- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (79 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (76 opinii)
Opóźnienie na budowie przejścia przy Bramie Wyżynnej
Budowa naziemnego przejścia na Wałach Jagiellońskich przy Bramie Wyżynnej potrwa dłużej, niż pierwotnie zakładano. Powód: odkrycie reliktów historycznej zabudowy, co wymusiło czasowe wstrzymanie prac. Zakończenie robót przesunięto na początek przyszłego roku.
Od tamtej pory między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk sporo się zmieniło. Według pierwotnych zapowiedzi budowa miała właśnie wkraczać na ostatnią prostą. Otwarcie przejścia planowano na koniec roku.
Wiadomo już jednak, że terminu nie uda się dotrzymać.
Prace wstrzymane przez odkrycia archeologiczne
Jak poinformowała Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w październiku na terenie budowy, podczas prowadzenia robót ziemnych, natrafiono na pozostałości elementów historycznej zabudowy.
- Odkrycie to skutkowało tymczasowym wstrzymaniem prac i koniecznością przeprowadzenia badań archeologicznych. Po konsultacjach z konserwatorem zabytków uzgodniono, aby odkryte relikty architektury zachować. Wymusiło to zmianę technologii robót, a co za tym idzie - opracowanie zamiennej dokumentacji, która umożliwia zachowanie odkrytych podczas prac elementów. Do czasu opracowania zamiennej dokumentacji wykonawca mógł prowadzić jedynie prace niekolidujące z odkryciami - tłumaczy.
Odkryte pozostałości, zgodnie z zaleceniami konserwatora, zostały zinwentaryzowane i zasypane.
Wszystko to wpłynęło na zakładany w umowie harmonogram robót.
- Zaktualizowany harmonogram zakłada, że w tym roku wykonamy nawierzchnię bez ostatniej warstwy ścieralnej. Zostanie ona ułożona przy odpowiednich warunkach atmosferycznych dla technologii tych robót - mówi Zakrzacka.
Zakończenie prac planowane jest tym samym na początek przyszłego roku. Konkretny termin uzależniony jest jednak od pogody.
Remont jezdni na Wałach Jagiellońskich
Przypomnijmy, że budowę przejścia dla pieszych połączono z remontem odcinka Wałów Jagielońskich, między Huciskiem a Okopową.
Na jezdni w kierunku Oruni gotowa jest już tu nawierzchnia na lewym i środkowym pasie ruchu. Prawy pas oraz zatoka autobusowa przy Forum Gdańsk zniknęły pod koniec października. Trwa ich przebudowa, co dla pieszych oznacza zamknięcie chodnika w kierunku Huciska i konieczność poruszania się przez park przy pomniku Marii Konopnickiej.
Z kolei na jezdni w kierunku dworca PKP, na wyjeździe z ul. Bogusławskiego, zerwano dotychczasową nawierzchnię. Na etapie robót ziemnych poprawiono też w tym miejscu geometrię samego skrzyżowania. Trwają także prace przy przebudowie nawrotki na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego.
Oprócz postępów na budowie, które można dojrzeć gołym okiem, toczą się też prace niewidoczne, ale odczuwalne dla kierowców. Tak było przed ostatnim weekendem, gdy w nocy na wysokości LOT-u wyłączono z ruchu fragment Wałów Jagiellońskich w kierunku Wrzeszcza. Utrudnienia miały związek z koniecznością wykonania w tym miejscu pętli indukcyjnych sterujących sygnalizacją świetlną przy Bramie Wyżynnej.
Zmiany mogą zauważyć też pasażerowie komunikacji miejskiej. Ci korzystający z autobusów od kilku tygodni wsiadają i wysiadają z nich na tymczasowym przystanku w pobliżu Okopowej.
Z kolei czekający na tramwaj mogą już zauważyć wkopane krawężniki pod nową platformę przystankową (nowe przystanki będą dzięki temu szersze, co ma poprawić komfort podróżnych). W tym celu każdy z trzech pasów jezdni musiał zostać zwężony do 3 metrów szerokości (wcześniej mierzyły po 3,5 metra).
Wykonawcą prac jest Eurovia Polska. Koszt budowy przejścia i wymiany nawierzchni na Wałach Jagiellońskich to niespełna 6 mln zł. 1,7 mln zł kosztuje budowa przejścia, a 4,6 mln zł remont Wałów Jagiellońskich.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-01 16:05
(32)
Budowa tych przejść to jakieś nieporozumienie. A tutaj szczególnie, bo jest tunel. A emisja spalin większa, bo więcej stojących i ruszających aut w kolejnych miejscach.
- 474 98
-
2021-12-02 09:12
Ja sama jeżdżę samochodem, ale chodzenie tym tunelem jest uciążliwe, bo trzeba obejść wszystko naokoło. Proszę nie być egoistą! Przejście to dobre rozwiązanie dla pieszych.
- 4 6
-
2021-12-02 05:37
Ooooo
Dokładnie!!!! kolejne dobrze wydane pieniądze będą tak jak z przystankami!!!!! Nowe przejście kilka metrów od tunelu o pomstę do nieba to wola,aby do wyborów!!!!!!!!
- 8 1
-
2021-12-01 21:56
Masz rację. Trzeba było wybudować tunel dla samochodów aż do Wałów Piastowskich, a na górze zrobić deptak/.
- 7 1
-
2021-12-01 17:51
Akurat się przejmujesz emisją spalin...
Już to widzę.
- 11 6
-
2021-12-01 16:51
Ho ho, uwaga, mamy tu kolejnego ekologa (8)
Troska o to ile więcej emitują samochody przez przejścia dla pieszych (i inne rzeczy których kierowcy nie lubią) to znak naszych czasów. Zupełnie nie interesuje ich natomiast emisja wynikająca z masowego nadużywania aut i stania w korkach. Kiedyś to się nazywała hipokryzja. Teraz to się nazywa nowoczesność.
- 31 39
-
2021-12-01 17:34
Sam sobie przeczysz. (7)
Właśnie takie przejścia tworzą większe korki niedouczony ekologu. A ludzie nadużywają samochodów, bo w tym mieście komunikacja jest do d..y. W moim przypadku jazda do pracy komunikacją miejską trwa dwa razy dłużej niż samochodem. Nawet bardziej opłaca się (czasowo) jechać rowerem, ale nie zawsze mogę sobie na to pozwolić.
- 42 15
-
2021-12-01 17:41
korki pseudoekologu tworzy nadmiar samochodów (6)
i nadmierna skłonność do korzystania z nich nawet na małe odległości
- 16 32
-
2021-12-01 19:23
To czemu gdy zaczęła się budowa tego przejścia naziemnego to korki wzrosły z dnia na dzień? (5)
Przecież samochodów było tyle samo, pseudoekologu.
- 30 8
-
2021-12-01 22:51
Bo jest remont?
Poczekaj aż skończą
- 3 4
-
2021-12-01 20:14
Może dlatego, że przy okazji remontują tam intensywnie jezdnię? xD
- 3 6
-
2021-12-01 20:13
prawie każda przebudowa układu drogowego tworzy przez jakiś czas problemy dla ruchu pojazdów (2)
w wyobraźni wielu osób przyspawanych mentalnie do samochodu nie mieści się prawda, że wzrost skali ruchu pieszych i rowerzystów dzięki odpowiedniej polityce kształtowania infrastruktury przyczynia się do redukcji korków, tak jak to ma miejsce również na ulicach uspokojonego ruchu: ruch odbywa się tam wolniej, ale płynniej. Polecam film w kanale Not
w wyobraźni wielu osób przyspawanych mentalnie do samochodu nie mieści się prawda, że wzrost skali ruchu pieszych i rowerzystów dzięki odpowiedniej polityce kształtowania infrastruktury przyczynia się do redukcji korków, tak jak to ma miejsce również na ulicach uspokojonego ruchu: ruch odbywa się tam wolniej, ale płynniej. Polecam film w kanale Not JUzt Bikes na temat warunków korzystania z samochodów w Holandii - jest to kraj stwarzający najlepsze możliwe warunki korzystania nie tylko z rowerów, ale także z samochodów.
- 7 17
-
2021-12-01 20:55
Wyobraź sobie że widziałem ten film tego kanału propagandowego aktywistów w ciasnych gaciach, ale tu z częścią się zgadam (1)
Przede wszystkim mówił, że nie ma tam "stroads", czyli jak jest droga ruchu przyspieszonego to nie ma na niej skrzyżowań ani przejść naziemnych. I w tym się z nim zgadzam, a przez kolejne przejścia naziemne z drogi ruchu przyspieszonego DW468 coraz bardziej robimy "stroad".
Mówił jeszcze o tym, że jak samochód podjeżdża do skrzyżowaniaPrzede wszystkim mówił, że nie ma tam "stroads", czyli jak jest droga ruchu przyspieszonego to nie ma na niej skrzyżowań ani przejść naziemnych. I w tym się z nim zgadzam, a przez kolejne przejścia naziemne z drogi ruchu przyspieszonego DW468 coraz bardziej robimy "stroad".
Mówił jeszcze o tym, że jak samochód podjeżdża do skrzyżowania to od razu dostaje zielone, bo wykrywa go pętla indukcyjna. U nas to tak działa tylko dla tramwajów, i to czasem, a samochody i tak muszą odstać swój cykl świateł. No i że tam nie ma dziur w drogach, a u nas są.- 9 1
-
2021-12-02 18:00
a to, że tam na krótkie odległości dominują wygodne spacery piesze i przejazdy rowerem na trochę dalsze odległości
to tego już nie zauważyłeś? Nie zauważyłeś także, że duża liczba korzystających z roweru - bardzo oszczędnie wykorzystującego przestrzeń miejską środka transportu powoduje, że zakorkowanie ulic w miastach holenderskich i na ich obrzeżach jest dużo mniejsze niż u nas? Mam wrażenie, że tak jak wielu cierpiących na samochodozę, cierpisz również na tzw. tunelowe myślenie, znacznie ograniczające wyobraźnię.
- 1 0
-
2021-12-01 16:19
Jestem pieszym i z chęcią będę korzystał z przejścia naziemnego (18)
Piesi to nie szczury, a im mniej smrodziarzy w centrum tym lepiej. Dla mnie to Wy możecie jeździć tunelami
- 51 104
-
2021-12-02 08:55
Na stwierdzenie faktu, ze smrodziarzy bedzie tam smrodzic wiecej, malpka pisze, ze im imniej smrodzarzy, tym lepiej.
Brawo, dostaniesz owoca.
- 6 2
-
2021-12-02 07:11
(1)
Samochodów nie ubędzie, nieważne jak bardzo będziecie tego chcieli. Mi w sumie wystarczy jazda do centrum raz na kilka miesięcy, polecam darmowy parking przy urzędzie marszałkowskim. Ciekawe kiedy zlikwidują tunel pod wiaduktem w stronę elblaskiej i tam zbudują przejście. rozwalcie całe stare miasto! Haha
- 6 4
-
2021-12-02 17:57
w wielu miastach liczba samochodów spada
ten proces zwykle poprzedzony jest zmniejszeniem liczby przejazdów samochodem na krótkie odległości. Wiele z nich jest zastępowanych na dalsze odległości tzw. przejazdami kombinowanymi: największe (nadal niedoceniane) perspektywy rozwoju mają przejazdy typu rower + SKM + spacer pieszy. Jest oczywiście wiele innych możliwości kombinacji.
- 1 1
-
2021-12-02 05:46
Byłoby dobrze, żeby ruch samochodowy przebiegał pod tym przejściem tak jak w Sopocie.
- 11 1
-
2021-12-01 21:58
Przez tory kolejowe też będziesz przechodził? Skoro piesi to nie szczury...
- 16 5
-
2021-12-01 20:27
Teraz dopiero będziesz miał smród! (5)
Dobrego chodzenia w spalinach. Zaciągaj się i to mocno, będziesz miał kolorowe sny.
- 20 9
-
2021-12-01 21:44
(4)
Może w końcu zmądrzejecie i zaczniecie korzystać z komunikacji gdy zobaczycie jakie to wygodne a jazda samochodem będzie bez sensu.
Dlatego warto zrobić coś co dla mało rozgarniętego kierofcayka wydaje się niedobre- 11 30
-
2021-12-01 23:54
Wygodne? Zatłoczone na sztywno tramwaje, brak linii bezpośrednich, nieskorelowane w żaden sposób przesiadki, autobusy na peryferie co 40 minut albo co godzinę, ktore w dodatku przez ćkanie gdzie popadnie przejść naziemnych będą miały wydłużony czas jazdy. To jest dla ciebie "wygodnie"?
- 21 2
-
2021-12-01 22:36
Komu wygodniej temu wygodniej!
Co wygodniej? Samochodem jadę do pracy 15 minut, a komunikacją 40, gdzie ta wygoda?! Brednie opowiadasz, pewnie nie zdałeś i się nie nadajesz na kierowcę, więc jak ostatni lamus musisz narzekać na innych.
- 29 6
-
2021-12-01 22:00
(1)
A może fani rowerzystów zmądrzeją i przestaną rozbierać linie kolejowe po to by budować tam ścieżki rowerowe?
- 18 8
-
2021-12-02 09:27
Gdzieś zamknięto szlak kolejowy aby zbudować drogę rowerową?
Zbudowano kilka dróg rowerowych w miejsce już dawno zlikwidowanych linii, gdzie ruch nigdy nie miał być przywrócony. Wolałabyś w to miejsce drogi samochodowe? Takie też są.
- 2 0
-
2021-12-01 19:25
To nie korzystaj z tuneli pod torami, tylko chodź po torach
Nie będzie ciebie jakiś pociąg zmuszał do bycia szczurem
- 33 6
-
2021-12-01 17:28
Sam jeździsz samochodem,a tu bzdury wypisujesz.
Tramwaje do kowal nie śmigają.
- 23 7
-
2021-12-01 16:48
(1)
Kowalianin, skąd ten hejt na kierowców?
- 37 14
-
2021-12-01 21:42
Bo stwarzają niebezpieczeństwo zatruwają spalinami miasto i wszystko blokują
- 14 26
-
2021-12-01 16:39
Z chęcią będę jeździł tunelami. (2)
Zbudujesz?
- 81 14
-
2021-12-02 00:01
Pod forum masz tunel.
- 12 4
-
2021-12-01 22:31
Skoro można budować tunele dla pieszych, to mozna i dla kierowców.
- 19 3
-
2021-12-02 12:45
Ta ulica w ogóle powinna przestać istnieć (2)
Auta pod ziemie a na gorze deptak i 7 pasów drogi rowerowej w każdym kierunku. Można tez w ostateczności pomyśleć aby wybudować dla leniwych przejścia oddalone od siebie co 20 metrow oczywiście ze światłami aby było bardziej bezpiecznie.
- 58 17
-
2021-12-02 17:21
Można by i faktycznie zapakować auta pod ziemię, a górą zrobić deptak, natomiast to co się teraz wyprawia czyli robienie przejścia naziemnego jest największą głupotą gdańska od przynajmniej kilkunastu lat.
- 9 1
-
2021-12-02 17:07
zgadzam się
tunel zaczynający się pod estakadą powinien kończyć się dopiero za dworcem - a u góry jednopasmowa droga lokalna, żeby był dojazd do okolicznych miejsc i dużego parkingu.
- 9 1
-
2021-12-01 20:03
Co za inteligentny inaczej to wymyślił (12)
trzeba być o rozumku Kubusia Puchatka, a nie przepraszam, Kubusia bym obraził, bo on przy urzędnikach to geniusz. Jazda do centrum nie będzie miała sensu
- 232 41
-
2021-12-02 19:09
(1)
I dobrze bo wogule jej tu nie powinno byc. Komunisci spierniczyli robote budujac podwale i waly jagielonskie zamiast rozbudowac 3 maja
- 1 1
-
2021-12-02 21:21
Wracaj do podstawówki nieuku.
- 1 0
-
2021-12-01 22:54
ręce precz od Kubusia Puchatka
- 13 1
-
2021-12-01 20:36
To jest fanaberia a nie inwestycja ,pezykrecili już kurek z pieniędzmi
Ciekawe gdzie będą ciecia
- 22 6
-
2021-12-01 20:13
(7)
Autem przez centrum będzie miała mało sensu i o to właśnie chodzi
- 32 17
-
2021-12-02 09:11
(1)
Centrum Gdańska to Główne miasto, teren otoczony niegdyś wałami i bastionami, i przez te centrum nie ma ruchu tranzytowego między dzielnicami (w dużej części centrum prawie nikt nie może wjechać samochodem bo jest strefa ograniczonej dostępności). Tutaj mówimy o ulicy Okopowej, przez którą kiedyś przechodziła fosa i wał obronny, i była poza murami obronnymi, więc nie jest to centrum miasta.
- 13 4
-
2021-12-02 18:10
Wiesz, że miasto się zmieniło przez ostatnie kilkaset lat?
- 4 2
-
2021-12-02 08:53
W miescie o strukturze wsi trzeba jechac przez centrum. (1)
- 19 2
-
2021-12-02 17:52
przez centrum można jechać na różne sposoby
niekoniecznie samochodem. Kiedy to zauważysz?
- 4 11
-
2021-12-01 23:55
Tyle, że jazda przez centrum to konieczność (2)
- 20 8
-
2021-12-02 17:51
dla wielu osób konieczność ale przecież można to robić niekoniecznie samochodem (1)
W Gdańsku większość robi to albo SKM, autobusem, tramwajem, rowerem lub hulajnogą. Przyspawani mentalnie do samochodów myślą, że to oni stanowią większość, choć to nieprawda.
- 5 12
-
2021-12-02 18:21
Powiedz mi jak mam z Suchanina na Stogi pojechać skm bo nie ogarniam. Rowerem nie pojadę bo nie ten wiek a i przeziębiam się często. Jak z Oruni Dolnej dojechać na Smoluchowskiego?
- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.