- 1 Po alkoholu wjechała w pieszą i rowerzystę (188 opinii)
- 2 11 osób, jedna toaleta. Korytarz wspólny (230 opinii)
- 3 Cisowianka: była restauracja, jest ruina (45 opinii)
- 4 Chce sam opłynąć świat bez zawijania do portu. Rusza z Gdańska (30 opinii)
- 5 Zarzut zabójstwa po bójce na Witominie (132 opinie)
- 6 Gdzie wyrzucać paragony i karton po mleku? (350 opinii)
Chce sam opłynąć świat bez zawijania do portu. Rusza z Gdańska
Jak wyglądały przygotowania do samotnej podróży wokół świata i jak ona sama ma przebiegać, opowiada Marcin Klimczak, żeglarz, który chce tego dokonać na swoim jachcie "Libra". Z Górek Zachodnich planuje wyruszyć 13 lub 14 sierpnia 2024 r.
Ponad 30 tys. mil morskich dookoła świata, samotnie i bez zawijania do portu, chce pokonać Marcin Klimczak na własnoręcznie zbudowanym jachcie "Libra". Jeśli pogoda pozwoli, to z Górek Zachodnich wyruszy w najbliższy wtorek lub środę.
Marcin Klimczak pływa od lat, jest też instruktorem i egzaminatorem żeglarstwa. Żeglował już samotnie, dwukrotnie brał udział w regatach "Setką przez Atlantyk". Za pierwszym razem wycofał się w Portugalii, jednak za drugim razem dopłynął na Martynikę na Karaibach.
Samotny rejs dookoła świata to jednak wyzwanie znacznie poważniejsze. Dlatego żeglarz przygotowywał się do niego od kilku lat.
Samotny rejs dookoła świata samodzielnie wybudowanym jachtem
- Jacht budowałem samodzielnie przez trzy lata. Trochę mi to zajęło, ale pracowałem po godzinach, łącząc pasję z pracą zawodową, czyli prowadzeniem sklepu zoologicznego-wędkarskiego w Łowiczu. Tam też powstał jacht, który z pomocą przyjaciół przywiozłem do Gdańska w ubiegłym roku i tu go zwodowałem.
"Libra" to 8-metrowy jacht projektu polskiego konstruktora Janusza Maderskiego (tu znajdziesz szczegóły tej konstrukcji). Jego ożaglowanie to 27-metrowy grot i 13-metrowy fok. Zamiast niego można skorzystać z genakera, który daje dodatkowe 40 m kw. żagla.
Jacht ma też niewielki silnik elektryczny zasilany panelami fotowoltaicznymi i dwoma wiatrakami.
- Płynę ekologicznie, bez oleju napędowego czy gazu. Wyłącznie dzięki sile wiatru i słońcu.
"Libra" jak dobrze wyważona waga
"Libra", czyli "waga", tak jak znak zodiaku Marcina Klimczaka.
- Ale nazwa pochodzi też od tego, że jacht wymaga dobrego wyważenie, co w przypadku tak długiego rejsu jest niezmiernie istotne - podkreśla żeglarz.
A jest co wyważać, bo na rejs żeglarz zabiera ok. 500 kg żywności i 800 litrów wody. To niezbędne, skoro na całej trasie, której pokonanie może mu zając ok. 300 dni, nie zamierza zawijać do portu.
20-minutowy sen, audiobooki i wędki
Samotny rejs stawia przed żeglarzem wyjątkowe wymagania. Najważniejsze: jak i kiedy spać, gdy trzeba uważać na inne jednostki, które mogą płynąć kolizyjnym kursem?
- Będę sypiał kilkanaście razy na dobę, po 20-minut. To bezpieczny czas, by dostrzec jednostkę, która w tym czasie może nadpłynąć zza horyzontu i uniknąć zderzenia - tłumaczy.
Z tego też powodu żeglarz zdecydował się na opłynięcie Wysp Brytyjskich od północy, a nie krótszą trasą przez kanał La Manche. Tam panuje niezwykle intensywny ruch statków, dodatkowo niezbyt szybka "Libra" miałaby problem, żeby przed nimi "uciekać".
Kolejny problemem jest doskwierająca żeglarzowi samotność.
- To nie będzie problem. Mam telewizory, DVD, mnóstwo książek. Mam też wędki, żeby łowić ryby - wylicza Marcin Klimczak.
Tajemnica dwóch foteli
Nie byłem nigdy w kabinie jachtu przygotowanego do samotnej żeglugi dookoła świata, ale widok tej na "Librze" mnie zaskoczył. Spodziewałem się surowego wnętrza, w całości podporządkowanego jednemu celowi: składowaniu najbardziej niezbędnego sprzętu mającego zapewnić żeglarzowi bezpieczeństwo, także kosztem wygody.
Tu jest inaczej.
- Jak pan je tu zmieścił? - pytam z niedowierzaniem patrząc na dwa masywne, klubowe fotele, ustawione naprzeciwko siebie w kabinie.
Porównuję je z szerokością zejściówki prowadzącej z pokładu i nie mogę pojąć, jak je tam wciśnięto.
- Oj, miałem z nimi problem - przyznaje Marcin Klimczak. - Wstawiłem je do kabiny jeszcze w czasie budowy. Potem strasznie mi przeszkadzały podczas pracy.
- No dobra, ale po co dwa fotele, skoro rejs ma być samotny? - dopytuję podejrzliwie.
- Niech pan spojrzy, każdy z nich stoi przy innej burcie, tak? Gdy jacht idzie w przechyle, siadam w tym, który jest wyżej, by go zbalansować - tłumaczy.
Ale wygodne fotele to nie wszystko. Poza trzema telewizorami, w kabinie znajduje się nawet... kominek. Co prawda "bio", ale i tak sprawia, że w kabinie jest przytulnie. I ciepło, choć jednostka posiada także elektryczne ogrzewanie.
A nad kominkiem, jak to nad kominkami na całym świecie, zdjęcia dzieci żeglarza i wnucząt.
- 300 dni to jednak dużo. Dzięki nim nie będę tak do końca sam.
W zależności od pogody Marcin Klimczak wyruszy w rejs we wtorek lub w środę. Do Helu odprowadzi go łódź motorowa "Dragon II", jednostka Ośrodka Szklenia Żeglarskiego Marynarki Wojennej.
Henryk Jaskuła - pierwszy Polak, w latach 1979-1980
Szymon Kuczyński - w latach 2017-2018
Joanna Pajkowska - pierwsza Polka w latach 2018-2019
Miejsca
Opinie wybrane
-
2 godz.
Szkoda że nie wpadłem na ten sam pomysł (2)
to czysta radocha oddychać świeżym morskim powietrzem zamiast tym, które jest przesiąknięte aromatem z ZU Szadółki, dzięki którym, jak fama niesie, jesteśmy najbardziej śmierdzącym miastem w całej Unii Europejskiej. Chociaż to też niebywały rezultat...
- 7 12
-
1 godz.
nic straconego wrotki i w droge!
- 0 1
-
1 godz.
Jeszcze nic o Fali nie wspomniałeś dzwonie spod Grajewa
Bardzo to dziwne - popraw się
- 1 0
-
34 min
Życzę powodzenia.
Musi pan być bardzo zapalonym żeglarzem, żeby zdecydować się na ponad 300 dni przebywania z dala od rodziny w całkowitej samotności.
- 6 1
-
37 min
Libra to także moj znak zodiaku.
Życzę jak najlepiej chociaż jako były marynarz wiem ze łatwo nie będzie.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.