• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno rozjeżdżane przez samochody. "Problem narasta, rozwiązania brak"

Maciej Korolczuk
15 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

110 samochodów naliczył nasz czytelnik na 400 metrowym odcinku ulicy w Brzeźnie. Nadmorska dzielnica w weekendy zamienia się w dziki bezpłatny parking, co jest coraz większym utrapieniem dla mieszkańców. Rada dzielnicy rozkłada ręce i wskazuje, że problem przypomina gordyjski węzeł: w obecnych warunkach jest nie do rozwiązania. Po pierwsze na strefę płatnego parkowania nie chcą zgodzić się mieszkańcy, a po drugie największe problemy z rozjeżdżaniem dzielnicy występują w weekendy, gdy SPP nie obowiązuje.



Co najbardziej pomogłoby rozładować ruch samochodowy w pasie nadmorskim?

Ulica DunikowskiegoMapkaGałczyńskiegoMapka w Brzeźnie łączy główny skwer przy pętli tramwajowej z osiedlem i Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 10.

Na co dzień parkują na nich mieszkańcy oraz klienci okolicznego pasażu handlowego i Supersamu "Kupiec".

W weekend ulice te, podobnie jak wszystkie inne w pobliżu plaży, zamieniają się w darmowy parking. W niedzielę jeden z naszych czytelników tylko na liczącym 400 metrów odcinku naliczył ponad 100 aut.

Samochody zajmowały nie tylko zatoki postojowe, ale też chodniki, pasy zieleni oraz dziki parking przy klubie Corpus GymMapka.

Te plaże są mniej zatłoczone, bo trudniej tam dojechać



- Wszyscy widzimy, jak wygląda Brzeźno w sezonie wakacyjnym - mówi Jarosław Gudzowski, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy. - Mierzymy się z nadmiernym hałasem, śmieciami czy właśnie parkującymi samochodami. Oczywiście cieszymy się z faktu, że przyjeżdżają do nas turyści, bo to się wiąże z wymiernymi zyskami naszych lokalnych przedsiębiorców. Ale nie ma co ukrywać, że trzeba systemowego działania, by te dwa, trzy miesiące sezonu nie były dla mieszkańców zbyt dużym obciążeniem.
Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów. Trasa spaceru naszego czytelnika, który na 400-metrowym odcinku naliczył ponad 100 zaparkowanych samochodów.
Przed wakacjami radni to systemowe rozwiązanie próbowali znaleźć. Jesienią 2020 r. na jednej z sesji rady dzielnicy dyskutowali m.in. o możliwości wprowadzenia - wzorem Jelitkowa - sezonowej strefy płatnego parkowania. Przeprowadzono też konsultacje z mieszkańcami. Zarówno ci ostatni, jak i większość radnych uznała (do przegłosowania uchwały o utworzeniu SPP w Brzeźnie zabrakło jednego głosu), że płatne parkingi przy plażach w Brzeźnie problemu nie rozwiążą.

- Największe problemy w naszej dzielnicy występują w weekendy, a wtedy zwykła strefa płatnego parkowania nie obowiązuje, bo nie przewiduje tego ustawa o drogach publicznych. Opłaty w weekendy miasto może pobierać tylko w ramach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w ścisłym centrum miasta. Są pomysły, by lobbować o zmianę w ustawie, by dopuścić w niej także tworzenie ŚSPP poza centrum miast np. w pasach nadmorskich, gdzie zatłoczenie samochodów jest największe. Ale do tych działań musi włączyć się miasto. Rada dzielnicy jest na to za mała - dodaje Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Brzeźno.
Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji. Mieszkańcy Brzeźna i radni tej dzielnicy liczą na częstsze patrole straży miejskiej i policji.

Potrzebne wsparcie policji i straży miejskiej



Radni wskazują też, że w okresie letnim w pasie nadmorskim potrzebne jest większe wsparcie służb. Mieszkańcy - nawet gdy reagują na nocne hałasy, zaśmiecenie czy zastawiony wjazd na prywatną posesję i powiadamiają o tym fakcie odpowiednie służby - nie mogą się później doczekać szybkiej i skutecznej interwencji. Według nich latem rejon Brzeźna patroluje zbyt mała liczba policjantów, co sprawia, że ich działania są doraźne i mocno niewystarczające.

Inną kwestią, na którą uwagę zwracają radni Brzeźna, jest wyludnianie się dzielnicy oraz jej stosunkowo wysoka średnia wieku.

- Większość mieszkańców Brzeźna jest w średnim lub podeszłym wieku. Część z nich, widząc, jak Brzeźno zmieniło się w ostatnich latach, wyprowadza się w inne, spokojniejsze miejsca. Tylko w mojej klatce pozostały dwa mieszkania ze stałymi lokatorami. Pozostałe lokale zamieniają się w mieszkania na krótkoterminowy wynajem dla turystów - dodaje Gudzowski.
Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne. Mieszkańcy Brzeźna płacą coraz wyższą cenę za fakt, że parkowanie na ulicach nadmorskiej dzielnicy jest bezpłatne.

Pomóc może tylko komunikacja miejska



Na jeszcze inny problem zwraca uwagę Mateusz Błażewicz, radny i mieszkaniec Brzeźna. Jak mówi, aby myśleć o kompleksowym rozwiązaniu problemów nadmorskich dzielnic z parkowaniem, miasto w pierwszej kolejności powinno wspólnie z inżynierami z Politechniki Gdańskiej, którzy pracowali przy wdrożeniu systemu Tristar, przygotować studium kierunku komunikacyjnego rozwoju tych dzielnic i przede wszystkim poprawić w nich ofertę komunikacji miejskiej.

- Martwi mnie fakt, że miasto ignoruje podejmowane przez nas uchwały, w których wskazujemy konkretne działania, które mogą ulżyć mieszkańcom. Swego czasu prosiliśmy miasto, by rozważyło pomysł utworzenia buforowych parkingów przy stadionie i dowożenia turystów w rejon plaż klimatyzowanymi autobusami. Dziś wygląda to tak, że tramwaje jeżdżą zatłoczone, często nie działa w nich klimatyzacja, a to z miejsca zniechęca turystów do skorzystania z transportu publicznego. Niestety nasze postulaty nie spotkały się z przychylną reakcją władz miasta.
To swego rodzaju paradoks, bo z dziesięciu linii tramwajowych aż sześć dojeżdża w rejon plaż w Jelitkowie, Brzeźnie i na Stogach. Dodatkowo w wakacje miasto uruchomiło dwie dodatkowe linie: 63 z Łostowic do Brzeźna oraz linię 68 kursującą między Łostowicami a Stogami. Warto jednak podkreślić, że linie te funkcjonują tylko w weekendy.

Eko-parking przy Ergo Arenie



Z napływem aut w centrum i w okolicach plaż walczy też Sopot, który od kilku lat finansuje w czasie wakacji eko-parking przy Ergo Arenie. Turyści mogą tam bezpłatnie pozostawić samochód i za symboliczną opłatą dojechać do centrum i na plażę elektrycznym meleksem. Każdego roku z parkingu korzysta kilkanaście tysięcy kierowców, co oznacza, że o tyle mniej aut wjechało w obręb ścisłego centrum miasta.

Meleksem z Monciaka do Opery Leśnej za 3 zł



Władze miasta wciąż lobbują też w rządzie i ministerstwie, by rządzący znowelizowali przepisy regulujące zasady funkcjonowania ŚSPP. Tak, aby można je było tworzyć także w miejscach popularnych wśród turystów.

Wideo archiwalne z 2017 r.

Opinie (514) 3 zablokowane

  • (1)

    Haha wystarczy sprowadzić z powrotem Kjuta do Brzeźna, to bieżącą inwazja pato-turystyczna spadnie o połowę.
    -----------------
    A tak na serio to kasa dosłownie leży na ulicy. Gdzie jest straz miejska?

