• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, gdy trafisz na sfrustrowanego kierowcę komunikacji miejskiej?

Michał Stąporek
28 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nasz czytelnik twierdzi, że kierowca autobusu miejskiego odezwał się do niego w wulgarny sposób. Uwaga: autobus na zdjęciu nie przedstawia tego, który został opisany w artykule. Nasz czytelnik twierdzi, że kierowca autobusu miejskiego odezwał się do niego w wulgarny sposób. Uwaga: autobus na zdjęciu nie przedstawia tego, który został opisany w artykule.

- Często obserwuję zachowanie kierowców autobusów miejskich i zwykle jest bez zarzutu. Ale dzisiejsza sytuacja kazała mi zweryfikować moją dotychczasową opinię - napisał nasz czytelnik, pan Tomasz. Kierownictwo ZKM obiecało wyjaśnić, czy kierowca rzeczywiście wulgarnie odezwał się do pasażera, ale to może być trudne.



Jak oceniasz relacje między pasażerami a kierowcami komunikacji miejskiej?

Pan Tomasz (nazwisko znane redakcji), na wstępie swojego listu zaznaczył, że wysoko ocenia pracę kierowców komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przyznał, że często zdarza mu się obserwować ich zachowanie i ocenia je bez zarzutu. "Stąd wniosek, że firma dba o standardy w zakresie zwracania się do pasażerów" - pisze.

Jednak we wtorek, 28 stycznia, natknął się na kierowcę, który zwrócił się do niego w wulgarny sposób.

- Chciałbym zawnioskować o zwrócenie uwagi kierowcy, który prowadził dziś autobus nr 2032 na linii 162, aby zachował kontrolę nad swoimi odzywkami. Kierowca ten zwlekał z otwarciem pierwszych drzwi do autobusu na przystanku Dobrowolskiego w kierunku Dworca PKP Wrzeszcz, a gdy jednak umożliwił wejście do autobusu dwójce pasażerów: młodej kobiecie i mnie, to przywitał nas słowami: "przechodź, k..wa" - relacjonuje pan Tomasz. - Być może kierowca ten był czymś zdenerwowany, może się spieszył, może otrzymał niekorzystną informację z pracy, może jego sytuacja prywatna jest niezadowalająca - nie wiem, co może się kryć za taką reakcją.

Pan Tomasz przesłał opis tej historii nie tylko do portalu Trojmiasto.pl, ale i do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który kontroluje przewoźników wożących pasażerów po Gdańsku, oraz do Zakładu Komunikacji Miejskiej, który obsługuje linię autobusową 162.

O wyjaśnienie tej sprawy poprosiliśmy więc Krzysztofa Wojtkiewicza, pełniącego obowiązki rzecznika prasowego ZKM Gdańsk.

- Temat przyjmuję jako skargę, którą zgodnie z procedurami wyjaśnimy. Niezwłocznie po otrzymaniu informacji odniosę się do tego konkretnego przypadku - zapewnił nas. - Niezależnie od tego, czy takie zachowanie faktycznie miało miejsce, jest ono całkowicie sprzeczne z przyjętymi zasadami i kierunkami zmian w firmie. Obowiązuje zasada, iż kierowca czy motorniczy oprócz kwalifikacji zawodowych musi mieć predyspozycje do kontaktów z ludźmi.

Szefostwu ZKM nie będzie jednak łatwo ustalić, czy taka sytuacja rzeczywiście miała miejsce. Choć wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku wyposażone są w monitoring, który obejmuje także kabinę prowadzącego, to kamery nie zapisują dźwięku. Tylko to pozwoliłoby na 100 procent ustalić, co powiedział kierowca do pasażera.

Od strony formalnej kwestie te są uregulowane w "Instrukcji dla kierujących pojazdami", która wprowadzana jest zarządzeniem dyrektora ZKM, a każdy kierowca i motorniczy indywidualnie potwierdza jej odbiór i oczywiście zobowiązany jest do jej przestrzegania.

W postanowieniach wstępnych widnieje zapis, że "obowiązkiem kierującego pojazdem jest przewożenie pasażerów w sposób zapewniający możliwie najwyższy poziom: bezpieczeństwa, jakości świadczonych usług, kultury obsługi."

- Punkt "zachowanie wobec pasażera" zaczyna się od podpunktu "w kontaktach z pasażerami kierujący pojazdem powinien zachowywać się kulturalnie i uprzejmie" - cytuje Krzysztof Wojtkiewicz.

Od końca 2011 r. wszyscy kierowcy i motorniczowie przechodzą szkolenia praktyczne (prowadzone przez zewnętrzną firmę) w zakresie zachowania wobec pasażerów, zwłaszcza w sytuacjach stresowych. Psychologowie aranżują scenki typowe dla komunikacji, a następnie cała grupa ocenia zachowanie i szuka najlepszego scenariusza postępowania w danej sytuacji. Psychologowie prowadzący szkolenie tłumaczą typowe reakcje ludzi na pewne zachowania i użyte słownictwo.

Czytaj także: Jacy są kierowcy komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Zobacz naszą relację z V Mistrzostw Kierowców Komunikacji Miejskiej.

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • stanął pewnie ciołek tak, że zasłonił kierowcy lusterko i zadowolony był (5)

    bezmyślny kapuś, jak słyszysz przechodź k***a to k***a przechodź, nie blokuj i nie obrażaj się o byle G

    • 19 8

    • myślący... (4)

      skoro to dla ciebie jest byle G to gadaj sobie tak do swojej matki i pozostałych członków rodziny.
      Wyobraź sobie że są jeszcze normalni ludzie wysławiający się bez użycia rynsztokowego słownictwa.

      • 4 7

      • weź garść tabletek na łeb (1)

        popaprańcu, a i tak wątpię czy ci coś pomoże

        • 4 1

        • odstąp mu swoje

          • 0 0

      • do prostych ludzi prosty język + odwieczne prawo - nie fikaj i zejdź z drogi silniejszemu bo dostaniesz po du pi e.

        • 1 0

      • ...dobrze mu powiedział, bo przednie drzwi nigdy nie służyły do wchodzenia, tymi dziwami można tylko wychodzić. A to był po prostu "cep", powinien po wejściu podziękować kierowcy że, wogóle mu te dziwi otworzył.

        • 2 0

  • KIEROWCA-najgorsza grupa zawodowa (2)

    nie trzeba konczyc zadnej szkoly ale znaja sie na wszystkim.naj....madrzejsi i naj...wazniejsi.poprostu nic innego nie potrafia i wyladowywuja swoje frustracje

    • 6 13

    • Tych po szkołach to widać i czuć w autobusie .Elita się znalazła .

      • 13 2

    • a ty sie uczyles przez 35 lat. i jestes zmuszony jezdzic autobusem. kurs prawa jazdy i kwalifikacji na autobus obecnie kosztuje ponad 8 tysiecy złotych , a idziesz do pracy za nie całe 2

      • 0 0

  • to norma że nie otwierają 1szych drzwi (2)

    Kierowcy zkm nie otwierają pierwszych drzwi bo im wieje! Jest to na gminne i na ogół stają tak że nie ma dojścia do tych drzwi a nawet czasem stają przodem autobusu za przystankiem. A gdy ktoś już uparcie próbuje wejść to z łaską otworzą lub nie! Wiec wierzę czutelnikowi że kierowca ze złości hamsko się zachował. Ale skargi dobrze działają na nich więc ludzie piszcie na cwaniaczkow

    • 12 17

    • A może tak trochę poćwiczyć ortografię , bo aż żal to czytać .

      • 7 0

    • a może ktoś pomyśli ,że kierowcy jeżdżą około 10 godzin a nie 10 minut jak pasażerowie ( a narzekają ,że dlaczego otwiera kierowca wszystkie drzwi jak nikt nie wchodzi) i otwieranie przedni drzwi co chwilę przez 10 godz to w mrozie i wietrze to zapalenie płuc murowane .

      • 4 1

  • 232

    Kierowcy tej lini to poprostu wieczne pretesje jezdze ta linia codziennie do pracy i jestem w szoku ze mozna tak traktowac pasazerow CZY KTOS ICH WOGLE KONTROLUJE.... naprawde tyle chamstwa co na tej lini nie ma chyba nigdzie

    • 4 9

  • Kierowcy starej daty-związkowcy (4)

    To chamy czystej krwi i w dodatku cioty jakich mało! Moja żona pewnego razu postanowiła się przejechać z synem tramwajem z Havla na pętlę i z powrotem. W związku z tym że syn ma dwa lata i dla niego miała to być pierwsza podróż tramwajem żona stanęła przy kabinie motorniczego z synem na rękach, żeby mógł jak najwięcej zobaczyć przez przednią szybę-na co motorniczy (starszy gość) zaczął ją wyzywać od idiotek i że ma "spieprzać" do tyłu bo inaczej nie ruszy z przystanku. Nie neguję tego że być może zasłoniła mu widok prawej części pobocza czy naruszyła inne przepisy ale facet nie potrzebnie ją w ten sposób potraktował-wystarczyło przecież delikatnie ją upomnieć! Swoją drogą jestem ciekaw co ów baran by zrobił gdybym to ja zamiast niej stanął w tym miejscu-bo nie widzę pyskowania starszego dziadka do gościa o 2 metrach wzrostu i 110 kg wagi-raczej nie tłustego.

    • 5 24

    • ... (2)

      Różne rzeczy się zdarzają, a matka sama powinna doskonale wiedzieć, że z dzieckiem na rękach stać nie powinna. W razie coś by się stało winny byłby oczywiście motorniczy, a nie nieodpowiedzialny rodzic... Idiotyzm w czystej postaci!!! GRATULUJĘ!

      • 15 0

      • Inteligent się odezwał (1)

        To że ktoś nie wie że nie powinien czegoś robić nie zwalnia kierowcy z kulturalnego upomnienia a nie darcia parchatego ryja na cały tramwaj!
        No ale ty zapewne nigdy nie byłeś/aś z dzieckiem w pojeździe bo sam nim jesteś-w końcu ferie się zaczęły..

        • 2 8

        • po takich rodzicach dzieciak dobrze nie rokuje... psa byście lepiej sobie wzięli

          • 3 1

    • Twoja żona to mega nieodpowiedzialna baba

      Nie wolno stać z dzieckiem na ręku w środku komunikacji! W razie wypadku twoja żona przeżyje ale dziecka już nie ma. Sory stary ale twa żona to pustak.

      • 12 2

  • dzien swira

    Temat dobry i palący a komenrze jak do filmu ,,Dzien Swira,, taka nasza polska paranoja. Kierowca kontra pasażer, pasażerowie kontra pasażerowie, gdzie okiem nie sięgnąc frustracja. A moze warto by się po prostu zrelaksowac i płac wscieklice. Uśmiechnąć się do pasażera, uśmiechnąć się do kierowcy i żyć normalnie bez jadu. :)

    • 9 0

  • na lini 227 jezdzi kierowca ktoremu wiecznie zimno

    niech go jakas ogrzeje wkoncu bo nie chce otwierac drzwi z przodu, tlumaczac ze sa uszkodzone i tak uszkodzone sa od xxx czasu, w kazdym pojezdzie ktory on prowadzi.

    • 8 4

  • DO Pana, piszącego skargę

    A nie wpadł Pan ,Panie szanowny, na najprostsze rozwiązanie? Zamiast zasłaniać się sprawami prywatnymi Pana kierowcy?
    Kierowcom jest po prostu zimno, kiedy otwierają przednie drzwi!!! A nawet kiedy było im ciepło, zimno, które dostaje się do wnętrza autobusu przez przednie drzwi, bezpośrednio dotyka kierującego tym pojazdem i infekcja gotowa.

    Nie zauważył Pan, że większość kabin w nowoczesnych autobusach jest otwarta. To nie dawne Ikarusy i Jelcze, gdzie jedna cześc drzwi przednich otwierana była tylko przez kierowcę a kabina zamknięta na 4 spusty. Bilet kupowało się przez okienko wielkości pięści. I jakoś nikt nie odważył się wystartować do kierowcy... Bo kiedyś "DRAJWER" to był ktoś. Do pracy podwiózł, z pracy odebrał, blisko krawężnika zatrzymał, żeby Pani z dzieckiem wygodniej było pod 3 schodki wózek wnieść.

    Dziś, to wszytko jest tak oczywiste, że zapominacie Państwo, że autobusy same się nie prowadzą, same nie pilnują rozkładów i nie starają się być punktualne, same nie parkują na przystanku przy krawężniku i nie sprzedają karnetów.

    Wbrew obiegowym opiniom, komfort pracy kierowców komunikacji miejskiej pogorszył się i to znacznie. To że autobusy mają nareszcie automatyczne skrzynie biegów, nie zmieni faktu, że kierowcy atakowani są ze wszytkich stron. Pasażerowie, którzy się nie wyspali, żona nie dała..., ewentualnie w pracy nie poszło, swoje emocje wyładowują czesto na kierowcach, kacjerkach i innych osobach pracujących w usługach. Swoje 3 grosze dokładają "zarządy Komunikacji Miejskiej ( mała litera zamierzona ), które zamiast chronić swoich pracowników, którzy worzą najdelikatniejszy towar jakim jest człowiek, słuchają takich wypocin jak Pana Tomasza.

    Zgadzam się, że używanie wulgaryzmów, nie przystoi w usługach.

    Konkluzja:

    W związku, z tym, że wbrew obiegowym opiniom, kierowca to też człowiek:

    1) zastanówmy się czy warto wychładzać kierowcę rządając otwarcia przednich drzwi w wyściugu do wolnych siedzeń z przodu!
    2) przed zajęciem miejsca stojącego przy samych drzwiach przednich zastanówmy się czy nie zasłaniamy widoczności na bok-do tyłu
    (tym bardziej dziwne, że większość pasażerów prowadzi osobiście swoje pojazdy)
    3) przed naskoczeniem na kierowcę za złe prowadzenie/chamowanie, zastanówmy się, czy sytuacja drogowa go do tego nie zmusiła ( dziury, korki, ostre chamowanie przed pojazdem, chęć zmieszczenia się w czasie rozkładowym- de facto dla pasażerów

    Pozdrawiam wszystkich tak zwanych Pasażerów.

    • 24 9

  • Zaczynamy pisać coraz więcej donosów. (1)

    Czy to aby typowo polska tradycja ???

    • 7 10

    • nie polska a POlska

      • 1 1

  • .......Jak on cie kamieniem

    To ty go chlebem.........

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane