- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (255 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (91 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (180 opinii)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (91 opinii)
Równouprawnienie w taksówkach. Kogo możemy wybrać, a kogo nie?
Dlaczego wybierając kierowcę taksówki mogę sobie zażyczyć, żeby auto prowadziła pani, ale tego, żeby za kierownicą siedział mężczyzna, już nie? Dlaczego czasem mogę wybrać kierowcę z Ukrainy, a z Polski nie? Choć praktyki stosowane przez korporacje taksówkarskie mogą się wydawać dyskryminujące ze względu na narodowość czy płeć, to kierowcy wyjaśniają, że równouprawnienie doprowadziłoby do paraliżu systemu i wykluczenia zawodowego tych, których teraz przywileje dotyczą. Może zatem zrównanie praw nie zawsze jest korzystne?
Jedna z działających w całym kraju korporacji taksówkarskich - Free Now - wprowadziła przed niemal dwoma laty pilotażowo w Trójmieście usługę "Dla niej". W skrócie: to oferta, w ramach której firma gwarantuje, że za kierownicą taksówki siedzieć będzie kobieta, ale też tylko kobiety mają prawo skorzystać z takich przejazdów.
Taksówki tylko dla kobiet. Nowa usługa w Trójmieście
Można wybrać kobietę za kółkiem, ale mężczyznę już nie?
Kilka miesięcy później podobne rozwiązanie wprowadził Bolt, uruchamiając kategorię "Kobiety dla kobiet". Panie były ukontentowane, bo zarówno pasażerki, jak i te zasiadające za kierownicą samochodów, mogły czuć się dzięki temu bezpieczniej.
To, co panie odebrały jako zdecydowany atut i przywilej, mężczyźni poddali jednak krytyce, wytykając dyskryminację ze względu na płeć.
- Nie mam nic przeciwko temu, żeby panie mogły decydować o tym, że chcą podróżować z paniami, ale pozbawianie mężczyzn prawa do wyboru męskiego kierowcy uważam za zwyczajny seksizm - komentuje Tomasz, który często podróżuje służbowo - Nie czuję się dobrze, kiedy za kółkiem siedzi kobieta. I mam prawo tak się czuć, tak samo jak panie obawiać tego, że męski kierowca stanowi dla nich większe zagrożenie. Dlatego uważam, że przywilej wyboru kierowcy ze względu na płeć powinien zostać udzielony wszystkim użytkownikom aplikacji.
Ukrainiec może wybrać ukraińskiego kierowcę, a Polak polskiego nie?
Problematyczna podczas zamawiania taksówki może okazać się też narodowość kierowcy i nie chodzi tu wcale o ksenofobiczne uprzedzenia, ale o zwyczajny komfort jazdy, wynikający z możliwości płynnej komunikacji. Oficjalnie żadna z korporacji nie przyznaje się do świadczenia takich usług, niemniej klienci potwierdzają, że dyspozytorzy obsługujący infolinię wykazują się życzliwością i godzą się na wysłanie do ukraińskojęzycznego klienta ukraińskiego kierowcy.
- Pracująca ze mną koleżanka z Ukrainy powiedziała, że korporacja taksówkarska, z której usług korzysta, umożliwia Ukraińcom zamawianie kursów u ukraińskich kierowców. Chodziło o to, że nie ma wówczas bariery językowej. Bardzo mnie to zainteresowało, bo potrzebowałem polskiego kierowcy dla moich starszych rodziców, którzy cierpią na niedosłuch i czują się niekomfortowo, kiedy nie mogą się z kimś płynnie porozumieć - opowiada Jarosław. - Okazało się jednak, że takiej możliwości nie ma. Podczas telefonicznego składania zgłoszenia dowiedziałem się, że stworzyłoby to niebezpieczny precedens, a na to korporacja nie może sobie pozwolić.
- Ja często zamawiam taksówkę dla dziecka jeżdżącego na zajęcia dodatkowe i bardzo chciałabym, żeby to była kobieta, najlepiej Polka, żeby nie istniała bariera językowa (na etapie zamawiania nie wiem, jak dobrze po polsku będzie mówił kierowca, a to dla mnie ważne) - dodaje Marlena. - Niestety, przez żadną z aplikacji takiego zgłoszenia nie byłam w stanie dokonać. Finalnie zamieściłam ogłoszenie w internecie i znalazłam kobietę, której na stałe zleciłam odwożenie syna na zajęcia.
Kierowca też chciałby móc wybrać pasażera
Nie tylko pasażerowie chcieliby przebierać w kierowcach, ale też kierowcy w pasażerach. Póki co, możliwość taką mają jedynie panie kierujące taksówkami - mogą sobie zastrzec, że będą woziły tylko kobiety i odrzucać "męskie" kursy.
- Nie lubię jeździć z obcokrajowcami, bo bardzo mnie stresuje, że nie wiem, o czym rozmawiają. Może o mnie? A co, jeśli mówią o mnie źle? - dzieli się swoimi przemyśleniami Damian, prowadzący taksówkę od pięciu lat. - Przyznaję, że jeśli w godzinach szczytu dostaję zgłoszenie od kogoś z Ukrainy (oni mają najczęściej imię zapisane językiem łacińskim, ale w rubryce miasto najczęściej widnieje Гданськ), to takie zlecenie odrzucam. Wyrzutów sobie nie robię, bo jest tylu kierowców ze Wschodu - z Gruzji, Ukrainy, Pakistanu, itd., że odrzucone przeze mnie zgłoszenia długo bez odpowiedzi nie pozostaną.
Z reguły klientów raczej nie filtruje się, bo przełożyłoby się to na zyski, a wiadomo, że każdy pracuje po to, żeby zarobić jak najwięcej.
Dlaczego równouprawnienia "na taksówkach" nie ma i nie będzie?
Choć kurczowo trzymamy się polityki taksówkarskiej, problemy są uniwersalne i konkluzja jest jedna - czasem równouprawnienie doprowadziłoby do takiej dezorganizacji, że warto rozważyć, czy aby na pewno dawanie wszystkim równych praw się opłaca. Dlatego też nie ma co liczyć na to, że w niedalekiej przyszłości będzie można zamówić przejazd z mężczyzną, w dodatku z Polakiem.
- Umożliwienie wyboru mężczyzny, w dodatku Polaka, totalnie sparaliżowałoby system - komentuje Damian. - Większość polskich pasażerów z różnych względów wybierałaby Polaków. I nie chodzi tu o uprzedzenia do obcokrajowców, ale o poczucie bezpieczeństwa i komfort płynnej komunikacji. Z uwagi natomiast na panujący stereotyp, że mężczyźni są lepszymi kierowcami, kobiety na możliwości wyboru płci kierowcy mogłyby wiele stracić. Ze względu na stosunkowo niski udział pań kierujących w rynku taksówkarskim oraz fakt, że kierowcy zagraniczni, których faktycznie jest wielu, ale nie są zbyt rozchwytywani, dodawanie im dodatkowych przywilejów rozładowuje system, zamiast go paraliżować. Stanowi dla użytkowników dodatkową zachętę do korzystania z ich usług. I choć jako użytkownik aplikacji taksówkarskich jestem przeciwny takim praktykom, bo noszą znamiona dyskryminacji ze względu na płeć czy narodowość, to jako zawodowy kierowca muszę przyznać, że w tym szaleństwie jest metoda i inaczej po prostu się nie da. Równouprawnienie okazałoby się dyskryminujące dla kobiet i kierowców zagranicznych, bo mogłoby wyeliminować ich z rynku i - tym samym - ograniczyć użytkownikom dostęp do taksówek.
Opinie wybrane
-
2024-01-27 23:36
I bardzo dobrze, że można wybrać kierowcę z Ukrainy (9)
Zawsze tak robię, kiedy chce zamówić taxi dla opiekunki mojej babci, która nie mówi po polsku. W apkach nie widziałam takiej opcji, ale jak zamawiam przez telefon to nie ma z tym problemu. Zawsze tak robimy i cieszymy się, że jest taka opcja
- 20 249
-
2024-01-30 23:30
bardzo chciałbym
żeby kierowcy z ukrainy, gruzji, pakistanu, indonezji, korei północnej, rosji, białorusi, zresztą nie tylko kierowcy, ale także kierownicy z ameryki, anglii czy niemiec pracujący na stałe lub długi czas w Polsce posługiwali się językiem Polskim.
- 2 0
-
2024-01-29 08:46
Równouprawnienie okazałoby się dyskryminujące dla kobiet i kierowców zagranicznych
padłem :D
- 15 0
-
2024-01-28 21:48
Szo szo, Mykoła...
- 7 0
-
2024-01-28 17:03
moze pojedzcie razem na wschod, nad dniepr, tam mozecie bronic interesow usa
- 13 2
-
2024-01-28 12:29
To jeden z płatnych wpisów na zlecenie, czyli dbamy o innych cudzym kosztem. (1)
- 17 3
-
2024-01-28 13:29
Ja jeżdżę tylko w widłami
- 9 0
-
2024-01-28 08:56
To zamów kurs w jedną stronę, do Kijowa.
- 55 4
-
2024-01-28 08:37
Taką opcję macie u siebie....
- 20 0
-
2024-01-28 08:01
szkoda, ze dla Polaków nie ma opcji "wybierz Polaka".
- 85 0
-
2024-01-27 19:07
(30)
Czyli z jednej strony mamy kobiety, które obawiają się wykorzystywania seksualnego, który jest realnym problemem, a z drugiej mężczyznę, który ma szowinistyczne urojenia odnośnie umiejętności kobiet-kierowczyń (i nie obchodzi go, że to mężczyźni powodują więcej wypadków na drodze)? zarąbista debata, pozazdrościć problemów.
- 163 291
-
2024-01-28 22:24
Super. Dzięki za ten komentarz
Konfiarze i incele zawsze będą bredzić o dyskryminacji mimo ze to oni głównie stanowią zagrożenie dla kobiet. Szczęśliwie wkrótce mowa nienawiści będzie karana.
- 3 8
-
2024-01-28 17:05
aby zrobic wypadek, trzeba w koncu ruszyc jechac...zamauiast byc tylko mila i wrazliwa
rzecz jasna statystykja nie mowi nic na temat ilosci kilometrow przejezdzanych przez te najlepsze kobiety i tych zlych mezczyzn
- 5 4
-
2024-01-28 10:41
A nie boją się te kobiety że mogą zostać wykorzystane seksualnie przez kierowczynię kobietę lesbijkę?
- 17 8
-
2024-01-28 10:21
Faceciki minusują (1)
Bo wasze malutkie ego nie może znieść, że nie jesteście już pępkiem świata
- 9 23
-
2024-01-28 21:37
masz prosty rozum. skoro nie potrafisz wymyslec nic bardziej mialkiego
- 4 4
-
2024-01-28 09:09
Marlena
uspokój sie
- 2 2
-
2024-01-28 06:28
(2)
Kierowczyń?
- 10 6
-
2024-01-28 09:50
Kierownica mnie wiozła do Wojewódki (1)
- 13 2
-
2024-01-28 13:43
A mnie kierowniszcze na spotkanie z Biedroniem
- 8 1
-
2024-01-27 22:26
Bo obu stronach są tak samo realne problemy. Czyli żadne. Więc jeżeli wybór, to wszystkiego dla wszystkich.
- 17 6
-
2024-01-27 22:11
Może niech Uber wyjaśni Polakom dlaczego (1)
pasażer Polski płaci 100% a pasażer z Ukrainy jedzie za połowę ceny? Dyskryminacja pasażerów ze względu na narodowość? Z tego właśnie względu porzuciłam korzystanie z usług Ubera
- 45 8
-
2024-01-28 09:10
oooo to ciekawe
mozesz mi to udowodnic?
- 10 2
-
2024-01-27 22:04
(2)
kierowczynia? Po jakiemu to?
- 30 11
-
2024-01-28 19:54
Ostatnio modne jest "kierowcka".
- 1 4
-
2024-01-28 08:52
Po lewacku
- 19 6
-
2024-01-27 21:08
Debata jest o dyskryminacji
Resztę sobie dopowiadasz
- 8 10
-
2024-01-27 19:12
Kobiety jeżdżą bezpieczniej, a o to chodzi pasażerowi, by dojechać cało. (13)
A nie wyścigowac się. Rzeczywiście jakiś z małym interesem
- 41 70
-
2024-01-28 17:07
masz na mysli wleczenie sie 30tka w strefie 50 z podwojna ciagla? faktycznie bezpieczna jazda, pozwalajaca na jedoczesne isanie
dzisiaj autostrada S7... auto przedemna zachowuje sie w dziwny sposob, zwlania, przyspiesza..nie trzyma sie pasa...slodka panienka pisze slodkie teksty trzymajac komorke na kierownicy...to ta jedna z wielu, ktore nie powoduja wypadkow
- 9 4
-
2024-01-28 14:18
Ty chyba dawno kobiety za kółkiem nie widziałeś.
Z nosem w telefonie pierwsza bedzie a i slalomy i wyścigi o marchewkę nie są im obce. Problem z nimi jest taki że jak już coś się stanie to one kompletnie panikują. Zawozi twoje dziecko i będzie miała wypadek? Facet do ciebie zadzwoni powie co i jak na spokojnie że nic się nie stało że dzieciaka przebadali w karetce że zaraz go ktoś odwiezie inną taksówką i kurs jest oczywiście gratis. Kobieta jak do niej zadzwonisz kiedy miała wypadek zapytać gdzie jest dziecko. Ona nie wie.
- 14 10
-
2024-01-28 00:42
halo halo, ja jestem facetem ale czuje sie kobieta to dlaczego mam byc dyskryminowana? (1)
Takie wielki hasla o tolerancji i co???? Nic.
- 24 8
-
2024-01-28 09:45
Ja jestem niebinarny i jeżdżę lepiej niż zwykłe kobiety
Możecie mnie zamówić
- 5 4
-
2024-01-27 21:29
hahah głupiś czy tylko udajesz z bezpieczeństwem to one nic nie mają wspólnego to ze robia mniej wypadków spowodowane jest (2)
tylko tym ze jest ich mniej .w rzeczywistoci wypadków robia więcej
- 40 28
-
2024-01-27 23:30
Robią średnio mniejszą liczbę wypadków (1)
Jednak na pewno jeżdżąc średnio mniejszymi autami na krótszych trasach
- 10 17
-
2024-01-28 13:31
Statystycznie mniej bo w większości są włożone przez mężczyzn
- 8 4
-
2024-01-27 21:24
Z 20 lat temu było w mediach: w połowie lat 80-tych wszystko było na kartki, nie tylko mięso, cukier, ale i benzyna (5)
Dla uznanych rajdowców w automobilklubach benzyny na treningi starczało, dla tych aspirujących już nie bardzo. Ale wymyślili: zgłaszali się jako taksówkarze, dostawali przydział benzyny na każdy miesiąc, połowę zużywali na jeżdżenie z pasażerami, a połowę na treningi. Hołowczyc w Warszawie na Żoliborzu w sobotę podjechał po pasażera. "Na Dworzec
Dla uznanych rajdowców w automobilklubach benzyny na treningi starczało, dla tych aspirujących już nie bardzo. Ale wymyślili: zgłaszali się jako taksówkarze, dostawali przydział benzyny na każdy miesiąc, połowę zużywali na jeżdżenie z pasażerami, a połowę na treningi. Hołowczyc w Warszawie na Żoliborzu w sobotę podjechał po pasażera. "Na Dworzec Centralny poproszę, tylko wie pan, spieszy mi się, bo za mała rezerwa do odjazdu pociągu, to jak by pan mógł trochę szybciej...". Jak Hołowczyc "odpalił", pognał po pustawych (te kartki na benzynę) ulicach Warszawy (głównie długa prosta, Al. Jana Pawła II, wtedy ul. Marchlewskiego, ale częste światła) dojechał, stanął, odwraca się przy dworcu do pasażera, a ten totalnie blady na twarzy, szczękościsk, pobielałe palce zaciśnięte na górze siedzenia obok kierowcy. "Wie pan, ja prosiłem o trochę szybciej, ale nie myślałem, że to będzie aż TAK szybko". "To czemu nic pan nie mówił?" - Ale kasę za szybszy kurs pasażer dorzucił :-)
- 9 8
-
2024-01-28 09:44
Kobiety mają okres, albo jajeczkowanie i każdy tydzień coś
Mężczyźni tego nie mają i są stabilni. Precz z dyktatura kobiet, jak krzyczała ta z plamą na oku
- 14 19
-
2024-01-28 08:51
A smoki w tej bajce były? (3)
- 12 2
-
2024-01-28 10:53
Ty nadal jesteś na etapie smoków, ja na etapie Internetu. Znajdź tego gościa w necie, pewnie gdzieś jest - i mu zadaj pytanie o (2)
tę jego opowieść sprzed 20-tu lat.
- 1 8
-
2024-01-28 21:44
Raczej na etapie naiwniaka, który wierzy w każdą bzdurną historyjkę bo "w internecie napisali"...
- 2 0
-
2024-01-28 13:29
A zdjęcia Pawła z Santa Monica giną w internecie
- 5 0
-
2024-01-27 18:42
No jak to dlaczego (11)
Moze dlatego ze kobiety boją się o swoje życie, boja sie gwałtu jadąc same z nieznanym facetem po nocy? To kobiety musza bac sie meżczyzn a nie odwrotnie bo takie sytuacje realnie mają miejsce.
- 166 120
-
2024-01-29 07:08
Hm...
Więc może jednak kobiety nadają się do innych zawodów bardziej?
- 3 3
-
2024-01-29 00:19
ja jako facet też boję się ukraińskich byków
i chciałbym dojechać bezpiecznie do domu, ale jako mężczyzna nie mogę wybrać kobiety kierowcy, czemu?
- 8 1
-
2024-01-28 09:53
Przed wojną na Ukrainie było w taksówkach bezpiecznie
Teraz, a już to Policja udowadniała że kto inny deklaruje a kto inny jeździ w Polsce. Jedną taksówką nielegalnie jeździ kilku Ukraińców i są anonimowi. Dlatego dochodzi do dziwnych sytuacji bo nie można go złapać ponieważ wg. grafika jeździł ktoś inny. A tamten ma alibii.
- 16 1
-
2024-01-28 05:11
co za bullshit
mizoandryzm, faszyzm i hejt,
- 16 9
-
2024-01-27 22:29
(6)
Może ja, jako facet, boję się dokładnie tego samego - gdy po alkoholowym wieczorze wracam taxi i mi się przyśnie, a kieruje kobieta? Chciałbym móc wybrać, żeby kierował mężczyzna. Równość!
- 61 28
-
2024-01-28 09:53
Ja się boję taksówkarek i kierownic
- 12 6
-
2024-01-28 08:14
(4)
Najpierw niech kobietom nie zagrażają mężczyźni (w wielu innych okolicznościach niż tylko przejazd taxi), dopiero potem płacz o swoją równość w taxi.
- 20 32
-
2024-01-28 10:08
(3)
Ok, myślę, że to już. Czas więc na równość w taxi.
- 12 8
-
2024-01-28 12:00
(2)
Przykro mi to stwierdzić, ale niestety grubo się mylisz :( większość moich koleżanek nosi ze sobą gaz, zarówno na psy/dziki jak i mężczyzn.
- 7 12
-
2024-01-29 07:16
Jak mają takich znajomych jak Ty...
- 2 3
-
2024-01-29 06:46
Choroba psychiczna
- 1 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.