- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Cisowa: "inteligentne" przejście, które nie blokuje ruchu
Detektory ruchu wykrywają pieszych zbliżających się do przejścia przez ul. Morską w Gdyni przy granicy z Rumią. Nie zainstalowano tam tradycyjnego sygnalizatora, ale pulsujące lampy ostrzegawcze skierowane w stronę kierowców, które włączają się, gdy pieszy chce przejść.
Były za to niebezpieczne zdarzenia z udziałem mieszkańców, którzy nie czuli się na "zebrze" bezpiecznie. Zwłaszcza że kierowcy często przekraczają tu dozwoloną prędkość, także po zmroku. Często można tu więc spotkać patrol drogówki mierzący prędkość, ale - siłą rzeczy - policjanci nie mogą tam być 24 godziny na dobę.
Lampy dla kierowców, latarnie dla pieszych
Za sprawą budżetu obywatelskiego i wniosku z edycji z 2019 r. udało się jednak poprawić bezpieczeństwo, jednocześnie nie blokując ruchu osobnym sygnalizatorem. Rozwiązaniem okazało się wykonanie punktowych elementów świetlnych oraz zainstalowanie lamp ostrzegawczych nad znakami informującymi o przejściu dla pieszych. Przy "zebrze" pojawiły się także energooszczędne latarnie doświetlające przejście po zmroku.
Specjalne detektory ruchu, umieszczone w rejonie przejścia, umożliwiają wykrycie pieszego, zamierzającego przekroczyć jezdnię ul. Morskiej. Gdy pieszy zbliża się do krawędzi, następuje aktywacja elementów świetlnych, które zaczynają pulsować i w tym momencie przejście także zostaje doświetlone.
Koncepcję opracowali inżynierowie z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
- Ten rejon ulicy Morskiej użytkują nie tylko mieszkańcy Cisowej, ale również osoby dojeżdżające do Gdyni do pracy. W sezonie letnim odnotowujemy tu bardzo natężony ruch. Tak więc każda tego typu inwestycja bezwzględnie poprawia standardy komunikacji pieszej, jak i kołowej - mówi prof. Marcin Wołek, radny Gdyni.
Podobną technologię zastosowano m.in. na skrzyżowaniu przy biurowcu Transatlantyk. Film z 2016 roku.
Coraz więcej "inteligentnych" przejść
To nie pierwsze podobne rozwiązanie w Gdyni. "Inteligentne" zebry zrealizowano już m.in. w 2019 r. na skrzyżowaniu ulic płk. Dąbka - Staniewicza na Pogórzu, gdzie sygnalizatory działają w oparciu o kamery termowizyjne.
Koszt realizacji przejścia na Cisowej to ok. 71 tys. zł.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-01-05 08:21
super (2)
Chodzę tamtędy codziennie i świetne rozwiązanie w miejscu, gdzie chodzi mało osób. Brak niepotrzebnych, zmieniających się świateł, kierowcy mają czas na zareagowanie.
- 45 9
-
2021-01-06 22:54
Mówisz, że jesteś pieszym, ale piszesz jak kierowca
Coś tu nie gra
- 0 1
-
2021-01-05 14:50
Fajnie ale
Popieram taki pomysł lecz powinno to być wykonane tak jak przy pętli w Gdańsku Oliwie lub innych przejściach a mianowicie, znak informujący o przejściu dla pieszych imituje przechodzącego pieszego - "Znak aktywny D-6 animowany, kroczący ludzik sign flash"
W całej Polsce są przejścia dla pieszych z sygnalizacją miganiem światełkiem lecz tam nikogo nie ma i wprowadza kierowcę w błąd - co nie zwalnia z kierowcy obowiązku zachowania ostrożności.- 0 1
-
2021-01-05 07:16
To nic nie da (17)
nadmierną prędkość
wyprzedzanie na przejściu
i telefon w ręku polski kierowca ma we krwi..polscy kierowcy są zbyt chamscy i uważają że jezdnia jest tylko ich, a reszta to goście. Tylko mandaty po kilka tys zł mogą coś zmienić.- 82 44
-
2021-01-05 14:30
Tel w reku to maja piesi i fakt dla pieszych mandaty po kilka tys powinny byc.
ale juz sie zmienia w Panstwie prawa Nieuważny pieszy z telefonem na pasach dostanie mandat.
- 3 0
-
2021-01-05 12:27
Ale beka.... (1)
opinia wyróżniona a post typowej chamskiej części rowerowej kompletnie bez pokrycia w rzeczywistości ;P
- 1 5
-
2021-01-05 18:26
Pomyliłeś się w podpisie. Powinno być"Autor opcjonalnie psychiczny"
- 1 0
-
2021-01-05 09:14
Run zwai policaj (4)
Jak najbardziej , jestem za fotoradarami w mieście ustawionymi na 50 km , oraz za przekroczenie tej prędkości mandat minimum 1500 zł .Polaka tylko takie coś by czegoś nauczyło .karać nie wyróżniać !
- 17 2
-
2021-01-05 09:27
i obowiązkowe ubezpieczenie oc dla rowerzystów (3)
- 8 4
-
2021-01-05 10:38
tak i dla pieszych też
i dzieci od lat 3, a co tam
- 2 0
-
2021-01-05 10:35
i obowiązkowy udział w szkodzie dla kierowców
- 1 1
-
2021-01-05 09:34
Tak i badania techniczne + egzamin na karte rowerową + psychotesty + opłata recyklingowa + tablica rejestracyjna celem identyfikacji
- 4 2
-
2021-01-05 09:09
Typowy komuch (8)
- 1 21
-
2021-01-05 10:56
O, widać po minusach że więcej komuchów (2)
Co to zazdroszczą innym i chcieliby aby innym zabierać i karać za byle co. Nacja nieudaczników napędzana zawiścią.
- 0 10
-
2021-01-05 12:35
Widać że Twoja nienawiść do Komuny wynika z pewnych pozytywnych Jej cech niedostepnych w innym systemie wartości o którym chciałbyś aby był dominujący mimo swych wad.
- 2 0
-
2021-01-05 12:26
Czy zawiścią to bym się kłócił, Ja tam leasingu czy kredytu nie zazdroszczę ale jeśli nawet czemu auto ma mieć zawsze lepiej !?
- 4 0
-
2021-01-05 09:34
Co ma piernik do wiatraka? (4)
Za komuny były Warszawy, maluchy i Żuki i wszyscy jeździli przepisowo a 100km/h była zabójczą prędkością, więc nie mieszaj do tego komuny.
- 8 1
-
2021-01-05 10:36
za komuny 3/4 osób dojeżdżała do pracy komunikacją miejską, tak jak dziś w Nowym Jorku (3)
samochodyzm cofnął nas w rozwoju
- 7 2
-
2021-01-05 14:32
hehehe a byles tam? wypowiada sie a nie ma zielonego pojecia o czym! (1)
- 1 0
-
2021-01-05 17:04
gdzie? na Star Treku?
- 2 1
-
2021-01-05 10:58
Taaa
A powrót do wozów drabiniastych przeniesie w epokę StarTreka
- 3 4
-
2021-01-05 07:01
(7)
W niektórych krajach jest przycisk jak u nas ale z tą różnicą, że zatrzymuje ruch natychmiast i tylko na czas przejścia pieszego a nie na czas z góry określony przez system czyli zawsze niepotrzebnie na dłużej wstrzymuje ruch samochodów i to działa.
- 67 12
-
2021-01-06 22:56
Ale istnieją granice i zielone dla pieszych nie może świecić się cały czas
Dlatego jest to kontrolowane przez system
- 0 0
-
2021-01-05 07:44
(4)
Just to związane z Polskimi przepisami, które zatrzymują ruch kołowy na czas przejścia pieszego (zielone) a po zapaleniu się czerwonego dla pieszych muszą zapewnić pieszemu bezpieczne przejście przez jezdnie. Dodatkowo wyobraź sobie zielone dawane natychmiast na przejściach na których bez przerwy są piesi(np. Morska - Grabowo), którzy co kilka
Just to związane z Polskimi przepisami, które zatrzymują ruch kołowy na czas przejścia pieszego (zielone) a po zapaleniu się czerwonego dla pieszych muszą zapewnić pieszemu bezpieczne przejście przez jezdnie. Dodatkowo wyobraź sobie zielone dawane natychmiast na przejściach na których bez przerwy są piesi(np. Morska - Grabowo), którzy co kilka sekund naciskają przycisk. Takie działanie oznacza raz zerwanie koordynacji a dwa praktycznie kilku sekundowym światłem zielonym dla pojazdów co skutkowało paraliżem miastak. No i należy pamiętać że w tych korkach stałyby też komunikacja publiczna na którą ten pieszy szedł.
- 11 5
-
2021-01-05 11:19
Aha, czyli wielu pieszych ma stać i marznąć (3)
Ale nie mozna tamować ruchu samochodowego, bo sie dobrze jedzie?
- 4 2
-
2021-01-05 11:27
(2)
Wolisz stać i marznąć minutę na światłach ale autobusem jechać pół godziny do pracy, czy wolisz dostać od razu zielone ale do pracy dojeżdżać od godziny w wzwyż?
- 0 4
-
2021-01-05 11:57
(1)
Oho, jest tekst rodem z korporacji, wcale nie chodzi o auta chodzi o zbiorkom rzecz jasna. Nie trafiłeś akurat bo tam prawiw nie ma komunikacji
- 1 1
-
2021-01-05 12:50
Dyskusja nie jest konkretnie o tym miejscu bo w tym miejscu nie ma klasycznych świateł jak zdążyłeś przeczytać w artykule. Dyskusja i wpis odnosi się ogólnie o zasadzie działania sygnalizacji w mieście. Jakby przeczytać że zrozumieniem komentarz to przytoczyono tam przykład skrzyżowania które jest zupełnie w innym miejscu.
- 0 1
-
2021-01-05 07:08
Życia nie oszukasz
Nieprawdę głosisz brachu!
- 5 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.