    • 36 10

    • Na Św Ducha i Szerokiej

      pilnują żeby nikt niepowołany nie wjechał.

      • 6 0

  • (7)

    Tutaj działa prawo serii, jak jeden kierowca zaparkuje na trawniku to już każdy następny tam zaparkuje. Mieszkając w Brzeźnie tylko raz widziałam samochód z założoną blokadą, patroli straży miejskiej jest zdecydowanie z mało, mimo że mają tam żniwa w każdy słoneczny weekend. Z drugiej strony w Brzeźnie brak parkingu z prawdziwego zdarzenia.

    • 101 9

    • gwoździ w tym Brzeźnie nie macie? albo chociaż kamieni? (4)

      jak by mi jakiś złom pod domem trawnik rozjeżdżał to by bardzo szybko przestał

      • 3 4

      • (2)

        Kozaczenie, które w dalszej perspektywie nic nie zmieni. Jeden nie zaparkuje, bo dostanie "nauczkę", ale na jego miejsce już czekają następni. A w końcu trafisz na jakiegoś górnika z łapami jak bochenki chleba i krótkim zapłonem, który akurat wraca, gdy Ty "wymierzasz karę" i zaczynasz mieć problem.

        • 15 1

        • górnik wtedy zakończy jego problem :)

          • 0 0

        • i masz wtedy tani węgiel na zimę

          • 0 0

      • Problem jest taki

        Ze jak jednego wyrzucisz to za 2 minuty zaraz kolejny Ci zaparkuje. Problem brzezna rozwiąże tylko 10 lawet i 6 patroli straży miejskiej. P.s sam sprzedałem mieszkanie w brzeznie, poszło pod wynajem

        • 6 0

    • to nie jest prawo serii (matematyka)

      tylko zachowanie stadne (socjologia)

      • 0 0

    • Najlepsze jest to że patroli SM jest pełno ale w okolicach lotniska, kilka dni temu zawoziłem kolegę żeby odebrał auto z parkingu po drugiej stronie BP stałem dosłownie 2 minuty w zatoce do mijania aż w lusterku zobaczyłem dzielnych strażaków z włączonym kogutem! Grzecznie odjechałem na stacje i się nie czepiali ale szkoda że nie są tacy konsekwentni jeżeli chodzi o centrum albo pas nadmorski.

      • 1 0

  • (2)

    Tramwaje powinny kursować co 10 minut do późnych godzin nocnych, niezależnie od tego czy weekend czy dzień roboczy. Uruchamianie jakichś okazjonalnych linii, jeżdżących rzadko i krótko mija się z celem. Komu by się chciało sprawdzać rozkład i wychodzić z plaży na określoną godzinę odjazdu.

    • 42 5

    • Kto za to zapłaci? Albo tramwaj plażowy albo zajęcia dodatkowe w szkole? Co wybierasz? (1)

      • 1 1

      • Od lat nie ma zajęć dodatkowych w szkołach, a jeśli są to nie płaci za nie miasto.Poza tym skoro tak rzekomo zarabiamy na turystach, to powinno starczyć i na transport publiczny i na oświatę, a miasto od lat skąpi jak może i na jedno i na drugie.

        • 0 0

  • Wnioski oczywiste. (1)

    Za mało parkingów. Bezpłatnych! A nie po 30zł za h.

    • 31 39

    • Jasne, i zimne piwko gratis dla każdego kierowcy.

      • 26 6

  • Zakaz (5)

    Zakaz wjazdu dla gks - gka - gwe i problem spadnie o 40 %

    • 32 22

    • Paszporty (1)

      Dla kujawsko-pomorskiego i Warmi i Mazur i git

      • 5 4

      • to nie warmmaz i kujpom rozjeżdża latem Gdańsk, tylko we, sb, sk i KR

        • 1 0

    • (2)

      GWE ma bliżej do piękniejszych plaż i miejsc niż Brzeźno więc nie ma problemu. Proponuje też wprowadzić zakaz dla GD w powiecie Wejherowskim i Puckim to dopiero spokój będzie na drogach i plażach nadmorskich oraz nad zatoką pucką ;-). A tak poważnie, segregowanie ludzi po tablicach rejestracyjnych to jest jakaś masakra!

      • 6 2

      • nie do końca.

        Jak ktoś parkuje na polu u swojego ojca to myśli że w mieście także wolno mu wolno.

        • 3 0

      • więc czemu gwe tak ciągnie na gdańskie plaże ?

        • 0 0

  • Strefa platnego parkowania przez 7 dni i patrole SM rozwiązać mogą problem.

    Ilość rozjezdzanych trawników poraża

    • 30 18

  • (1)

    Patroli służb mundurowych to tu nie ma. Ostatnio straż miejska wozi się czasem służbowym autem po głównych ulicach. Zajęci rozmowa ze sobą wiele nie zaobserwują zza szczelnie zamkniętych okien.

    • 20 7

    • Sa patrole. Chyba nie byles w Brzeznie

      Maja zniwa. Ale wciaz jest ich za malo, zeby w 2 osoby walczyc z 200stoma zle zaparkowanymi samochodami.

      • 2 2

  • (3)

    Zbudować jak najszybciej parking kubaturowy podobny do tego przy Urzędzie Wojewódzkim!

    • 20 14

    • tak, w Brzeźnie, najlepiej 10 piętrowy, żeby ze Szwecji było go widać

      • 14 2

    • masz widzę pomysł na biznes

      działaj. buduj

      • 8 1

    • nie będą tam parkować, auta mają drogie po 200 lub więcej k ale 10 pln na parking żal

      • 6 0

  • tylko strefa płatnego parkowania z ceną za godz 20 zł (1)

    dla posiadaczy karty mieszkańca gratis i tak powinno być w całym mieście duulccyneaa

    • 17 18

    • jak to gratis? ja w centrum płacę 120 zł rocznie, nie ma nic za darmo, albo Cię stać albo nie

      • 6 4

  • (21)

    proste rozwiązanie: przebudować pętlę na Hallera wraz z tym parkingiem za pętlą na parking kilkupoziomowy, zrobić tamtani parking typu 10 zł za dobę, na uliczkach okolicznych zostawić miejsca tylko dla mieszkańców lub bardzo wysoko płatne, zatrudnić kilka lawet i holować, holować holować, i to mówiłem ja, kierowca z Gdańska, ja na szczęście do Brzeźna nie jeżdżę w sezonie bo wiem czym to grozi i wyruszam na inne plaże, mniej zatłoczone ale poza sezonem kiedy jest spokój bywam, wtedy jest tam milutko

    • 37 20

    • (20)

      osoby minusujące poproszę argumenty na nie

      • 1 1

      • polemika (16)

        Nie zgadzam się, żeby z publicznych pieniędzy budować wielopoziomowe parkingi. Te pieniądze można przeznaczyć albo potrzebującym albo na budowę mieszkań komunalnych. Parking to nie jest pierwszoplanowa potrzeba.

        • 3 5

        • pewnie jesteś ograniczonym umysłowo beneficjentem 500+ i być chciał wszystko rozdać (3)

          a nie widzisz ze taki parking zwróci się szybciej i w kasie miasta za parę lat będzie więcej kasy na rozdawnictwo ... ale takich jak ty jest więcej, więc będzie jak jest, bo ludzie są jak młotki

          • 3 4

          • potęga argumentów (2)

            pewnie jesteś.... czy pojmujesz czym jest argument czy wolisz pozostawać w duchu "dyskusji" przedszkolaków?
            Taki wydatek (nie inwestycja) nie zwróci się w ciągu kilku lat, jak piszesz. Na szczęście grono osób myślących w podobny sposób jest coraz więcej.

            • 2 1

            • (1)

              parking nie musi się zwracać, parking ma pomóc okolicznym mieszkańcom oraz ogólnej estetyce, teraz wygląda to jak zjazd fanów discopolo albo woodstock

              • 1 0

              • Pięknie to ująłeś - parking jak kaplica sykstytńska

                • 0 0

        • (6)

          Zauważ, że miasto to bardzo skomplikowany twór. Nie każda inwestycja miejska musi się zwracać. Niektóre po prostu są nieodzowne do prawidłowego funkcjonowania tak jak światła na skrzyżowaniach czy ulicach. Obszar turystyczny MUSI uwzględniać potrzeby tej grupy i jeżeli tego nie robi to znaczy, że źle realizuje swoje obowiązki.,

          • 1 0

          • (5)

            Zauważam, ale słowo "inwestycja" i "parking" wzajemnie się wykluczają. Obszar turystyczny ma swoje prawa i dlatego uważam, że auta powinny być systematycznie z tego terenu rugowane. Są miasta, do których nie wjedziesz autem (niestety nie w PL) i nie wpływa to na rozwój turystyki. Turystyka to nie jest wjazd autem do morza lub parkowanie na Giewoncie.

            • 1 2

            • (4)

              parking jest inwestycją, raz więcej turystów, dwa niezniszczone chodniki, trawniki, krawężniki etc

              • 1 2

              • (3)

                Nie ma zależności między parkingiem i ilością turystów. Żeby zapobiec dewastacji mienia wystarczy działalność policji i straży miejskiej. Parking to nie środek zaradczy.

                • 2 2

              • (2)

                Jak to nie ma? Ty chyba nigdy nie podróżowałeś. Ja dużo podróżuję i zawsze pierwsze co sprawdzam to możliwości dojazdowe (i parkowanie). I zależność jest tutaj prosta. nie można dojechać, nie ma parkingów? Nie jadę. No, ale to jestem i mówię ja - odwieczny wędrowca a nie Urzędnik zza biurka.

                • 3 1

              • (1)

                Widzisz tłumy nad Morskim Okiem? No popatrz, 10 km i dają radę i przyjeżdżają. A Łeba i wycieczka na wydmy? Podobnie. Wjeżdżasz do Wenecji, Dubrownika. Nie jedziesz? Nie jeździj - Twoja decyzja, inni przyjadą, odwieczny wędrowco. Trochę to śmieszne, bo żaden z Ciebie wędrowca, tylko zmanierowany i wygodny gość aspirujący do miana turysty.

                • 3 1

              • Śmiesz porównać wędrówkę nad Morskie Oko albo po piaskach rezerwatu Łeba z 5km marszem po obsr.. mieście? To naprawdę gratuluję. Nasza dyskusja nie ma sensu. Żegnam.

                • 1 1

        • (4)

          jak widać jest, mieszkania komunalne? dać komuś mieszkanie za niezaradność? o nie

          • 0 1

          • (3)

            komunalne to nie socjalne, mylisz pojęcia

            • 0 1

            • (2)

              jedno i drugie nie może istnieć, do pracy a nie na mieszkania czekać!

              • 0 0

              • (1)

                Może i istnieje, w tzw. cywilizacji, w Polsce z tym słabo. Cebulandia dla Czarnków, Ziobrów, Suskich i innych Sasinów

                • 0 0

              • tak głosujecie to tak macie

                • 0 0

      • Nie bo nie. (2)

        Buractwo parkuje w miejscach niedozwolonych za darmo i nadal tak bedzie robic, dopoki po powrocie z plazy beda znajdowac swoje samochody tam, gdzie je zostawili.

        • 4 0

        • (1)

          dlatego po wybudowaniu parkingu - holować, holować holować

          • 1 0

          • Dlaczego niby po? Już teraz holować, parking jest zbędny.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane