• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej powstania przejścia naziemnego przy dworcu w Gdańsku

Szymon Zięba
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Według planów, prace nad projektem dotyczącym rozbudowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny potrwać mają siedem miesięcy. Oferty otwarte zostaną 17 października. Według planów, prace nad projektem dotyczącym rozbudowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny potrwać mają siedem miesięcy. Oferty otwarte zostaną 17 października.

W połowie przyszłego roku gotowy będzie projekt węzła przesiadkowego, który powstanie przy dworcu Gdańsk Główny. Jednym z najważniejszych elementów będzie przejście naziemne przez Podwale Grodzkie, które pozwoli dostać się m.in. na przystanki tramwajowe. Prace powinny zostać zsynchronizowane z rozpoczętą niedawno przebudową gmachu dworca, która potrwa do końca 2021 roku.



W lipcu pisaliśmy, że w Gdańsku planowanych jest 17 nowych przejść dla pieszych. Z kolei tydzień temu informowaliśmy, że w przyszłym roku ruszy budowa przejścia naziemnego na wysokości Bramy Wyżynnej.

Urzędnicy idą za ciosem i ogłaszają kolejne przetargi. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szuka wykonawcy projektu węzła przesiadkowego w rejonie dworca PKP w Gdańsku. Jego głównym elementem ma być przejście naziemne między dworcem a Krewetką. Oferty można składać do 17 października. Zwycięska firma będzie miała siedem miesięcy na uporanie się z tym zadaniem.

Koncepcja prac przy dworcu głównym obejmuje:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Przy założeniu, że prace nad projektem przebiegać będą sprawnie, właściwe roboty mogłyby rozpocząć się w drugiej połowie 2020 roku. Oczywiście pod warunkiem, że miasto zabezpieczy odpowiednie środki na ten cel.

  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
To ważne z punktu widzenia ewentualnych utrudnień. Kolejarze zapowiadali bowiem, że niedawno rozpoczęty remont dworca głównego potrwa do końca 2021 roku. Warto więc zsynchronizować obie inwestycje.

- W tej chwili trudno powiedzieć, czy uda nam się przeprowadzić i zakończyć prace przy dworcu głównym równocześnie z działaniami PKP, dołożymy jednak wszelkich starań, by nie rozciągać rozbudowy w czasie - zapewnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, który jest koordynatorem inwestycji.

Miejsca

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo. Chcemy miasta dla pieszych, dostępnego dla wszystkich (3)

    A nie tylko miasta przeciętego autostradą. Czas zamknąć fatalny dla Gdańska okres urbanistyki rodem z lat 70.

    • 44 85

    • Zlikwidować wszystkie samochody. Towar też będzie dostarczany przez pieszych dostawców.

      Nareszcie rodzice będą odprowadzać swoje bąbelki do przedszkoli i szkół pieszo z pożytkiem dla zdrowia.

      • 24 5

    • chory leming, niech ecodronami przenoszą pieszych na druga stronę, a nie korkuja miasta

      • 11 4

    • masz rację w centrum to dalej lata 70

      nic się nie zmieniło poza kilkoma nowymi budynkami i forum.

      • 6 8

  • Popietam (4)

    Kolejne przejście proszę zrobić przy Zieleniaku.
    Miasto powinno być przyjazne dla pieszych. Przejścia powinny powstawać co 200 metrów.
    Zasyoac wszystkie tunele.

    • 34 62

    • Idz do lekarza

      • 4 2

    • Raczej co 20 metrów.

      • 1 2

    • Przydałoby się przy Zieleniaku oraz na wysokości Bielańskiej. Potem jeszcze na Okopowej z każdej strony.

      • 1 2

    • Skoncentruj się jak coś piszesz

      i patrz się na czerwone podkreślenia.

      • 2 0

  • Przepowiednia (3)

    Zaniedbania komunikacyjne w trójmieście osiągnęły już zenitu a proponowane rozwiązania (zburzenie estakady, przejście naziemne w centrum) to gwóźdź do trumny niewydolnego systemu drogowego. Gdańsk będzie pierwszym miastem w Polsce z płatnym wjazdem do centrum a obwodnica będzie pierwszą drogą klasy "S" z bramkami opłatowymi. Wspomnicie moje słowa

    • 60 25

    • Mam nadzieję że tak będzie (1)

      Zawsze byliśmy najbardziej zachodnim miastem

      • 1 6

      • Krzyżyk na drogę

        Tylko szkoda że wraz z dogonieniem zachodu i zaimplementowaniem ww. rozwiazan, skonczy sie Gdańskie prosperity ;)

        • 4 0

    • jak się najemników wybiera to tak moze być.

      ale przecież oni powinni robić wszystko dla dobra mieszkańców a nie właściciela hotelu.

      • 2 0

  • Ręce opadaja (2)

    Brak wyobraźni i tyle.
    No cóż, o tym przejściu zadecydowali podobno radni.
    Jakich radnych wybrali mieszkańcy, taka jakość życia zafunduja im radni.

    • 73 25

    • wyobraźnia

      to nie wyobraźnia i czyjeś widzimisie, tylko nauka i wiedza. a tego u mieszkańców tego miasta brakuje. szkoda słów. zobaczcie jak wyglądają prawdziwe miasta. gdańsk to poczwara, a nie miasto. nie dożyjemy czasów normalności, ale takie inicjatywy to drobne kroczki w dobrą stronę. szkoda, że tego nie rozumiecie i nie chcecie zrozumieć. ja zaraz dostanę bluzgi, ale może choć jedna osoba zasiegnie tekstów na ten temat i zmieni zdanie.

      • 2 6

    • Idź na wybory. Stop dzbanom.

      • 1 0

  • Paranoja (3)

    Po co robić przejścia naziemne skoro są podziemne.

    • 102 20

    • Po co piszesz u nas, w Gdańsku, skoro w Białymstoku masz swój portal kibola.

      • 4 16

    • ktos musi wziąć w łapę i zaszkodzic kierowcom i środowisku (emisja spalin samochodów w korkach)

      • 13 2

    • Po co wogole przejscia jak mozna przejechac samochodem na druga strone ulicy?

      • 0 2

  • (1)

    Bardzo podoba mi się pomysł parkingów przy dworcu w formule Kiss&Ride. Ciekawy jestem jak to będzie wyglądać w praktyce, miejsca będą okupowane całodniowym przez cwaniaków, których nikt nie będzie chciał odholować czy ukarać mandatem?

    • 45 2

    • tak jak teraz. Taksówkarze będą wszędzie stali całą dobę+chodniki i przejścia dla pieszych

      • 3 0

  • Żeby tak jeszcze te wszystkie zmiany były wprowadzane szybciej

    • 15 36

  • A nikt już nie pamięta o tym...

    ...jak to UM bodaj w 2012r chwalił się że wybuduje kolejkę-wagonik na Górę Gradową.Stacja miała być na placu przed kinem Krewetka,a druga właśnie na Gradowej.I co?I pstro.

    • 38 10

  • Co za stronnicza ankieta, żenujące

    Czy "kolejne" przejście jest potrzebne pomiędzy Bramą Oliwską a Huciskiem? A gdzie tam jeszcze jest przejście na tym odcinku 1,4 km?

    • 19 10

  • Przejscie na potrzeby hotelu? (2)

    • 49 11

    • Jak to w Gdańsku.

      Jedno na potrzeby Forum drugie na potrzeby hotelu, a kładka na wyspę spichrzów dla dewelopera.

      • 10 0

    • dokładnie .

      Szkoda że od razu o tym nie napisali .

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane