• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budżet Gdańska: kasa jest, choć mogłoby być więcej

js
15 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
W przyszłym roku na modernizację ulicy Słowackiego miasto przeznaczy 8 mln złotych. W przyszłym roku na modernizację ulicy Słowackiego miasto przeznaczy 8 mln złotych.
Ponad 400 milionów złotych przeznaczy Gdańsk w przyszłym roku na najważniejsze inwestycje. Najwięcej, bo 35 milionów dostanie hala widowiskowo-sportowa na granicy z Sopotem.

Miasto przedstawiło w środę budżet na 2008 r. Urzędnicy wyliczyli, że dochody Gdańska ukształtują się na poziomie ok. 1,5 mld złotych. Wydatki będą o 223 mln złotych większe.

- Zadłużenie znajduje się na bezpiecznym poziomie. Zgodnie z prawem mogłoby być nawet dwa razy większe. Z każdym rokiem będzie rosło, bowiem w mieście rośnie liczba inwestycji - mówi prezydent Paweł Adamowicz.

Jak podkreśla prezydent, budżet sprzyja realizacji nowych i kontynuacji już rozpoczętych przedsięwzięć. Miasto zamierza przeznaczyć na nie 431 mln złotych. W tej kwestii wesprą je pieniądze z Unii Europejskiej - około 116 mln złotych, w tym 36 mln na Trasę Sucharskiego, 10 mln na projekty komunikacyjne i 6 mln na rewitalizację Dolnego Miasta.

Pieniędzy na inwestycje byłoby więcej, gdyby nie przyjęte niedawno przez Sejm podatkowe ulgi na dzieci. Gdańsk straci przez nią blisko 60 mln złotych, co stanowi koszt budowy trzech szkół. Inne miasta zubożeją jeszcze bardziej: Poznań o 80 mln, a Warszawa nawet o 200 mln złotych.

- Owszem, odchodzący rząd sprawił obywatelom niespodziankę, ale nam życie skomplikował. Władza centralna przydzielonych zadań nie zmniejszyła, natomiast żadnej rekompensaty strat nie zaproponowała - narzeka Paweł Adamowicz.

Tymczasem dzisiaj na nadzwyczajnej sesji rady miasta odbędzie się głosowanie nad Wieloletnim Planem Inwestycyjnym na lata 2008-2012. Łącznie przedsięwzięcia, które mają zmienić Gdańsk, będą kosztować rekordową kwotę 5,5 mld zł. Pieniądze zapewni miasto, Unia Europejska i kredyty bankowe. Najważniejsze inwestycje to Trasa Sucharskiego (ponad 1 mld zł) i stadion Baltic Arena (ok. 700 mln)

Niektóre wydatki na inwestycje w 2008 r - ogółem 431 mln

projekty komunikacji miejskej - 31,8 mln
Centrum "Hewelianum" - 26 mln
Trasa Sucharskiego - 8,3 mln
ulica Słowackiego - 8 mln
hala widowiskowo - sportowa Gdańsk/Sopot - 35,7 mln
Baltic Arena (dokumentacja, przygotowanie terenu) - 30 mln
rozbudowa stadionu Lechii - 11 mln
Budowa szkoły w Ujeścisku - 16,8 mln
js

Opinie (36) 5 zablokowanych

  • Jaki stadion Baltic Arena?

    Przecież niedawno Tusk powiedział, że należy do E2012 wykorzystać istniejącą infastrukturę i nie spodziewać się wielkich budów. Adamowicza pokazywali w tv po tym przemówieniu Tuska, był bardzo poruszony, bo zrozumiał że kasy na BA i DROGI DOJAZDOWE nie będzie. Platformersi mysleli, że jak Tuska wybiorą to kasa się będzie strumieniami lała. Cóż, lud jest ciemny i zawsze takie obietnice kupi. Czy onie nie pamiętają schładzania gospodarki za rządów UW? Czy pamiętają naco szłakasazarządów KLD? Nie, bo na PO głosowali licealiści...:-)
    Odróżnianie kiełbasy przedwyborczej od realnych perspektyw jest wyznacznikiem inteligencji

    • 0 0

  • Inwestycje powinny cieszyć,

    ale obiecane przez radnych i prezydenta wiosną 2006 roku przedłużenie(podwojenie swojej długości i ciekawsze zagospodarowanie)mola w Zaspie/Brzeźnie - widzę, że była to niestety kampania wyborcza:((. Miała być także renowacja Parku Jana Pawła II, a widzę obecnie, że robi się śmietnisko/składowisko i kolejny po jeżdżących wywrotkach z urobkiem - tu nie zrobiono nawet agrominimum tylko patrzeć jak będzie występowało oddziaływanie hipergeniczne na nowo ocieplone i pomalowane domy spółdzielcze Zaspy. Martwi mnie brak w budżecie przedszkoli(i tylko jedna szkoła?), wszak wiceprezydent Hall już odeszła. Brak też boisk i hal/sal gimnastycznych dla dzieci i młodzieży godzinach popołudniowych wykorzystywanych przez sport dla wszystkich. Co prawda nie znam szczegółów, bo więcej byłoby wówczas znaków zapytania, niż konkretów?.
    Nieznane są też terminy rozpoczęcia inwestycji ani ich faktyczne koszty. Widzę także, że sprawa ścieżek rowerowych ucichła. W końcu po tylu zapewnieniach i miesiącach debat myślałem, że pojawiło się światełko w tunelu dla dużych sypialni. Zdecydowanie ostatnio najniższe noty uzyskał UM za zarządzanie drogami ich eksploatacją a zwłaszcza przedłużającymi się remontami i ich jakością. Gdańsk był ostatnio także najbardziej zadłużony, najwolniej w ub.r. rosły dochody budżetu a wcześniej jak wiem musiano sprzedać za grosze GPEC. W przeliczeniu na mieszkańca jednak Gdańsk, jeśli chodzi o pozyskane fundusze unijne też wygląda słabi. Co do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego i przewidzianego tam zwiększenie zadłużenia Gdańska do 59% mam też obiekcje, ponieważ jak wszyscy wiemy jest to granica. Zważywszy, ze nie wiemy jeszcze jak będzie wykorzystywana nowa hala a następnie stadion i ile do nich będziemy musieli dopłacać, ponieważ nawet nie ma odpowiednich zarządców-operatorów.

    • 0 0

  • A co z koleją metropolitalną?

    Odbudowa linii kolejowej z Wrzeszcza do Kokoszek i uzupełnienie kawałka odcinka w okolicach lotniska to:
    1. Zmniejszenie korków na ulicy Kartuskiej, Słowackiego, Spacerowej, bo część ludzi dojeżdżałaby do Wrzeszcza lub centrum pociągiem.
    2. Szybkie i bezpośrednie połączenie centrum miasta z lotniskiem. Pamiętajmy, że lotniska w Rębiechowie korzysta coraz więcej ludzi. Jak dowieziemy do centrum kibiców, którzy przyjadą na Euro 2012? Autobusem B?
    3. Lepsze skomunikowanie Gdańska z Kaszubami, bardzo istotne dla mieszkańców Kaszub oraz turystów.
    4. Rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej zawsze powoduje większą atrakcyjność w oczach potencjalnych inwestorów.
    5. Aspekty ekologiczne - mniej spalin.
    6. Powstałoby by coś na kształt częściowej kolejowej obwodnicy Trójmiasta. Dziś, gdyby na przykład w Sopocie nastąpiła jakaś większa awaria, przez Trójmiasto pociągi praktycznie przestałyby jeździć, a bliskich objazdów nie ma.

    Nawet jeśli druga linia SKM byłaby częściowo nierentowna, korzyści społeczne i ekonomiczne związane z tą inwestycją wskazują na konieczność jej szybkiej realizacji. Ci, którzy obawiają się np. hałasu, niech zobaczą jak wygląda nowoczesna kolejka np. w Tatrzańskim Mieście na Słowacji.

    • 0 0

  • Pewnie zobaczę miotły sprzątające zas... ulice!!!

    od 1989 roku, miasto nie sprząta ulic - na każdej wielkie śmietnisko, a gawedź katolicka wyrzuca śmieci pod nogi luterańskich przybyszy!!Nikt nie wywozi śmieci, tylko kasuje. Każde śmietnisko wypełnione po brzegi niebios, fetor przeokropny, dodatkowy z zagrzybiałych piwnic niby to zabytków klasy światowej. Ulice i chodniki to błotne rynsztoki i bajorka.

    • 0 0

  • Trójmieszczanin (1)

    Gdańsk uważa lotnisko za własne podwórko i chce tam dojeżdżać tramwajem(a może ma układ jeszcze z taxi) jest to ewenement w skali światowej. Jak wiesz pan prezyd.Adamowicz wie najlepiej:((

    • 0 0

    • W

      A jest tramwaj na lotnisko?
      Bardziej to drugie.

      • 0 0

  • Waszko

    Po co tyle pisać i dywagować? Wystarczy wejść na http://www.gdansk.pl/g2/2007_11/17344_fileot.xls i przeczytać załączniki 3 i 4. Przeczytasz o wszystkich inwestycjach i zobaczysz, że życie wcale nie musi być takie smutne. Bo oprócz szkoły na Ujescisku, buduje się hala dla Gdańskiej Szkoły Floretu, planowanych jest kilkanascie nowych boisk ze sztuczną nawierzchnią, nowe sale gimnastyczne i 2 baseny. Co do tego zadłużenia, to Gdańsk ma jedno z najniższych w kraju - 18%, więc trzymajmy się faktów a nie bajek. Nakłady inwestycyjne zaś, na poziomie ponad 30% budzetu są chyba najwyższe ze wszystkich dużych miast.

    • 0 0

  • waszka

    ten swój bełkot zachowaj dla gdyńskiego pryncyła.
    O molu był niedawno artykuł na tym portalu.
    Ścieżki rowerowe to gdańsk ma najlepsze w Polsce o wioska twojego pryncypała najgorsze w Polsce.

    Fundusze UE był kilka mies. temu ranking w DB Gdansk na głowe ma jedne z najlepszych ze wszystkich dużych polskich miast.

    Więc te gryzoniowe bajeczki opowiadaj w wydziele propagandy um gdynia

    • 0 0

  • Zawistnicy z " miasta marzeń z podPrzymorza "

    Nikt tu nie oczekuje waszych " obiektywnych " opini na temat Gdańska . A więc może darujcie sobie komentarze .

    • 0 0

  • gdanskaaa -> dzięki za link, gdy znajdę czas dokładnie go przeanalizuje (i na pewno nie omieszkam skomentować)jak wiesz odnosiłem sie tylko do artykułu, ale b.chętnie wymienię uwagi.

    waszka z epitetami.. ->Co do wypowiedzi szkoda komentarza, bo nie jest tematem artykułu, chyba boli cię to, ze w gdyńskim porcie przeładowano o ok. 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie r.u ub. Przeładunek drobnicy wzrósł także o ok.120 proc., dzięki Bałtyckiemu Terminalowi Drobnicowemu. Zwiększono przewozy do Karlskrony i przeładunki kontenerów a gdański nowo wybudowany "konkurecyjny", jakoś słabiutko?. Wzrosły dwukrotnie przeładunki paliw i towarów masowych. Także wzrosła ilość wycieczkowców. O budżecie Gdyni innym razem, ale zapewniam cię w czubie rankingów sie nie zmieni, bo Gdynia jest mądrze zarządzanym miastem.

    • 0 0

  • Jak pisze, nie jest to tematem, ale

    jak wyżej pisze "w czubie rankingów sie nie zmieni" to jeden z wielu przykładów, a nie mam zamiaru rozpisywać się i tracić czas, aby moderator za sekundę mnie wyciął.
    Czytaj uważnie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane