• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa pirsu zbyt droga. Lotnisko unieważnia przetarg

Michał Stąporek
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
177 mln zł netto chciało zapłacić lotnisko za budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Oferty w przetargu wyniosły jednak od 239 do 311 mln zł. 177 mln zł netto chciało zapłacić lotnisko za budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Oferty w przetargu wyniosły jednak od 239 do 311 mln zł.

Władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Powód: oferty firm budowlanych znacznie przekraczają budżet inwestycji. Nie oznacza to jednak, że projekt rozbudowy terminala upada. - Siadamy do rozmów - deklaruje prezes lotniska.



Co powinny zrobić władze lotniska?

Przypomnijmy: nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosną z 6 do 10 (odloty) i z 8 do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z 5 do 9.

Cztery oferty w przetargu...



16 maja odkryto oferty firm, które ubiegały się o realizację tego kontraktu. Ponieważ przetarg odbywał się w formie elektronicznej, nie było otwierania kopert, lecz odszyfrowywanie ofert na elektronicznej platformie. O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.

...ale każda przekracza budżet



Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminala przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln, Doraco na 305 mln, a Budimex na 311 mln. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.

"Siadamy do rozmów"



W tej sytuacji zarząd Portu Lotniczego Gdańsk podjął decyzję o unieważnieniu przetargu ze względu na przekroczenie planowanego budżetu. Nie oznacza to jednak, że lotnisko odkłada plan zwiększenia swojej przepustowości na półkę.

- Jednocześnie rozpoczynamy i ogłaszamy dialog techniczny z wykonawcami, by
dowiedzieć się jakie są przyczyny takich kwotowań - zapowiada Tomasz Kloskowski,
prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Po zakończeniu dialogu technicznego Port Lotniczy ogłosi nowy przetarg na budowę pirsu.
Jednak kiedy to nastąpi - nie wiadomo. Zarządzający lotniskiem zwracają uwagę, że istniejący terminal pasażerski T2 cały czas wystarcza z zapasem na obecny ruch pasażerski.

Wciąż jest zapas w przepustowości



- Nie musimy się spieszyć z tym procesem. Obecnie działające terminale pasażerskie
zapewniają naszym pasażerom odpowiedni standard obsługi, co wykazują chociażby
ostatnie rankingi. Planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym
rozwijający się ruch lotniczy na naszym lotnisku - uspokaja Tomasz Kloskowski.

W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.

Miejsca

Opinie (139) ponad 20 zablokowanych

  • Odkąd nie ma budynia

    Wszystko stało się za drogie...

    • 4 6

  • po brexit lotnisko będzie zamknięte

    • 8 3

  • (3)

    wymiotować mi się chce czytając codziennie na tym portalu głupawe opinie na każdy temat pochodzące od ludzi, którzy z moim miastem mają cokolwiek wspólnego ewentualnie od 2-3 pokolenia, którzy nawet dokładnie nie wiedzą, gdzie są groby ich pradziadków (a z reguły są to obecne tereny Litwy, Białorusi, Ukrainy, ewentualnie tzw. Kongresówki lub Polski B), ale za to nie mających skrupułów pluć na tych, którzy od wieków tu żyli i przyczynili się do tego, że Gdańsk i okolice były i są jedną z najbardziej pożądanych miejsc do życia, którzy Wszystkich Świętych mogą wsiąść w tramwaj, czy podmiejski autobus i za chwilę pomodlić się za tych, którzy musieli przez stulecia znosić opresyjne dla ich egzystencji systemy, za to sami, czego nie mogąc ukraść niszczą co popadnie z pokolenia na pokolenie. Dosyć tego!!! Zamknijcie swoje pełne frazesów pyski i zacznijcie myśleć o tym mieście jako o własnym domu, a nie łupie wojennym.

    • 14 10

    • dlatego trzeba skończyć z anonimowymi komentarzami!

      • 2 0

    • Nie wymiotuj

      I nie dawaj się podpuszczać.Wiele,nie wszystkie ale bardzo wiele komentarzy wPiSuje ta sama grupa trolli posługująca się rozmaitymi nickami.Paweł był be,Dulka jest be,wszystko w Mieście i w regionie jest do chrzanu,bo u władzy nie jest formacja jedynie słuszna.Nie ma co się przejmować tymi ludżmi,jest sporo fajnych,merytorycznych komentarzy które warto poczytać.

      • 2 0

    • Zgadzam się z tą opinią w pełni ,kiedyś byliśmy dla nich autochtonami cokolwiek to słowo znaczy , a teraz zacofanymi ,wstecznymi Gdańszczanami lub Kaszubami

      • 3 0

  • Na tę katapultę to niech łoży jegomość z Polanki

    Co najmniej ze 100 baniek

    • 4 8

  • Ile lotow odpadnie po Brexicie?

    Ktos wie?To. bedzie cala Anglia a nie tylko Londyn....

    • 2 1

  • Dalej lansują coś co nie pasuje do pozostałego budynku

    Przecież każdy widzi, że to nie pasuje do budynku już postawionego. Kolejne gołębniki dobudowane? Kto ten projekt zaakceptował? Straszne to, brak składu i ładu...

    • 1 1

  • propaganda sukcesu na lotnisku i tyle. dobudować pirs, więcej stanowisk

    a "korki" o pewnych porach jak były tak będą. nie wspominając o jakości usług świadczonych przez niektórych na tym lotnisku...ale ważne że jest kręcimy kolejne miliony. pamiętajcie dzieci, ważna jest ilość, nie jakość, czego mamy przykład

    • 3 0

  • metropolio !!!

    obudżcie się wreszcie.Macie w sąsiedztwie drugie gotowe lotnisko z terminalem w Gdyni-Kosakowie.Połączcie siły i stwórzcie z tego coś pożytecznego i opłacalnego ,tanim kosztem.Połączenie kolejowe pomiędzy oboma lotniskami nie byłoby problemem,gdyż ono już praktycznie jest,tylko nic tam nie jeździ.Panie Struk,pani i panowie prezydenci,nie róbcie z Gdańska grajdołka,tylko twórzcie prawdziwą metropolię

    • 7 1

  • Marnotrawienie pieniędzy level hard

    Po co korzystać z gotowej infrastruktury skoro można wydać kasę na nową?

    • 1 1

  • a tak a propos: (1)

    poziom hałasu rośnie skoro rośnie liczba podróżujących.
    Czy WIOŚ w Gdańsku ponownie przeprowadził pomiaru w pobliżu osiedli?
    A jeśli nie to dlaczego nie?

    A lotnisko w Gdyni kiedy "wystartuje"? Coś ucichło. Czy pan dziennikarz nie mógłby np. zadzwonić do przydenta Gdyni i zapytać się o to? To dośc ważna informacja dot. mieszkańców a ponadto bardzo ludzi to martwi że lotnisko jest zbudowane a nadal nie działa.
    Może osobny artykuł w tym temacie?

    • 5 1

    • las też wyrąbany

      a lotnisko jest do niczego - nie ma co tu rąbać

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane