• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej buspasów na Władysława IV i Morskiej w Gdyni

Michał Sielski
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Wprowadzenie buspasów na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przyspieszy podróż pasażerów komunikacji publicznej przy znikomym wpływie na transport indywidualny. Podróż samochodem wydłuży się tylko nieznacznie, a czas przejazdu autobusami i trolejbusami skróci się nawet o 47 proc. - tak przekonują autorzy analizy z Politechniki Gdańskiej. Buspasa na Władysława IV możemy spodziewać się już w tym roku.



Korzystasz z komunikacji publicznej?

Analizy dotyczące buspasów przeprowadzane są w ramach unijnego projektu CIVITAS DYN@MO. Symulacje powstały w oparciu o model transportowy wykonany przez naukowców Politechniki Gdańskiej. I wbrew obawom kierowców, wyznaczenie buspasów wcale nie oznacza wielkich korków. Przekonali się o tym już kierowcy jeżdżący ul. Kielecką w stronę Witomina. Działający tam od kilku miesięcy pas dla autobusów nie spowodował znaczącego wzrostu korków.

Wszystko jednak wskazuje na to, że to nie ostatnia zmiana na gdyńskich drogach. Analizy wykazały, że najbardziej efektywne dla transportu publicznego będą wydzielone pasy autobusowe w ciągu ul. Władysława IV oraz ul. Morskiej. Minimalnie wpłyną one na długość podróży samochodem, a skrócą czas podróży komunikacją publiczną i ułatwią pracę ich kierowcom.

Buspas na ul. Morskiej w przyszłości

Część pasa dla autobusów na ul. Morskiej już powstaje w ramach przebudowy skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. To jednak nie wszystko. W przyszłości powstanie też w kierunku centrum na odcinku od skrzyżowania z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni.

- W tym przypadku przeprowadziliśmy analizy wariantowe. Jedno z założeń opierało się na istniejącej infrastrukturze i wydzieleniu pasa na istniejącym obecnie, a drugie wymaga inwestycji i zmian w geometrii skrzyżowań. Wymaga to m.in. dobudowy pasa na części skrzyżowań, ale też likwidacji wielu miejsc parkingowych. Nie wiem, czy jesteśmy już na to gotowi - przyznaje Jacek Oskarbski, kierownik Biura Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

W obu wersjach pas dla autobusów miałby ok. 1000 metrów. Na ul. Morskiej jeździ najwięcej pojazdów komunikacji publicznej. Jest tam dziewięć linii trolejbusowych, cztery linie autobusowe zwykłe, linie pospieszne, trzy linie nocne oraz dwie linie sezonowe. W korkach stoją przede wszystkim w czasie popołudniowego szczytu, gdy czas przejazdu wzrasta o 6 proc. Po powstaniu buspasów spadnie o 8 proc. Pasy na tej ulicy nie będą jednak - ze względu na konieczność inwestycji - priorytetem.

Buspas na ul. Władysława IV jeszcze w tym roku

Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej.
Analiza ul. Władysława IV objęła natomiast odcinek o długości 1100 m od skrzyżowania z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Podczas doby przejeżdża tam 1400 autobusów w obu kierunkach. W czasie komunikacyjnego szczytu jest to 45-56 pojazdów w ciągu godziny w każdym kierunku.

Wprowadzenie buspasa na trzypasmowej drodze praktycznie nie zmieni czasu podróży dla kierowców samochodów. Według analizy ich podróż może być dłuższa w granicach błędu statystycznego. Znacznie szybciej pojadą za to autobusy, które w godzinach szczytu pokonają trasę do centrum o 11 proc. szybciej. W stronę Wzgórza Św. Maksymiliana czas podróży zmniejszy się aż o 47 proc.

- W tym miejscu pasa dla autobusów możemy spodziewać się nawet w tym roku. Postaramy się wdrożyć projekt jak najszybciej, ale jak zwykle najwięcej czasu zajmą niezbędne procedury. Zmiana nie wymaga bowiem dużych inwestycji. Trzeba jednak opracować projekt zmiany organizacji ruchu - wyjaśnia Jacek Oskarbski.

Zagłosuj gdzie powinny znaleźć się buspasy.

Opinie (204) 3 zablokowane

  • co da buspas na Władka, skoro autobusy i tak ciagna sie ŚRODKOWYM pasem

    zeby na prawym nie przyhaczyc zle zaparkowanych albo dlugich aut!??!?!

    • 12 1

  • bardzo dobrze!

    • 1 3

  • Buspas

    Jakoś strasznych korków nie zauważyłem na władka. Ale na wielkopolskiej by się przydał od 15 w stronę karwin.

    • 4 3

  • przestańcie piepszyć komunikację w mieście

    niech ktoś wreszcie zrobi porządek z durnymi pomysłodawcami !!!!!!

    • 5 1

  • nawet na komputerowym filmiku widac ze tri star nie działa

    Nie ma zielonej fali... Przekaz podprogowy hehe

    • 3 0

  • znalazłem super rozwiązanie

    wypieprzyć wszystkich pomysłodawców, przywrócić normalność na Kieleckiej znosząc bus pasa za to budując drugą nitkę do Vitawy od Witomińskiej !!! i wszystkim będzie się żyć lepiej

    • 5 1

  • W końcu jakieś buspasy w tym mieście! (8)

    Na Morskiej buspas powinien być aż do Warszawskiej a nie do Grabowo! Wypieprzyć te wszystkie klamoty z pod szkoły morskiej, mechanika i gastronomika!!!

    Na Władysława IV trzeba zrobić porządek z miejscami parkingowymi bo większe auta się nie mieszczą i przez to autobusy muszą jeździć środkowym pasem!

    Jeszcze na Wielkopolskiej by się przydał buspas!!!

    • 9 9

    • Jasne (7)

      To może zeszlifować jezdnie, położyć bruk i puszczać tylko dorożki i dyliżanse, ewentualnie riksze, a może to już za nowocześnie?

      Co się dzieje w godzinach szczytu na Wielkopolskiej? Ty się chyba z choinki urwałeś...

      • 1 3

      • To ty się z choinki urwałeś!!! (6)

        Na Wielkopolskiej jest często w godzinach szczytu korek od Spokojnej do Sopockiej!
        Poza tym miałem na myśli budowę buspasów a nie zabieranie jednego z dwóch istniejących już pasów!!!

        • 2 0

        • Chyba że tak (5)

          Chociaż z drugiej strony jak już wytyczać buspas, to może lepiej dodać trzeci pas dla wszystkich - dlaczego chcesz uprzywilejowywać jednych uczestników ruchu kosztem innych?

          • 1 2

          • (4)

            Ponieważ czas przejazdu komunikacją miejską w dużym korku jest nie do zniesienia!!! Też wolałbym trzy pasy dla wszystkich ale trzeba jakoś ułatwić jazdę tej komunikacji żeby była konkurencyjna względem samochodu!

            • 4 1

            • A dlaczego ma byc konkurencyjna? (3)

              Jak jest korek to wszyscy stoją i koniec. Dlaczego Ty w autobusie masz dojechać szybciej niż ja samochodem? Nie wiem czy sobie zdajesz sprawę, że posiadanie auta wiąże się z bardzo dużymi kwotami w postaci haraczy publicznych - akcyza, VAT na samochód, zyliard podatków w litrze paliwa, VAT za części, opłaty za parkowanie w miastach, itd. Jeżdżąc autobusem płacisz za bilet 2 zł, a i tak komunikacja miejska jest przez państwo dotowana. Więc ja w dużym skrócie dopłacam do tego, abyś mógł sobie za 2 złote cztery litery dowieźć do miasta i jeszcze wymagasz dodatkowych przywilejów. A na koniec spróbuj oszacować ile podatku PIT odprowadzają uzytkownicy samochodów a ile autobusów, biorąc pod uwagę przekrój użytkowników tych ostatnich

              • 3 8

              • Dla tego żeby zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej!!! (2)

                Komunikacja miejska w dzisiejszych czasach bardzo mocno się spóźnia i przez to spada liczba pasażerów (przynajmniej w Gdyni), dla tego musi mieć dobre czasy przejazdu! Z Cisowy do Orłowa 26 jedzie według rozkładu około 40 min. + 5-15 min. korki = około 50 min.(tyle najczęściej jedzie w godzinach szczytu)! Samochodem to jakieś 20 min. + 5-15 min. korki = około 35 min. WŁAŚNIE DLA TEGO TRZEBA POPRAWIĆ CZASU PRZEJAZDU KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ!!!
                Między innymi dla tego żeby ułatwić życie tym wszystkim ludziom którzy się męczą w autobusie gdy ty siedzisz w samochodzie!!!

                A co do koszów to samochód jest jak skarbonka! Chcesz wozić d*pę samochodem to musisz płacić, proste niema nic za darmo! Bilety też tanie nie są!

                • 6 4

              • Mogę płacić, stać mnie na to

                Ale jak lwia część tego co płacę za samochód idzie do skarbu państwa, to mam prawo oczekiwać, że to państwo będzie mnie traktować przynajmniej jak równoprawnego uczestnika drogi i nie będzie nikogo stawiać w pozycji bardziej uprzywilejowanej.

                Promujcie sobie autobusy, rowery, riksze, dorożki czy co tam będziecie chcieli, ale zlikwidujcie akcyzę, podatek drogowy w paliwie, opłaty za parkowanie, albo opodatkujcie w równym stopniu wszystkich uczestników ruchu dowalając do każdego biletu np 5 zł więcej.

                • 2 3

              • 26 jedzie tyle przez DEBILNE rozwiązania np na takim wzgórzu po wyj..nym w kosmos remoncie poza tym realnie da się w szczycie pojechać znacznie szybciej bo na Morskiej już nie ma takich korków jak kiedyś po przebudowie krzyżówki na Kalksztajnów która ma teraz wszystkie wloty jakle są tam mozliwe, przebudowa przy estakadzie i dorobienia tam jeszcze jednego pasa do skrętu w lewo również zrobi w tym miejscu więcej luzu.Bardzo często trolejbusy jadące Morską przyjeżdżają do Chyloni przy Kartuskiej 3-4 minuty przyspieszone i to o godz 16 czy 17 po drodze też oczekując np przy stoczni czy estakadzie co pokazuje że podane w rozkładach czasy przejazdu są zbyt długie a jazda jest męcząca bo albo taki trolejbus jedzie 20 km/h między przystankami albo stoi bez celu na przystanku bo jest za wcześnie względem rozkładu jazdy.Komunikacja miejska traci ludzi bo jest niedostosowana do potrzeba a durnie w UM i ZKM jeszcze tną połączenia to jak ma pasażera przybywać jak pokazują mu d..pę?

                • 0 1

  • chyba kosztem trawnikow i chodnikow - to jak najbardziej :)

    wtedy pomysl bedzie dobry

    • 5 1

  • To są jakieś jaja!

    Zabierać pasy korkować jeszcze bardziej ruch żeby śmierdzący autobus mógł przejechać raz na pół godziny!

    No tak ale w tym durnym kraju wszystko jest na opak zamiast rozbudowywać infrastrukturę to się ją jeszcze ogranicza utrudniając ruch! Nie dość że światła pomiędzy Wejherowem a Gdańskiem ustawił jakiś imbecyl tworząc sztuczne korki to teraz jeszcze buspasy! !

    • 5 7

  • Namalowanie białej kreski nie rozwiąże problemu komunikacyjnego na Władysława IV

    Tam akurat nie robią się jakieś tragiczne korki ale za to są korki od skrzyżowania Kielecka Witominska praktycznie do Domu za falochronem i korki od Ciapkowa w gore. W pierwszym rzędzie należy przebudować skrzyżowanie koło Witawy i Chwarznienska ale władzą w Gdyni nie mają wyobrażni.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane