i jezdnię w projektach wykonawczych, dlatego często jednocześnie zawarta jest adnotacja uściślająca organizację ruchu i zagospodarowania przestrzeni typu woonerf.

Miejsca

Opinie (60) ponad 20 zablokowanych

  • fajne miejsce na kolejny wąfon

    • 2 2

  • Zamiast z obca niech bedzie dreptak (jesli slowo deptak" nie wystarcza. (1)

    • 5 1

    • dobre :)

      • 1 0

  • Bardzo dobry pomysł, gdzie w ogóle powinny być przebudowane w tym stylu całe boczne uliczki w PL. Jak w Gdyni ...

    Orłowie ulica Sterników.

    Na tej ulicy nie ma odzielnych: jezdni i chodni tylko wspólna nawierzchnia, gdzie cały odcinek tego "woonerfu" jest oznaczony znakiem drogowym D-40 "strefa zamieszkania".

    Zaletą jest to, że kierowcy parkując po bokach nie muszą pilnować odstępu 1,5 m przestrzeni dla pieszych, którzy tu mogą zgodnie z prawem iść całą szerokość uliczki. Zatem nie ma tu żadnego pretekstu do kłótni na linii piesi - kierowcy, ci ostatni jedynie jak pieszy przechodzi obok stojącego auta nie mogą go pogonić, aby zrobił to szybciej i zszedł im z drogi nieco na bok.

    Przeciwstawny przykad - ulica Kostki Napierskiego w Redłowie, obecnie jednokierunkowa boczna ulica również jak Sterników o minimalnym ruchu samochodów. Mamy tu jezdnię i wąskie chodniczki po bokach, które na sporych fragmentach są całkowicie zastawione parkującymi autami, gdzie zdecydowana większość z nich nie trzyma w żadnym przypadku 1,5 m odstępu dla pieszychm którzy muszą je obejść jezdnią.

    Tu aż prosi się o przebudowanie na standard ulicy Sterników - jedna nawierzchnia dla wszystkich, znak drogowy D-40 i brak pretensji o parkowanie po bokach ze strony pieszych.

    To jak napisałem powinna być przyszłość bocznych uliczek w PL - współna nawierzchnia (brak podziału na jezdnie i chodniki), znaki D-40.

    • 2 1

  • Super

    Fajnie ze brzydkie uliczki stają się uporządkowane i ładne
    Trochę tylko szkoda ze tylko Centrum Sopotu jest naprawiany .
    Zapraszamy na plac przy ul Malczewskiego 21 .19 A .tam taplamy się w błocie jak w zapadłej wiosce w Rosjii
    Masakra w środku Sopotu .trochę wstyd !!!!

    • 5 5

  • Piękne te wizki

    • 0 0

  • Posadza dwa drzewka i mówią ze to las...

    • 2 1

  • Co wy ciagle z tymi woonefami? (1)

    Może to was dowartościowuje, bo pewnie to obciach nazywać coś po polsku. Ponadto za mało światowe i przy jego budowie mniej można zarobić

    • 9 3

    • Polskość to nienormalność

      Nikt inteligentny nie przyzna się za granicą że jest polakiem

      • 1 0

  • te zdjęcia brudu i zaliszajonych ścian...

    30 lat tego sołtysa to upadek Sopotu, mam nadzieję że go za to obene wolne sądy ukarzą

    • 0 0

  • To już nie można napisać nic po polsku?

    Co to za jakieś chore pomysły wrzucać jakieś słowa obce do naszego języka? Czujecie się w tym coś lepsi?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane