• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brodzą w błocie, by dojść do stacji w Wielkim Kacku

Patryk Szczerba
20 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dojście do stacji Wielki Kack jest utrudnione. Zmian w infrastrukturze nie będzie, bo peron PKM w tym miejscu jest rozwiązaniem tymczasowym. Dojście do stacji Wielki Kack jest utrudnione. Zmian w infrastrukturze nie będzie, bo peron PKM w tym miejscu jest rozwiązaniem tymczasowym.

Pasażerowie chcący dojść do tymczasowej stacji PKM na dworcu w Wielkim Kacku zobacz na mapie Gdyni muszą po opadach deszczu brodzić w błocie. Większych szans na zmiany nie ma, bo teren nie należy do Gdyni, a dworzec w przyszłym roku zostanie wyłączony z eksploatacji i zastąpiony przez stację Karwiny.



Czy PKM stanie się popularnym środkiem transportu w Gdyni?

Problem dojścia do dworca w Wielkim Kacku jest znany od dawna. Stacja do grudnia funkcjonowała jako przystanek na linii Gdynia-Kościerzyna, więc dotyczył stosunkowo niewielkiej liczby pasażerów. Od 13 grudnia mogą na niej wsiadać także pasażerowie PKM, zatem wzrosła także jego skala. Jedyne dojście do przystanku ul. Nowodworcową zobacz na mapie Gdyni mieszkańcy dzielnic określają jako prawdziwy tor przeszkód.

Ulica jest na dolnym odcinku wyłożona blokami kamiennymi, ale dalej pojawia się bruk, gdzie o swobodnym przejściu w przypadku osób mających problem z poruszaniem się nie ma mowy.

- Jedyna inwestycja w ostatnim czasie na Nowodworcowej, to doświetlenie jej kilkoma nowymi latarniami, ale niestety od lat wciąż nie da się jej przejść suchą stopą. Pewne trudności w pokonaniu tej drogi mogą mieć osoby na wózkach inwalidzkich i z wózkami dziecięcymi, które równie chętnie chciałyby skorzystać z pociągu do Gdańska czy na Kaszuby - opisuje sytuację pan Piotr.
Nieciekawy obraz dopełnia bezpośrednie otoczenie zabytkowego dworca w Wielkim Kacku.

- Tuż przed stacją kolejową istnieje kałuża rozlewająca się na całą szerokość ulicy, z jednej strony opierając się o skarpę, z drugiej wlewając się niemal na prywatne posesje. Można by ją chyba już uznać za odradzające się jezioro Wielkokackie i nadać stosowną nazwę geograficzną, gdyż pojawia się regularnie po każdych opadach i utrzymuje przynajmniej przez tydzień posuchy. Ewidentnie brakuje tu odwodnienia - uzupełnia czytelnik.
O zmiany na ul. Nowodworcowej od dawna zabiegali radni dzielnicy Wielki Kack, próbujący przekonać urzędników do inwestycji drogowych w tym miejscu. Bezskutecznie.

Czytaj też: 30 mln zł za przystanek PKM przy Rivierze

- Teren, o którym mowa, nie należy w przeważającej części do miasta, ale do prywatnych osób i kolei. Stąd impas jeśli chodzi o inwestycje drogowe. Każda nasza próba zdopingowania urzędników do działań w tym względzie kończyła się fiaskiem - tłumaczy Marek Rodak, przewodniczący Rady Dzielnicy Wielki Kack.
Dworzec prawdopodobnie nie zostanie wyburzony, ale pasażerowie nie będą mogli z niego skorzystać. Dworzec prawdopodobnie nie zostanie wyburzony, ale pasażerowie nie będą mogli z niego skorzystać.
Nadziei na poprawę nie daje założona od początku tymczasowość przystanku PKM w Wielkim Kacku. W przyszłym roku ma zostać zastąpiony wybudowanym od zera przystankiem Karwiny w okolicach skrzyżowania ulic Sopockiej, Strzelców oraz Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni. Wtedy przy starym dworcu, który zostanie wyłączony z eksploatacji, pociągi pasażerskie przestaną się zatrzymywać.

Decyzja o zlokalizowaniu przystanku w innym miejscu wynika z kilku powodów. Chodziło o niedostępność stacji dla mieszkańców z uwagi na utrudnione dojście oraz znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu i mogłoby zakorkować dzielnice.

Planowane przystanki PKM na torach w Gdyni. Planowane przystanki PKM na torach w Gdyni.
- Przekażę Zarządowi Dróg i Zieleni apel o doraźną poprawę dojścia w tym miejscu. Poważniejszych inwestycji w tym rejonie nie będzie - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Oprócz przystanku Karwiny w ramach linii PKM w Gdyni powstanie jeszcze przystanek Stadion. Koszt budowy dwóch przystanków na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto. Dodatkowym elementem będzie nowa infrastruktura. Mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach, które powinny powstać w ciągu kilku lat.

Miejsca

Opinie (132) 9 zablokowanych

  • Dlaczego ludzie nie moga sami zainicjowac czegos ? (2)

    W tym dawnym budynku mozna nadal cos stworzyc lecz innego. Ludzie moga sami sie zlozyc i zbierac finanse oraz sami sobie jakas droge zbudowac. Kto w PL tworzy tak tepe prawo ze odbiera mozliwosc kazdej inicjatywy ? czy kazdy bzdet malo istotny w dziurze czy grajdolku musi byc tworzony w jakims urzedzie ? to chore !. Bo dzis kazdy metr jakiejs dziurawej drogi majacej 300 metriw dlugosci musi czekac na jakies urzedowe decyzje gdzie jakis dyrektorek i jego pajacyki w pokoiku zloza podpisik i 100 stempli . Gdyby tak w USA myslano to nigdy by na ksiezyc nie polecieli i by nie zbudowali potegi. Polska to kraj patologi urzedniczej i bezmyslnosci ktora sie przeklada na reszte spoleczenstwa.

    • 14 9

    • Po części się zgadzam. (1)

      Tylko powstaje pytanie: po co urzędnicy?

      • 3 1

      • i co z naszymi pieniędzmi z których całkiem dobrze żyją?

        • 1 0

  • bardzo mi się podoba ten stary budynek stacji, w stylu oliwskim

    a zarząd PKM niech coś z tym zrobi

    • 17 4

  • Cala smieszna kolesiowa Pkmka

    • 12 12

  • Dobrze napisane... (2)

    Od 13 grudnia mogą na niej wsiadać

    No bo wysiadać to chyba nie ma chętnych

    • 11 5

    • (1)

      chętnie chciałyby skorzystać z pociągu do Gdańska czy na Kaszuby...

      Na Kaszubach to już jesteście więc się nie macie gdzie wybierać. Do Gdańska was nie zapraszamy. Wiocha tak w centrum Pomorza w zabłoconych gumofilcach wysiadać!

      • 5 8

      • Gdynia to najbardziej zacofane miasto północnej Polski w jakim byłem.

        • 6 3

  • (1)

    Mam nadzieję, że stary dworzec nie zostanie zdewastowany po "wyłączeniu z eksploatacji".

    • 23 0

    • oczywiście że zostanie, potem się zrobi protokół zniszczenia a następnie wejdzie deweloper, tylko błotnista i nieoświetlona droga zostanie jak zawsze...

      • 2 0

  • PKM (4)

    Chyba największym problemem kolei PKM jest totalny brak pasażerów. W pociągach oraz na peronach wieje pustkami.Wielkie pieniądze wydane na inwestycję a zysków to raczej nie będzie. Każdemu wygodniej i szybciej korzysta się mimo korków z samochodu a nieszczęsna nowa sieć tramwajowa przepełniona i z beznadziejnym czasem dojazdu,nic szybciej.

    • 18 16

    • phi (2)

      Kiedy skm zaprowadzono do Rumi, Redy i Wejherowa było jeszcze mniej ludzi na przystankach. I jeszcze większe to były dziury zabite dechami. Krytycy mówili to samo. Teraz tambylcy skarżą się na ścisk i zbyt mało kolejek. I chcieliby przedłużenia linii nr 250.

      • 10 2

      • Nie wiem jak w przypadku Gdyni, ale w Gdańsku powstaje masa nowych mieszkań (1)

        Na odcinku między Potokową a Jasieniem jeszcze nie tak dawno były tylko lasy, łąki i poligon wojskowy. Teraz jest tam już sporo nowych miekszań a ciągle buduje się nowe.

        • 10 1

        • łatwo się likwiduje zieleń a centrum tyle miejsca...

          • 0 0

    • Stacje

      Skoro takie jest dojście do stacji, to nic dziwnego, że "wieje pustkami". Nikt z Karwin nie jest aktualnie w stanie dojeżdżać PKM do pracy, chyba że będzie brać kalosze na zmianę.

      • 11 1

  • (2)

    Gdynia miasto z materacy, list parkingowych, lotnisk i bajek

    • 24 6

    • (1)

      I ścieżek rowerowych.

      • 5 3

      • ...prowadzących donikąd...

        • 10 2

  • Marek Stępa "apeluje".

    • 15 0

  • Hmm... czasem jeżdżę pociągiem który ok 8:30 (wg starego rozkładu) przyjezdzal do Wrzeszcza i z trudem znajdowalo sie miejsce siedzace (oblozenie ok 90%). Kolejny pociąg jeździł już zapakowany tylko w 30% ale to raczej wskazuje ze w godzinach szczytu za jakiś czas PKMki będą za ciasne...

    • 12 1

  • Takie rzeczy tylko w Gdyni (2)

    Oprócz lepszych kursów PKM mogliby zwiększyć kursowanie linii S, bo jest duży tłok.

    • 16 1

    • Wystarczyłoby dać przegłubowe. (1)

      A te zwykłe posłać tam, gdzie przegłubowe są za duże.

      • 11 2

      • Aby stało się to możliwe, obecnych gdyńskich urzędników odpowiedzialnych za transport miejski musiałby zastąpić ktoś myślący i "chcący".

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane