- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (87 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (77 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Dla jednych to szansa na czystsze powietrze w miastach, dla drugich - ograniczanie ich swobód obywatelskich i faworyzowanie zamożniejszej części społeczeństwa. Mowa o Strefach Czystego Transportu. W przyszłym roku ruszą one w Krakowie i Warszawie. Co z Trójmiastem? Sprawdziliśmy.
Strefy takie można obecnie ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta czy gminy.
Równocześnie zniesiony został obowiązek wdrożenia stref we wskazanym w poprzedniej wersji ustawy terminie 5 lat.
Pierwsze strefy w Krakowie i Warszawie
W przyszłym roku - od 1 lipca - Strefy Czystego Transportu zaczną obowiązywać w Krakowie i w stolicy. Ich wprowadzenie zostało podzielone na etapy, tak aby dać czas i szansę kierowcom na dostosowanie się do nowych zasad.
Np. w Warszawie w pierwszym etapie przepisy obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) z normą Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. To oznacza, że do strefy nie będą mogły wjechać pojazdy starsze niż 27 lat. W przypadku pojazdów z silnikiem diesla pojazd będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 r. (wiek pojazdu w roku wdrożenia może wynosić maksymalnie 18 lat).
Sprawdź jakość powietrza w Trójmieście
Taryfa ulgowa dla mieszkańców i służb
Z nowych przepisów do 2028 r. będą wyłączone osoby zamieszkałe wewnątrz obszaru strefy czystego transportu i płacące podatki w Warszawie. Od stycznia 2028 r. mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Ustawowo z zakazów wyłączone będą pojazdy służb (pogotowia, policji, straży pożarnej czy granicznej), pojazdy osób niepełnosprawnych czy autobusy szkolne. Dodatkowo gmina może poluzować przepisy wobec właścicieli pojazdów zabytkowych i historycznych, pomocy drogowej czy karawanów pogrzebowych.
Nowe przepisy budzą wiele emocji
Wprowadzenie stref budzi emocje, a nawet kontrowersje. Przeciwnicy tworzenia stref powołują się na konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się. Inni dodają, że przepisy będą faworyzować zamożniejszych obywateli, a tych biedniejszych, których nie stać na nowe auta, pozbawiać możliwości wjazdu do centrum miast i skazywać ich na niewydolny transport publiczny i pozostawianie samochodu na obrzeżach miast.
Zwolennicy stref odrzucają te argumenty, tłumacząc, że równie ważne jest prawo do życia w mieście z czystym powietrzem, gdzie ogranicza się emisję CO2 oraz redukuje hałas i smog powodowany przez przestarzałe samochody.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Roczne i nowe auta na sprzedaż
Trójmiasto na SCT poczeka co najmniej kilka lat
Po raz pierwszy o możliwość wprowadzenia stref w Trójmieście pytaliśmy władze Gdyni i Gdańska wiosną 2022 r. Wówczas, zarówno przedstawiciele gdyńskiego, jak i gdańskiego magistratu mówili, że SCT to melodia przyszłości. Co się zmieniło po prawie dwóch latach?
W Gdyni na wprowadzenie SCT na razie nie ma co liczyć. Władze miasta w walce o czyste powietrze póki co kładą nacisk na likwidację pieców węglowych czy termomodernizację budynków, co poprawia ich efektywność energetyczną. Na strefę czystego transportu trzeba jeszcze poczekać, a jej wprowadzenie uzależnione jest od efektów jej wprowadzenia w innych miastach.
- Nie mamy w Gdyni przekroczeń norm emisji, natomiast jako pierwsi w Polsce zbadaliśmy swój ślad węglowy i opracowaliśmy strategię obniżenia go - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju. - Skupiamy się na realizacji jej założeń, takich jak likwidacja "kopciuchów" czy zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Jednocześnie uważnie obserwujemy, jak przebiega wprowadzenie Stref Czystego Transportu w miastach, które się na takie rozwiązania zdecydowały - na ile spełniać będą swoją rolę i jaki jest odbiór społeczny ograniczeń.
W Gdańsku w najbliższym czasie również nie planuje się wprowadzenia strefy czystego transportu. Jak słyszymy, to raczej kwestia lat niż miesięcy, aż w sprawie zapadną pierwsze decyzje. Urzędnicy mówią, że nadal w tej sprawie jest zbyt wiele niewiadomych, ale docelowo strefa w Gdańsku na pewno powstanie. Kiedy?
- Obecnie z zainteresowaniem śledzimy działania podejmowane przez miasta, które rozpoczęły wdrażanie strefy czystego transportu - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie wybrane
-
2023-12-06 07:11
W końcu (135)
Rozumiem że ktoś lubi jeździć 15 letnimi samochodami zamiast tramwajem lub innym środkiem transportu ale nie powinien tego robić kosztem naszego zdrowa. To nam wszystkim wyjdzie na dobre.
- 199 956
-
2023-12-07 20:23
Powiedział Marek, pasażer komunikacji miejskiej w której jezdzą dieslowe autobusy z 2006 roku ( Solarisy Urbino III 12 / 18 - sztuk 33 stuki).
Hehe- 2 1
-
2023-12-07 16:01
Lepiej jak jeździ nowym SUV-em spalającym 15l/100km ?
- 1 1
-
2023-12-07 09:12
Dlaczego latem nie ma smogu przecież samochody jeżdżą.
- 1 0
-
2023-12-06 14:10
Nagle po dziesiątkach lat się obudziliście z tym zdrowiem?
- 1 0
-
2023-12-06 14:00
Naiwna ... Powietrze?
Ty lepiej spójrz ile chemii walą w żywność byś była zdrowa i świeciła jak tablica Mendelejewa... Żałosne jak ludzie nie widzą tego czego nie mówią w telewizorach... Biznesiki się kręcą i ludzi nęcą
- 3 1
-
2023-12-06 11:47
A prąd do tramwaju jest skąd? Od wróżek?
- 3 0
-
2023-12-06 11:08
(1)
Powiedział mosiek który za 15 podejściem do egzaminu na prawo jazdy kupił bilet miesięczny...
- 5 0
-
2023-12-06 15:04
Ciekawa projekcja, ciekawa.
Najlepsze jest to, że takich jak Ty przerasta idea posiadania samochodu i jeżdżenia tramwajem na trasach gdzie to jest wygodniejsze...- 0 2
-
2023-12-06 10:48
Olo (1)
Napewno hahaha,przypomnę tylko że w Polsce i w krajach UE podobnej zamożności ,wszystkie samochody elektryczne otrzymują prąd z węgla ,więc wdychamy wszyscy żeby one mogły wogole jezdzic
- 6 0
-
2023-12-07 09:04
Mój ma prąd z dachu domu
A Twój ? :-)
- 0 2
-
2023-12-06 10:33
Tramwaj jest najwieszym szkodnikiem w miescie gdybys miał mózg wiedzial bys ze jest na wegiel (1)
dodatkowo jego utrzymanie kosztuje 20 razy wiecej niz autobusu.A psuja sie na potege i nigdy sie to nie zmieni, jednoczesnie torowiska to ogromny hałas dla mieszkanców i utrudnienia a wiszace druty wygladaja koszmarnie .
Wiec sie niema co dziwic ze ludzie wybieraja własne auto skoro ma same zalety w porównaniu beznadziejna komunikacja w miescie- 4 1
-
2023-12-06 15:03
Ciekawa jest korelacja uwielbienia auta z nieumiejętnością poprawnego pisania :)
- 1 2
-
2023-12-06 10:28
Przestań palić stolcem w piecu a smogu nie będzie
- 5 0
-
2023-12-06 10:26
15 lat to średni wiek samochodu osobowego w PL
20lat jako wiek ograniczenia ma już większy sens
- 0 1
-
2023-12-06 10:24
Wiec wyprowadz sie na wies
Pozdro
- 0 0
-
2023-12-06 10:01
rozumiem, że masz nowego ekologicznego szrota. Zrobiony tak ekologicznie, że za 5 lat będzie nadawał się na złom
I wtedy będzie ekologiczny problem. ALe o tym lewaku nie myślisz. Ciasne horyzonty ?
- 9 0
-
2023-12-06 10:01
Zatruty umysł
To może pierw dowiedz się co naprawdę zanieczyszcza powietrze w miastach, a potem wierz lobbystom od tzw. elektromobilności. Polska sieć energetyczna już z fotowoltaiką ma potężny problem bo zamiast pieniądze z tzw. uprawnień wydać na modernizację wydawali je na propagandę i inne słomiane inwestycje. Gdzie chcesz podłączyć ten milion polskich aut elektrycznych? To ma być system a nie hasła.
- 7 1
-
2023-12-06 09:58
Wreszcie (1)
Chcemy SCT na już
- 0 11
-
2023-12-06 11:27
Bęfzie jak przestaniesz puszczać gazy
- 4 0
-
2023-12-06 09:45
tylko, że wychodzi na to, że zwykli ludzie ucierpią, gdzie emitują promil zanieczyszczenia, a bogacze (2)
będą latać odrzutowcami i jezdzić elektrykami, których wytworzenie i utylizacja to trucie środowiska...
Oczywiście, auta ciagnące smuge dymu za sobą, typu 15 letnie kałdi z wyciętym, dpfem na kartuskich czy wejherowskich blachach trzeba faktycznie wycofac- 11 0
-
2023-12-06 15:02
Jak tylko zacznę się dusić bo przeleciał koło mnie samolotem elektryk bogacza, będę się martwił. (1)
Na razie nie mogę stać na przejściu dla pieszych, bo co chwilę ktoś zostawia chmurę dymu...
- 0 3
-
2023-12-06 17:04
Ja też stoję na przejściach ale jakoś nie zauważyłam żeby co drugi samochód zostawiał za sobą chmurę dymu, coś koloryzujesz
- 2 0
-
2023-12-06 09:41
(1)
ludzie nie jeżdżą starymi samochodami bo lubią. Ludzie jeżdżą starymi samochodami, bo nie mają 100 tys na nowe z salonu. Dlaczego powietrze jest dobre latem, a złe zimą? Ludzie jeżdżą samochodami tylko zimą? Nie. Chcecie coś robić to weźcie się za popiół w Nowym Porcie albo za tych, co palą śmieciami w piecach.
- 10 0
-
2023-12-06 19:00
z działek niby ogrodowych to dopiero wali...
- 1 0
-
2023-12-06 09:40
stan sobie kiedys za autbusem ZTM. co ruszy to czarna chmura dymu. to jest ten wasz ekologiczny transport zbiorowy
- 5 0
-
2023-12-06 09:28
W końcu
Czasen lepiej się nie odzywać, to też ma wpływ na zdrowie.
- 3 0
-
2023-12-06 09:29
Hym moj 23 letni samochod, który stoi od ponad roku u mechanika jest zapewne w lepszym stanie od dużej części obecnie jeżdżących powiedzy samovhodow 15 letnich. A to dlatego, że u mechanika stoi bo jest cały odnawiany. I tutaj jest taka różnica, że niektórzy dbają a będą wrzuceni do jednego wora
- 8 0
-
2023-12-06 09:13
Tyle, że niejedno auto 15-20-letnie jest mniej emisyjne od auta z salonu spełniającego eko-normy
- 11 0
-
2023-12-06 09:03
A czy wiesz że... (1)
Spaliny wydobywające się z rury wydechowej to nie całe 10 procent ogólnego zanieczyszczenie powodowanego przez pojazd ? Czy wiesz ze dużo bardziej ekologiczny jest emerytowany pan Andrzej który ma od 20 lat swojego kochanego Mercedesa niż osoba która kupuje nowe auta czy to elektryczne czy zwykle ? Tak mało wiemy o ekologi a tak bardzo się z jej powodu nie zgadzamy... ekologia stała się jak polityka dzieli ludzi... :(
- 14 0
-
2023-12-06 20:21
Poza tym starsi ludzie mający stare auta statystycznie dużo mniej jeżdżą w ujęciu kilometrów zatem ich pojazdy trują mniej niż np jeżdżące po 200-300 km dziennie pojazdy dostawcze
- 1 0
-
2023-12-06 08:57
To zapłać mu za nowy samochód
- 6 0
-
2023-12-06 08:55
Mowa o benzynach ponizej 97 roku, czyli 26 letnie auta (2)
I o dieslach ponizej 06 roku, czyli 17 letnie. Malo kogo siegnie ten problem. Z drugiej strony 20 letnie auto z definicji nadaje sie na szrot. Mozna kupic 12 latka za 10k. Bez przesady. To nie majątek.
- 2 15
-
2023-12-06 20:19
Można czubie tylko po co za parę lat też będzie miał 20 a w międzyczasie dojdzie ci masa rzeczy do naprawy włożysz czubie masę hajsu żeby musieć zaraz kupić nowszy i tak w koło Macieju
- 2 0
-
2023-12-06 09:33
Serio? Jakoś wartość mojego zloma jak to ujmujesz rośnie.
- 6 0
-
2023-12-06 08:51
(3)
Jak nam we wsi odbudują zlikwidowaną linię kolejową albo przywrócą siatkę połączeń PKS to się przesiądziemy do komunikacji.
W sobotę nie ma jak dojechać do pracy bo autobus u nas nie kursuje. W niedzielę też nie.
Poza dniami nauki szkolnej - w wakacje, tylko dwa kursy PKS od poniedziałku do piątku.- 14 0
-
2023-12-06 15:43
(2)
where?
- 0 0
-
2023-12-06 17:54
Np. Olpuch pod Kościerzyną.
- 0 0
-
2023-12-06 17:00
There!
- 1 1
-
2023-12-06 08:49
Nie mam dojazdu komunikacją miejską tam gdzie mieszkam. Tylko samochód jest jedyną opcją. Ten przepis jest bardzo kontrowersyjny.
- 21 1
-
2023-12-06 08:42
Problem jest w tym, że niewiele rozumiesz, za to uważnie słuchasz propagandy. Co ma dwutlenek węgla do czystości powietrza? Polecam jeszcze raz tym razem uczciwie skończyć podstawówkę, skupiając się na takich przedmiotach jak fizyka, chemia i biologia.
- 12 0
-
2023-12-06 08:40
(1)
15letnie auta i tak wjadą do strefy. Generalnie te strefy są bardzo liberalne, mało kto ma tak stary samochód żeby miał mieć problem.
- 4 4
-
2023-12-06 20:17
Chodzi lamusie o tworzenie precedensu
- 1 0
-
2023-12-06 08:33
(4)
co z kopciuchami przecież ludzie palą tam śmieciami, czy miasto Gdańsk zamierza coś z tym zrobić?
- 6 2
-
2023-12-06 08:59
Proponuje podatek od aktywistów ekologicznych na wymiane kopciuchów i zakup pomp ciepła. (1)
- 8 2
-
2023-12-06 12:33
Proszę bardzo.
W ogóle podatek od wszystkich aktywistów, w tym samochodowych. Uspokoi się życie nieco, jak nam przestaną wszystko ustawiać pod swoje widzimisię.
- 0 3
-
2023-12-06 08:39
(1)
Ciagi powietrzne, zabudowa tak gesta, brak nowych rozwiazan wzgledem tego co splywa rurami w dol. Zaraz smrod bedzie z kazdej studzienki. Gesto jak w chinach z budynkami i wszystko bedzie wisiec zamiast sie rozejsc.
- 11 0
-
2023-12-06 15:43
Nowa Letnica ?
dawne osiedla mieszkaniowe tak budowano,a teraz o takiej budowie nie mają pojęcia,albo udają,że cyrkulacji powietrza developerkim osiedlom nie potrzeba.
- 2 0
-
2023-12-06 08:28
Normalny
No po prostu ekodebil....
- 8 1
-
2023-12-06 08:24
Taki tytul
Drogi Marku/olu
Fajnie, ze sprzedalalas duzo terenow, budujesz wysokie bloki, zero ciagow powietrznych i przez to wszystko zamiast sie rozejsc wisi w powietrzu i nas truje. Super, dziekujemy !- 22 1
-
2023-12-06 08:17
w moim samochodzie nie musze jezdzic z menelami (1)
ktorych nikt nie usuwa ze zbiorkomu
- 23 7
-
2023-12-06 08:35
Po pol roku wsiadlam do zbiorowego srodka transportu, po zakonczonej wycieczce zycia bylam przeczolgana iloscia wspanialych wrazen w postaci bydla,pijakow i prostakow. Czulam sie tak, ze mialam wrazenie iz ktos powinien mi doplacic za ten przejazd. Serio rozumiem w 100% ludzi wybierajacych swoj transport.
Pijak co drze jape jest dla mniePo pol roku wsiadlam do zbiorowego srodka transportu, po zakonczonej wycieczce zycia bylam przeczolgana iloscia wspanialych wrazen w postaci bydla,pijakow i prostakow. Czulam sie tak, ze mialam wrazenie iz ktos powinien mi doplacic za ten przejazd. Serio rozumiem w 100% ludzi wybierajacych swoj transport.
Pijak co drze jape jest dla mnie czyms czego nie jestem w stanie zniesc w bliskiej odleglosci. Serio wspllczucia dla ludzi majacych to na codzien. Wole stac w korku w swoim aucie, cieplo jak chce, nic nie smierdzi, siedze i nie musze byc skazana na element spoleczny. Pozdrawiam- 26 3
-
2023-12-06 08:12
To nie samochody smrodzą tylko kominy i szadółki (2)
- 20 2
-
2023-12-06 08:36
(1)
Dokładnie tak. Pamiętam pierwszą covidową zimę - aut na drogach prawie nie było, a smog w pomiarach jak stąd dotąd. Ale tu nie chodzi o smog - tu chodzi o nabijanie obrotu u dealerów aut.
- 31 1
-
2023-12-06 12:31
Najgorsze strucle jak najbardziej były na drogach.
Nawet było ich więcej niż zwykle, bo mieliśmy boom zamawiania jedzenia, a elektrycznych rowerów dużo jeszcze nie było...
- 0 4
-
2023-12-06 08:10
Totalna bzdura. (8)
15,20 czy nawet 30-to letnie zadbane auto jest bardziej ekonomiczne i ekologiczne od tych nowych jednorazowych wozideł. Te wozidła są na kilka lat i na szrot. Ich małolitrażowe silniczki palą więcej od silników starszej generacji o większej pojemności. Obecna nagonka pseudo ekologów nic dobrego nie wnosi w ochronę środowiska a jedynie ładuje sianko
15,20 czy nawet 30-to letnie zadbane auto jest bardziej ekonomiczne i ekologiczne od tych nowych jednorazowych wozideł. Te wozidła są na kilka lat i na szrot. Ich małolitrażowe silniczki palą więcej od silników starszej generacji o większej pojemności. Obecna nagonka pseudo ekologów nic dobrego nie wnosi w ochronę środowiska a jedynie ładuje sianko do kieszeni decydentów. Przykład pierwszy z brzegu...... nowe elektryczne autobusy miejskie, to jest dopiero przekręt. Takie zamykanie oczu i odstawienie dymiących kominów poza zasięg wzroku nic nie pomoże środowisku.
- 40 6
-
2023-12-06 08:42
(7)
W strefach czystego powietrza nie chodzi o ekologię, tylko o zdrowie mieszkańców. Weź się dokształć zanim napiszesz głupoty. Samochody emitują zanieczyszczenia, które znacząco przyczyniają się do skracania naszego życia.
- 9 28
-
2023-12-06 10:06
Bullshit. (5)
Z publicznie dostępnych danych wynika, że cały(!) transport samochody w Europie (a więc nie tylko osobowy, ale przede wszystkim ciężarowy), jest odpowiedzialny za... 7% zanieczyszczeń. Zamiana wszystkich 300 milionów samochodów osobowych w całej Europie zmniejszy ten udział do... 5%. Zakładając bardzo optymistycznie, że w całej Europie jednocześnie
Z publicznie dostępnych danych wynika, że cały(!) transport samochody w Europie (a więc nie tylko osobowy, ale przede wszystkim ciężarowy), jest odpowiedzialny za... 7% zanieczyszczeń. Zamiana wszystkich 300 milionów samochodów osobowych w całej Europie zmniejszy ten udział do... 5%. Zakładając bardzo optymistycznie, że w całej Europie jednocześnie będzie się ładowało 2% samochodów (czyli jakieś 6 milionów) mocą 120kW, to brakuje nam "tylko" 40 elektrowni atomowych o mocy 6000MW każda. Do wybudowania na teraz.
- 14 2
-
2023-12-06 11:47
A teraz przelicz ile paliwa potrzeba, jeżeli 2% samochodów będzie na raz tankowało :) (4)
Niezła manipulacja, niezła.
- 1 6
-
2023-12-06 21:19
Wez pod uwagę:
Czas tankowania i zasięg.
- 1 0
-
2023-12-06 12:23
Tylko widzisz - problem jest taki, że do tankowania infrastruktura już jest i działa (można powiedzieć) od wieków. (2)
Do elektryków potrzebnej infrastruktury na ten moment jeszcze nie ma i ktoś to musi zaprojektować, wyprodukować i do czegoś podłączyć. Co ci da słupek ładowarki, jak nie będziesz mieć w niej prądu?
- 4 1
-
2023-12-06 14:57
Jaka infrastruktura? (1)
Paliwo jest dowożone na stacje beczkowozami, jak woda w Ugandzie. Kiedy więcej niż jeden promil ludzi próbuje zatankować na raz, mamy 10h kolejki.
- 0 5
-
2023-12-06 17:36
A były smoki w tej bajce o tankowaniu?
- 2 0
-
2023-12-06 08:51
W Sct chodzi o tresurę społeczeństwa
Jeździć autem mają zasłużeni towarzysze i urzędnicy. Ale tego nie kumają dzbany karmione informacjami z mainstreamu
- 26 3
-
2023-12-06 08:10
Tak, bo autobusy są zdrowe! To dopiero truciciele! (4)
- 18 1
-
2023-12-06 09:14
Gdańsk ma ekologiczne autobusy elektryczne (3)
więc pudło misiu
- 1 19
-
2023-12-06 21:08
Te o znikomy zasięgu?
- 1 0
-
2023-12-06 10:34
a to te które połowy swojego zadania nie mogą obsłużyć i nie mogą za bardzo na linie mające pod górkę jeździć no tak eko zamiast jednego autobusu potrzeba dwóch by mieć podmianę
- 11 0
-
2023-12-06 09:47
ekologiczne autobusy hahahaha no chyba żeby były z bambusa hahahahaha
- 15 0
-
2023-12-06 08:06
Taka 15 letnia Corsa 1.2 (1)
Emituje ułamek tego, co 5 letni, trzylitrowy BMW z dieslem. Jedzie nią tyle samo osób. Dodajmy do tego o wiele bardziej liberalne normy dla diesli odnośnie NOx i PM. Corsa wazy 1/2 beemki, ma mniejsze kola itp (większość pyłów w miastach pochodzi z klockow i opon). Co jest bardziej ekologiczne?
- 44 0
-
2023-12-06 12:28
I dlatego właśnie 15 letnia Corsa 1.2 będzie mogła wjechać do miasta, a 30 letni strucel z gaźnikiem już nie.
Przy okazji, ten ułamek to 76% co nieźle pokazuje postęp w silnikach :)
- 1 2
-
2023-12-06 07:43
Nic nie rozumiesz (42)
Znaczy, rozumiem. Masz nie mieć starego auta, tylko nowe. Nie możesz mieć Matiza, który ma pojemność 800 ccm, ale możesz mieć nowego Forda F-350. Będziesz mógł wjechać do strefy czystego transportu największym możliwym SUV-em, Cadillakiem Escalade ESV czy Lexusem LX, każdym innym absurdalnie ogromnym i zużywającym tony paliwa samochodem byle by
Znaczy, rozumiem. Masz nie mieć starego auta, tylko nowe. Nie możesz mieć Matiza, który ma pojemność 800 ccm, ale możesz mieć nowego Forda F-350. Będziesz mógł wjechać do strefy czystego transportu największym możliwym SUV-em, Cadillakiem Escalade ESV czy Lexusem LX, każdym innym absurdalnie ogromnym i zużywającym tony paliwa samochodem byle by był nowy. Jest to strefa bogatego transportu, która ma po prostu wyeliminować biedaków w samochodach. Biedni ludzie mają nie jeździć autem, żeby nie przeszkadzać bogatym państwu w korzystaniu z ulic, albo mają się zadłużyć i kupić sobie nowy samochód w salonie. Przeszliśmy do fazy, gdzie międzynarodowe korporacje kupiły sobie nasze władze i teraz będą po prostu nami rządzić, a prezydent czy wiceprezydent Warszawy (/dowolnego innego miasta w Polsce) będzie wykonywał polecenia płynące ze stowarzyszenia producentów samochodów.
- 156 12
-
2023-12-06 18:07
Jeśli stac będzie tylko najbogatszych to daleko nie zajada. Wandalizm w stosunku do ich aut będzie powszechny i powszechnie uznawany. Zapewne będzie tez tak jak w każdej limitowanej gospodarce, ze jakakolwiek awaria będzie wymagala zalatwiania wizyty w warsztacie, zalatwiania czesci, itp. Dla kilkuset aut w mieście nikomu nie będzie się oplacalo otwierac warsztatu, zajmowac się handlem czesciami, itd
- 1 0
-
2023-12-06 11:56
To prawda, te przepisy są niedopracowane i niedemokratyczne. Wyłączone są nowe samochody i samochody mieszkańców. Powinni zakazać wszystkim, a dopuścić tylko autobusy i dostawcze.
- 2 0
-
2023-12-06 11:44
tylko emisji czego?
Wszelkie nieuszkodzone współczesne silniki spalinowe są obojętne dla zdrowia, ale zaznaczam, nieuszkodzone - czyli bez wyciętego szlifierką kątową katalizatora i DPFu. Okazuje się, że większym problemem jest pył z zużywanych opon i tu najbardziej za uszami mają elektryki, które są znacząco cięższe niż ich spalinowe odpowiedniki. Czy jest jakakolwiek strefa czystego transportu, gdzie elektryki nie mają wjazu? Pytanie retoryczne
- 5 0
-
2023-12-06 10:07
(2)
Problem jest z właścicielem, a nie z autem. Szczególnie właściciele diesli mają za uszami wycinanie dpf itd. Problemy by znacząco znikły jak przegląd auta niebyłby tylko pieczątką ale przeglądem z badaniem spalin. Niejeden diesel lub benzyniak jechałby prosto na złom.
- 5 3
-
2023-12-06 10:50
Teri (1)
Diesla sprawdzisz tylko zakopcenie i nic więcej
- 1 0
-
2023-12-06 11:08
Nie przejmuj się. Jest sprzęt i oprogramowanie do sprawdzenia wszystkiego.
- 0 1
-
2023-12-06 08:44
Jakoś nigdy nie dusiłem się jadąc za nowym SUVem. (3)
Jak mi kiedyś stary golf puścił chmurę dymu, to momentalnie dostałem ataku kaszlu w samochodzie. Niektóre graty tak smrodzą że nie da się za nimi jechać.
- 15 19
-
2023-12-06 09:43
(2)
szkoda że się nie udusiłeś hahahaha miękka faja jesteś pewnie chodzisz w rurkach i jesz humus hahahaha kaszelku dostałem hahahaha
- 12 15
-
2023-12-06 10:33
Kto plusuje takie durne komentarze? (1)
Jeżeli nigdy nie spotkaliście na drodze kopiącego na czarno grata to oznacza że wasze jedyne doświadczenie w jeździe samochodem pochodzi z GTA.
- 7 4
-
2023-12-06 11:44
spotkał, sam takim jeździ
- 3 0
-
2023-12-06 08:16
Porównaj normy emisji dla tego Matiza i Forda. (20)
Nagle się okazuje że ten 8 litrowy potwór wypluwa mniej pyłów niż stara pierdziawka...
- 4 51
-
2023-12-06 10:35
liczenie
no to porównaj i wróć tutaj i powiedz. Tylko dobrze policz.
- 1 0
-
2023-12-06 08:53
(7)
Tłumoku tępy myślisz że samochód który pali 20 l paliwa na 100 km emituje mniej do atmosfery niż taki który spala 4 l? Oj jaki ty głupi jesteś a wiesz biedaku że te wszystkie testy są w warunkach laboratoryjnych w idealnym świecie który nie istnieje w realu?
- 33 4
-
2023-12-06 11:08
Nie wyzywaj innych, tylko sprawdź (6)
Norma Euro mówi o emisji gramów na kilometr, więc - tak - może tak być, że pięciolitrowy potwór emituje mniej czegoś tam niż Matiz, bo ma systemy filtracji, dopalania itp. Inna kwestia toto, jak testy do tych norm są przeprowadzane, bo mając w pamięci dieselgate VW i znając spalanie tych 3+ litrowych silników, to...
- 5 8
-
2023-12-06 11:34
(5)
Chopie, te twoje bajery mogą zmniejszyć emisję o 2-3%, w laboratoryjnych warunkach może 5%, ale nie o 80%. To jest pięciokrotne zmniejszenie emisji. Nie jest technicznie możliwe by spalenie 20l dało mniej spalin niż 4l, chociażbyś stanął na głowie i uszami tupał.
- 7 2
-
2023-12-06 11:45
Co tam jakieś badania, "chłopski rozum" wie lepiej.
Jeszcze powiedz że węgiel kopci tak samo, niezależnie jak go spalasz :)
- 2 5
-
2023-12-06 11:41
Nie bajery (3)
A konkretne technologie podnoszące wydajność procesu spalania i filtrujące spaliny - od katalizatorów, przez bardziej precyzyjne i mocniejsze wtryskiwacze, dodawanie adblue, filtry cząstek stałych (które są potem jeszcze przepalane), recyrkulacja spalin... I tak, jest to technicznie możliwe, żeby większy, mocniejszy i bardziej paliwożerny silnik emitował mniej zanieczyszczeń. Oczywiście według założonej normy i testu pod to ;)
- 4 5
-
2023-12-06 12:05
(2)
no biedaku czyli wszystko co kosztuje krocie zapycha się po 1500 km w mieście trzeba to przepalać na autostradzie czytaj d.. a nie ekologia
- 4 2
-
2023-12-06 12:24
Czyli zwyczajnie Cię nie stać na utrzymanie samochodu? (1)
- 2 3
-
2023-12-06 20:13
Ale że co baranku wypalanie dpf poprzez jazdę bez celu cała obwodnicą od A1 do Chyloni i z powrotem na wysokich obrotach spalając bez sensu paliwo i emitując mnóstwo sadzy i innego syfu to jest utrzymanie samochodu to ja już czubie wolę mojego 27 letniego benzyniaka którego utrzymanie polega na wymianie tego co się zużywa nie muszę co 1500 km jeździć bez celu by wypalić zapchany DPF
- 3 0
-
2023-12-06 08:24
(10)
z litra paliwa może tak. ale ford spali 20 a matiz 5. czyli ford emituje 4 razy więcej geniuszu lewacki
- 59 2
-
2023-12-06 08:34
Normy emisji spalin są na liczone na przejechaną odległość, nie na ilość spalonego paliwa. (9)
Jeżeli silnik 0.8 nie potrafi spełnić współczesnej normy, na którą łapie się palący 4x więcej SUV, to nieco mówi o Matizie, nie?
- 7 28
-
2023-12-06 10:31
nie to mówi o id..tach wymyślających normy a auto było produkowane zgodnie z normami w tamtym czasie i jeśli jest sprawne ma prawo jeździć dalej tak mówi stara zasada prawnicza że prawo nie działa wstecz równie dobrze można by oczekiwać że bryczki konne będa wyposażone w czujniki cofania abs esp czy asystent pasa ruchu
- 10 1
-
2023-12-06 09:51
mam Aygo z 2013 i ma 106 gram na km i euro 5 (5)
sąsiadka ma Aygo z 2022 i 107 gram i euro 6d. moje mniej pali i mniej waży. nadal nie wiem wg. czego jest ta norma
- 21 1
-
2023-12-06 12:59
Te gramy, o których piszesz dotyczą CO2, a w spalinach jest dużo innych cząstek, których eliminacja jest wymagana przez bardziej restrykcyjną normę.
- 1 1
-
2023-12-06 11:43
A ile cząstek stałych i tlenków azotu? (3)
CO2 będzie zależało tylko od ilości spalonego paliwa. Reszta składowych normy już nie.
- 1 0
-
2023-12-06 12:17
Ok i tu pojawia się pytanie: (2)
dlaczego wyeliminowuje się możliwość podbicia normy w górę, np. przez montaż dodatkowych filtrów w postaci dpf/gpf/skuteczniejszych katalizatorów do starszych samochodów, żeby mniej zanieczyszczały i spełniały nowsze normy spalin, za to idzie się w ograniczanie datą produkcji? Przecież wiadomo, że to co jest już wyprodukowane, działa i spełnia
dlaczego wyeliminowuje się możliwość podbicia normy w górę, np. przez montaż dodatkowych filtrów w postaci dpf/gpf/skuteczniejszych katalizatorów do starszych samochodów, żeby mniej zanieczyszczały i spełniały nowsze normy spalin, za to idzie się w ograniczanie datą produkcji? Przecież wiadomo, że to co jest już wyprodukowane, działa i spełnia swoją rolę jest o 100% bardziej ekologiczne, niż produkcja czegoś nowego od zera.
Odpowiedź jest jedna - lobby. Tu nie ma mowy o ekologii. Tu chodzi o biznes i pieniążki ze sprzedaży "nowej" technologii.- 11 0
-
2023-12-06 14:54
Absolutnie możesz coś takiego zrobić. (1)
Musisz tylko dostać homologację, jak na każdą poważną przeróbkę samochodu.
- 0 0
-
2023-12-06 17:35
Czyli de facto nie da się, bo homologacja dla szarego człowieka
to droga przez mękę i ogromne koszty, które nijak nie mają sensu przy starszym pojeździe.
- 4 0
-
2023-12-06 09:24
(1)
Normy emisji spalin liczone są laboratoryjnie i nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Ktoś już zapomniał o aferze z VW
- 23 1
-
2023-12-06 09:32
Podejrzewam, że większość firm tak robi
- 13 0
-
2023-12-06 08:11
Im większe auto tym więcej spalin. Benzynowe nadal bez filtrów i to ok? (8)
- 8 4
-
2023-12-06 08:50
(7)
No już pokazali Lupo nie wjedzie silnik 1,0 spalanie 3-4l na 100 km a wjeżdża BMW X7 największy suv w gamie modelowej BMW z największym silnikiem diesla który spala ponad 15 l. Problem taki że Lupo ma ponad 20 lat i kosztuje mniej niż przeciętna pensja w Polsce natomiast X7 kosztuje 800 klocków 900 zależnie co kto wybierze w opcjach i to jest sedno
No już pokazali Lupo nie wjedzie silnik 1,0 spalanie 3-4l na 100 km a wjeżdża BMW X7 największy suv w gamie modelowej BMW z największym silnikiem diesla który spala ponad 15 l. Problem taki że Lupo ma ponad 20 lat i kosztuje mniej niż przeciętna pensja w Polsce natomiast X7 kosztuje 800 klocków 900 zależnie co kto wybierze w opcjach i to jest sedno jak w dawnych czasach pospólstwo przywiązać do ziemi oj przepraszam do miasta 15 minutowego. Te paczkomaty ktore stawiają dosłownie wszędzie po co są? Żebyś nie wychodził za daleko
- 42 2
-
2023-12-06 11:42
Tak, tak wszędzie teorie spiskowe. (6)
Norma jest taka sama dla wszystkich samochodów, niezależnie od pojemności i spalania.
A więc jeżeli Lupo 1.0 jej nie spełnia, mimo że X7 daje radę, to chyba nieco mówi, nie?- 2 22
-
2023-12-15 12:12
Lupo spełnia normy Euro 6 nawet!!
ale w momencie produkcji jeszcze jej nie było, dlatego ma EURO 3 czy 4
- 0 0
-
2023-12-06 11:52
(4)
normy to laboratorium biedaku to warunki których nigdy nie ma ponieważ wilgotność i temperatura każdego dnia są inne ale dla takiego osiołka to wystarczy a przecież kołku nie chodzi o oszczędzanie paliwa zatem smoki palące 20 l na 100 są ok a te palące 3 l nie są ok i oczywiscie taki baran powie że norma a tymi normami sobie możesz buty wykładać najwyżej
- 13 3
-
2023-12-06 12:22
Jak coś w laboratorium kopci 10x mniej, to mogę spokojnie założyć że w prawdziwym świecie też kopci 10x mniej. (3)
Warunki są takie same dla wszystkich pojazdów na drodze.
Jeżeli "smok palący 20 litrów" kopci mniej niż pierdziawka paląca 3, to chyba oczywiste, że ta pierdziawka powinna jak najszybciej zniknąć z dróg.- 2 10
-
2023-12-06 13:58
(2)
Polecam książkę Szybciej, wyżej, dalej na temat diesel gate. Testy były bezczelnie zakłamywane. W przypadku Lupo podstawowym pytanie pozostaje na ile jest to sprawne auto i ile faktycznie emituje CO2. W "ekologiczne" SUVy raczej nie uwierzę, bo cudów nie ma i pewnych praw fizyki nadal nie potrafimy zmienić - duża masa wymaga dużej ilości energii pochodzącej między innymi ze spalania węglowodorów.
- 5 1
-
2023-12-06 14:53
Prawa fizyki są proste - jak filtrujesz spaliny, to jest mniej spalin. (1)
Jak ich nie filtrujesz, jak w starych samochodach - generujesz więcej zanieczyszczeń.
Poza tym, sam napisałeś w czasie przeszłym. Testy były zakłamywane, była o to afera, miliardowe kary itp.- 2 4
-
2023-12-06 20:08
Możesz sobie filtrować co chcesz w gramach CO2 na 1 km małe auto spalające mało paliwa jest zawsze czystsze od tego które pali 6 razy więcej ale jest wykluczone jedynie z powodu tego że jest dostępne finansowo dla każdego i jest banalnie tanie w serwisie
- 1 0
-
2023-12-06 07:47
(1)
F-350 wg norm to ciężarówka. Nie można nimi wjeżdżać do centrów miast :) podobnie będzie z cyber trakiem :P
- 12 34
-
2023-12-06 08:48
Ale 5 litrowy Mustang jest Ok ?
- 46 0
-
2023-12-06 07:38
Jeszcze będziesz płakał (19)
Za swoim starym 15 letnim samochodem jak Ci Twój SUV zejdzie zaraz po zakończeniu się gwarancji.
- 103 21
-
2023-12-06 09:01
(7)
kupie nowy
- 0 15
-
2023-12-06 09:37
A i to jest ta wasza ekologia (6)
5 lat i na nierozkladalna stertę śmieci?
- 36 0
-
2023-12-06 11:39
A tą stertę śmieci, która powstaje po wymianie po kilka razy 90% części 15 letniego samochodu oczywiście można pominąć? (5)
- 1 17
-
2023-12-06 14:12
90% części? Serio? W elektryku to hamulce to pewnie są wieczne? (1)
- 8 1
-
2023-12-06 14:51
Akurat trafiłeś, bo praktycznie tak.
W elektryku hamulce służą tylko do hamowania awaryjnego, które zbyt często się nie zdarza.
Ba, trzeba było opracować specjalne tarcze do samochodów elektrycznych, bo używają hamulców tak rzadko, że był problem z odkładaniem się rdzy na tarczach...- 1 8
-
2023-12-06 12:11
Oczywiście, że tak. (2)
Stare samochody to głównie metal - do huty i po sprawie + trochę plastiku.. Nowe samochody to głównie plastik, elektronika i trochę metalu (blachy w nich są jak puszka coli). A w przypadku elektryków - najgorsze zło do składowania, czyli akumulatory.
- 22 2
-
2023-12-06 21:49
Zużytych akumulatorów litowo-jonowych się nie składuje, tylko przetwarza
Zawarte w nich pierwiastki są zbyt cenne.
- 0 2
-
2023-12-06 12:19
Jako "stare samochody" masz na myśli Poloneza, czy jak?
Od dobrych 30 lat ilość plastiku w samochodach jest podobna.
Różnica jest taka, że nie są już malowane toksycznymi lakierami, więc faktycznie da się je przetopić.
A w przypadku elektryków - gdzie są te legendarne składowiska akumulatorów?- 1 11
-
2023-12-06 08:15
Dokładnie to samo słyszałem 25 lat temu o Passatach TDI. (10)
- 13 39
-
2023-12-06 08:45
(9)
Zabawny frędzlu TDI to były prostackie silniki przy tym co obecnie produkują
- 34 10
-
2023-12-06 10:41
Proste nie równa się prostackie.
- 3 0
-
2023-12-06 10:04
nie ma znaczenia co obecnie produkują (7)
rozejrzyj się, na ulicach dalej jeżdżą TDI
- 13 3
-
2023-12-06 21:47
Niestety. Jeżdżą i smrodzą niemiłosiernie.
- 0 0
-
2023-12-06 10:29
(1)
TDI jeżdżą TFSI się psują
- 11 0
-
2023-12-06 10:42
Pewnie dlatego wszyscy uberowcy jeżdzą na tsi, żeby im się psuły i żeby nie mogli zarabiać. Sprytne.
- 4 12
-
2023-12-06 10:14
Widać , widać zwłaszcza na ulicach i parkingach te plamy oleju. (3)
- 8 12
-
2023-12-07 09:14
Plamy oleju to nie wina samochodu tylko kierowcy .
- 1 0
-
2023-12-06 12:34
takie rzeczy weryfikuje się na przeglądzie technicznym a nie certyfikatem euro. Byś się zdziwił ile 5 letnich aut może zostawić plamy oleju na parkingu.
- 9 0
-
2023-12-06 10:28
Zapraszam na parkingi biurowców, tam firmówki mają po parę latek a plamy jakby traktorem ktoś parkował także jak się nie znasz, jak nie wiesz to się nie wypowiadaj! Idź się zaszczep - już wzywają
- 31 4
-
2023-12-06 07:36
Ale autobusy (1)
Na żółtych blachach już mogą jeździć?
- 91 8
-
2023-12-06 11:37
Nie powinny.
Ale tak to jest z polskim cwaniakowaniem...
- 6 3
-
2023-12-06 10:35
Korki (21)
Miasta i tak są zbyt zatłoczone. Wyeliminowanie największych trucicieli to świetny pomysł. Strefę powinno się wyznaczyć od miejsc skąd można dalej dojechać komunikacją publiczną. Zacząć należy od wyłapania i zabrania dowodów rejestracyjnych tym którzy z całą pewnością zapłacili za przegląd. Oraz ukarać diagnostów.
- 72 321
-
2023-12-06 17:12
Masz zadatki na super niewolnika
Pewnie maska w c19 też byla
- 4 0
-
2023-12-06 16:37
Za każdym razem płaci się za przegląd!
Ta kwota to sto złotych. Nie zawsze się go pozytywnie przechodzi pozytywnie. Wtedy należy usunąć usterki wskazane przez diagnostę i ponownie się płaci
- 4 0
-
2023-12-06 15:43
Doucz sie
Sprawdź sobie ile jeden statek wprowadza CO użyj mnożnika ilość statków i popatrz na wynik.
Wtedy powiedz kto jest największym trucicielem. Popatrz na PotrSerwis i powiedz kto nas truje.- 6 0
-
2023-12-06 15:18
Trucicieli
Masz na mysli osob palacymi smieciami w piecach? jestem na tak!
- 1 0
-
2023-12-06 15:05
Zacząć należy od poprawy jakości transportu publicznego, żeby ludzie sami chcieli z niego korzystać a nie był to przymus. Wybór a nie zakaz. W przeciwnym wypadku to zwykła opresja. Wiadomo, że władza idzie w rozwiązania które są dla nich najprostsze. Łatwo jest wstawić kilka znaków i powiedzieć teraz tutaj nie jeździcie chyba, że autobusami niż
Zacząć należy od poprawy jakości transportu publicznego, żeby ludzie sami chcieli z niego korzystać a nie był to przymus. Wybór a nie zakaz. W przeciwnym wypadku to zwykła opresja. Wiadomo, że władza idzie w rozwiązania które są dla nich najprostsze. Łatwo jest wstawić kilka znaków i powiedzieć teraz tutaj nie jeździcie chyba, że autobusami niż popracować nad wydajna komunikacją. Jak władze działają na polepszenie transportu zbiorowego? Przykłady? Może na przykład wprowadzając fale i podnosząc ceny biletów. Po pierwsze wzrosły ceny biletów tłumaczone tym, że trzeba zrobić jednolity cennik. Po drugie znikają bilety na przejazd zastępowane biletami strefowymi i oczywiście cena startowa najkrótszej strefy to cena obecna (podniesiona). To może kolej? A no tak urząd marszałkowski nie wydłużył umowy z SKM by mogła wziąć kredyt na nowe pociągi przez co prawie przepadło dofinansowanie z Unii. To może włączenie do transportu zbiorowego Gdańska południe zanim wszyscy tam zakupią samochody? No tak kiedyś zbudujemy tam PKM. Kiedy? W najlepszym wypadku za 7 lat. Co z autobusami? No kupujemy droższe ale ekologiczne autobusy elektryczne. Te które okazuje się, że ledwo dają radę wjechać na górny taras albo którym zasięg drastycznie spada bo robi się zimno (rzecz zaskakująca n a naszej strefie klimatycznej). Za to będzie można się śmiać w tym roku, że zima zaskoczyła nie tylko drogowców. SCP to taki sam haracz jak ŚSPP. Pieniądze miały pójść na poprawę infrastruktury i transportu a idą na drzewka, parki i inne ozdoby.
- 6 0
-
2023-12-06 14:26
Bredzisz kolego !!!! (1)
Bez transportu to miasto zginie !!!! a te zasr......e elektryki nie załatwią niczego już pokazały to nowe elektryczne autobusy ZTM w Gdańsku takie myślenie to utopia !
- 12 0
-
2023-12-07 07:06
W Gdyni od dekad jeżdżą autobusy na prąd więc da się ;)
- 0 0
-
2023-12-06 11:32
powinno sie wysnaczyć strefy bez domowych kopciuchów, a nie dla samochodów (1)
zimą przejść nie można, bo wszedzie palą byle czym
- 16 2
-
2023-12-06 14:46
Czemu nie oba?
Płuca mamy jedne.
- 0 0
-
2023-12-06 11:15
Czyli jak jesteś bogaty i masz nowy samochód to możesz jeździć po centrum, a jak nie to do komunikacji wsiadaj? (2)
- 14 1
-
2023-12-06 11:50
Nowy samochód? Przecież tu mowa o 17 latkach. (1)
Jak ktoś nie ma 10k na nowszy, to chyba nie powinien się rzucać na zakup samochodu...
- 6 13
-
2023-12-06 22:24
Auto
Za 10k, to w tych czasach kupisz niestety jakąś padakę... Ceny aut poszły niestety w górę... Porażka.
- 3 0
-
2023-12-06 11:08
(2)
Tylko że takich miejsc w Gdańsku nie ma jak na razie. Co rozumiesz przez pojęcie miejsce z którego da się dalej jechać komunikacją miejską?
- 8 1
-
2023-12-06 21:15
(1)
Chyba nie widział parkingów P+R z prawdziwego zdarzenia. Nie trzeba nawet wyjeżdżać z kraju, w Polsce też są.
- 0 0
-
2023-12-06 21:55
A w Gdańsku?
- 1 0
-
2023-12-06 10:46
powiedział to mieszkaniec (2)
który 20 razy podchodził do egzaminu i oblał i teraz innym zazdrości.
- 15 8
-
2023-12-06 13:36
Projecting na wyzszym poziomie. Nie kazdy ma taki niski iloraz inteligencji jak ty, ze zdanie prawa jazdy lub matury jest wyczynem, ktorym sie chwalisz do konca zycia.
- 7 2
-
2023-12-06 12:34
Zawsze się zastanawiam, na jakiej podstawie Janusze wysnuwają takie wnioski?
Tak, każdy zazdrości Ci Twojego szrota za 20k i każdy miał takie problemy ze zdaniem prawka jak Ty :D
- 7 11
-
2023-12-06 10:39
(2)
Do korei północnej się wyprowadź, tam społeczeństwo zdrowo na rowerkach jeździ
- 32 14
-
2023-12-06 11:48
(1)
Tam każdy kto może jeździ samochodem, jak u nas w PRL.
Czasy kiedy to był jakiś prestiż minęły, komunistyczna mentalność została.- 4 7
-
2023-12-06 21:14
To raktywiści fetyszyzują samochody
Dla normalnego człowieka to tylko środek transportu z punktu A do punktu B.
- 3 1
-
2023-12-06 08:48
Kierowca (47)
Wszyscy ogarnięci kierowcy powinni się zjednoczyć i walczyć z tym szaleństwem. Od kilku lat coraz więcej szykan. Likwidacja parkingów,zwężenia,bezsensowne drogi rowerowe kosztem jezdni, coraz wyższe opłaty,a za chwilę zakazy wjazdu do miast i zmuszanie do bardzo drogich i nieefektywnych elektryków. Chyba już czas na partię kierowców i walkę z tym szaleństwem.
- 574 134
-
2023-12-06 15:51
Ale już jest taka partia - nazywa się Jedinaja Rossija (1)
A w polskiej wersji - Konfederacja
- 1 5
-
2023-12-06 18:50
W polskiej wersji są dwie partie socjalistyczne PO i PIS. W może i więcej. Gdyż dochodzi jeszcze PSL i pozostałe...
- 2 2
-
2023-12-06 14:22
Mój facet jest kierowcą w GAiT
Mówi, ze nie lubi jeździć tymi elektrykami, bo są one mało wydajne. Woli tradycyjne autobusy
- 5 0
-
2023-12-06 12:28
stop samochodozie! (1)
- 1 7
-
2023-12-06 20:56
Stop motofobii!
- 5 0
-
2023-12-06 11:55
To nie samochody osobowe są głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza !
Nie dajmy się zwariować! Największymi trucicielami są własnie te piecyki domowe. Ograniczenia nie dotyczą np: autobusów, które generują bardzo dużo spalin.
Sama polityka władz Gdańska powoduje zwiększenie zanieczyszczenia. Ograniczenia w ruch pojazdów to korki. Korki to dodatkowa emisja gazów. Ludzie nie będa w zadawalającym stopniu korzystaćNie dajmy się zwariować! Największymi trucicielami są własnie te piecyki domowe. Ograniczenia nie dotyczą np: autobusów, które generują bardzo dużo spalin.
Sama polityka władz Gdańska powoduje zwiększenie zanieczyszczenia. Ograniczenia w ruch pojazdów to korki. Korki to dodatkowa emisja gazów. Ludzie nie będa w zadawalającym stopniu korzystać z komunikacji publicznej, jeżeli nie zapewni się im odpowiednio pojemnych i darmowych parkingów na obrzeżach miasta, Przykład? Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z Łostowicką. Szeroki pas rodzielający i malutki parking. Obok przystanki tramwajowe i autobusowe. Do tego przjeście ze światłami. Dodać odzielne pasy do wjazdu na ten parking po obydwu stronach plub mozliwość właczenia się do ruchu na koncu parkingu i kilkadziesiąt samochodów mniej na ulicach Gdańska. A takich miejsc jest dużo więcej, gdzie można wygospodarować miejsca postojowe- 5 3
-
2023-12-06 11:09
Te strefy poza utrudnieniami niczego nie oczyszczają, smród z Szadółek, pył z portu i kopcące domy
A oni się czepili samochodów. Fikcja jak to całe ocieplenie, które jest oziębieniem, para-nauka i ideologia która osiągnęła poziom śmieszno straszny
- 7 4
-
2023-12-06 10:19
co proponujesz? (4)
po dwa pasy wiecej i wyburzenie domów na starym mieście pod parkingi? bo chyba tylko do tego to sie sprowadzi.
Sam jeżdze i mnie wkurzają korki, braki miejsc parkowania, no ale szans na poprawe nie widze bez wprowadzenia trudnych przepisów.- 4 10
-
2023-12-06 11:19
A może by tak zacząć od nie zabierania się do rozwiązywania problemu od dudy strony? (3)
Pierwszym krokiem powinien być zakaz rozudowy miasta do wewnątrz, tzw."dogęszczanie", a tym samym ograniczenia betonozy i napływu nowych przybyszów z gmin ościennych, zmuszającego dotychczasowych mieszkańców, do egzystencji w coraz gorszym ścisku i w pogarszających się warunkach bytowo-komunikacyjnych. Drugim krokiem - zdecydowane poprawienie
Pierwszym krokiem powinien być zakaz rozudowy miasta do wewnątrz, tzw."dogęszczanie", a tym samym ograniczenia betonozy i napływu nowych przybyszów z gmin ościennych, zmuszającego dotychczasowych mieszkańców, do egzystencji w coraz gorszym ścisku i w pogarszających się warunkach bytowo-komunikacyjnych. Drugim krokiem - zdecydowane poprawienie komunikacji miejskiej, ale nie poprzez opiłowywanie prywatnego transportu (wówczas to tylko ułuda poprawy komunikacji zbiorowej), ale przez rozbudowę nowch linii, poprawę siatki połączeń i zagęszczenie kursów - tak, by komunikacja była faktyczną alternatywą dla samochodu, a nie lansowaną przez media atrapą.
Ale po co? Łatwiej pójść po linii najmniejszego oporu. W myśl zasady - jak im zrobimy gorzej, to nasze będzie się wydawało lepsze.
Ludzie pamiętajcie! Urzędnicy są tymczasowi - oni są sługami mieszkańców, a nie ich panami!!!
Chociaż niektórym, zasiadającym na stołkach, się to wyraźnie poprzestawiało.
Serdeczności.- 12 5
-
2023-12-06 11:52
Fajnie. Co burzymy żeby poprawić komunikację nie zabierając nic kierowcom? (2)
- 1 5
-
2023-12-06 12:44
Przeczytałbyś całość wpisu to byś dostrzegł, ale rozumiem, że niektórzy nie są w stanie przyswoić więcej niż kika linijek (1)
więc wytnę:
"przez rozbudowę nowch linii, poprawę siatki połączeń i zagęszczenie kursów - tak, by komunikacja była faktyczną alternatywą dla samochodu, a nie lansowaną przez media atrapą"
wszystko jest do zrobienia na istniejącej siatce dróg dojazdowych.- 4 4
-
2023-12-06 13:05
Gdzie?
Autobusem się nie da, bo buspasy zabierają pasy kierowcom, a w korkach są bezużyteczne.
Tramwajem też nie, bo tory zabierają parkingi, o co zresztą jest awantura przy Nowej Politechnicznej.
Metro? Nie stać nas.
Zresztą, weźmy przykład. Masz taką wiecznie zatkaną Małomiejską. Jak chcesz tam wprowadzić "faktyczną alternatywę dla samochodu" bez burzenia czegokolwiek?- 2 3
-
2023-12-06 10:13
Spalarnia będzie śmierdzieć, Szadułki, Fosfory tak że cały Nowy Port zadekowany, Samoloty nad samą głową
w Pieckach też eko, tylko się czepili mało zamożnych ludzi i ich samochodów. Wiadomo o co im chodzi, ale to powinno być wprowadzane dużo wolniej, stare gruchoty w pewnym momencie przestaje się opłacać naprawiać i problem sam będzie się rozwiązywał.- 11 4
-
2023-12-06 10:10
oj biedni Ci kierowcy prawdziwe ofiary, oczywiście żartuje ofiary to są w ludziach przez ludzi bez wyobraźni
- 5 14
-
2023-12-06 09:29
(9)
A kto powiedział, że miasta należy budować i rozwijać faworyzując kierowców? Nie rozumiem tego, każdy jest pieszym, ale nie każdy posiada samochód- kupując auto nie dostajemy przecież gwarancji miejsc postojowych. Ścisłe centra miast powinny być zdecydowanie miejscem w którym powinien królować spokój, uspokojony ruch, na przykładzie miast
A kto powiedział, że miasta należy budować i rozwijać faworyzując kierowców? Nie rozumiem tego, każdy jest pieszym, ale nie każdy posiada samochód- kupując auto nie dostajemy przecież gwarancji miejsc postojowych. Ścisłe centra miast powinny być zdecydowanie miejscem w którym powinien królować spokój, uspokojony ruch, na przykładzie miast zachodnich. Parkingi są i miejsc np w śródmieściu Gdańska jest wystarczająco- nie zdarzyło mi się go szukać dłużej niż 5 minut, wyższe ceny powodują lepszą rotację miejsc. Za to obecność ruchu prywatnych aut (którymi średnio jeździ mniej niż 1,5 osoby) generuje ogromne koszty dla miasta, za którymi nie idą żadne większe korzyści. Nikt nie zmusza nikogo do roweru, ale rozwijanie infrastruktury rowerowej i zwiększanie za tym ruchu rowerowego niesie za sobą dużo korzyści- rowerzyści nie generują spalin, nie potrzebują wielkich miejsc parkingowych, a społeczeństwo przerzucające się na taki środek transportu jest po prostu zdrowsze = wydaje się mniej kasy na opiekę zdrowia. Jestem też kierowcą, zdarza mi się sporadycznie jeździć w różne miejsca, ale no opłata za parkowanie wynika wyłącznie z mojego widzimisię, bo mógłbym równie dobrze swoje rzeczy pozałatawiać używając komunikacji miejskiej, a z rodziną chicałbym mieć swięty i czysty spokój, bez nadmiernych spalin i syfu w powietrzu. W większości żadne to szykany, ale po prostu czynności zniechęcające do auta i taki jest ich cel, skoro w Polsce wpółczynnik aut per capita wyłącznie rośnie (odwrotnie niż w Europie). Miasto nie jest z gumy, pewne (niekorzystne) zjawiska trzeba ograniczać, skoro ludzie nie chcą sami zmienić nawyków. Pozdrawiam, proszę zakładać partię
- 32 32
-
2023-12-06 11:10
to (1)
zabierz jutro moją teściową na ramę i zawieź ze Stogów na Wałową na badania, później Akademia i szpital na Zaspie.
- 10 6
-
2023-12-06 17:40
Kocham te argumenty o babciach, teściowych i szpitalach. Rozumiem że zawozisz tak teściową codziennie? Jeśli tak, to szczerze współczuję, sam zaworze tak swoją mamę carsharingiem na badania, nie na rowerze. Ale nadal nie wiem jak się mają takie przypadki do codziennego przemieszczania się po mieście
- 1 6
-
2023-12-06 10:55
(5)
tak biedaku spokój i to taki że wszystkie kanjpy się wyniosą i to twoje centrum starych ludzi po prostu umrze tak się z resztą dzieje od tego lewackiego bełkotu flaki się w człowieku wywracają lewackie parchy ludziom meblują życie według swoich urojeń dyrektyw według swoich utopii tymczasem na szczyt klimatyczny eko oszołomy przeleciały swoimi
tak biedaku spokój i to taki że wszystkie kanjpy się wyniosą i to twoje centrum starych ludzi po prostu umrze tak się z resztą dzieje od tego lewackiego bełkotu flaki się w człowieku wywracają lewackie parchy ludziom meblują życie według swoich urojeń dyrektyw według swoich utopii tymczasem na szczyt klimatyczny eko oszołomy przeleciały swoimi małymi wypasionymi prywatnymi odrzutowcami zdjęcia z flight radar nie kłamią w okolicy Bliskiego wschodu zagęszczenie ruchu samolotów było wprost porażające
- 17 15
-
2023-12-06 17:38
(1)
Nikt się nie wyniesie. Zamykanie ulic dla ruchu przynosi całkowicie przeciwny efekt. Miejsc na ogródki gastro jest więcej, ludzi też, bo mogą w spokoju sobie usiąść bez smrodu spalin pod nosem. Proszę się wybrać na Stągiewną w Gdańsku albo Starowiejską w Gdyni. Tętnią życiem od zmian.
- 1 10
-
2023-12-06 20:25
Bardzo ciekawe brednie wystarczy się przejść świętojańska w Gdyni
- 6 0
-
2023-12-06 13:31
(2)
Z niedoczekaniem czekam az centrum metropolii przeniesie sie do ciebie na pole kolo Zukowa.
- 4 4
-
2023-12-07 11:09
Nie był wcale pewny że tak się kiedyś nie stanie
Właśnie powstaje obwodnica metropolitalna która usprawnia transport samochodowy na osi (Zuławy)Straszyn Żukowo Chwaszczyno, (Gdynia, Trasa Kaszubska) Żukowo jest w środku tej osi i jednocześnie z komunikowane równoleżnikowo z centrum Gdańska, z lotniskiem i z Gdynią, a z drugiej strony z gęsto zaludnionym powiatem kartuskim. Zarówno podmiejska
Właśnie powstaje obwodnica metropolitalna która usprawnia transport samochodowy na osi (Zuławy)Straszyn Żukowo Chwaszczyno, (Gdynia, Trasa Kaszubska) Żukowo jest w środku tej osi i jednocześnie z komunikowane równoleżnikowo z centrum Gdańska, z lotniskiem i z Gdynią, a z drugiej strony z gęsto zaludnionym powiatem kartuskim. Zarówno podmiejska kolej jak i metropolitalna spotkają się w Żukowie. jest to teren intensywnej zabudowy i bardzo dynamiczny gospodarczo. Jeżeli spojrzy się na mapę widać że centrum geograficzne aglomeracji jest w okolicach Chwaszczyna, tak, w gminie Żukowo. Za chwilę tzn w 2026 będzie tam też serce komunikacyjne aglomeracji powstaje ogromny węzeł Chwaszczyno który połączy trasę kaszubską, dojazd do Gdyni, Kielneńską i obwodniocę metropolitalną. Ten nieuchronny rozwój metropolitalny w połączeniu niedomoganiami źle i ideologicznie zarządzanego Gdańska i Gdyni już powoduje masową liczoną w tysiącach ludzi rocznie ucieczkę z tzw centrum na tzw peryferia. Tak więc jakbym miał pieniądze to bym kupował ziemię w okolicy Żukowo/Chwaszczyno a nie się głupio śmiał z "pól pod Żukowem", bo już teraz wielu trójmieszczan jeździ tam do pracy i chętnie się buduje. Gmina Żukowo liczy już ponad 30 tysięcy mieszkańców. Ostatni będą pierwszymi a pierwsi ostatnimi.
- 0 0
-
2023-12-06 20:25
Nigdy nic takiego nie nastąpi chory umysłowo czubie
- 2 1
-
2023-12-06 10:05
jedyny rzeczowy komentarz
- 15 13
-
2023-12-06 08:57
(2)
Jestem za, nigdy nie chodze na marsze ale to juz nie jest smieszne. Mniej betonozy w miescie= mniej aut= lepsza jakosc zycia. W koncu ten beton wcale nie jest dla ludzi kupujacych i wprowadzajacych sie na stale. Dramat nie jest przez mieszkancow tylko przez zbyt gesta zabudowe co utrudnia rozejscie sie smrodu i smogu.
- 17 12
-
2023-12-06 11:20
(1)
Akurat Trójmiasto ma jedną z najmniejszych gęstości zabudowy dla miast swojej skali. Nie trafiony argument. Zdecydowana większość kierowców jeżdżących codziennie po mieście dojeżdża do centrum ze źle skomunikowanych części miasta. Na to jest proste rozwiązanie
- 8 4
-
2023-12-06 15:22
Trojmiasto
Ma najmniejsza gestosc zabudowy bo wlaczono tereny morskie w rejon miast?
- 5 1
-
2023-12-06 08:55
Konferencja od dawna z tym walczy (19)
- 29 24
-
2023-12-06 10:08
(9)
z takim, że nie wyszedł im sojusz z PIS i nie weszli do rządu
- 5 6
-
2023-12-06 11:07
(8)
Ale jaki sojusz? Sojusz wolnorynkowców z socjalistami? Przcież PISowi jest blizej do PO niz do Konfederacji. PIS juz stał się bardziej socjalistyczny od PO
- 7 4
-
2023-12-06 12:39
W przypadku samochodzików, nie ma większych socjalistów niż Konfederacja. (1)
Jakoś nie widać u nich projektów prywatyzacji publicznych dróg i parkingów.
- 5 6
-
2023-12-06 15:21
Będziesz mogł wykupić teren, wybudować autostradę i pobierać opłaty na zasadach wolnorynkowych. Za obecne drogi kierowcy i tak płacąpaństwu, chociazby w paliwie, z tym że większość podatków jest nieefektywnie wydawana.
- 3 4
-
2023-12-06 11:28
(5)
rozmowy o sojuszu trwały do samego końca wyborów, czy taki sojusz jest możliwy? światopoglądowo jak najbardziej i jeszcze bardziej jeśli chodzi o dostęp do koryta
- 5 3
-
2023-12-06 11:53
(4)
Chyba rozmowy pomiędzy PISem i PO. Nikt nie uwierzy w takie głupoty, że Konfederacja chciałaby współrządzić z socjalistami. Chyba przyjąłeś za duzo prania mózgu przez media TVN i TVP.
- 8 4
-
2023-12-06 12:40
(3)
To czemu na razie głosują identycznie jak PiS?
- 3 9
-
2023-12-06 12:55
(2)
Jelsi pis zagłosuje za obniżeniem podatków to konfederacja tez. Jesli PO zaglosuje za obnizeniem podatkow to Konfederacja tez. I to jest normalne. Zrozum Scherlocku ze Konfa glosuje za tym co jest wg. niej sluszne a nie przeciwko PIS i PO "dla zasady" tak jak to robią elyty POPISu. Tym się Konfa rózni od POPISu że POPIS głosuje na kazdą bzdurę byle była odwrotna od przeciwnika, a Konfa chce zmienić ten chory system i jest prowolnorynkowa.
- 9 5
-
2023-12-06 13:02
(1)
Czekaj, socjaliści z PiS głosują za taką samą polityką podatkową, jak wolnorynkowa Konfederacja?
Serio jest Ci coś takiego w stanie przejść przez palce i nie świeci Ci się żadna czerwona lampka?- 4 0
-
2023-12-06 15:18
Socjalisci z PIS zrobią nawet wbrew sobie, byle tylko słupki podskoczyły. Co wcale ich nie usprawiedliwia. Cały czas są socjalistami i przegonili w tym już partie lewicowe.
- 1 3
-
2023-12-06 10:05
i nic nie trzeba więcej mówić (1)
skoro partia płaskoziemców, antyszczepionkowców, populistów i agentów rosyjskich coś promuje, to nie warto się po to nawet schylać
- 13 13
-
2023-12-06 11:08
Pamiętaj, że nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje prawidłową godzinę...
- 10 3
-
2023-12-06 08:59
z jakim skutkiem? (6)
- 12 7
-
2023-12-06 10:46
(2)
z takim że banda id.tów zagłosowała nie na Konfederację bo Korwin coś powiedział o aborcji czy pedofilii bo polska banda głupków nie ma życiowo ważniejszych spraw niż gwałty aborcje in vitro prawa homo itd to są wasze życiowe egzystencjalne problemy i dlatego banda głupków zagłosowała na szymusia hołownię wielkiego zwolennika cyfrowego euro eko
z takim że banda id.tów zagłosowała nie na Konfederację bo Korwin coś powiedział o aborcji czy pedofilii bo polska banda głupków nie ma życiowo ważniejszych spraw niż gwałty aborcje in vitro prawa homo itd to są wasze życiowe egzystencjalne problemy i dlatego banda głupków zagłosowała na szymusia hołownię wielkiego zwolennika cyfrowego euro eko zaj..ba i innych mądrości wybraliście w Gdańsku partię KO która ma w swoich szeregach zielonych eko oszołomów wybraliście lewicę czyli neo bolszewię z jej utopijnym podejściem do świata wybraliście też Pis który zgodził się na kamienie milowe a ustawa wprowadzająca sct jest od 2018 kto wtedy rządził?
- 24 16
-
2023-12-06 11:51
(1)
Ale ból d**y :D
- 9 8
-
2023-12-06 20:23
Serio czubie aborcja to jest najważniejszy polski problem?
- 4 0
-
2023-12-06 10:03
Z takim, że propaganda nie dopuszcza ich do głosu. Stacje TV dla nich zamknięte. A naród - jak to naród cierpi (2)
na chorobę której objawy można ująć w dwóch słowach - myślenie boli. A teraz mamy preludium nowego rządu - ustawa o wiatrakach. Ciekawe co jeszcze rudy ma w rękawie.
- 30 18
-
2023-12-06 12:38
Jak na "niedopuszczonych do głosu" zadziwiająco ich pełno wszędzie.
- 8 11
-
2023-12-06 10:07
xdddddddd
- 10 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.