• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje 50 mln zł na remont dworca PKP w Gdańsku

Michał Brancewicz
10 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dworzec Gdańsk Główny wciąż czeka na remont. Dworzec Gdańsk Główny wciąż czeka na remont.

Tylko jedna firma zdecydowała się podjąć zapowiadanego od blisko sześciu lat remontu zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. Oferta firmy Budimex jest jednak o niemal 50 mln zł wyższa niż zakładał inwestor - PKP. To stawia pod dużym znakiem zapytania rozpoczęcie inwestycji jeszcze w tym roku.



Czy dworzec w Gdańsku doczeka się remontu?

Gdy w 2013 roku z wnętrza hali głównej dworca zniknęła okropna antresola, która była pomysłem z lat 90., kolejarze mieli pójść za ciosem i szybko rozpocząć kolejne prace przywracające budynkowi dawny blask.

Lata mijały, a inwestycja wciąż nie ruszała. Gdy w lipcu tego roku ogłoszony został przetarg wydawało się, że już nic nie stanie na przeszkodzie, by w końcu remont się rozpoczął.

We wtorek, w siedzibie PKP w Warszawie, otwarto jedną kopertę z ofertą złożoną w przetargu na remont budynku. Złożyła ją firma Budimex. Swoje usługi wyceniła na 119 982 115,22 zł.

Kłopot w tym, że PKP przeznaczyło na ten cel zaledwie 70 639 431,84 zł, czyli niemal 50 mln zł mniej.

Co na taki obrót sprawy mówią kolejarze?

- Oferta jest obecnie analizowana - ucina Aleksandra Grzelak z biura prasowego Polskich Linii Kolejowych.
W grę wchodzą dwa warianty: ponowne rozpisanie przetargu lub znalezienie brakującej kwoty i wybór oferty Budimexu.

Mimo wszystko, przypomnijmy, jakie prace wejdą w zakres remontu gmachu dworca.

Na zewnątrz:

  • W północnej części zrekonstruowany zostanie czterospadowy dach i wieżyczki oraz powstanie taras.
  • Po remoncie budynek dworca zyska nową iluminację.
  • Południowa część budynku dworca nie przjdzie tak radykalnych zmian.

  • oczyszczenie cegieł i odświeżenie elewacji
  • wymiana stolarki okiennej
  • rekonstrukcja dachu w północnej części budynku (zyska formę czterospadową)
  • powstanie tarasu nad barem McDonald's
  • wymiana okrycia dachu na wieży zegarowej
  • iluminacja obiektu
  • budowa nowej części tunelu do wysokości głównego wejścia

Wewnątrz:

  • Nowy wygląd wnętrza hali głównej z odtworzonymi witrynami kasowymi i sklepowymi.
  • Nowy wygląd zachodniej ściany hali głównej, za nią znajdują się perony dalekobieżne.

  • odtworzenie witryn kasowych i sklepowych z drewna dębowego, jak na początku XX wieku
  • przywrócenie pierwotnej kolorystyki
  • historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli
  • zrekonstruowanie kartuszy wraz z herbami miast: (Chojnic, Tczewa, Słupska, Kościerzyny, Malborka, Starogardu Gdańskiego, Lęborka i Sobowidza)
  • wyłożenie posadzki żółtymi, granitowymi płytami

Zgodnie z zapisami przetargu realizacja potrwa 104 tygodnie, czyli dokładnie dwa lata.

Na koniec warto wspomnieć, że na półmetku jest remont peronów dalekobieżnych na gdańskiej stacji. W tym przypadku prace zakończą się na początku 2020 roku.

Opinie (293) ponad 10 zablokowanych

  • KRÓL (1)

    adamowicz na króla polski !

    • 8 6

    • Pkp podlega pod pis nie Adamowicza

      • 7 1

  • (1)

    Wywalić wszystkich misiewiczow z PKP i kasa się znajdzie

    • 9 7

    • Jestem za!

      Od trzech lat ich próbują wywalać a jeszcze do końca nie dali rady!

      • 0 0

  • 50 baniek dodatkowo

    PKP - to twór państwowy, w rękach pis. teraz czekają, jak Płażyński wygra prezydenturę, to sfinansują. Jak nie wygra - a jest duże prawdopodobieństwo, to kasy nie zobaczymy. Będą rozpisywać kolejne przetargi w nieskończoność. Ewentualnie Adamowicz poratuje z budżetu miejskiego. To jest właśnie "państwo teoretyczne". Peron robią w 3 osoby - jak jeżdże pociągiem ostatnio, to widzę - ale nasi chłopaki, polskie. Za chwilę i oni znikną - będą Nepalczycy, czy Ukraińcy robić.

    • 9 4

  • Dworce

    PKS w takim razie w 2030?

    • 9 1

  • 120 mln...???? co tam będzie lądowisko NASA?

    czy kilka domów koło Gdańska

    • 7 5

  • kolejne działania mogą polegać tylko na nowym przetargu a nie dorzuceniu kasy dla firmy B

    takie powinno być działanie i nic nie stoi na przeszkodzie by w nowym przetargu podwyższyć cenę. ale szanse powinny mieć wszyscy a nie tylko firma B

    • 8 1

  • Jarek

    Dzięki Kacper. Kochasz Jarka, nienawidzisz wszystkiego co gdanskie

    • 3 6

  • A po co nam dworzec?

    Potrzebne są perony i ubikacje oraz (ewentualnie) kasy. Budynek dworca nie jest potrzebny do sprawnego przyjazdu i odjazdu pociągów oraz obsługi pasażerów. Taniej jest sprzedać budynek i niech nabywca martwi się o remont.

    • 3 6

  • Na remontowanych peronach nie ma tablic z informacjami o godzinach odjazdów i przyjazdów pociągów, ba nie ma nawet zegarów więć trzeba polegać na niezrozumiałych informacjach z głośników. Jeśli PKP ma podobnie rewolucyjne założenia do remontu budynku dworca, to może niech zostanie jak jest.

    • 6 0

  • Jak to skąd (2)

    99 kont Budynia, z kazdego troche i zbierze sie.....:-))

    • 6 6

    • Z prywatnych kont ma płacić za remont dworca którego właścicielem jest PKP? A co mówia lekarze?

      • 3 1

    • Niech Pisiory zwrócą premie, które im się ponoć należały.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane