• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ludzie z Trójmiasta szefują budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Michał Stąporek
8 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jedna z kilku koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects. Jedna z kilku koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.

Trzy z czterech najważniejszych osób odpowiedzialnych za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego są związane z Trójmiastem.




Czy wierzysz w powstanie CPK i zapowiedzianych połączeń kolejowych?

Wraz z końcem czerwca z zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. odszedł Michał Wrona, odpowiedzialny za sprawy finansowe. Jego obowiązki przejął prezes Mikołaj Wild, dlatego obecnie zarząd spółki pozostaje trzyosobowy.

Poza Mikołajem Wildem zasiadają w nim:
  • Radosław Kantak, który odpowiedzialny jest za część kolejową inwestycji,
  • Patryk Felmet, który odpowiedzialny jest za zarządzaniem nieruchomościami, relacje zewnętrzne, komunikację i marketing.

Obaj są związani z Trójmiastem. Radosław Kantak pochodzi z Gdańska, Patryk Felmet z Gdyni.

Radosław Kantak - inwestycje kolejowe



Radosław Kantak Radosław Kantak
Radosław Kantak jest odpowiedzialny za realizowane przez CPK inwestycji kolejowych. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej, gdzie ukończył budownictwo oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, gdzie ukończył wiertnictwo.

Do CPK przyszedł w marcu 2020 r. Początkowo zarządzał 50-osobowym zespołem, odpowiedzialnym za przygotowanie lotniskowej części inwestycji.

Wcześniej pracował w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jako dyrektor oddziału najpierw w Gdańsku, a potem także w Bydgoszczy.

Podczas pracy w GDDKiA odpowiadał za tak inwestycje jak:

  • budowę drogi ekspresowej S7 z Gdańska przez Nowy Dwór Gdański do Elbląga,
  • budowę Trasy Kaszubskiej,
  • budowę obwodnicy Kościerzyny,
  • budowę drogi ekspresowej S5,
  • drugi etap obwodnicy Inowrocławia.

Jeszcze wcześniej pracował przy budowie dróg w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii.

Patryk Felmet - nieruchomości, marketing, PR



Patryk Felmet Patryk Felmet
Patryk Felmet odpowiada w CPK za relacje z otoczeniem, działania wizerunkowe, nieruchomości oraz marketing. Jest absolwentem międzynarodowego programu The Chartered Institute of Marketing oraz London School of Public Relations. Zdobył dyplom Executive MBA, na studiach prowadzonych przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN.

Do CPK trafił z Grupy Lotos, gdzie przez niespełna rok pracował jako szef marketingu. Odpowiadał tam za realizację budżetów na reklamę i sponsoring, wsparcie sprzedaży na stacjach paliw w okresie pandemii oraz działania z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

Bezpośrednio przed przejściem do Lotosu pracował w agencji marketingowej High5 Studio. Wcześniej przez dwa lata w dziale marketingu Portu Gdańsk odpowiadał za promowanie wizerunku Portu oraz jego kontrahentów na arenie międzynarodowej. Otworzył m.in. biuro handlowe gdańskiego portu w Azji.

Marcin Horała Marcin Horała
W 2014 r. Patryk Felmet został na jedną kadencję miejskim radnym w Gdyni z ramienia PiS. Od 2015 r. był też asystentem Marcina Horały, gdyńskiego posła PiS i jednego z liderów tej partii na Pomorzu.

Marcin Horała - polityczny nadzór nad realizacją inwestycji CPK



Marcin Horała jest dziś sekretarzem stanu w ministerstwie infrastruktury oraz pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. I to on uzupełnia, choć właściwszym słowem byłoby "otwiera", listę osób z Trójmiasta odpowiedzialnych za budowę portu lotniczego w Baranowie.

Piotr Malepszak - z CPK do Gdańska



Piotr Malepszak Piotr Malepszak
Warto też krótko przypomnieć, że jednym z byłych członków zarządu CPK, odpowiedzialnym w latach 2018-2020 za rozwój części kolejowej projektu, który pełnił także funkcję p.o. prezesa zarządu, był Piotr Malepszak. Od marca tego roku pełni on stanowisko pełnomocnika ds. kolejowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Czy taka mnogość postaci z Trójmiasta zaangażowanych w projekt CPK sprawi, że nasza aglomeracja będzie w nim w jakiś sposób uprzywilejowana?

Raczej trudno to zakładać.

CPK nie będzie konkurencją dla lotniska w Gdańsku



Wydaje się, że samo lotnisko w Baranowie nie powinno stać się poważną konkurencją dla lotniska w Gdańsku.

Jeśli po powstaniu przejmie ono rolę dzisiejszego Okęcia (którego przyszłość nie jest jeszcze rozstrzygnięta), po prostu LOT, dla którego CPK ma stać się głównym hubem, zacznie dowozić swoich pasażerów z Gdańska do Baranowa (lub do Baranowa i Warszawy).

Być może jednak, by zwiększyć ruch w Baranowie, linia zrezygnuje z bezpośredniej obsługi takich tras jak Gdańsk-Lublin czy Gdańsk-Rzeszów, które pojawiają się co jakiś czas w jej ofercie, na rzecz połączeń przesiadkowych. Dla pasażerów nie będzie to wygodne, ale te trasy nie należą do bardzo obleganych.

Tomasz Kloskowski Tomasz Kloskowski
- Nie traktuję CPK jako konkurencji dla naszego portu lotniczego. Jesteśmy zbyt daleko od Baranowa, by się go obawiać - podkreśla Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Na budowie tego portu stracą lotniska w Radomiu, Modlinie i Łodzi, ale nie my. Mieszkaniec Trójmiasta, który chciałby z niego skorzystać, zacznie procedury lotniskowe najwcześniej trzy godziny od wyjścia z domu. A jeśli skorzysta z naszego lotniska, po trzech godzinach będzie już lądował na swoim lotnisku docelowym lub w innym porcie przesiadkowym w Europie.

Kolejowa szprycha nr 1



Jedyną formą wyróżnienia Trójmiasta, a szerzej Pomorza, w projekcie CPK, jest cyfra "1", jaką przypisano linii kolejowej łączącej Baranów z naszą aglomeracją, czyli tzw. szprysze.

Przypomnijmy: CPK to nie tylko nowy port lotniczy w Baranowie, ale także, a może nawet przede wszystkim, inwestycje kolejowe. W ramach przedsięwzięcia ma powstać łącznie 1789 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku.

Z założeń wynik, że podróż nową trasą kolejową z Gdańska do Baranowa ma potrwać 1 godz. 45 minut. Kolejny kwadrans ma potrwać podróż do Warszawy.  Z założeń wynik, że podróż nową trasą kolejową z Gdańska do Baranowa ma potrwać 1 godz. 45 minut. Kolejny kwadrans ma potrwać podróż do Warszawy.
Wśród 12 budowanych tras kolejowych, jest 10 odcinków głównych, zwanych "szprychami", prowadzących w różne części polski i skupiających się przy lotnisku w Baranowie.

"Szprycha" nr 1 połączy Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie z Płockiem, Grudziądzem, Trójmiastem i Słupskiem. Między Grudziądzem i Gdańskiem powstanie zupełnie nowa linia kolejowa.

Budowa nowej linii ma sprawić, że:

  • z Gdańska do CPK dojedziemy w  1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)
  • Z Gdyni do CPK dojedziemy w 2 godz. 10 min., a do Warszawy w 2 godz. 25 min. (zamiast 3 godz. 15 min.).

Zakładany harmonogram prac na połączeniu CPK - Gdańsk



  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz
2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk
2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek
2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz
2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk
2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.

Koszty projektu Centralny Port Komunikacyjny: 35 mld zł



W 2023 roku ma rozpocząć się budowa portu lotniczego w Baranowie oraz 531 km linii kolejowych.

Koszty realizacji programu CPK tylko w pierwszy etapie, obejmującym lata 2020-2023, określa się na poziomie 12,8 mld zł.

Koszty całej inwestycji są praktycznie niemożliwe do dokładnego oszacowania, ale zakłada się, że budowa portu lotniczego i wszystkich zaplanowanych połączeń kolejowych mogą pochłonąć do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł na koleje i 7 mld zł na drogi.

Opinie (557) ponad 20 zablokowanych

  • A do CPK będzie pływał prom zbudowany w Stoczni Szczecińskiej (2)

    Podobno ten Ro-Pax który w 2020 roku miał być oddany armatorowi ma pływać do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ktoś coś wie więcej?

    • 42 10

    • I będzie tam dojeżdżał PKS z każdej polskiej wsi .

      Tak jak obiecał Jarosław .

      • 13 0

    • I jeszcze transatlatyk dopłynie z Radomia....

      • 14 0

  • Cieszymy sie z tej potrzebnej inwestycji !!!! (2)

    • 11 30

    • My - czyli kto????

      Kacyki z bolszewii i ich biedne rodziny???

      • 14 0

    • pomożecie ??

      Pomożemy.. kraść kasę podatników

      • 15 0

  • (2)

    "Polityczny nadzór nad realizacją" no jak w PZPR! Oni też w każdym zakładzie pracy mieli podstawowe organizacje partyjne.

    • 37 7

    • W Gdańsku nie ma żadnego nadzoru (1)

      Dlatego wszystkie inwestycje na gumę do żucia...i czasowo- kiedyś skończą, może w wolnym czasie...

      • 0 9

      • No pewnie....

        Zawsze chcieliście swoje macki umieścić nas. Ale tutaj nie elektorat ze Wschodu i nie da sie nabrać na sztuczki narodowej szczujni!

        • 11 0

  • To bardzo potrzebna i wazna inwestycja !!!! Bardzo sie z niej cieszymy !!!! (6)

    Jest tak potrzebna jak przekop mierzei, jest tak niezbędna jak wykarczowanie puszczy białowieskiej. To dzięki niej cały świat przekona się, ze można. Ze można zbudować coś co zadziwi wszystkich. Wbrew rozsądkowi, wbrew wyliczeniom, wbrew rachunkom ekonomicznym, a jednak się udało !!!! To jest mis na miarę naszych możliwości. Tym misiem otworzymy oczy niedowiarkom !!!! To taka Huta Katowice, ale nowej, lepszej, sprawiedliwej ery.

    • 40 18

    • Oni mają, zupełnie jak komuniści, swoją własną ekonomię.

      • 16 1

    • Taki Miś na miarę naszych możliwości

      • 13 0

    • No pewnie. Jak powiedział prawie już klasyk: Po co, jak mamy taki węzeł w Berlinie ? (2)

      • 1 12

      • Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach

        Janek, nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów walutowych. Nie bądźmy Pewex`ami. Dostajemy za tego misia, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten miś tym... no? Koniaczek ?
        Podwójny...Stać mnie!

        • 12 0

      • Berlin ma klopoty z zapewnieniem ruchu, ale CPK ich przeciez miec nie bedzie !!!!

        Potężna flota LOTu spokojnie zapełni wszystkie terminale. A każdy mieszkaniec Gdańska, Szczecina czy Rzeszowa, chętnie spędzi 6 godzin w pociągu, żeby polecieć do Berlina na przesiadkę.

        • 11 0

    • Tak jest!

      Ten Miś jest na miarę naszych możliwości! I bolszewickich aspiracji!

      • 12 0

  • Trójmiasto pl (1)

    Niestety, niestety i jeszcze raz niestety Trójmiasto.pl mocno skręciło w niebezpiecznym kierunku

    • 30 5

    • Tak....

      Idą tropem narodowej szczujni Kurskiego...

      • 15 2

  • Oni nic nie budują !!!

    Zasiadają w zarządzie i biorą kasę z naszych podatków.

    • 34 6

  • (1)

    "Trzy z czterech najważniejszych osób odpowiedzialnych za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego są związane z Trójmiastem." No cóż, wyrażamy swoje zażenowanie tym faktem jednocześnie mając nadzieję, że te osoby do Trójmiasta nie powrócą.

    • 31 9

    • Wrócą, wrócą

      I zamieszkają w mikroapartamentach na Kurkowej albo na Przeróbce.

      • 4 0

  • Horała to były kasjer Eurobanku w galerii handlowej.

    Fachura

    • 41 6

  • Super maszynka do zarabiania (2)

    dla działaczy partyjnych. Kolejne spółki i spółeczki które niby coś robią, a tak naprawdę służą tworzeniu dobrze opłacanych miejsc w zarządach, radach nadzorczych itp... i zmiana... następny proszę... odprawa, premia... i kolejni na karuzelę

    • 143 21

    • Tak samo jak spółka Elektrownia Jądrowa 1 (EJ1)

      Od 6 lat cisza i gonienie króliczka, a co miesiąc stan konta partyjnych działaczy, pociotków i kumpli się zgadza.

      • 21 0

    • "polityczny nadzór nad realizacją inwestycji CPK "

      czy do zbudowania lotniska jest potrzebny oficer polityczny? Chyba za Gomułki ostatnio tak było. Ale tłusty etatcik na wiele lat jest-jak to mówił Kargul - "siedzi wysoko, najedzony i za nic nie odpowiada"

      • 9 0

  • Centralny Port Komunikacyjny

    Należy traktować tą inwestycje jako defraudacje pieniędzy . - Bogactwo państwa i społeczeństwa nie okazuje się gigantomaniom . Mamy niedobór energii i przestarzale Elektrownie ,niedobór zasobów wodnych, coraz mniej dobrej gleby która to jest nasycona nawozami z chemią, coraz gorsza infrastruktura kolejowa i drogową w Polsce ,coraz gorszą jakość leczenia nie wspominając patologi prawno sadowniczej i można wymieniać wiele !

    • 30 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane