- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (27 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Co z obiecanym objazdem Bramy Nizinnej?
"Realizacja inwestycji zakończy się najpóźniej w 2018 roku" - zapowiadał dwa lata temu budowę objazdu zabytkowej Bramy Nizinnej wiceprezydent Piotr Grzelak. Obecnie są kolejne deklaracje, problem w tym, że miasto nie kupiło potrzebnych gruntów pod inwestycje.
Tak się jednak nie stało, a zabytek jest obecnie jedyną historyczną bramą Gdańska, której konstrukcja musi stawiać czoła ruchowi pojazdów, które były i są głównym czynnikiem przyczyniającym się do degradacji.
Konkrety czy kolejna obietnica?
Zapytaliśmy się urzędników o aktualne plany odnośnie objazdu omijającego bramę, tym bardziej, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska dwa lata temu zleciła wykonanie dokumentacji technicznej.
- Dokumentacja jest gotowa. Prowadzimy rozmowy z inwestorem, który miałby wybudować części wspólne dróg. Do końca tego roku wystąpimy o wydanie decyzji ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - red.], tak byśmy w przyszłym roku mogli ogłosić przetarg i przystąpić do realizacji inwestycji - obiecuję tym razem Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki inwestycyjnej.
Przypomnijmy, nowa droga ma przebiegać w miejscu dawnej linii kolejowej i dzięki budowie nowego mostu. Zmodernizowana zostanie również ul. Mostowa. Dokumentacja techniczna umożliwia podzielenie inwestycji na etapy.
Miasto jeszcze nie wykupiło gruntów od PKP
Objazd ma być wykonany w ramach tzw. umowy szesnastkowej. Jest to umowa zawierana pomiędzy zarządcą dróg a deweloperem. Na jej podstawie inwestor realizujący projekt "niedrogowy" jest zobowiązany do budowy nowego układu drogowego, jego przebudowy, bądź finansowania - w sytuacji, gdy realizowana przez niego inwestycja wpływa na istniejący układ drogowy. W tym rejonie planuje budowę kilku deweloperów. Obecnie trwają analizy prac, które w przyszłości będzie realizował wybrany deweloper.
Koszt etapu związanego z budową objazdu Bramy Nizinnej (w tym remont ul. Mostowej) szacowany jest na ok. 10 mln zł.
Co istotne, i o czym od lat było wiadomo, inwestycja będzie mogła powstać w miejscu starej linii kolejowej, tylko wtedy gdy nastąpi wykupienie gruntu od PKP SA. Miasto do tej pory tego nie zrobiło, w takim razie termin rozpoczęcia realizacji objazdu nie jest przesądzony.
Co z wrotami zdjętymi przed remontem?
W 2013 roku z Bramy Nizinnej zdjęto oryginalne furty i wrota do przeprowadzenia prac konserwatorskich.
Radny Adam Nieroda obecnie oczekuje na odpowiedź od prezydenta Gdańska na interpelacje w sprawie powrotu tych elementów na dawne miejsce. Pierwotnie zapowiadano, że nastąpi to w 2017 roku.
Czy w tej sytuacji, kiedy przez kolejne może nawet lata nie zniknie z bramy ruch samochodowy, warto narażać oryginalne elementy zabytku na zniszczenie?
Opinie (90) 6 zablokowanych
-
2018-09-17 11:21
(2)
A co z obiecanym remontem Niepołomickiej? W tym artykule: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Plyty-na-ul-Niepolomickiej-znikna-za-pol-roku-n121697.html wyraźnie napisane jest, że remont ma odbyć się w drugiej połowie roku, tymczasem za chwilę zima, a na horyzoncie żadnych koparek nie widać...
- 12 3
-
2018-09-17 11:47
to Pan Naskręt obiecał
nie widzę informacji od DRMG
- 4 2
-
2018-09-17 13:25
Bo jak zrobią zimą to szybciej zarobią na remoncie.
Tak się buduje drogi w Gdańsku.
- 2 2
-
2018-09-17 11:22
PKP (2)
Zastanawiam się ile i k
omu kolej zapłaciła za ten teren przejmójąc go po wojnie?- 10 3
-
2018-09-17 12:10
Ortografia
- 6 1
-
2018-09-17 14:38
Nie musiała przejmować, bo przed wojną, w wolnym mieście działały Polskie Koleje Państwowe.
- 5 1
-
2018-09-17 11:26
PO wyborach
PO obiecało to będzie.
Nie ma?
To będzie i nie ma co przypominać co 5 lat...
Nie dajcie się nabrać.- 10 4
-
2018-09-17 12:04
Tramwaj (2)
W śladzie tej nowej drogi powinien iść tramwaj, nawet jednotorowy tylko, prowadzący przez całą ul. Chmielną aż na Orunię Równą.
- 16 4
-
2018-09-17 18:22
Te plany i zamysły tramwajowe przez Chmielną na Orunię, pamiętam jeszcze z lat 60-tych, kiedy to prężnie działała, już zabytkowa Zajezdnia Łąkowa!
- 3 1
-
2018-09-17 20:58
Za mało tam mieszkańców, inne części Gdańska są gęściej zaludnione.
- 1 2
-
2018-09-17 12:23
nie ma kasy na grunty, bo za coś portal miasta trzeba utrzymać
- 9 3
-
2018-09-17 12:46
Wiceprezyden powiedział (1)
a miasto Gdańsk, którego jest wiceprezydentem nie kupiło gruntów pod inwestycję:( Jak to się ma do obecnych wyborczych obiecanek-cacanek??? Już o tym kiedyś wspominano jak to było tuż po ii wś, staliśmy na skraju przepaści - obecnie zrobiliśmy krok naprzód
- 13 1
-
2018-09-17 12:48
Wiceprezydent* - sorry
- 0 1
-
2018-09-17 14:13
PKP sprzeda innemu deweloperowi
zamiast miastu. Zrobi konkurencję budyniowej mafii
- 8 4
-
2018-09-17 14:27
zabytki (2)
W tym mieście nie dba się o zabytki. Nie dba się o historię ani kulturę miejsc i obszarów.
Po wojnie więcej zabytków zniszczono niż odbudowano i nasz wielce szanowny Prezydent idzie tą samą drogą. Zabytek albo się rozpada sam albo niszczą go deweloperzy. Miasto natomiast interweniuje w przypadku kiedy o jakimś budynku zrobi się głośno - wtedy padają buńczuczne obietnice. Przykład Bramy Nizinnej jest jednym z wielu.- 21 4
-
2018-09-17 14:36
(1)
Ble,ble,ble. Czemu ci turyści tak walą do Gdańska by oglądać i podziwiać to co odbudowano. Sama Brama Nizinna też została odrestaurowana, problem tylko, że wciąż służy temu, do czego ją zbudowano czyli przejazdowi pojazdów / fakt że nie takich /.
- 3 3
-
2018-09-17 16:20
Człowieku. Zabytki to nie tylko Główne Miasto. To również Oliwa, Wrzeszcz, Dolne Miasto. Zobacz co się wyprawia z zabytkami i dopiero komentuj.
- 8 2
-
2018-09-17 17:35
Adam Owicz zre za nasza kase
a teraz chowa szybko uszy po sobie i znika. Tak to wlasnie establiszmentowi daje sie nazrec na podatkach a potem nie egzekwuje sie obietnic
- 5 4
-
2018-09-17 18:10
Kłodno
Most Kolejowy to także zabytek! więc jaki po nim objazd?
Dawna Stacja Kłodno! obróciliście ją w niwecz a to także był zabytek, wpisany w historię gdańska!
Chyba, że gruncik pod nim, opchnięto znacznie wcześniej a to tłumaczy szybkie rozbiórki i prace!- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.