- 1 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (27 opinii)
- 2 Ubywa mieszkańców i rozwodów (319 opinii)
- 3 Niespokojna noc na gdańskich drogach (167 opinii)
- 4 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (335 opinii)
- 5 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (887 opinii)
- 6 Kultowa "Górka" i widok na morze (185 opinii)
Chińczycy chcą zainwestować w gdańskim porcie
Zarząd chińskiego portu Ningbo chce zainwestować nad Bałtykiem. Jest szansa, że w Gdańsku wybudują centrum logistyczne, są też zainteresowani przejęciem EuroPortu.
Władze portu w Ningbo już wcześniej odwiedzały Gdańsk, podpisano nawet list intencyjny, dotyczący inwestycji w tutejszym porcie. - Mówiono wtedy właśnie o centrum logistycznym i terminalu kontenerowym, w którym można by przeładowywać kontenerowe ładunki drobnicowe z Chin - mówi Kasprowicz.
Jednak dziś wiadomo, że jeżeli dojdzie do inwestycji, będzie ona miała inny kształt. W pobliżu terenu, na którym miałoby powstać centrum logistyczne, znajduje się już terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). - Świetnie sobie radzi i nie ma powodów, aby kilkadziesiąt metrów dalej stawiać nowy - dodaje Kasprowicz. - Tym bardziej, że między portem Ningbo a DCT w Gdańsku kursują statki Maersk Line, największego przewoźnika kontenerowego na świecie.
Ważą się natomiast losy EuroPortu, którym także zainteresowani są chińscy inwestorzy. Gdy 20 lat temu rozpoczynano tę inwestycję, zakładano, że w magazynach i silosach Euro Portu Inc. Poland składowane będzie ziarno, które następnie trafi na rynki wschodnie. Kiedy jednak Rosja została eksporterem zbóż, Euro Port stał się niepotrzebny, a jego budowę przerwano.
Inwestycja zablokowała obszar ok. 60 hektarów w jednym z największych pirsów w Porcie Północnym. Chcąc odzyskać te tereny, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oddał sprawę do sądu. Natomiast inwestorzy - firmy Elia Inc. i Renaissance Trust Inc. ze Stanów Zjednoczonych oraz Dessaport International Corporation Inc. z Kanady - zrewanżowali się skargą do Komisji Europejskiej. Euro Port Inc. Poland w Gdańsku twierdzi, że stracił ok. 183 mln dolarów. Sprawa toczy się do dziś.
- Czekamy z niecierpliwością na wyrok. Sprawa utknęła w sądzie i nie wiadomo, kiedy się skończy - komentuje Kasprowicz.
Ningbo to jeden z największych portów w Chinach. Głównie pośredniczy w eksporcie produktów rolnych, przemysłu lekkiego i włókienniczego, maszyn oraz surowców. Pod względem liczby przetransportowanych kontenerów zalicza się do światowej czołówki.
Oglądaj w telewizyjnym programie gospodarczym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu. W audycji między innymi: Ostatni kurs Dalmoru ; Koraliki czy rodowe srebra - kto kupi Energę i Lotos ; Ława Morska wskrzesza tradycje wielkiego Gdańska ; Bałtyckie mosty- inicjatywy Polsko Szwedzkiej Izby Gospodarczej. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątki o 18.35 i soboty o 17.00
Miejsca
Opinie (72) ponad 10 zablokowanych
-
2010-06-15 07:16
Lepiej niech budują drogi (1)
bo z tym państwo polskie sobie zupełnie nie radzi.Po co komu port bez dojazdu i wyjazdu.Jak te towary chcą wozić po Polsce?
- 8 1
-
2010-06-15 10:27
przeciez masz A1 i dalej sie buduje
no nie jest aż tak źle z tym już teraz
- 1 0
-
2010-06-15 07:48
Chińczycy
przejmują hegemonię, wypierają Amerykanów - z resztą to Ameryka wyhodowała potężne Chiny.
- 8 0
-
2010-06-15 07:52
Inwestycja cieszy ale... (1)
dopiero wtedy nasz kraj zaleje chińska tandeta!
Mi już minęła moda na taniochę, i teraz zanim coś kupię sprawdzam kraj produkcji. Wolę dopłacić i być pewnym a nie kupowac jakąś koszulę czy kubek rakotwórczy.- 11 2
-
2010-06-15 08:15
Omg koleś
Ty chyba żyjesz jeszcze stanem sprzed 10 lat. Jak kupujesz u nas bubel za 1/10 wartości to czemu oczekujesz, że będzie wysokiej jakości?
To tak jak byś pisał, że Polskie kiełbasy sa do d.. bazując na swoich doświadczeniach jedzenia kiełbasek grilowych z biedronki i tesco pomijając małe masarnie, gdzie kiełbasa jest robiona z samego mięsa i kosztuje często tyle, ile nastrzykiwany syf z marketu.
W Chinach jest robione wszystko i prawie każdy producent "markowych" rzeczy ma tam swoje zakłady. Co z tego, że masz np. na pralce made in EU jak podzespoły sa z Chin.
Kupujesz Adidaski, Pumki itd. za 400pln, które Chińczycy zrobili za 20pln.
Koszuleczkę z metką za 100pln, którą robi się po 2 pln i jakoś pewnie nie masz problemów z ich "jakością".
Dopłacać ma sens, ale jak kupujesz produkt polskiej firmy produkowany w Polsce (do dajesz ludziom pracę) i faktycznie jest wyższej jakości, a nie po prostu droższy i z np. jułesej.- 4 1
-
2010-06-15 08:25
Zamknac rynek europejski na Chiny i pozwolic pracowac europejskim fabryka.
Kiedys do baltyku dostala sie taka Babka Bycza...efekty widac do dzisiaj.
- 4 2
-
2010-06-15 08:43
A co z drogami? (1)
Czym będziemy WYWOZIĆ i PRZYWOZIĆ (choć w to wątpię) towary transportowane droga morską???
- 6 0
-
2010-06-15 11:01
Się budują
- 0 0
-
2010-06-15 08:43
Nie chcesz mieć cara, głosuj na Jara!
:)
- 3 9
-
2010-06-15 08:50
jesli Chińczycy mogą zainwestować, to dlaczego Polacy nie mogą? (2)
- 2 0
-
2010-06-15 11:47
Hmmm, bo nie mamy za co? (1)
- 1 0
-
2010-06-15 15:23
kredyt?
- 0 1
-
2010-06-15 09:04
A czy ktoś pomyślał jak wywieźć
..i dowieżć ŁADUNKI? Jakimi drogami !!??
- 6 0
-
2010-06-15 09:17
Przepraszam co jest w Polsce jeszcze Polskie??????????????????????????????? (2)
- 5 2
-
2010-06-15 13:17
kiszoniak
- 0 0
-
2010-06-15 19:37
NICC
KOMPLETNIE NIC
- 0 0
-
2010-06-15 09:32
ten artykuł to typowy gniot, wymęczonyw bólach:-)
misz masz i bla bla bla
pierwsze dwa zdania:
"Zarząd chińskiego portu Ningbo chce zainwestować nad Bałtykiem. Jest szansa, że w Gdańsku wybudują centrum logistyczne, są też zainteresowani przejęciem EuroPortu"
takie artykuły powinny wisieć w dziale "chciejstwo i s/f"
pod sam koniec artykułu dowiadujemy się, że w sprawie europortu jest klincz prawniczy, bo "Sprawa utknęła w sądzie i nie wiadomo, kiedy się skończy" i że tak po prawdzie to potencjalni chińscy inwestorzy nie mają z kim rozmawiać
oby to nie byli tacy inwestorzy jak katarscy:-)
panie autor
trochę konsekwencji
zainteresowanych przejęciem europortu jest zapewne dużo więcej i nie są to "inwestorzy" z chin, ale znacznie bliżej
może bedzie to "misiak holding import export - dilowanie i macherka"- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.