• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Błyskawica wróci z remontu wiosną

Michał Sielski
14 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Okręt zyska m.in. nowe maskowanie. Okręt zyska m.in. nowe maskowanie.

Ponad 5 mln zł kosztował będzie trwający od września remont ORP Błyskawica, który wykonuje Stocznia Remontowa Nauta. Okręt-muzeum, czyli jedna z największych atrakcji turystycznych Gdyni, wróci na swoje miejsce zobacz na mapie Gdyni wiosną. Jak się zmieni?



Odwiedziłeś ORP Błyskawicę?

ORP Błyskawicę odwiedza rocznie ponad 100 tys. osób. Najbardziej znany polski niszczyciel, był chlubą naszej floty. Przed II wojną światową stanowił o sile polskiej Marynarki Wojennej. Podczas wojny zasłużył się tak bardzo, że jako jedyny okręt został odznaczony orderem "Virtuti Militari". Przede wszystkim brał udział w zniszczeniu dwóch i uszkodzeniu sześciu okrętów oraz zniszczeniu dwóch statków handlowych przeciwnika. Uszkodził też trzy okręty podwodne i zestrzelił 4 samoloty na pewno i 2 prawdopodobnie.

W tym roku przechodzi gruntowny remont, bo rzesze turystów eksploatują go nie mniej niż gotowość bojowa. Jego koszty pokrywa Marynarka Wojenna, która jednak na okręcie więcej zarabia niż do niego dokłada.

- Remont ma zapewnić utrzymanie okrętu w dobrym stanie na kolejne kilkanaście lat. Stąd koszt 5 mln zł - mówi Piotr Adamczak z biura prasowego Marynarki Wojennej.

Większości prac zwiedzający okręt raczej nie zauważą. Za to jedną na pewno - "Błyskawica" zostanie pomalowana w nowe barwy maskujące. Błękitny kolor częściej używany jest bowiem na Atlantyku, a że "Błyskawica" pełni obecnie służbę raczej statyczną, zyska ciemniejsze ubarwienie, bardziej powszechne na Bałtyku. Nowy kamuflaż zyska nawet maszt okrętu, na którym dodatkowo zawiśnie światło szczytowe.

Co ciekawe, w większości trwających od końcówki września prac uczestniczy załoga okrętu - i to nie tylko w charakterze doradców i nadzorców. Wspólnymi siłami wykonane będzie m.in. zabezpieczenie części dennej, zamontowany zostanie również nowoczesny system chroniący okręt przed korozją elektrolityczną.

W planach jest również remont pokładu głównego, lewej burty i części rufowej, pokładu za gablotami wystawienniczymi, naprawa centralnego ogrzewania w części rufowej i wymiana kotła centralnego ogrzewania.

Miejsca

Opinie (67) 2 zablokowane

  • Brawo (3)

    Sto lat dla Błyskawicy! Obyś nigdy nie znikła!

    • 126 3

    • zniknela

      ale o.k.

      • 12 0

    • Jak

      zniknie to razem z Gdynią .

      • 3 0

    • Sto lat to troche mało

      Bo Błyskawica ma już dobrze ponad 70 lat.

      • 1 0

  • NIECH WRÓCI (1)

    • 47 0

    • Do

      służby , będzie w lepszym stanie jak te 2 amerykańskie trupy !!!!

      • 4 0

  • Poprzednio jakieś asy go malowały. (1)

    • 48 7

    • Malowali wszystko jak leci,nawet lampy pozycyjne.Wiem,że i tak ciągle stoi przy nabrzeżu,ale jednak :D

      • 15 4

  • ja bym dozbroił i na morze

    może jeszcze się przyda, a nasza MW w podobnym stanie co Błyskawica!

    • 54 8

  • Kiedy (2)

    Kiedy będzie można wejść na pomost? Tak trochę kicha, że nie można zobaczyć miejsca, z którego komandor Namieśniowski dowodził niszczycielem pod Ushant.

    • 57 0

    • Grozi

      zawaleniem , farba przykrywa kupe rdzy , jakoś to się trzyma !!

      • 0 0

    • zapewne nigdy

      względy bezpieczeństwa - wąski i stromy trap (czy może nawet tylko drabinka)

      • 0 0

  • A kto pamięta ORP BURZA ? (4)

    Prawdziwy weteran atlantyckich szlaków .

    • 47 1

    • (1)

      ja, pamiętam też "Batorego" jako zakotwiczony hotel, pamiętam tyż jak nie było potworka architektonicznego "Róża Wiatrów"

      • 16 0

      • "roza wiatrow" to troche zaniedbana, ale zupelnie niezla architektura. szkoda, ze tego nie doceniasz.

        • 7 3

    • pamietam (1)

      ciekawe co sie z nim stalo? zyletki?

      • 4 0

      • smutny los

        jesli dobrze pamietam to stanowila cel artyleryjski,zezlomowana pod koniec lat 70-tych

        • 2 0

  • Ciekawostka.

    Te nity, które widzicie jako miejsca łączenia blach, sa tylko w części nadwodnej. Pod wodą mamy zwykłe spawy:-)

    • 17 1

  • NON STOP JĄ REMONTUJĄ

    CZY PRZYJEZDNI TAK JĄ NISZCZĄ? CO TAM NON STOP REMONTUJĄ?

    • 13 33

  • koszty dokowania Blyskawicy ? (3)

    drobny remont i malowanie ......

    • 7 9

    • dlaczegodrogo? (1)

      bo to budżetówka budżetówce płaci:)

      • 1 1

      • niemow ze drogo bo bedzie mial naspawany nowy kadlub na stary i wyremontowane wszyskie zbiorniki taki jest zakres prac :)

        • 0 1

    • Głupek - jak zwykle tacy mają najwięcej do powiedzenia...

      • 0 0

  • czemu nie SMW? (5)

    Ciąg dalszy wykańczania wojskowej stoczni... Szkoda

    • 19 15

    • a niby dlaczego płacić drożej jak można taniej (4)

      w imię ratowania związków?

      • 17 1

      • (3)

        Stocznie wojskowe w USA są Kilkudziesięciokrotnie droższe niż komercyjne zakłady, jednak Amerykanie ich nie zamykają. SMW jest jedynym zakładem tego typu w Polsce i jest niezbędna dla przetrwania Marynarki Wojennej w stanie niepogorszonym. Proste remonty jak malowanie kadłuba mogą wykonać inne zakłady, jednak gdy trzeba zająć się uzbrojeniem, łącznością, tajnymi modyfikacjami a nawet remontem kadłuba okrętu (nie mylić ze statkiem) potrzebna jest ingerencja zakładu specjalistycznego. Ciekawe czy jakakolwiek inna stocznia w Polsce jest wstanie naprawić kadłub trałowca.

        • 10 3

        • (1)

          Spoko, remontami zajmą się Francuzi. Polacy mają szmalu jak Eskimosi lodu.

          • 3 2

          • SMW to tylko z nazwy wojskowa stocznia - własciciel praktycznie ten sam

            • 1 1

        • Trałowce bardzo często odwiedzają Nautę - a co do serwisów specjalistycznych to i tak zleca się to na zewnątrz ( na przykład Enamor)

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane