• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brazylijskie drewno ozdobi elementy kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
2 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.

Jak się chce, to można - kierownice naprowadzające kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska są obecnie brzydką, stalową konstrukcją szpecącą otoczenie historycznego Głównego Miasta. Zostaną jednak estetycznie obudowane egzotycznym drewnem.



Kierownice, które chronią filary kładki, to także rodzaj toru prowadzącego żeglujące jednostki do przeprawy. W ramach budowy kładki na Ołowiankę powstały jako jedne z pierwszych. Są to 32 sterczące z wody stalowe pale wbite w kanał Motławy, obłożone także stalowymi obejmami. Tego typu konstrukcje często są widoczne przy wielu innych wodnych przeprawach i raczej rzadko należą one do ładnych.

Tak obecnie wyglądają kierownice kładki na Ołowiankę. Tak obecnie wyglądają kierownice kładki na Ołowiankę.
Część mieszkańców, gdy zobaczyła je na Motławie, nie była zadowolona z ich wyglądu. Wiele osób było też zdumionych, bo w ogóle nie pokazywano kierownic na pierwotnych wizualizacjach kładki. Okazało się jednak, że ich wygląd będzie poprawiony poprzez drewnianą zabudowę.

"Przedstawiona zabudowa powstała w celu poprawy odbioru wizualnego niezbędnych
elementów bezpieczeństwa ruchu, jakimi są kierownice. Czynnikiem decydującym o zastosowaniu takiego rozwiązania jest położenie na obszarze historycznego układu urbanistycznego miasta Gdańska oraz charakter rzeki Motławy, będącej akwenem, na którym uprawiana jest regularna żegluga - czytamy w dokumentach postępowania, które w sprawie wykonania zabudowy z drewna ogłosiła Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Do końca czerwca kierownice zostaną - od strony toru wodnego - obłożone drewnianą konstrukcją z drewna egzotycznego Massaranduba. Drewno to wykazuje bardzo wysoką naturalną odporność na biodegradację i obejmuje najwyższą, piątą klasę użytkowania (drewno stale narażone na działanie wody morskiej). Trwałość tego drewna w odkrytej architekturze ogrodowej określa się na 30-50 lat.

Pierwsze stalowe elementy kładki na Ołowiankę.



Budowa kładki ma kosztować 7,65 mln zł. Połączy ona tzw. Zamczysko w okolicy ul. Grodzkiej z nabrzeżem Ołowianki, nieopodal gmachu Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Nowa przeprawa ma nie tylko ułatwić dostęp do tej instytucji, ale także usprawnić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Kładka ma być otwarta w czerwcu. W styczniu pojawiło się pierwsze jej przęsło, a w zeszłym tygodniu przywieziono z hal produkcyjnych w Zawierciu na Śląsku elementy stalowe kładki.
Oznakowanie kładki na Ołowiankę. Oznakowanie kładki na Ołowiankę.

Opinie (155) 8 zablokowanych

  • ...

    Ta kładka to głupi pomysł.

    • 4 3

  • Serio..?

    Niszczą lasy w Polsce to mało, muszą przyczyniać się jeszcze do niszczenia lasów deszczowych??

    • 6 2

  • Adamowicz wymienia podlogi w swoich apartamentach?

    Czyzby budyń wymienia podłogi w swoich apartamentach? Tak przy okazji....

    • 10 2

  • Rozliczyć do cm

    Niech tylko zobaczę chociaż kawałeczek brazylijskiego drewna na posesji jakiegoś budyniowego urzędasa to z więzienia nie wyjdzie.

    • 4 0

  • Porównajcie !

    Dwie inwestycje powstają w centrum Gdańska. Jedna to FORUM a druga to Wyspa Spichrzów. Forum jest to nowoczesna budowa powiedzmy na miarę XXI w a Wyspa Spichrzów, to teren rozgrabiony, bezmyślnie rozprzedany, rozczłonkowany. Moim zdaniem władze Gdańska musiały sobie nieźle nabić kieszenie zgadzając się na takie barbarzyństwo. Tak, to jeden z najlepiej położonych terenów, mających swoją piękną historię pseudo architekci zniszczyli.

    • 7 2

  • Rabunkowa gospodarka Brazylii! (3)

    Zniszczyli wioskę kanibali aby dostarczyć tu te kłody. Wstyd!!!

    • 3 1

    • Tu jakoś nie ma protestów. (1)

      Tam wycinają lasy na potęgę, a to po oceanach płuca świata. Egzotycznego drewna się zachciało.

      • 0 0

      • Mordercy w krawatach.

        Planują jak zrobić w puszczy amazońskiej centrum handlowe z parkingiem na 100 000 000 aut i mega lotniskiem.

        • 0 0

    • Nie ma świętości.

      Puszczę wycinają

      • 0 0

  • Dofinansowanie deweloperki...

    Przez wiele lat filharmonia starała się o dofinansowanie do budowy kładki (w innej formie) - ale nie było na to żadnych szans. Jak opchnęli a potem rozwalili i popalili wszystkie zabytki na terenie dawnej rzeźni, a deweloperek dokupił tereny wokół i rozpoczął budowę "apartamentów" to nagle budyń się obudził i rzucił kasą - oby tylko miał zarezerwowaną kasę na konserwację...

    PS. ktoś powinien przyjrzeć się deptakowi wzdłuż Wyspy Spichrzów - bo był robiony ze dwa lata temu, a deski zaczynają odpadać i część jest pogięta.......nie wspominając już o tym, że przykręcili je zwykłymi wkrętami, które po prostu rdzewieją i urywają się...

    • 4 0

  • Obiektywnie to kolejna ściema (2)

    Drogi i szkodliwy projekt okazał się jeszcze za tani dla podwykonawców i ich znajomych... Zwolennicy kładki chcą jeszcze zarobić dodatkowo na obkładaniu drewnem konstrukcji która szpecić będzie widok Motławy przez długie dekady. Walory estetyczne kładki z drewnem czy bez to makabra. Drewno wygeneruje kolejne koszty z tytułu utrzymania i konserwacji (przykład niedawno remontowane nabrzeże Wyspy Spichrzów- deski już wypaczone i spróchniałe -a to dopiero początek). Nadal nie otrzymałem odpowiedzi z magistratu kto zapłaci za awarie kładki kiedy nie będzie można podnieść prześlą a statki pasażerskie będą pełne pasażerów z wykupionymi biletami. Kto zapłaci za odszkodowanie z tytułu blokady drogi wodnej? Wiadomo -mieszkańcy... Kolesie zarabiają na stawianiu bubla a skutki negatywne odczuwać będziemy jeszcze dłużej... Grunt że gawiedź będzie się czuła jak w Holandii która na marginesie realizuje projekt tunelu galerii przeznaczonego wcześniej na Motławę... Zawsze zacofani włodarze.

    • 2 1

    • trzeba przyokazji drewna z brazyli za nasze!!!

      na zdrowie!!! tylko trzymajcie kwity jak przyjdą do was!
      coz zrobić jak na boczku chce się jeszcze pare banieczek wprowadzić?!?
      nic tak nie kosztuje jak brazylijzskie drewno!!!

      • 1 0

    • Oczywiście

      Jakiś koleś miał do zbycia zbyt drogie drewno egzotyczne. Trzeba było go poratować.

      • 4 0

  • no i jeszcze kute srebrne klamry z Tybetu!

    tylko itiota nie kuma co aktualnie robi Gdańsk!

    • 4 0

  • Dekady Gdańszczan ,bedą pamiętać jak naczelny wódz Budyniowa twarz ..rozkradłi

    zdewastował Gdańsk ...spustoszenie!
    Pamietamy! ... już nie długo może paka! i zabór Majątku do trzeciego Pokolenia rodziny!
    tak się kończy kolaboranie z Niencem!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane