• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą ciszy nocnej na lotnisku. Co na to Port Lotniczy?

Maciej Korolczuk
14 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (878)
Lotnisko tłumaczy, że wprowadzenie ciszy nocnej ograniczyłoby siatkę połączeń nawet o 30 proc. Lotnisko tłumaczy, że wprowadzenie ciszy nocnej ograniczyłoby siatkę połączeń nawet o 30 proc.

Według rankingu AirHelp gdańskie lotniskoMapka to najlepszy port lotniczy w kraju i 51. na świecie. Tymczasem w ostatnim czasie nasiliły się głosy niezadowolonych mieszkańców z południa Gdańska, domagających się - wzorem innych europejskich lotnisk - nocnego zakazu startów i lądowań. Władze portu lotniczego zdają sobie sprawę, że nocą hałas może być uciążliwy, ale ze względu na obecny etap rozwoju lotniska cisza nocna nie może zostać wprowadzona.




Czy przeszkadzają ci nocne starty i lądowania na lotnisku?

Na problem z nocnym hałasem generowanym przez samoloty podchodzące do lądowania lub startujące z Rębiechowa uwagę zwróciła pani Małgorzata. Nasza czytelniczka podkreśla, że każdego dnia już po północy ląduje na lotnisku planowo kilkanaście samolotów, z czego ostatnie ok. 3:00.

Nocny hałas przez samoloty przeszkadza mieszkańcom



- W nocy z 4 na 5 lipca słychać było lądujący samolot tuż przed 4 nad ranem. Kilka ma też planowane starty, np. dzisiaj w nocy ma wystartować samolot o 3:00. Czy to jednak nie jest przesada? Samoloty podchodząc do lądowania w Gdańsku, na ogół przelatują już bardzo nisko nad gęsto zamieszkanymi dzielnicami, jak Chełm, Wzgórze Mickiewicza czy Morena, generując duży hałas poważnie zakłócający wypoczynek nocny. Latem, gdy z powodu temperatury na zewnątrz okna w mieszkaniach są otwarte, jest to szczególnie uciążliwe. Na wielu nawet bardzo dużych lotniskach międzynarodowych (jak Frankfurt, Monachium, Paryż-Orly, Hamburg, Londyn-Heathrow czy Zurich) obowiązuje, najczęściej w godzinach 23:00-6:00 cisza nocna, tzw. core night. Wyjątkiem są loty państwowe, wojskowe, ratownicze czy też sytuacje kryzysowe. Na lotniskach tych mogą też operować samoloty opóźnione z przyczyn niezależnych od przewoźnika. Niestosowanie się do zakazu generuje wielokrotne zwiększenie opłat lotniskowych. W ich ślady, jako pierwsze w Polsce, poszło warszawskie lotnisko na Okęciu, wprowadzając w 2018 r. "ciszę nocną" w godz. od 23:30 do 5:30. Cisza taka obowiązuje również na krakowskim lotnisku w Balicach w godz. od 1:00 do 5:00. Myślę, że najwyższa pora, aby do tego grona dołączyło lotnisko w Gdańsku, czyniąc tym samym ważny gest wobec zamieszkujących okolice lotniska mieszkańców. Wprowadzone rozwiązanie znacząco zwiększy komfort naszego snu.
Podobne głosy otrzymujemy od mieszkańców także w naszym Raporcie. Nasilają się one główne latem, bo zbiegają się wówczas dwa czynniki: ciepłe noce, podczas których wiele osób śpi przy uchylonych lub otwartych oknach oraz wzmożony ruch lotniczy (głównie realizowanych nocą połączeń czarterowych).


06:02 15 CZERWCA (aktualizacjaakt. 06:42)

Hałas samolotów nad Orunią (100 opinii)

Sobota, 6 rano i jeden za drugim samolot nad Orunią wyje. Tak wiem na wieś mam się wynieść. Tu miasto jest. Pozdrowienia na kontrolerów lotów i pana prezesa. A i jeszcze dla pilotów tanich linii lotniczych. Miłego dnia. Mój już raczej miło się nie zaczął.
Sobota, 6 rano i jeden za drugim samolot nad Orunią wyje. Tak wiem na wieś mam się wynieść. Tu miasto jest. Pozdrowienia na kontrolerów lotów i pana prezesa. A i jeszcze dla pilotów tanich linii lotniczych. Miłego dnia. Mój już raczej miło się nie zaczął.


Lotnisko w środku miasta - wprowadzenie ciszy nocnej jest możliwe?



Wątpliwości naszej czytelniczki przekazaliśmy z prośbą o przeanalizowanie władzom gdańskiego lotniska. Jak czytamy w przesłanym oświadczeniu, przyjmują je ze zrozumieniem.

- Przyjmujemy ze zrozumieniem troskę o komfort mieszkańców, którzy mieszkają w okolicach lotniska i dla których lepszym rozwiązaniem byłoby nie słyszeć w nocy dźwięków lądujących samolotów. Podobnie jak życzylibyśmy sobie ciszy od pociągów, samochodów, motocykli i innych miejskich dźwięków. Biorąc jednak pod uwagę lokalizację gdańskiego lotniska, które z powodu rozrostu Gdańska właściwie jest w środku miasta i ze względu na obecny etap rozwoju lotniska nie jest możliwe wprowadzenie core night - tłumaczy Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Jak dodaje, gdańskie lotnisko jest portem regionalnym, który musi walczyć oferowanymi usługami o przewoźników na bardzo konkurencyjnym rynku.


12:29 26 LIPCA 23

Hałas lotniska zmorą ceniących spokój i ciszę nocą (74 opinie)

W raporcie przedstawiam tablicę przylotów i źródło hałasu w niektórych dzielnicach miasta Gdańsk.
Uciążliwe dźwięki nisko przelatujących samolotów liniowych zakłócają spokój w dzielnicach mieszkalnych, mimo iż wiele osób jest już przyzwyczajona to i tak wpływa to niekorzystnie na komfort życia wszystkich. Miasto Gdańsk nic z tym nie robi a lotnisko chwali się wzrostem liczby pasażerów. Cieszymy się zapewne z sukcesów jako mieszkańcy jednak wiedzmy że odbywa się to naszym kosztem.
Zobacz więcej
W raporcie przedstawiam tablicę przylotów i źródło hałasu w niektórych dzielnicach miasta Gdańsk.
Uciążliwe dźwięki nisko przelatujących samolotów liniowych zakłócają spokój w dzielnicach mieszkalnych, mimo iż wiele osób jest już przyzwyczajona to i tak wpływa to niekorzystnie na komfort życia wszystkich. Miasto Gdańsk nic z tym nie robi a lotnisko chwali się wzrostem liczby pasażerów. Cieszymy się zapewne z sukcesów jako mieszkańcy jednak wiedzmy że odbywa się to naszym kosztem.
Zobacz więcej


- Działania te skutkują zauważalnym i ciągłym poszerzaniem oferty dostępnych destynacji i stałym zwiększaniem atrakcyjności naszego lotniska z punktu widzenia linii lotniczych. Ta strategia przyczynia się do rozwoju atrakcyjności Pomorza, jako regionu przyjaznego dla biznesu i turystyki, co pośrednio jest również źródłem nowych miejsc pracy. Na tym etapie lotnisko w Gdańsku nie może sobie pozwolić na wprowadzenie ciszy nocnej, która istotnie wpływa na atrakcyjność lotniska z punktu widzenia możliwości zbazowania (tj. nocowania) samolotów.

Cisza nocna to ograniczenie siatki połączeń



Według władz gdańskiego portu, ograniczenia lotów nocnych skutkowałyby obniżeniem atrakcyjności lotniska dla linii lotniczych, a w konsekwencji również wpłynęłoby to na siatkę połączeń. Obecne szacunki wskazują, że po wprowadzeniu ciszy nocnej można by było się spodziewać zmniejszenia o ok. 30 proc. zbazowanej floty na gdańskim lotnisku, co przełożyłoby się na znaczące ograniczenie całościowej siatki połączeń.



- Byłaby to przesłanka do zahamowania rozwoju całego regionu. W tej sytuacji kluczowy jest szerszy kontekst społeczny - dodaje Michajłow, wskazując, że już teraz lotnisko prowadzi działania, by jego sąsiedztwo było dla mieszkańców jak najmniej uciążliwe.
To m.in. pierwsza edycja Programu Rewitalizacji Akustycznej, który ma na celu dofinansowanie wymiany okien mieszkańcom narażonym na nadmierny hałas lotniczy czy wprowadzony w 2016 r. Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół lotniska, który ma chronić mieszkańców przed hałasem.

Lotnisko dorzuci się do wymiany okien. Jest kilka warunków Lotnisko dorzuci się do wymiany okien. Jest kilka warunków

Jak gdańskie lotnisko walczy z hałasem?



Wśród innych działań, ograniczających poziom hałasu, przedstawiciele lotniska wymieniają też wykluczenie możliwości powstania na lotnisku stanowiska do prób silników, odladzanie samolotów przy wyłączonych silnikach, zmianę floty i miejsc postojowych Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, wprowadzenie systemu ciągłego monitorowania hałasu lotniczego czy kontrolę certyfikatów hałasowych użytkowanych na lotnisku samolotów.

Miejsca

Opinie (878) ponad 50 zablokowanych

  • Nie mam nic przeciwko (2)

    Mieszkamy na Morenie, a samoloty przelatują nam bezpośrednio nad blokiem, na niewielkiej wysokości. Ten hałas w żaden sposób nie zakłóca nam spokoju. Tak samo tramwaj jeżdżący po Adamowicza nie generuje problematycznego hałasu. Natomiast przeszkadzają nam drące się niczym obdzierane ze skóry bachory, czy nawaleni obywatele zza wschodniej granicy, którzy szlajają się po ścieżkach i przesiadują w altanach w parku obok. Proponuję zająć się tym problemem, a nie latającymi samolotami.

    • 10 8

    • Pozdrawiam sąsiadów z Królewskiego i podpinam się pod temat. Te samoloty to prawie nic w porównaniu z opisanymi wyżej problemami

      • 2 3

    • Tego nie napisał mieszkaniec Moreny.

      Ciekawe. Ja też tu mieszkam i jakoś nie słyszę "bachorów" a samoloty i tramwaje oraz cały szum Bulonskiej od czasu jak powstala ul Adamowicza dokucza mi bardzo.

      • 1 3

  • Jak dojdziemy do takiej ilosci połączen jak Monachium albo Londyn

    to bedziemy mogli o tym pomyslec. Teraz to marudzenie madek ze bąbelek sie obudził

    • 6 8

  • Tak od 2 do 5

    Będziesz zadowolony

    • 3 0

  • a samoloty mogły startować/lądować nad zatoką, w Gdyni...

    ale wtedy trzeba by się kasą dzielić...

    • 4 2

  • (3)

    Chciałbym wam wszystkim przypomnieć że najpierw było lotnisko a dopiero potem osiedle więc dobrze wiedzieliście co was czeka.Było trzeba kupić mieszkanie gdzie indziej a teraz to się pocałujcie w d**pe

    • 10 11

    • (1)

      Osie3dli nie da się zlikwidować, bo dotyczyłoby to pewnie ponad 100 tys osób, a lotnisko tak.

      • 2 2

      • o pewnie, wprowadził sie do miasta, zlikwidować wszystko, d.ebil

        • 2 1

    • strefa oddziaływania sięga po Chełm

      A on był przed lotniskiem.
      I ta strefa była określana przy uwzględnieniu jedynie lądowań.
      Co właśnie uległo zmianie, podobnie jak pojawianie się nocnych lotów.
      A'propos, czy w związku z tym uruchomiono nocne kursy PKM??!

      • 3 2

  • (1)

    Może przeprowadzka lotniska do Kosakowa przecież po to właśnie te lotnisko powstało bo analizy pokazywały że to lotniskogdanskie w centrum bedzie zbyt uciążliwe dla okolicznych mieszkańców, czy już o tym zapomniano?

    • 4 5

    • przyczyny uruchomienia obsługi ruchu pasażerskiego w Gdyni są nieco bardziej skomplikowane

      ale na pewno jego istnienie pomogłoby zmitygować ten problem.

      Zmarnowano wiele lat z powodu gdańskiej polityki "psa ogrodnika"...

      • 2 2

  • lotniska/miasto płaci odszkodowania na wymianę okien i wytłumienie budynków (5)

    ...dorzućcie koszty wentylacji mechanicznej i klimatyzacji, aby spać przy zamkniętych oknach.

    Są już kancelarie prawne, które się tym zajmują.
    Wyciągnięto w ten sposób już parę ładnych milionów.
    To jedyny argument, który rozumieją urzędnicy. Bo należy pamiętać, że lotnisko to spółka miejska. O nią urzędnicy dbają, w odróżnieniu od dbałości o mieszkańców, których PIT miasto dostaje bez wysiłku.

    • 8 7

    • sądząc po jakości komentarzy... (1)

      Lotnisko i urząd miejski mają ogłoszoną mobilizację...

      • 2 3

      • aż się łącza grzeją

        a podobno to PiS hoduje farmy.

        • 1 1

    • (1)

      Miło, że w natłoku tej nienawiści ktoś zauważył bezsens tych wspaniałych dofinansowań na okna.

      • 4 0

      • Mieszkam parę metrów o tej strefy gdzie niby na okna można dostać

        Hałas ten sam, ale ja już nie dostanę hajsu

        • 2 1

    • jechać z tymi lotniskowymi...

      arogantami!!!

      Miasto jest udziałowcem w tej firmie, za kasę mieszkańców ją zbudowano.

      • 1 1

  • Cisza dla aut

    Jestem za ciszą nocną dla aut na Trakcie Świętego Wojciecha , oraz pociągów , no nie da się wytrzymać

    • 4 0

  • Wrażliwi (1)

    Mieszkam kilka km od lotniska, w pobliżu obwodnicy. Prawdę mówiąc nawet nie zwróciłem uwagi, że więcej samolotów lata w nocy. Ba, ja w ogóle nie zwracam na to uwagi i przez kilka lat mieszkania w tym miejscu jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby obudził mnie samolot lub przez samolot żebym nie mógł zasnąć. Zdecydowanie większym problemem jest dla mnie hałas ciężarówek z obwodnicy w nocy, ale wiedziałem gdzie kupuję mieszkanie - nie będę teraz oburzony tym hałasem ani nie będę wnioskował o zakaz ruchu ciężarówek w nocy po obwodnicy, bo wiedziałem na co się pisze.

    • 6 7

    • Największy hałas jest na ścieżce podejścia do lądowania

      W okolicy Suchania, Moreny, Jasienia.
      Więc co ty będziesz tu gadał o swoim miejscu przy obwodnicy jak tam mało samolotów lata xD

      • 0 2

  • Wznoszenie i lądowania nad miastem ? (1)

    Dlaczego nie rozdzielono lądujących i startujących samolotów ? Przed laty wznosiły się w stronę Banina, a lądowały nad domami w Gdańsku i to było do zniesienia. Dzisiaj jest ich podwójnie więcej (odloty i przyloty ) i wielokrotnie zwiększyła się ilość kursów. Są godziny, kiedy samoloty pojawiają się co 2 - 3 minuty. Aby ominąć domy i odszkodowania za uciążliwy hałas strefę oddziaływania wyznaczono po krawędziach Trójmiejskiego Lasu Krajobrazowego z pominięciem wielu osiedli. Hałas z silników startujących maszyn jest straszny!

    • 8 9

    • Mądralo to zależy od kierunku wiatru a nie od widzimisię lotniska...

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane