- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo
Uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej miało wywołać rewolucję komunikacyjną na górnym tarasie, ale póki co wygląda to raczej na kosmetyczne zmiany. Jakie? Tego urzędnicy nie potrafią powiedzieć, bo wciąż nie wiadomo, jak będą kursować pociągi na nowej linii.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko
- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.
Ale brak zapowiedzi zmian to też efekt braku rozkładów jazdy dla pociągów. Wciąż nie wiadomo, kto będzie przewoźnikiem na nowej linii, ile będzie kosztowała jej eksploatacja, a tym samym bilety.
- My nawet nie wiemy, czy pociągi będą jeździły od godz. 4 czy od godz. 7 rano. Nie wiemy, czy do Osowej pociąg dojedzie co 15 minut czy co godzinę. W tej sytuacji nie mamy jak dyskutować o zmianach - rozkłada ręce Zomkowski.
Czytaj także: Marszałek Struk: na lotnisko cztery składy na godzinę, do Gdyni dwa
Z tego samego powodu mówienie o planach całkowitej likwidacji linii 210 jest, zdaniem gdańskich urzędników odpowiedzialnych za komunikację, całkowicie bezzasadne.
Natomiast niemal pewne jest, że zmiany dotkną linie autobusowe w obrębie powstającej trasy na osiedle Morena, ale i w tym przypadku nie ma jeszcze decyzji np. o skróceniu przebiegającej tędy linii 210 (lub utworzenia innej, nowej linii z Osowej) do nowej trasy tramwajowej.
- Od 1 września do 12 grudnia, zgodnie z przepisami, ruch na trasie PKM będzie można prowadzić jedynie na rozkładzie tymczasowym [nieustalonym, bo nie ma jeszcze przewoźnika - dop. red.] Nam zależy, by od początku była jak największa częstotliwość pociągów, aby przyzwyczaić mieszkańców do kolei i w ciągu 2-3 lat przewozić 6-10 mln pasażerów rocznie - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.
Utrzymanie całej linii PKM, w tym spłata kredytów zaciągniętych na jej budowę, będzie kosztowało ok. 21 mln zł rocznie, nie uwzględniając jeszcze w tych obliczeniach zwiększenia dofinansowania ze środków unijnych.
Ta kwota nie uwzględnia także kosztów kursowania pociągów - zapewnienia im paliwa, obsługi technicznej i wreszcie tego, jaką część wydatków pokryją wpływy z biletów.
Ponieważ Pomorska Kolej Metropolitalna powstaje za pieniądze samorządu wojewódzkiego, Gdańsk nie ma dużego wpływu na cenę biletu na PKM.
- Nie będziemy bezpośrednio finansowali funkcjonowania PKM, bo nie możemy tego robić ze względów prawnych. Weźmiemy natomiast udział w integracji biletowej, ale możemy jedynie namawiać, przekonywać do pewnych rozwiązań - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.
Gdańsk natomiast w znaczny sposób finansuje infrastrukturę wokół przystanków - tworząc węzły przesiadkowe oraz parkingi typu Park&Ride, co pochłonie ok. 36,4 mln zł. Do tego należy też doliczyć wspomniany już tramwaj przez Morenę do PKM Brętowo.
Obecnie szacuje się, że prace na budowie PKM zostały wykonane w 85 proc. i uruchomienie linii 1 września jest niezagrożone. Wraz z początkiem roku szkolnego pociągi mają dojeżdżać co najmniej z Wrzeszcza do przystanku w Osowej , choć na początku gotowy będzie tam tylko jeden z dwóch peronów.
Mimo zwiększenia dofinansowania do budowy PKM ze środków unijnych, nie ma szans na budowę dodatkowego przystanku w rejonie ul. Kielnieńskiej . To na razie odległa przyszłość, choć uwzględniana już w dokumentach planistycznych.
- Przystanek Osowa Północ/Kielnieńska jest bardzo odległym i kosztownym projektem. I nie chodzi tutaj o sam koszt realizacji infrastruktury, ale przede wszystkim wykupu nieruchomości [wokół planowanego przystanku są wyłącznie grunty prywatne - dop. red.]. W tym przypadku wykup gruntów stanowi nawet do 30 proc. wartości nakładów finansowych na ten przystanek - wyjaśnia Bojanowski.
Do tematu tego przystanku miasto planuje wrócić dopiero w momencie rozpoczęcia budowy Obwodnicy Metropolitalnej oraz tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Wówczas, przy w pełni ukształtowanym już układzie drogowym, będzie można precyzyjnie zaprojektować ten przystanek wraz z niezbędną infrastrukturą.
Zdecydowanie mniej odległa wydaje się natomiast kwestia poprawy dojścia do przystanku PKM Jasień . Miasto wprawdzie realizuje dojazd do niego nowymi ulicami, ale dla mieszkańców ul. Myśliwskiej krótsza droga wiedzie wydeptaną ścieżką wzdłuż Stawu Wróbla .
Urzędnicy prowadzą rozmowy z deweloperem, który jest właścicielem gruntów wokół zbiornika, jak i samego zbiornika, ale - jak twierdzą - "nie są to rozmowy łatwe". Chodzi o kwestie finansowe - deweloper jest gotów oddać grunt, ale miasto ma z własnych środków wykonać na nim infrastrukturę. Urzędnicy chcą przekonać dewelopera do częściowej partycypacji finansowej, bo to m.in. mieszkańcy jego osiedli będą korzystali z tego dojścia do przystanku kolejowego.
Miejsca
Opinie (223) 1 zablokowana
-
2015-02-18 21:17
autobus 578 też likwidują (1)
578 też chcą zlikwidować - podobno na wniosek rady dzielnicy Olszynka! Chciałabym wiedzieć, który radny taki wniosek zgłosił i którzy poparli - na okoliczność najbliższych wyborów. Rano po 7 mimo, iż 178 i 578 jadą niemal równocześnie to zdarza się, że wsiąść się nie da, tyle luda! Do tego informację umieszczono w poniedziałek TYLKO w szkole (jakby wszyscy mieszkańcy dzielnicy mieli dzieci, do tego w jednej konkretnej podstawówce) a uwagi zgłaszać można do środy ( czyli dziś - całe 3 dni!) u...dyrektorki szkoły. Zastanawia mnie, czy którykolwiek z owych radnych w ogóle korzysta z autobusu, bo założenie, że jeżdżą nim tylko uczniowie jest cokolwiek debilne. Niby ma być KILKA dodatkowych kursów 178, ale ci z tego, skoro rano dwa autobusy to też malo, a po 14 to już w ogóle masakra?
- 4 0
-
2015-02-19 07:36
zgłoś przestępstwo policji,
niech się w to wpieprzy debilna prokuratura, niech sie debile żrą ze sobą- 1 0
-
2015-02-18 21:17
Samorządność musi odejść!!!
te paciagi beda jezdzic puste
- 3 1
-
2015-02-18 21:44
PKM = MIŚ (1)
I to wszystko na ten temat ... szkoda tylko, ze taki drogi.
- 9 4
-
2015-02-19 09:57
I szkoda fajnego terenu spacerowego z klimatycznymi ruinami.
Był fajny skrót z VII Dworu na Morenę, stare wiadukty do wspinaczki.
Komu to przeszkadzało?- 3 1
-
2015-02-18 23:00
(3)
A jak Wam się podoba ta "podniebna" linia tramwajowa na Morenie? Zastanawia mnie jak to będzie, jak się tramwaj wykolei? A to się zdarza. Nawet na prostych odcinkach. I kto będzie zasuwał po tych schodkach do tramwaju? W bezawaryjne funkcjonowanie windy jakoś nie wierze....
- 4 2
-
2015-02-19 00:17
brak schodkow.. hm widocznie martwia sie o nasze zdrowie
- 0 0
-
2015-02-19 09:55
Tramwaj się wytramwaja a nie wykoleja. To nie kolej.
- 2 2
-
2015-02-19 12:25
Musisz koniecznie napisać do władz NY, Paryża, Barcelony, Londynu i innych wielkich miast, ponieważ mają sporo takich kolejek a zapewne też nie brali pod uwagę mozliwości wykolejenia.
- 3 1
-
2015-02-18 23:26
jak bilety będą dla normalnego Kowalskiego to będziemy jeżdzić jak będzie drogo to będą puste śmigać jak pendolino
- 2 0
-
2015-02-19 00:15
mieli dojezdzac autobusy i powstac wezly przesiadkowe widac ze koncepcja sie zmienila
- 0 0
-
2015-02-19 08:37
PKM straciła sens w momencie, w którym wpięli jej tory w tory dalekobieżne
A nie tory SKM, a co za tym idzie ograniczono zasięg PKM do Wrzeszcza. Teraz czekam na jakiś absurdalny rozkład jazdy i powstanie SKM do Pruszcza bis. Dobrze, że zainwestowano w kolej w naszym Regionie, ale inwestycje powinny być przemyślane i kompleksowe. Przedłużenie linii SKM do Zajączkowa, rewitalizacja i elektryfikacja linii 209 do Kolbud (wpuszczenie tam SKM), połączenie PKP z 209 dodatkowo przedłużenie linii przy której jest stadion (nie pamiętam numeru) do Nowego Portu...
- 2 0
-
2015-02-19 09:18
... (1)
a w Goleniowie bagna osuszyli żeby pociąg do lotniska dojechał ! i co i gó... ! nikt nie jeździ ! a w Krakowie ? a w Warszawie ? a teraz będzie w Gdańsku !? to samo czyli gó.... !
- 1 2
-
2015-02-19 09:55
Andrzeju, nie denerwuj się!
- 1 0
-
2015-02-19 13:46
maszyniści, kanary i pachnący szalet nr 5 bezdomni bez biletów
będą głównymi pasażerami tej kolej metro coś tam
- 3 0
-
2015-02-19 14:42
osadnictwo na peryferiach
Kierunek zmian cywilizacyjnych jest taki, że pustoszeje prowincja, a rozrastają się metropolie. Koncentracja ludności powoduje wzrost opłacalności inwestycji opartych na kapitale ludzkim. Po prostu łatwiej o pracowników nie stawiających zbyt wysokich wymagań płacowych. Tereny przylegające do torów PKM przeżyją rozkwit budownictwa. Do tego dochodzi aspekt spekulacyjny - za rok obywatele innych państw będą mogli oficjalnie nabywać polska ziemię. Ugory między obwodnicą a lotniskiem będą kosztowały krocie, a PKM wydatnie podnosi ich wartość. Pytanie - kogo obecnie stać na zakup tej ziemi i odczekanie 2 lat na bum cenowy? Kto jest obecnym właścicielem tamtych terenów, szczególnie dawnego poligonu? Tu pójdzie taka gruba kasa, że ci co przy tym siedzą, nie muszą się martwić o filary emerytalne.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.