• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budżet Gdyni przegłosowany. Będą inwestycje i deficyt

Michał Sielski
21 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Gdynię czeka trudny rok. - To efekt wojny na Ukrainie i skutków pandemii COVID-19 - podkreślają władze miasta. Gdynię czeka trudny rok. - To efekt wojny na Ukrainie i skutków pandemii COVID-19 - podkreślają władze miasta.

Budżet Gdyni na przyszły rok wyniesie 2, 072 mld zł. Na inwestycje miasto planuje przeznaczyć ponad 353 mln zł, czyli o ok. 25 mln zł więcej niż w zeszłym roku, choć prognozowane dochody mają być niższe o 126 mln zł. Deficyt sięgnie ok. 194 mln zł i zostanie pokryty kredytem. Po długiej dyskusji i solidarnym sprzeciwie opozycji, projekt budżetu został przyjęty głosami radnych Samorządności Wojciecha Szczurka.



W trudnych czasach samorządy powinny inwestować czy oszczędzać?

Budżet Gdyni na 2023 rok: 2 151 947 938 zł.

Dochody: 1 878 630 928 zł.
Wydatki: 2 072 701 514 zł.
Deficyt: 194 070 586 zł.

Budżet Gdyni na 2023 rok (plik PDF)

Dochody miasta są na poziomie z 2020 r.



- Wojna na Ukrainie wywołała kryzys energetyczny i drastyczny wzrost cen energii oraz paliw. Na szczęście rząd zamroził ceny na 2023 rok, ale to nadal 200 proc. wzrostu cen, co przekłada się na koszt transportu publicznego. Do tego wysoka inflacja, stopy procentowe, a także presja płacowa. Wciąż odczuwamy jeszcze skutki pandemii COVID-19. I jeszcze Polski Ład, który ograniczył wpływy do samorządów. To wszystko sprawia, że dochody miasta są na poziomie z 2020 roku - podkreślała dr Aleksandra Mendryk, skarbnik miasta Gdyni.
Faktycznie. Po stronie dochodów Gdynia ma zanotować 1 856 642 11 zł. To niemal 126 mln zł mniej, niż w tym roku. Kwota jest podobna do proponowanej w budżecie w... 2020 roku.

To efekt zmian podatkowych, wprowadzonych przez tzw. "Polski Ład". To z tego powodu, z samego podatku PIT odprowadzanego przez gdynian, wpłynie do miejskiej kasy o 57,7 mln zł mniej.

Cała opozycja przeciwko budżetowi



Zarówno PiS, jak i PO sprzeciwiły się budżetowi proponowanemu przez Samorządność Wojciecha Szczurka.

- Na 8 z 11 tegorocznych sesji Rady Miasta zmienialiśmy budżet na 2022 roku. To pokazuje, że nie ma u nas kultury planowania i trzymania się założeń budżetowych. W projekcie na 2023 rok zapisy są irracjonalne, zaplanowano np. redukcję 400 tys. wozokilometrów komunikacji publicznej. To sprzeczne z oficjalnym zachęcaniem do transportu zbiorowego. Tymczasem openerowiczom wciąż fundujemy darmowe przejazdy. Brakuje za to lodowiska, które prezydent Wojciech Szczurek obiecał mieszkańcom w 2014 roku. To kolejna inwestycja, która znika. To ma być imponujący budżet? Z roku na rok przekładamy inwestycje, jak Węzeł Karwiny i kolejny raz pokazujemy miliony, które rzekomo zostaną wydane. Wciąż nie zmniejszamy za to deficytu - podkreślał Marek Dudziński z Prawa i Sprawiedliwości.
- Dla mnie, to możemy spotykać się nawet co dwa tygodnie i zmieniać budżet, jeśli skorzystają na tym mieszkańcy Gdyni czy np. dwa tys. dzieci uciekających przed wojną - ripostował wiceprzewodniczący Rady Miasta Jakub Ubych.
Przeciwko budżetowi zagłosowała też Platforma Obywatelska, do tej pory bardzo powściągliwa w krytykowaniu ekipy rządzącej Gdynią.

- Możemy liczyć bezsensownie i bezpowrotnie wydane pieniądze na Forum Kultury, lotnisko, projekty, których nigdy nie zobaczyliśmy... Te pieniądze by się w budżecie przydały, ale ich nie ma. Rok będzie więc bardzo trudny. Ale szukanie oszczędności na transporcie zbiorowym to wielki błąd. Właśnie tu powinniśmy inwestować, gdynianie nie muszą jeździć w przepełnionych autobusach - podkreśla Tadeusz Szemiot, radny Platformy Obywatelskiej.

Najwięcej pochłonie edukacja, kilkanaście milionów do komunikacji



W przyszłorocznym budżecie najwięcej będzie kosztowała edukacja, której funkcjonowanie to niemal 35 proc. wszystkich bieżących wydatków (oraz 29 proc. wydatków ogółem). Dalej wśród bieżących wydatków znajdują się koszty utrzymania opieki społecznej i rodzin (12,9 proc.) oraz transportu i łączności (12,7 proc.), a także działania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska (9,7 proc). Około 7,6 proc. to wydatki bieżące na administrację publiczną.

Wiadomo, że kilkanaście milionów złotych trzeba będzie dołożyć do funkcjonowania komunikacji miejskiej. 27,6 mln zł pochłonie dodatkowo obsługa długu i będzie o 56 proc. droższa niż w tym roku.

Wśród zaplanowanych inwestycji najwięcej pochłoną wydatki na transport i łączność. Na rozwój komunikacji miejskiej zostanie przeznaczonych około 18,5 mln zł, a ponad 217,7 mln zł na inwestycje w infrastrukturę drogową. Blisko 28 mln zł przeznaczono na obiekty sportowe.

Nie pojawią się takie oczekiwane projekty jak np. budowa obwodnicy Witomina czy lodowiska. W większości inwestycje to kontynuacja zapowiedzi z poprzednich lat.

Inwestycje drogowe

  • budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej nad torami kolejowymi stacji Gdynia Port oraz likwidacja dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w ul. Puckiej 50 mln zł,
  • utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku PKM Gdynia Karwiny - 24 72 mln zł,
  • rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w obrębie dzielnicy Witomino - 26,4 mln zł,
  • budowa buspasa w ul. Chwarznieńskiej - 20 mln zł,
  • przebudowa ul. Unruga na odcinku od ul. Kwiatkowskiego do ul. Bosmańskiej - 20 mln zł,
  • utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy PKM na Nowowiczlińskiej - 19,2 mln zł,
  • przebudowa ul. Starowiejskiej oraz remont odcinka ul. Abrahama - 9,1 mln zł,
  • budowa ścieżki rowerowej w ul. Rolniczej - 3,6 mln zł,
  • budowa buspasa ul. Wiśniewskiego - 3,5 mln zł.


Inwestycje komunalne i ochrona środowiska

  • budowa parku Centralnego z parkingiem podziemnym - 40 973 mln zł,
  • realizacja projektów rewitalizacyjnych dzielnicy Witomino-Radiostacja - 5 948 556 zł oraz dzielnicy Oksywie - 5 667 208 zł,
  • modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej na terenie Gdyni - 1 680 307 zł.

Miejsca

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • (5)

    Zamiast parku centralnego można byłoby zbudować Obwodnicę Witomina, Lodowisko i jeszcze by kasy zostało

    • 78 5

    • park(ingu)

      centralnego...

      Jak wyglądają miejskie realizacji parków, można zobaczyć na Kamiennej Górze.
      Zadziwienie i szok gwarantowany, szczególnie jak porówna się wizje i zamiary z realizacją.

      • 18 1

    • Urzad asy muszę mieć miejsce na parkowanie, stołków przybywa, a swój z budowę swoje musi przytulić

      • 11 1

    • 100M pln... i nie jest to ostatnie słowo...

      Tunel pod torami w Rumi kosztował 90M...

      • 8 1

    • Tylko po co lodowisko. (1)

      Może zbudujmy mamucią skocznię narciarską. Byłaby przynajmniej dużą atrakcją.

      • 1 0

      • A to wcale nie jest taki glupi pomysl. Nie w samej Gdyni oczywisicie tylko na Kaszubach bo tam duzo zimniej niz nad samym Baltykiem.

        • 0 1

  • (1)

    Prezydent do dymisji.Miliard długu to jedyna zasługa dla miasta.Plus wszechobecne apartamęta dla warsiafki,budowane przez dawnego radnego.

    • 75 7

    • Dług jest bo pozwalają na to przepisy.

      Pokaż miasto, które nie ma długu. Myślisz, że inna władza nie będzie mieć długów? Prawdopodobnie jeszcze większe.

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    Z jednej strony zachęcanie do transportu, a z drugiej strony ucinanie 400tys. km i gadanie dookoła, że jest wporzo i o co w ogóle chodzi. Do tej pory głosowałem na Szczurka. Niestety popełniłem błąd przepraszam wszystkich. Nie zagłosuje na nikogo z samorządności!

    • 275 15

    • (2)

      ja też przepraszam że na niego głosowałem

      • 59 2

      • Nie głosowałeś.

        • 3 8

      • Moja cała rodzina głosuje na Szczurka

        On regularnie otrzymuje nagrodę Perła Samorządu!

        • 0 8

    • Co osiągnęła samorządność, dno, i dno oparte na elektryczności.

      • 45 5

    • Ponarzekasz popiszczysz a potem eleganco zaglosujesz jak zwykle.

      • 11 6

    • Słusznie przepraszacie,

      Grabarze miasta!

      • 12 3

    • Niemiecka PO to w Gdyni opozycja? (3)

      Przecież to oni co wybory udzielają poparcia obecnemu prezydentowi

      • 10 7

      • W Gdyni opozycja to rosyjski PiS (1)

        z radnymi w zarządach Państwowych czyli naszych spółek.

        • 9 9

        • Rosyjscy to byli Twoi rodzice.

          • 3 4

      • Może i poparli ale głosowali przeciw temu budżetowi

        • 1 4

    • Szczurek oszukał nas wszystkich (3)

      • 9 3

      • Dziwnie piszesz 'Horała' (2)

        • 3 7

        • Aziewicz zawsze popiera Szczurka (1)

          • 6 1

          • I tyje A moze trochę ruchu. Również neuronów?

            • 4 0

    • Ok. Niech zabierają miejsca parkingowe, niech stawiają donice, delfiny, światła, przejścia. Ale jak można tak robić i jednocześnie utrudniać dostęp do komunikacji?. A właściwie ja zabierać!

      • 8 3

    • i tak już przecieżna Szczurka nie zaglosujesz, bo niemoze kandydowac (1)

      • 2 2

      • Może jeszcze jedną kadencję

        • 3 0

  • jestem ekonomista ale starej daty 74r (7)

    czy dobrze rozumiem ze im brakuje 195 mln pln na co biora kredyt a w poprzednich latach tez im brakowalo i brali kredyty za ktore trzeba płacic 27.6 mln pln odsetek?

    • 79 3

    • Przykład idzie z góry, a właściwie to ryba psuje się od głowy. (4)

      Nikt się już nie przejmuje zadłużeniem. Rząd wygenerował rekordowy dług publiczny i zaciągnął niebotyczne kredyty na wysokim oprocentowaniu, miasta pozbawione znacznego wpływu z podatku PIT też biorą pożyczki. Polacy zubożeni przez nowy ład mają największe zaległości w spłatach swoich zobowiązań.

      • 8 14

      • Miasta muszą przestawać wydatkować na i**otyczne inwestycje

        • 21 5

      • Obecnie dług publiczny jest mniejszy w stosunku do PKB niz przed 2015 rokiem. (1)

        Wszystko dzieki rekordowemu wzrostowi gospodarki, nawet teraz w tym najwiekszym globalnym kryzysie od czasów drugiej wojny swiatowej, gospodarka Polski jest na plusie.

        • 9 8

        • Tylko jeżeli uznamy 54% za mniejsze niż 51%.

          Ty serio w to wierzysz, czy otrzymujesz pieniądze za pisanie takich dyrdymałów?

          • 13 3

      • ale jak nie przejmuje sie zadłużeniem?

        pożyczam żeby spłacić długi i dalej wydaje więcej niż zarabiam w imieniu mieszkańców którzy mi zaufali...

        • 11 1

    • Ciekawe ile pójdzie na nowe lotnisko (1)

      • 9 1

      • lotniska nie ma sprzedali Kosakowo, a teraz wojsko odbierze wszystko za friko

        • 13 1

  • Pan Ubycj to sam nie wie co gada. Takei głupoty pisze na Facebooku, że się w czaszce nie mieści.

    • 33 3

  • wasze wnuki będą to spłacały (1)

    za rok pewnie znów wezmą kredyt,

    • 42 3

    • Raczej jeszcze prawnuki.

      • 1 0

  • tu już dawno powinna "wjachać z drzwiami" RIO i być powołany zarząd komisaryczny (2)

    • 57 1

    • Takie są Państwowe przepisy. (1)

      Miasta mogą mieć deficyt i brać kredyty. Pokaż miasto bez długów.

      • 0 2

      • pokaz miasto

        Dobrze zarzadzane, gdzie "inwestycja" oznacza rozliczalny wzrost dochodow...

        • 0 0

  • "bezsensownie i bezpowrotnie wydane pieniądze na Forum Kultury, lotnisko, ...." (4)

    Jak trzeba być bez strzelnym, i mieć tupet przewyższający chyba PiS, aby spowodować rękoma swoich brukselskich kolegów zablokowanie lotniska, a wcześniej z nim powiązanym transportem szynowym i wmawiać "gdynianie nie muszą jeździć w przepełnionych autobusach"
    To tylko wskazuje, że PO sięgnęła w Gdyni dna!!

    • 36 19

    • Gadasz od rzeczy (3)

      Lotnisko było niezgodne z prawem i nawet właśni prawnicy UM w Gdyni o tym ostrzegali.

      • 9 10

      • Lotnisko (2)

        Przecież po upływie odpowiedniego czasu okazało się w Brukselce ze wszystko było legalnie a decyzja o tym ze lotnisko jest nielegalne była czysto polityczna - gdansk bal się konkurencji ze strony raczkującego lotniska w Gdyni

        • 9 3

        • A co? Organizowaliście już loty do Wejherowa z tego kurnika? (1)

          • 2 8

          • GDA

            z takim komentarzem miejsce na Srebrzysku masz zapewnione, bez wywiadu zdrow.

            • 1 0

  • dokładać do komunikacji? (12)

    jechałem dziś komunikacją, naliczyłem ponad 30 osob które są zwolnione z obowiązku kupna biletu. A to tylko kilka przystanków. Jeżeli się weźmie pod uwagę, że takich kursów dziennie to jest kilkadziesiąt i takich linii też jest kilkadziesiąt, wychodzi na to że miasto traci dziennie kilkadziesiąt tysięcy złotych, w skali rocznej to są miliony. Zapewne zaraz znów będzie podwyżka biletów,ale oczywiście nie dotknie ona osoby, która jest zwolniona z obowiązku kupna biletu. Tu jest pole do szukania oszczędności.

    • 23 17

    • (10)

      Jakim cudem naliczyłeś ? Umiesz czytać w myślach? Robiłeś ankietę? Pytałeś każdego? A może mieli bilet okresowy?
      Bredzisz. I wszystko jasne.

      • 12 8

      • pewnie .... (3)

        ....jest kanarem

        • 5 3

        • (1)

          Jeżeli "dziś" jechałeś komunikacją, to nie jeździsz nią codziennie - nie jesteś kanarem.

          • 3 2

          • To, że jechał dziś, nie wyklucza tego, że jechał wczoraj i przedwczoraj

            • 4 2

        • nie jestem, ale robią pożyteczna robotę co by złodzieje nie okradali społeczeństwa.

          • 3 0

      • 70+ i dzieci w wieku szkolnym sa zwolnione, nie trzeba czytac w myslach wystarczy logiczne myślenie i podstawy z matematyki,daruj sobie te teksty o bredzeniu bo nie patrzysz w lustro.

        • 14 4

      • Nie podoba mi sie to..... (4)

        No jesli ty chcesz zeby ci ledwo wiazacy koniec z koncem emeryci placili jeszcze za komunikacje to znaczy ze po prostu chcesz ich wyemilinowac ze spoleczenstwa. Jesli chcesz zeby w tym kraju edukacja powszechna byla platna (platne dojazdy do szkol) to znaczy ze nie chcesz zeby ten narod sie ksztalcil czyli rozwijal i trwal.

        • 4 0

        • (1)

          Dostali 13 i 14 emerytury więc chyba stac ich na bilet miesięczny albo zapłacenie chociaż zlotowki za jeden przejazd,a jak kogoś nie stać rzeczywiście to opieka społeczna po przeanalizowaniu sytuacji finansowej może zakupić taki bilet. Nie moze byc tak że ci ludzie jeżdżą beż opamiętania za darmo,po kilka razy dziennie. Miasta na to nie stać,a dalsze obciążanie płacących za bilety ma swoje granice.

          • 1 4

          • Znaczy ze jezdza tak bez opamietania i bez celu tylko dlatego ze za darmo??? Ciekawa hipoteza...

            • 0 0

        • (1)

          Co ma edukacja do płacenia przez rodziców za bilet ,dostają 500 na dziecko?tochyba stać ich żeby wydać 1/10 tej sumy na bilet miesięczny. Dlaczego czlowiek płacący za bilety ma pokrywać przejazdy ludzi których na to stać,to nie jest logiczne.

          • 1 2

          • Nawet w ultra liberalnych USA dzieciaki sa dowożone szkolnymi autobusami za darmo. Przeczytaj sobie Art. 70 pkt.2 konstytucji RP to zrozumiesz co jest logiczne, a co nie...

            • 0 0

    • Chetnie zaplace za bilet 2 albo 3 razy tyle

      Ale ma byc jeden na cale Trojmiasto lacznie z skm, pkm i Regio
      plus autobusy maja byc punktualne, co 10 minut, a nie co 30 i 40
      Zadnego konczenia kursow o 17 jak np. X w Gdyni
      zadnego jezdzenia autobusow po 4 o tej samej godzinie w tym samym kierunku, a potem 30 min nic
      i ma byc autobus z Gdyni do Gdanska jezdzacy tak czesto jak ten do Rumii i tez przez cale miasto, a nie z Dabrowy

      • 0 0

  • Deficyt 10%

    Elegancko, w Gdańsku 30%,ale festyny kosztuja

    • 19 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane