• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej buspasów na Władysława IV i Morskiej w Gdyni

Michał Sielski
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Wprowadzenie buspasów na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przyspieszy podróż pasażerów komunikacji publicznej przy znikomym wpływie na transport indywidualny. Podróż samochodem wydłuży się tylko nieznacznie, a czas przejazdu autobusami i trolejbusami skróci się nawet o 47 proc. - tak przekonują autorzy analizy z Politechniki Gdańskiej. Buspasa na Władysława IV możemy spodziewać się już w tym roku.



Korzystasz z komunikacji publicznej?

Analizy dotyczące buspasów przeprowadzane są w ramach unijnego projektu CIVITAS DYN@MO. Symulacje powstały w oparciu o model transportowy wykonany przez naukowców Politechniki Gdańskiej. I wbrew obawom kierowców, wyznaczenie buspasów wcale nie oznacza wielkich korków. Przekonali się o tym już kierowcy jeżdżący ul. Kielecką w stronę Witomina. Działający tam od kilku miesięcy pas dla autobusów nie spowodował znaczącego wzrostu korków.

Wszystko jednak wskazuje na to, że to nie ostatnia zmiana na gdyńskich drogach. Analizy wykazały, że najbardziej efektywne dla transportu publicznego będą wydzielone pasy autobusowe w ciągu ul. Władysława IV oraz ul. Morskiej. Minimalnie wpłyną one na długość podróży samochodem, a skrócą czas podróży komunikacją publiczną i ułatwią pracę ich kierowcom.

Buspas na ul. Morskiej w przyszłości

Część pasa dla autobusów na ul. Morskiej już powstaje w ramach przebudowy skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. To jednak nie wszystko. W przyszłości powstanie też w kierunku centrum na odcinku od skrzyżowania z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni.

- W tym przypadku przeprowadziliśmy analizy wariantowe. Jedno z założeń opierało się na istniejącej infrastrukturze i wydzieleniu pasa na istniejącym obecnie, a drugie wymaga inwestycji i zmian w geometrii skrzyżowań. Wymaga to m.in. dobudowy pasa na części skrzyżowań, ale też likwidacji wielu miejsc parkingowych. Nie wiem, czy jesteśmy już na to gotowi - przyznaje Jacek Oskarbski, kierownik Biura Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

W obu wersjach pas dla autobusów miałby ok. 1000 metrów. Na ul. Morskiej jeździ najwięcej pojazdów komunikacji publicznej. Jest tam dziewięć linii trolejbusowych, cztery linie autobusowe zwykłe, linie pospieszne, trzy linie nocne oraz dwie linie sezonowe. W korkach stoją przede wszystkim w czasie popołudniowego szczytu, gdy czas przejazdu wzrasta o 6 proc. Po powstaniu buspasów spadnie o 8 proc. Pasy na tej ulicy nie będą jednak - ze względu na konieczność inwestycji - priorytetem.

Buspas na ul. Władysława IV jeszcze w tym roku

Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej.
Analiza ul. Władysława IV objęła natomiast odcinek o długości 1100 m od skrzyżowania z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Podczas doby przejeżdża tam 1400 autobusów w obu kierunkach. W czasie komunikacyjnego szczytu jest to 45-56 pojazdów w ciągu godziny w każdym kierunku.

Wprowadzenie buspasa na trzypasmowej drodze praktycznie nie zmieni czasu podróży dla kierowców samochodów. Według analizy ich podróż może być dłuższa w granicach błędu statystycznego. Znacznie szybciej pojadą za to autobusy, które w godzinach szczytu pokonają trasę do centrum o 11 proc. szybciej. W stronę Wzgórza Św. Maksymiliana czas podróży zmniejszy się aż o 47 proc.

- W tym miejscu pasa dla autobusów możemy spodziewać się nawet w tym roku. Postaramy się wdrożyć projekt jak najszybciej, ale jak zwykle najwięcej czasu zajmą niezbędne procedury. Zmiana nie wymaga bowiem dużych inwestycji. Trzeba jednak opracować projekt zmiany organizacji ruchu - wyjaśnia Jacek Oskarbski.

Zagłosuj gdzie powinny znaleźć się buspasy.

Opinie (204) 3 zablokowane

  • choroba obecnej władzy przekracza juz granice rozsądku

    a moze juz dawno przekroczyła? lemingi ktore głosowały na szczura i klike pewnie zachwycone :D

    • 14 6

  • Ogarnijcei wreszcie ul. Kwiatkowskiego ! a może to za trudne dla urzędników ? (3)

    • 21 2

    • (1)

      Co proponujesz, wodzu?

      • 1 1

      • zaorać !

        • 0 0

    • Słyszałem że właściciele tych ruder u góry skutecznie blokują rozbudowę drogi, która docelowo miała być bezpośrednim dojazdem do lotniska. A ze lotniska nie ma to i drogę trafił szlag.

      • 1 0

  • Władka IV (1)

    Tam po prawej stronie sa parkingi. Nie będzie to kolidować? Taki wyjezdzajacy tyłem kierowca z parkingu i będzie bum z busem...

    • 5 2

    • Się kierowcy nauczą uważać, i przede wszystkim SYGNALIZOWAĆ przy pomocy kierunkowskazu wyjazd z parkingu na jezdnię.

      • 4 5

  • Buspasy na Morskiej - tak! Na Władysława - nie!

    Jestem za buspasami, ale na Władysława IV nie ma sensu ich wprowadzać! Na zewnętrznych pasach i tak mało kto jeździ. Zazwyczaj służą one do zjazdu do poprzecznych ulic lub szukania miejsca postojowego wzdłuż ulicy. Poza tym Władysława nie korkuje się tak jak Morska. Proponowałbym przebudowę prawoskrętu na węzeł Cegielskiej bo samochody przeplatają się z autobusami na przystanku.

    • 23 3

  • Władysława IV? (1)

    Co pomoże buspas, skoro co kilkadziesiąt metrów przejazd skutecznie hamuje sygnalizacja świetlna? Prace przy tym chorym pomyśle powinna już dawno rozpocząć się od pogłębienia o metr zatok parkingowych. Ciekawe, że SM nie interweniuje gdy pozostawiony pojazd wystaje na pas ruchu i blokuje tym samym przejazd dla autobusów, a koszą kasę na Kieleckiej od pozostawiających pojazdy na pseudo trawniku poza jezdnią. Ponad to na Władka bezpieczniej jechać autobusem środkowym pasem, bo co chwilę ktoś jak nie wyjeżdża z parkingu, to próbuje na niego wjechać i gdy szuka miejsca, to cały ruch wstrzymany na prawym skrajnym pasie. W okolicy szkoły i przedszkola czasem bywa niebezpiecznie, bo niektórzy nagle zatrzymują się na pasie ruchu i wysadzają swoje pociechy...

    • 25 2

    • dokładnie, autobusy i tak jeżdżą środkowym pasem. a co do świateł to jest masakra. dla samochodów i dla pieszych. pieszy czeka na dwuetapowym przejściu bo ma czerwone a nic nie jedzie bo samochody stoją na czerwonym przecznice wcześniej... a jak już ruszą to pieszemu zapala się zielone i auta muszą znowu stać

      • 3 0

  • ograniczac ruch samochodow, sa za tanie trupy obecnie (4)

    niewyobrazalne, zeby kazdego biedaka zarabiajacego 1500-2000zl bylo stac na kupno i utrzymanie samochodu. Oplaty w duzych miastach musza byc na tyle wysokie, zeby nie oplacalo im sie jezdzic swoim samochodem po miescie, szczegolnie samemu.

    Mamy najbrudniejsze powietrze w Europie, wiecej ludzi z tego powodu umiera, niz z powodu wypadkow komunikacyjnych!

    • 12 18

    • (1)

      to umrzyj :) jak Ci powietrze przeszkadza i dostęp do aut dla "biedaków" albo zagłosuj na p. Dudę, on Ci pomoże.

      • 3 4

      • wole jak plebs sie rozbijaja i gina

        ale niestety, za czesto gina przechodnie i rowerzysci przy tym

        • 1 2

    • matka wie, że ćpiesz? (1)

      • 5 2

      • ćpiesz czy niećpiesz - oto jest pytanie

        Hahahahahhaha, co za ćwok! Sorry- ćpiesz!

        • 0 0

  • "czas przejazdu autobusami i trolejbusami skróci się nawet o 47 proc." (2)

    realizować, a nie dyskutować. Mam szacunek do PG(mojej uczelni) więc i o efekt skrócenia przejazdu się nie martwię, bo w konsekwencji wszystkim nam to się opłaci ;))

    • 8 16

    • (1)

      niech ten imbecyl od 47% ujawni swoje personalia chętnie zaśmieję mu się w twarz.Te 47% to może być minuta minuta warta wydawania mnóstwa kasy

      • 2 3

      • widać badania naukowe są niepodważalne

        w końcu wydano tu publiczne pieniądze, aby żyło się nam lepiej.

        • 2 0

  • czy ten artykul pisal jakis idiota? (1)

    1. powolywanie sie na to, ze buspas z Kieleckiej nie zwiekszyl korkow to idiotyczna manipulacja - ten pas wytyczono POSZERZAJAC Kielecka - nie zabierajac istniejacych pasow ruchu, stworzono KOLEJNY PAS tylko dla autobusow - skoro nie zmniejszono przepustowosci drogi tylko ja zwiekszono - stad nie pojawily sie nowe korki. To chyba logiczne.
    2. buspasy na Wladyslawa IV powstac maja W MIEJSCE ogolnodostepnych pasow - stad PRZEPUSTOWOSC drogi zostanie OGRANICZONA - wniosek jest prosty - mniejsza przepustowosc - WIEKSZE KORKI.
    3. zastanawiam sie czy te analizy ruchu robia ci sami magicy z PG, ktorzy to odpowiadaja merytorycznie za porazke jaka jest Tristar? dac malpie brzytwe to zakorkuje cale miasto......

    • 38 5

    • Idiota może nie,

      ale na zlecenie idiotów.

      • 1 0

  • buspas na Chwarznieńskiej

    Aż się prosi, żeby zrobić buspas na dwupasmowym odcinku ul. Chwarznieńskiej między Chwarznem a Witominem. Dwa pasy w niczym nie pomagają rozładować korków, których przyczyną są światła na Witominie, a promowanie transportu publicznego w podróżach z górnych tarasów do centrum powinno być bezwzględnym priorytetem miasta. Taki buspas to właściwie byłoby jedyne sensowne usprawiedliwienie rozbudowy tej drogi do 2x2. Tyl

    • 8 4

  • DROGA ROWEROWA PO LEWEJ STRONIE ULICY MORSKIEJ? (2)

    Usuńcie te domy co stoją przy ulicy morskiej że pieszy i rowerzysta się nie mogą wyminąć.. Dajcie im mieszkanie zastępcze i wyburzcie to w cholerę.. Szpeci tylko miasto..

    • 9 2

    • Prawda. Te domy są okropne. Widziałem ostatnio ogłoszenie że ktoś wynajmuje tam powierzchnię usługową. Cena jak ze swietojanskiej, a z wyglądu trzeci świat. Niezły krejzol tym zarządza

      • 5 0

    • Zdecydowanie tak!

      Nie trzeba wtedy budować osobnego tunelu dla rowerzystów pod torami (co jest chorym planem) tylko na krótkim odcinku zrobić współdzieloną ścieżkę rowerową (lub nawet znak przeprowadź rower?) na istniejącym przejeździe pod torami przy dworcu głównym z odpowiednią tablicą (tak jak to jest zrobione w Sopocie na głównej trasie rowerowej w okolicach Kamiennego Potoku) informującą, że pieszy ma pierwszeństwo a rowerzysta ma uważać. Dalej już można dociągnąć to do dworca, a w przyszłości np. kontrapasem po Starowiejskiej, do Węglowej i Polskiej (tam można spokojnie zrobić jednokierunkowe pasy rowerowe na istniejących chodnikach, ruch pieszych znikomy). Trzeba trochę pomyśleć i można zrobić to małym kosztem zamiast robić inwestycje na niewyobrażalną skalę za pieniądze, których nie mamy....Myślenie tych planistów od infry rowerowej mnie przeraża, ciągle tylko konsultują i nic ustalić nie mogą, każdy taki mądry, wykształcony, uniwerki, polibudy ale zero własnej inwencji i pasji do stworzenia czegoś praktycznego i konkretnego...no ale PR się musi zgadzać.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane