• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy miasto stać na nowy buspas? Kolejny przetarg na pas na Janka Wiśniewskiego

Patryk Szczerba
7 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (186)
Buspas ma pomóc w szybszym poruszaniu się pojazdów komunikacji miejskiej po Janka Wiśniewskiego. Buspas ma pomóc w szybszym poruszaniu się pojazdów komunikacji miejskiej po Janka Wiśniewskiego.

36 mln zł to propozycja firmy Strabag na zaprojektowanie i wybudowanie buspasa o zmiennym kierunku jazdy wraz z drogą rowerową na Janka WiśniewskiegoMapka w Gdyni. To ponad dwukrotnie więcej, niż Gdynia chce zapłacić, więc trwa trzecie podejście do wyboru wykonawcy. Dodajmy, że pierwsze zakończyło się fiaskiem, bo żadna firma nie zgłosiła się.



Czy buspas na Janka Wiśniewskiego to dobry pomysł?

Przypomnijmy:



- To jedno z kluczowych działań do powstania północnego korytarza buspasowego. Najciekawszym rozwiązaniem jest oczywiście pas, który w zależności od obciążenia będzie zmieniał swój kierunek - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Buspas o zmiennym kierunku ruchu: ma skrócić podróż



Według zamierzeń buspas nie zostanie wyznaczony na żadnym z istniejących w obu kierunkach dwóch pasów. Wykonawca zaprojektuje dodatkowy pas, z którego będą mogły korzystać pojazdy komunikacji publicznej, które na Janka Wiśniewskiego utykają w korkach nie tylko podczas festiwalu Open'er.

Ma to skrócić podróż pasażerów na tym odcinku w godzinach szczytu nawet trzykrotnie. W ramach inwestycji powstanie też droga rowerowa bliżej Śródmieścia Gdyni.

Zdecydowano o wykorzystaniu procedury "zaprojektuj i wybuduj". Urzędnicy tłumaczyli, że pozwala ona firmie wykonawczej na skuteczne zarządzanie harmonogramem, a także łańcuchem dostaw materiałów. Wskazywali, że obecnie ten tryb jest realizowany przy budowie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej czy przy budowie hal sportowych przy ul. Godebskiego i Morskiej.

Tyle że pojawił się jeden problem: cena. W pierwszym postępowaniu na zaprojektowanie i wybudowanie buspasa na Janka Wiśniewskiego nikt się nie zgłosił. W drugim przetargu, w którym otwarcie ofert nastąpiło 9 września, chęć zaprojektowania i wykonania buspasa zaoferowała firma Strabag.

Oferta dwukrotnie wyższa od możliwości miasta



Zaproponowała cenę wysokości blisko 36 mln zł. Urzędnicy musieli przecierać oczy ze zdumienia, bowiem - jak wynika z dokumentacji - koszt prac projektowych i budowlanych oszacowali na ponad dwa razy mniej - ok. 15 mln zł. Przetarg unieważniono.

Obecnie trwa trzecie podejście do wyboru wykonawcy. Oferty można składać do 14 października.

Wtedy okaże się, czy - tym razem - zaproponowane ceny będą niższe.

Kryteria, według których będą oceniani wykonawcy to:

  • Cena - 60 proc.
  • Okres wykonania - 15 proc.
  • Okres udzielonej gwarancji - 10 proc.
  • Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 15 proc.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • Nie wiem jak Gdynia, ale Gdańsk

    na pewno było stać na imprezę dla urzędników za ćwierć bańki. z wolnych mediów się nie dowiecie

    • 5 0

  • nie stać bo pis pis pis pis, ten plotek-pudel.pl zasugerował że to przez pis ? Olexy w akcji ?

    • 3 2

  • Kolejka na Obłuże

    • 3 1

  • Brawo strabag

    I dobrze dalej powinni podtrzymać kwotę budowy brawa dla Strabag.Szczurek ze świtą myślą że wszystko kosztuje tak jak w 2010r. Pensje poszly do góry, materiały. Chyba chcieli coś dla siebie w urzędzue z tej kwoty ugryźć.

    • 5 0

  • Wizjonerzy

    Widać nie mają pojęcia o rzeczywistości jak planują że 15 baniek tylko. Skąd te wyliczenia?
    Sami do roboty by się wzięli.

    • 4 0

  • miasto stać na wszystko

    nawet bus pas na obwodnicy.

    • 2 0

  • Inwestycje w Gdyni

    Każdy kolejny artykulik o tym co to nie powstanie w Gdyni i na co ogłoszono przetarg budzi już tylko uśmiech politowania. Większość już wie doskonale, że obecne władze nie budują tylko malują uparcie robiąc z Gdyni skansen, z którego już wszyscy się śmieją.

    • 8 0

  • ale (1)

    ale czy tamtędy do 2029 nie miał być wybudowany OPAT przypadkiem??

    • 5 0

    • jeśli już, to "droga czerwona"

      OPAT to w drugą stronę, na lewo od obwodnicy.

      Częścią wspólną OPAT i "drogi czerwonej" jest przedłużenie obwodnicy za torowiska manewrowe portu i jej integracja z Hutniczą. To przedłużenie ma swoją rezerwę terenową na osi ulic Północna - Południowa.

      Czyli jadąc obwodnicą przejeżdżalibyśmy nad/pod torami magistrali kolejowej 202, nad/pod Hutniczą, nad/pod torami linii 228 (Rumia - Oksywie) a potem na lewo w OPAT/viaMaris lub na prawo w "drogę czerwoną" do portu.

      • 0 0

  • NIe rozumiem tytułu. Czy miasto stać? MIasto na wszystko stać, przecież to nie urzędnicy za to płacą a mieszkańcy.

    MIasto zadłuża się a potem banda urzędników rozśrodkuje się i winowajców za wyrzucanie pieniędzy publicznych nie będzie. Ostatecznie nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za swoje decyzje. W dalszym ciągu urzędnicy nie pamiętają, że tylko dzięki uczciwie pracującym mieszkańcom mają co do garnka włożyć. NIeroby i zera urzędnicze.

    • 6 0

  • Autopromocja Gdyni bije inne miasta na głowę!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane