• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z linią 118? Nie ma pieniędzy na więcej kursów

Ewelina Oleksy
31 stycznia 2024, godz. 15:30 
Opinie (181)
Linia 118 jeździ na trasie Ujeścisko-Zakoniczyn od września ubiegłego roku. Linia 118 jeździ na trasie Ujeścisko-Zakoniczyn od września ubiegłego roku.

Co dalej z linią autobusową 118, którą w Gdańsku przywrócono niemal pół roku temu? Pasażerowie chcieliby, żeby kursowała także w weekendy, bo obecnie jeździ tylko od poniedziałku do piątku. Zarząd Transportu Miejskiego mówi jednak wprost: nie ma na to pieniędzy. Ale jest inny pomysł, by częstotliwość kursów linii 118 docelowo jednak zwiększyć.



Czy linia 118 powinna kursować także w weekendy?

W lutym minie pół roku od czasu, gdy na gdańskie drogi powrócił autobus linii 118. Powrócił, bo linię reaktywowano po wcześniejszej likwidacji.

Likwidacja linii 118, która spotkała się z niezadowoleniem korzystających z niej mieszkańców, nastąpiła w marcu ubiegłego roku. Powodem było uruchomienie trasy tramwajowej Nowa Warszawska.

Likwidacja linii 118. Bez szans, żeby została na obecnej trasie. Co w zamian? Likwidacja linii 118. Bez szans, żeby została na obecnej trasie. Co w zamian?

We wrześniu ubiegłego roku linię 118 uruchomiono ponownie, ale już na innej trasie. Wcześniej łączyła Ujeścisko i Chełm z centrum Gdańska.

Teraz jeździ na dużo krótszym odcinku Zakoniczyn - Ujeścisko i jest zbawieniem głównie dla mieszkańców Zakoniczyna, bo ci dotychczas mieli do dyspozycji tylko jedną linię autobusową, którą mogli wydostać się ze swoich osiedli i która zazwyczaj utykała w korku na ul. ŚwiętokrzyskiejMapka.

Aktualny rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Tymczasem linia 118 ul. Świętokrzyską omija i dowozi pasażerów do przystanków wzdłuż Nowej WarszawskiejMapka, gdzie można się przesiąść w bezpośredni tramwaj do centrum Gdańska, Wrzeszcza, Oliwy czy Jelitkowa.

Tak jeździ linia 118. Tak jeździ linia 118.

Linia 118 nie jeździ w weekendy



- Od czasu, kiedy jeździ linia 118, łatwiej mi się dostać do pracy, na zakupy czy do lekarza komunikacją miejską. Wcześniej często musiałam korzystać z taksówek, gdy chciałam gdzieś sprawnie dojechać, teraz już ich praktycznie nie zamawiam - mówi nam pani Alicja [nazwisko do wiad. red.], jedna z mieszkanek Zakoniczyna.
Problem z linią 118 jest natomiast taki, że kursuje tylko w dni powszednie. W weekendy mieszkańcy Zakoniczyna nadal są zdani tylko na jeden autobus - linii 295, jeżdżący przez ul. Świętokrzyską do pętli Łostowice-ŚwiętokrzyskaMapka.

- Nie rozumiem, w czym jest problem, by linia 118 jeździła także w weekendy. To naprawdę ułatwiłoby nam życie na tej komunikacyjnej pustyni - wskazuje pani Alicja.


O zwiększenie częstotliwości kursowania linii 118 występowali już m.in. radni dzielnicy Ujeścisko-Łostowice.

Zapytaliśmy ZTM, czy ma w planach zwiększenie częstotliwości kursowania linii 118 w dni powszednie i czy uruchomi ją także w weekendy.

Zmian na linii 118 nie będzie, bo nie ma pieniędzy



- Niestety w budżecie na 2024 r. nie mamy wolnych środków na zwiększenie kursów linii 118. W związku z tym nie planujemy uruchamiać jej w weekendy. To samo dotyczy kursów wcześnie rano i późnym wieczorem - informuje nas Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.
Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku

Urzędnicy mają jednak inny pomysł, jak sprawić, by linia 118 jeździła częściej.

Więcej kursów linii 118 tylko kosztem cięć na linii 295



- Jedyne, co moglibyśmy zrobić w tej sytuacji, to zamiana części kursów linii 295 na 118. Czyli np. w przedziale 6:00-7:00 obniżenie częstotliwości 295 z co 10 na co 15 minut i uruchomienie tych dwóch odzyskanych kursów na linii 118, ale na to musiałaby wyrazić zgodę Rada Dzielnicy Ujeścisko-Łostowice - wskazuje Szajda.
Roczny koszt funkcjonowania linii 118 to prawie 1 mln 170 tys. zł.

Linia 118 jeździ na trasie Ujeścisko-Zakoniczyn od września ubiegłego roku. Linia 118 jeździ na trasie Ujeścisko-Zakoniczyn od września ubiegłego roku.

Jak się sprawdza linia 118 po pół roku działania ?



Po niemal pół roku działania linii ZTM ocenia, że jej napełnienie (czyli liczba korzystających pasażerów) jest zadowalające.

  • W godz. 6:00-9:00 średnie napełnienie jest najwyższe na przystanku "Bramińskiego" (kierunek Ujeścisko) i wynosi 17,57 pasażerów.
  • W godz. 9:00-14:00 średnie napełnienie jest najwyższe na przystanku "Człuchowska" (kierunek Ujeścisko) i wynosi 7,05 pasażerów.
  • W godzinach 14:00-18:00 średnie napełnienie jest najwyższe na przystanku "Człuchowska" (kierunek Zakoniczyn) i wynosi 13,81 pasażerów.
  • W godz. 18:00-23:00 średnie napełnienie jest najwyższe na przystanku "Człuchowska" (kierunek Zakoniczyn) i wynosi 6,08 pasażerów.
  • Najwięcej pasażerów wsiada i wysiada na przystanku "Piotrkowska".

Miejsca

Opinie (181) ponad 10 zablokowanych

  • Mieszkańcy na ostatnim miejscu

    Jest na system fala, który tylko utrudni ludziom życie i jeszcze podroży bilety, jest na zakup pseudo ekologicznych autobusów elektrycznych które pięknie się prezentują ale tylko wtedy kiedy nie trzeba nimi wyjeżdżać z zajezdni, jest na wysyłkę sprawnych autobusów na Ukrainę za fraja ale żeby coś zrobić dla mieszkańców co pieniędzy nie ma i nie będzie. Nie wiem jeszcze co nasi "włodarze" muszą zrobić żebyśmy ich pogonili... Ważniejsze 8 gwiazdek i inne popisówki a naprawdę w tym mieście może być inaczej.

    • 11 0

  • (1)

    Dlatego nie zagłosuję w najbliższych wyborach samorządowych na Aleksandrę Dulkiewicz ani na nikogo z listy koalicji obywatelskiej i wszystko dla Gdańska

    • 7 0

    • Wszystko dla deweloperów to adekwatna nazwa

      • 0 0

  • Mam 2 pytania (1)

    Jeżeli kierowcy twierdzą, że nie powstają nowe drogi (a istniejące są w złym stanie), jeżeli rowerzyści twierdzą, że brakuje dróg rowerowych (a istniejące są w złym stanie) i jeżeli użytkownicy transportu zbiorowego twierdzą, że komunikacja miejska jest w złym stanie (mało kursów, ciasnota, korki, słaba częstotliwość) - to co jest w dobrym stanie i w jaki sposób poruszać się po mieście?

    • 10 0

    • nie ma obowiązku ,,poruszać się po mieście,,

      można żyć i się nie poruszać po mieście, poruszanie się nie jest niezbędne do życia, po mieście oczywiście

      • 1 1

  • ale 2 miliony na rower miesiecznie to jest i na ukraine

    • 6 0

  • Więcej gapowiczów

    Niech więcej ludzi jedzie na gapę to napewno komunikacja na wodę będzie jeździć. Dobrze że są kontrolerzy którzy tego pilnują. Co jak co ale ja ich szanuje. Muszą się użerać z bydłem i hołotą. I jeszcze mają czelność z ryjem albo co gorsza z łapami wyskakiwać.

    • 4 2

  • Pieniedzy niema i nie bedzie naczelna zasada POwców nie tylko w Gdańsku

    • 6 0

  • W Gdańsku wiadomo, że się nie da i nie ma pieniędzy. Poszło 171 milionów na wynajem 10 autobusów wodorowych od Solorza, ale na stworzenie całotygodniowej i całodziennej lini, na której dałoby się polegać, środków już nie ma. Tutaj linie muszą jeździć tylko o konkretnych porach dnia, tylko rzadko i tylko przy odpowiednim poziomie serdeczności na Nowych Ogrodach.

    • 7 0

  • Niech sprzedadzą Falę do Bangladeszu może na kursy 118 wystarczy

    • 4 0

  • Testy

    Pieniądze na testy systemu do monitorowania buspasów w autobusach już są. Na portalu gdansk.pl można łatwo znaleźć o tym artykuł.

    • 3 0

  • Czekaj czekaj

    a nie na wiec i obchody poszło

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane