• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

CBA ma zastrzeżenia do budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Miasto odpiera zarzuty

Maciej Korolczuk
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Andrzej Bojanowski (w maseczce) oraz Alan Aleksandrowicz (w środku) są przekonani, że miasto nie złamało prawa. Andrzej Bojanowski (w maseczce) oraz Alan Aleksandrowicz (w środku) są przekonani, że miasto nie złamało prawa.

Centralne Biuro Antykorupcyjne sprawdza, czy przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą nie doszło do nieprawidłowości. Po trwającej kilka miesięcy kontroli agenci CBA zarzucają urzędnikom, że bezpodstawnie wydłużyli termin oddania inwestycji do użytku i nie naliczyli z tego powodu kar umownych dla wykonawcy. Miasto odpiera zarzuty.



Jak często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

- Kontrolerzy zarzucają nam nieprawidłowości w realizacji tej inwestycji, polegające na zgodzie na późniejsze oddanie jej do użytku. Zdaniem kontrolujących doszło do złamania ustawy Prawo o zamówieniach publicznych i niepobrania kar umownych od wykonawcy w kwocie ok. 88 mln zł - wyjaśnia Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. inwestycji.
Miasto odpiera zarzuty kontrolerów CBA i w czwartek złożyło zastrzeżenia do zawartych w protokole pokontrolnym zarzutów.

Jak powiedział na piątkowej konferencji prasowej Alan Aleksandrowicz, budowa tunelu przeszła dotychczas 25 kontroli: inwestycja była prześwietlana m.in. przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Europejski Trybunał Obrachunkowy i Urząd Kontroli Skarbowej. Z racji tego, że inwestycja była realizowana z mocy specustawy Euro 2012, monitoring nad projektem sprawowała też Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Jak mówią urzędnicy - żadna z instytucji nie znalazła podstaw do jakichkolwiek zastrzeżeń.

Budowa tunelu kosztowała 880 mln zł. Podwodna przeprawa została oddana do użytku w kwietniu 2016 r. Budowa tunelu kosztowała 880 mln zł. Podwodna przeprawa została oddana do użytku w kwietniu 2016 r.

Realizacja w budżecie, ale po terminie



Szefem komitetu sterującego w czasie, gdy powstawał tunel, był Andrzej Bojanowski, ówczesny wiceprezydent Gdańska, a dziś prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich AmberExpo. Jak podkreślił, cały projekt został zrealizowany z poślizgiem, ale w zakładanym budżecie, a nawet o 5 mln taniej, niż przewidywała umowa z wykonawcą.

- Zmiana terminu, za którą dziś próbuje nas rozliczyć CBA, była analizowana nie tylko przez urzędników, ale podlegała ona bieżącej kontroli CUPT-u czy komisji rozjemstwa sporów orzekających o słuszności bądź nie składanych roszczeń. Każdy proces był przez nas przygotowany bardzo skrupulatnie, bo zdawaliśmy sobie sprawę z ryzyka np. cofnięcia części lub nawet całości unijnego dofinansowania - tłumaczy Andrzej Bojanowski.
W czasie budowy miasto podpisało z wykonawcą w sumie 11 aneksów do umowy, a uwagi formułowane przez agentów CBA są do trzech z nich. Wszystkie dotyczą wydłużenia terminu realizacji tunelu oraz rezygnacji ze strony miasta z naliczenia kar umownych.

Więcej czasu niż planowano zajęło m.in. mrożenie gruntu przy budowie przejść poprzecznych między rurami tunelu. Więcej czasu niż planowano zajęło m.in. mrożenie gruntu przy budowie przejść poprzecznych między rurami tunelu.

Wydłużenie prac przez "obiektywne okoliczności"



Były i obecny wiceprezydent podkreślali też, że okoliczności wydłużenia terminu były niezależne od wykonawcy. Dotyczyły one m.in. czasochłonnego rozbijania kamiennych głazów znajdujących się na drodze maszyny drążącej tunel i dodatkowego czasu na mrożenie przejść poprzecznych.

- Jestem pewien, że nie naruszaliśmy zapisów ustawy Prawo o zamówieniach publicznych. Paranoidalne - bo tak to trzeba nazwać - są zwłaszcza zarzuty kontrolerów dotyczące bezpieczeństwa w tunelu. Chodzi o budowę systemów przeciwpożarowych w przejściach poprzecznych i tunelach technicznych, do których wykonania w pierwotnym projekcie wykonawca nie był zobowiązany. Po wspólnych analizach straży pożarnej i naszego eksperta ds. bezpieczeństwa uznaliśmy, że warto przeprojektować tunel i dodać te elementy, które odpowiadają za bezpośrednie bezpieczeństwo jego użytkowników. Co ważne - zrobiliśmy to bez ponoszenia dodatkowych kosztów, zmienił się tylko termin wykonania - tłumaczy Bojanowski.

OHL chce od miasta 100 mln zł



CBA badało budowę tunelu już wcześniej. Postępowanie zostało jednak umorzone w 2016 r. Jeśli CBA nie uzna obecnych argumentów miasta i utrzyma w mocy protokół pokontrolny, sprawa może trafić do prokuratury, a następnie do sądu.

Upadłość Hydrobudowy, OHL przejmuje plac budowy



To niejedyne postępowanie, jakie dotyczy budowy tunelu. Swoje roszczenia ma też firma OHL, która na drodze sądowej domaga się od miasta ponad 100 mln zł. Sprawa jest w toku.

Opinie (241) ponad 20 zablokowanych

  • Stara PiSo komusza metoda (2)

    Dajcie mi człowieka, a paragraf jakiś tam na niego na pewno się znajdzie. Procedowanie na zamówienie polityczne, ot co!

    • 65 47

    • Akcja widelec.

      • 2 0

    • tunel

      Tobie miłość do komuny i ubecji odebrała rozum , stąd nienawiść do uczciwych .

      • 0 1

  • Pytania: (4)

    1. Dlaczego wybrano tunel zamiast mostu?
    2. Co byłoby tańsze / trwalsze / korzystniejsze ekonomicznie - most czy tunel?
    3. Czy zbudowany most wymagałby zamykania kilkukrotnie w ciągu roku z powodów technicznych?

    • 34 45

    • Most

      Bzdura. Musial by byc otwierany wiele razy dziennie. A jak by nie mial byc zwodzony to jaki by musial byc wysoki zeby np. platforma na Remontowke wplynela. To wtedy w Swinoujsciu niech PiS tez most wybuduje. Bzdura!!!

      • 19 1

    • ad. 1. żeby nie blokować dostępu do portu i stoczni.
      Jak wyobrażasz sobie wprowadzanie np. wieży wiertniczej na remont? Robić most zwodzony?
      Jak wysoki by musiał być, żeby dla typowych statków nie trzeba było co chwila podnosić?

      • 16 0

    • w porcie nie ma mowy o moscie

      • 0 0

    • Budowiczy

      1. Bo takie rozwiązanie nie ogranicza portu i stoczni. Nie ma limitów odnośnie jednostek jakie mogą wpływać do stoczni.
      2. To nie jest takie proste. Trzeba porównywać konkretny most z konkretnym tunelem. Budowa mostu, który spowoduje zamknięcie portu i stoczni na 100% byłaby tańsza niż budowa tunelu ale efekt byłby opłakany. Budowa mostu wysokowodnego z częścią zawodzoną jest droższa niż tunel i utrzymanie droższe.
      Jest tutaj kwestia bezpieczeństwa, jak ocenić ryzyko katastrofy w przypadku kolizji statku z mostem. Czy zamykać most za każdym razem jak coś przepływa? Czy zbudować pancerny / drogi most? Czy liczyć się z ryzykiem, że może się coś kiedyś wydarzyć?
      3. Nie

      • 0 0

  • "Gdańsk przyjazny biznesowi" (2)

    Spóźnienie z lokalami (sprawa pomeranki) - no problem. Spóźnienie z tunelem - spoko luz... Co jeszcze?

    • 36 26

    • Remont na Stogach. Tramwaje Pesa

      • 12 3

    • Znawca

      To nie przekop gdzie kajaki będą pływać Jak nie masz pojęcia to sieć cicho

      • 1 2

  • Inwestycje kolejowe opóźniają się o grube lata (1)

    Jakoś nie widziałem CBA w PKP-PLK

    • 46 19

    • A to jest artykuł o tunelu czy o PKP?

      • 8 6

  • (1)

    25 kontroli było i nic. A nagle CBA wpada po raz drugi i bach

    • 54 11

    • Na Sławomira N. z początku...

      ... też nic nie mieli.

      • 6 7

  • A morawuecki (2)

    ... już się rozliczył z masek i respiratorów ?!!!

    • 61 21

    • My o niebie

      Ty o chlebie

      • 4 10

    • Aaa, no to ok.

      Nie ma sprawy.

      • 3 1

  • Czyli (5)

    Dwie pisowskie wierze mają się dobrze !!!

    • 45 28

    • Nie mówimy tu o Pisie tylko o władzy Gdańska co wszystko źle robi panie teczowy (3)

      • 7 8

      • Zle? jest tuneli i jezdza nim samochody, a w Szczecinie dalej stepka lezy..a moze ja ukradli? ;) Maski w Stalowej zaczeli juz (2)

        • 6 2

        • Jeżdżą? (1)

          Chyba częściej stoją z powodu zamknięcia tunelu.

          • 3 3

          • przez kretyna za kółkiem

            • 0 2

    • mają się nawet lepiej niz twoja ortografia

      • 2 0

  • I co w związku z tym (4)

    kary umowne musi jeszcze zasadzić sad i trzeba je wyegzekwować. Miasto albo nic by niedostatki albo koszty sprawy przekroczyłyby wysokość kary. Dobra decyzja, ze sobie odpuścili.

    • 24 19

    • (1)

      Bzdury piszesz kary umowne nalicza strona umowy, poczytaj umowy miasta z wykonawcami. Nie trzeba iść do sądu z karami umownymi.

      • 1 0

      • Haha

        nie trzeba iść do sądu, ciekawa teoria. Jedyna sytuacja to jakby wykonawca poddał die egzekucji z 777. Akurat znam temat tunelu i widziałem te konkretne umowy. Nie ma tam takiego rozwiązania, wiec do sądu trzeba iść jak najbardziej. Radzę się Panu douczyć z zakresy kpc i tytułów wykonawczych.

        • 1 1

    • (1)

      Twierdządz, że to dobra decyzja że dopuścili sobie kary umowne popierasz łamanie prawa, naruszenie dyscypliny finansów się kłania.

      • 1 2

      • No już to widzę jak im sad zasadził 88 mln

        a później to komornik ściągnie ze spółki celowej, która ma 5000 zł kapitału zakładowego albo nawet nie istnieje już. Błagam was Panowie/Panie nie ośmieszajcie się.

        • 0 0

  • Nie pierwsza akcja CBA na zlecenie PiS.

    • 41 24

  • Kiedy CBA wpadnie na Żoliborz?

    • 43 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane