• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum logistyczne niedaleko portu: smaczny kąsek dla inwestorów

mak
7 lipca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
W połowie lipca chętne do inwestowania firmy mogą stanąć do przetargu na zagospodarowanie części Pomorskiego Centrum Logistycznego. W połowie lipca chętne do inwestowania firmy mogą stanąć do przetargu na zagospodarowanie części Pomorskiego Centrum Logistycznego.

Już 15 lipca firmy mogą stanąć do walki w przetargu organizowanym przez Gdańską Agencję Rozwoju Gospodarczego na zagospodarowanie 110 ha ziemi w Gdańsku. A jest o co się bić - teren pod inwestycje leży w pobliżu największego głębokowodnego terminalu kontenerowego na Bałtyku - DCT Gdańsk.



Pomorskie Centrum Logistyczne. Pomorskie Centrum Logistyczne.
Do przetargu powinni stanąć przede wszystkim inwestorzy z branży magazynowej, logistycznej i produkcyjnej, którzy są gotowi wydzierżawić minimum 10 ha.

- W pierwszym etapie projektu planujemy zagospodarować 110 ze 186 hektarów. Firma, bądź firmy, która wygrają przetarg mogą powinny myśleć przede wszystkim o budowie tam magazynów - mówi Małgorzata Zalewska, kierownik projektu w Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego.

Obecna, niekorzystna sytuacja terminalu portowego jest - zaskakująco - obiecująca dla firm chcących wziąć udział w przetargu. Terminal boryka się problemem m.in. braku zaplecza magazynowego, co znacznie spowalnia jego rozwój.

Nowe inwestycje to także podniesienie prestiżu portu gdańskiego jako miejsca przeładunkowego. W chwili obecnej Gdańsk zaspokaja jedynie 2 proc. w skali kraju na zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe.

- Dziś duże statki zawijają do Hamburga, by tam rozładować ładunek, który rozwożony jest dalej drogą lądową bądź mniejszymi statkami dociera do Gdańska. Chcemy by w przyszłości takie statki zawijały bezpośrednio do największego głębokowodnego terminala kontenerowego na Bałtyku - DCT Gdańsk - mówi Małgorzata Zalewska. - Mamy do dyspozycji 186 hektarów, na których możliwa jest budowa do 700 tys. m kw. powierzchni magazynowych, których w kraju brakuje.
Na pozostałym terenie powstanie szacunkowo do 40 tys. m kw. powierzchni biurowej oraz park przemysłowy -
dodaje.

Właśnie w tym celu, na 9 lipca w GARG, zaplanowano warsztaty na temat rozwoju Pomorskiego Centrum Logistycznego, na których przyszli inwestorzy będą mogli zapoznać się z potencjałem tego terenu.

W przyszłości Pomorskie Centrum Logistyczne ma być włączone do Pomorskiej Strefy Ekonomicznej, co odciąży inwestorów od płacenia podatku dochodowego od osób prawnych. Niewykluczone, że powstanie też tam wolny obszar celny.

Póki co kluczowe dla projektu jest znalezienie odpowiedniej firmy. Już w połowie lipca rusza pierwszy przetarg wyłonienie inwestora bądź inwestorów, którzy zagospodarują teren PCL.

- Na razie trudno jest określić, kiedy dokładnie dojdzie do kolejnego przetargu na zagospodarowanie pozostałych 76 ha. Ta część ma charakter przede wszystkim biurowo - produkcyjny- mówi Małgorzata Zalewska.

PCL to część projektu inwestycyjnego przygotowanego przez GARG. Drugim ważnym dla miasta jest powołanie Parku Przemysłowo - Technologicznego "Maszynowa". Tu z kolei na zagospodarowanie czeka 51 ha położonych przy ul. Nowatorów, niedaleko gdańskiego lotniska. Tam jednak mają inwestować spółki z branż zaawansowanych technologicznie: zarówno produkcyjne, jak i badawczo - rozwojowe.

Z szacunków wynika, że oba projekty - "Maszynowa" i PCL mają przynieść miastu w przeciągu 10 lat ok. 1 tys. nowych miejsc pracy i ok. 100 mln zł dochodu, głównie z tytułu podatków.
mak

Opinie (75) 5 zablokowanych

  • trzeba było napisac ze to w gdyni budują

    byłyby zachwyty, oklaski, bombardier napisałby o świetnym dojeździe to gdyńskiego Heathrow i gadanie ze gdynia idzie do przodu a w Gdańsku i Sopocie nic sie nie dzieje

    • 12 5

  • (3)

    Jak się leci samolotem ze Szwecji to widać jak fajnie ten teren wygląda :-)

    • 4 4

    • akurat ty wsioku leciałeś buhahahah.

      • 0 3

    • (1)

      zobaczył zdjęcie artykułu i wczuł się troche i stąd ten post :)

      • 1 3

      • A gdzie wasze podpisy twardziele?

        • 1 1

  • GRATULUJEMY!!!

    Gdynia gratuluje Gdańskowi bdb pomysłu, nareszcie pierwsza od dawna dobra wiadomość o inwestycjach w tym mieście. Wreszcie jakaś inwestycja która przyniesie profity nie tylko Gdańskowi ale całemu Trójmiastu i całemu regionowi. Oby tak dalej.
    Pozdrawiam i życzę powodzenia.

    • 16 1

  • Terminal kontenerowy DCT juz powstał

    W zasadzie pierwszy etap jego budowy,ciekawostką jest fakt,że warta 200 mln euro inwestycja w Gdańsku to jedna z największych jednostkowo inwestycji w polskiej gospodarce po 1989 roku,brawa dla Gdańska.

    • 17 0

  • zawsze pozostaje wam udanie się na pogrzeb dżesksona lub koncert madonny

    no też na pielgrzymkę na Jasną Górę w towarzystwie toruńskiego ojca
    jak coś innego - to już zdrada, Niemcy, grill, etc.

    • 1 0

  • STULIC KOMUSZE PYSKI !

    STULIC KOMUSZE PYSKI !

    • 1 6

  • wzruszający jest napis baltic sea (1)

    widać urzędasy uczą się języków :D

    • 3 1

    • a to nie przypadkiem zatoka ?

      • 0 0

  • NAJWYŻSZY !!! CZAS .. (1)

    wykorzystać te tereny, szkoda, że.. tylko połowę..
    Ale dobre i to.
    Tereny wzdłuż trasy mjr. Sucharskiego, czyli przedłużenie "wantówki"
    patrząc od Południa, aż się proszą o wykorzystanie.
    A teren wbrew pozorom, jest niezwykle atrakcyjny.
    Jak już wspomniano w powyższym materiale, PCL będzie sąsiadem DCT,
    a to ze względów transportowo kosztoqwych nie do przecenienia.. !
    O potencjalnych miejscach pracy, nie wspominając.
    A i może w okolicach około "eurowych.2012" (przed/po)
    powstanie w całości tunel pod Wisłą.
    Reasumując, wartości gospodarcze dla regionu takie, których
    niedostrzeżenie oznacza wyjątkowy poziom ignorancji i głupoty.

    • 4 0

    • Sam tunel jest planowany na 2014 rok, ale do Euro ma zostać wybudowana Południowa Obwodnica.

      • 0 0

  • Sprzeczność,baza logistyczna i brak dróg (1)

    to raczej nie zachęci inwestorów, chyba, że sami będą mogli dojazd do '7' wybudoawać, bo to by szybciej im wyszło jak władzom lokalnym czy centralnym. Nawt dziecko już wie, że duże centrum logistyczne wymaga sprawnego z niego rozjazdu, a stąd do najblizszej autostrady A1 trzeba jechać prawie wiejskimi duktami i znowu będzie, że TIRy niszczą drogę, a przecież nie przelecą. A '7' to już się nie da jeździć nie mówiąc dojechać do niej, oczywiście włodarze obiecywać będą, że zrobią drogi, ale teraz to kasa na Euro 2012 pujdzie, później misto długi spłacać będzie, więc same trudności. Dróg i komunikacji nam potrzeba jak krwioobiegu, a wtedy i inwestorzy się znajdą.

    • 3 3

    • W tym roku rusza budowa obwodnicy pd

      tak naprawde wystarczy wybudowac łącznik do niej od mostu wantowego i mamy idealny dojazd z DTC.
      Wystarczy czasami poznać fakty a nie tylko standartowo płakać.

      • 4 0

  • Terminal magazynowy bez dróg wyjazdowych to taka sama komedia jak

    ogłoszony niedawno plan budowy szklanej dzielnicy w Letniewie- niewiadomo dla kogo. Niestety Gdańsk ma pecha, że przyszedł kryzys i miasto nawet tnie kasę na WZ-etkę a zdolności kredytowe miasta zostały wyczerpane na Baltic Arene i ECS. Ideologia sportowo- polityczna wygrała z gospodarką. Nowe centrum logistyczne będzie jak samolot bez skrzydeł.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane