• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na Witominie: propozycja zmiany oznakowania

Patryk Szczerba
5 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
  • Propozycja zmiany organizacji ruchu na Rolniczej - stan po zmianach.
  • Propozycja zmiany organizacji ruchu na Rolniczej - stan obecny.

Nasz czytelnik przekonuje, że gdyby buspas na ul. Rolniczej na Witominie poprowadzić w inny sposób, uspokoiłby się ruch aut i upłynnił przejazd autobusów. - Rozwiązanie wymagałoby likwidacji "zielonej strzałki" - odpowiadają urzędnicy.



Czy buspas na ul. Rolniczej sprawdza się?

Przypomnijmy:

  1. Buspas na ul. Rolniczej na Witominie powstał pod koniec stycznia.
  2. Prowadzi od ul. Kieleckiej do początku prawoskrętu w ul. Chwarznieńską.
  3. Jego uruchomienie kosztowało Gdynię blisko 160 tys. zł.
  4. 30 tys. zł pochłonęło malowanie linii na jezdni.


Kierujących zdenerwował jednak fakt, że linie wyznaczające pas dla autobusów po kilku dniach "zatarły się", przez co zdezorientowani kierowcy zaczęli wjeżdżać na buspas, prowokując niebezpieczne zdarzenia.

Urzędnicy obiecali, że widoczność buspasa poprawi się, ale dopiero wiosną podczas malowania jezdni grubowarstwową farbą. Do tego czasu zmotoryzowanym muszą wystarczyć uchylne tablice z odblaskami. Co ciekawe, kilka z nich zostało już zniszczonych.

Pojawiły się też narzekania na organizację ruchu na buspasie. Chcący skręcić z ul. Rolniczej w prawo w ulicę Chwarznieńską, przed skrzyżowaniem przy Centrum Witawa, muszą "przeciąć" buspas, blokując autobusy jadące prosto w kierunku osiedla Leśniczówka.

Rozwiązanie tej kwestii zaproponował nasz czytelnik, pan Michał Makowski.

Czytelnik: propozycja uspokaja ruch, upłynnia przejazd autobusów



- Mieszkam na Chwarznie i jadę tą trasą niemal codziennie. Obecne rozwiązanie powoduje wymuszanie pierwszeństwa, zmianę pasa w miejscu niedozwolonym, sytuacje niebezpieczne. Moje rozwiązanie uspokaja ruch samochodów i upłynnia przejazd autobusu, m.in. eliminując nagłe zajechanie drogi przez pojazd zmieniający pas po zakończeniu buspasa - opisuje swój pomysł pan Michał, prezentując go na stworzonej grafice.
Propozycje czytelnika:


  • wydłużenie buspasa za skrzyżowanie bez możliwości zjazdu na niego pojazdów do przejścia
  • zmiana środkowego pasa ul. Rolniczej kierującego na wprost na pas do skrętu w prawo
  • połączenie w jedno pasa do jazdy w lewo z pasem do jazdy na wprost
  • przesunięcie wysepki, by wydzielić dodatkowy pas

"Zielona strzałka" kością niezgody



Propozycja trafiła też do urzędników z Zarządu Dróg i Zieleni. Po jej przeanalizowaniu, nadzorujący pracę inżynierów ruchu wiceprezydent Marek Łucyk, odrzucił ją.

- Gdyński Zespół ds. Strategii Rozwoju Sieci Buspasów analizował wiele wariantów organizacji ruchu na skrzyżowaniu Rolnicza-Wielkokacka-Małokacka-Chwarznieńska. Wariant zasugerowany przez czytelnika był również przedmiotem szczegółowej analizy. Wprowadzenie takiego rozwiązania wymagałoby m.in. usunięcia tzw. "zielonej strzałki", a w konsekwencji doprowadziłoby do znacznego ograniczenia przepustowości zarówno dla samochodów prywatnych, jak i transportu zbiorowego - wskazuje wiceprezydent.
Niewykluczone, że buspas na Rolniczej zostanie jednak poprowadzony w inny sposób.

- Obecnie pracujemy nad jednym z wariantów, który nie będzie skutkował takimi ograniczeniami - kończy Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (163) 8 zablokowanych

  • Dziennikarze i czytelnicy madrzejsi od zarzadu drog

    Nawet mnie to nie dziwi po tym jak urząd miasta przesunął tam osobę odpowiedzialna za zgodę na imprezę WOSP na której zamordowano sp Adamowicza

    • 3 0

  • Pytanie z tytułu posta: Przepustowość ważniejsza od buspasów?

    Oczywiście urzędnicy stawiają na ultraprywatyzację transportu w miastach, a więc nieefektywny i bardzo drogi transport indywidualny. Proszę jednak nie mylić go z przepustowością - 10 autobusów w ciągu godziny przewiezie 1500 osób. Licząc po średnim współczynniku pasażera na auto to 1250 samochodów, czyli gigantyczny korek, który się jednym pasem w godzinę raczej nie przeciśnie. Więc nie ma to nic wspólnego z przepustowością, transport indywidualny to jest jej dokładna odwrotność

    • 4 0

  • Buspas na Wladysława IV

    Usuńcie ten buspas na Władysława IV! Tam nigdy nie było korków! Teraz przed skrzyżowaniem z Al. Piłsudskiego dochodzi do niepotrzebnych roszad autobusów z samochodami. Przynajmniej niech ktoś przeorganizuje ruch w tym miejscu: dwa pasy na wprost, dwa w prawo i przystanek przesunięty o 50m do tyłu.

    • 4 1

  • Kolejne skrzyżowanie do rewitalizacji w Gdyni

    Proponuję wybudować sygnalizację świetlną ze strzałkami w lewo na skrzyżowaniu ulicy Gwiezdnej i Księżycowej na Wiczlinie. Jest ona tam bardzo potrzebna z uwagi na korki jakie tam mieszkają i tworzą się codziennie.

    • 1 1

  • ~~30 000 zł. za kilkadziesiąt litrów FARBY???????to chyba jako domieszkę stosowano guano od peruwiańskich pelikanów!!

    • 3 0

  • Mega i prosty pomysl, ktory na pewno

    Poprawilby bezpieczeństwo i ruch w miejscu, w którym od lat planuje się, analizuje wydając przy okazji kupę siana ,takie typowe gdynskie inwestycje drogowe
    Ale Pan Łucyk to fachowiec w kazdej dziedzinie i tylko on oraz jego boss maja rację

    • 1 0

  • Obwodnica Witomina (1)

    Korki rozładowałaby obwodnica Witomina, która według władz Gdyni nie jest potrzebna. Ale wiadomo... łatwiej jest namalować znikającą kreskę, niż zainwestować raz, a porządnie.

    • 1 1

    • No przecierz bedzie obwodnica!

      Pewnie, ze pare lat za pozno do tego doszli ale w koncu poszli po rozum do glowy i chwala im za to. I w zwiazku z tym uwazam ze cala ta dyskusja o organizcji ruchu na tym skrzyzowaniu jest jalowa i bezcelowa bo za kilka lat znaczaco ruch tu sie zmniejszy wiec ladowanie obecnie milionow zlotych w przebudowywanie czy reorganizowanie tego skrzyzowania byloby po prostu niegospodarnoscia.

      • 0 1

  • Zielona strzalka to porazka...

    ... masz zielona strzalke, jedziesz a ktos inny ma pierwszenstwo (wlacznie z pieszymi) i pozniej sie dziwic, ze porazki. Powinno byc bezwarunkowe, zielone to zielone, czerwone to czerwone. Ta zielona strzalka pewnie nie jednemu zabrala zycie a nieznacznie rozladowala ruch uliczny - lepiej porobic bardziej skuteczne rozwiazania.

    • 1 0

  • Najlepiej chcieliby zakorkować wszystko. Bezruch jest najbezpieczniejszy.

    Niech sobie robią buspasy, ale nie kosztem zwężania jezdni tylko na zasadzie dobudowania osobnego pasa.

    • 3 3

  • Nie wszystkie buspasy zdają egzamin

    Rzadko jeżdżę w tym rejonie, ale uważam, że "owczy" pęd miasta do tworzenia buspasów nie zawsze ułatwia im przejazd. Przykładem jest choćby buspas prowadzący od ul. Witomińskiej ( i Kieleckiej) w stronę Witawy. Autobusy jadące nim przyspieszają tylko na bardzo krótkim odcinku, bo pozostałe pojazdy, najpierw spędzone na jeden pas, w konsekwencji przed skrzyżowaniem ( gdzie buspas się kończy) blokują autobusy czekając na zjazd w ul. Chwarznieńską. Z tego powodu stoją też samochody, które jadą prosto lub skręcają w lewo. Czy zatem ten buspas ma jakiś sens?

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane