- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (267 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (329 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Coraz częstsze korki w tunelu pod Martwą Wisłą
Dwa lata wystarczyły, by przepustowość tunelu pod Martwą Wisłą została przekroczona. W maju po raz pierwszy podwodną przeprawą przejechało ponad 360 tys. pojazdów. Skutkiem są korki tworzące się w porannym szczycie w rurze w kierunku Letnicy. Drogowcy będą próbowali przywrócić płynność ruchu nowym ustawieniem świateł, ale ma to nastąpić dopiero w lipcu. Są też dobre wieści. Od czerwca tunel będzie zamykany już tylko raz na kwartał.
Kolejne tygodnie pokazały jednak, że problem udało się tylko zminimalizować, a nie rozwiązać. Ruch w tunelu bowiem ciągle rośnie i w maju liczba aut przejeżdżających przekroczyła 360 tys. Dotychczas średnia wynosiła o 20 tys. aut mniej.
- Wygląda na to, że granica przepustowości jest gdzieś pomiędzy tymi liczbami - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Włączane światła pomogły rozwiązać problem, ale tylko w ograniczonym zakresie, bo korków w tunelu nie da się uniknąć. Kłopotem jest łącznica, którą kierowcy wyjeżdżają z tunelu na rondo. Aut jest za dużo i korek wylewa się na prawy pas w tunelu. Czasem zdarza się, że stoją oba pasy. Wówczas musimy zamknąć tunel, by rozładować korek.
Nowe ustawienie świateł pomoże, ale tylko na chwilę
Drogowcy zastanawiali się nad kilkoma rozwiązaniami. Wśród pomysłów przewijała się m.in. reorganizacja ruchu na łącznicy i przemalowanie prawoskrętu w Marynarki Polskiej na pas pozwalający kierowcom także jazdę na wprost. Rozwiązanie okazałoby się jednak kłopotliwe przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, bo na wylocie mieszałyby się potoki aut jadących w kierunku Nowego Portu (z pasa wewnętrznego) i w stronę stadionu czy centrum (z pasa zewnętrznego).
- Ostatecznie stanęło na opracowaniu nowego projektu ustawienia sygnalizacji świetlnej i wydłużeniu zielonego światła dla kierowców opuszczających tunel. To rozwiązanie najbardziej kompromisowe, bo nie możemy dopuścić, by poprawa warunków w tunelu pogorszyła komfort jazdy na Marynarki Polskiej, którą kursuje przecież komunikacja miejska - przyznaje Wawrzonek.
Jak mówią drogowcy, nowy projekt ma być gotowy za kilka tygodni, bo obejmuje także zmianę lokalizacji detektorów ruchu i wbudowanie w jezdnię nowych pętli indukcyjnych (dotychczasowe nie działały efektywnie m.in. przez duże zaciemnienie jezdni). Po jego wdrożeniu ma być lepiej, ale na jak długo, tego nie wiadomo, bo ruch ciągle rośnie.
Do korków trzeba się przyzwyczaić...
Z analiz wynika, że wiosną ruch znów rośnie, bo do aut wracają osoby, ograniczające podróżowanie samochodem w okresie zimowym. W czerwcu i w wakacje ruch w tunelu nieco spada. Odbicie nastąpi po wakacjach i w październiku, gdy na drogach zrobi się ciaśniej - m.in. ze względu na ruch generowany przez studentów.
Zimą łącznica powoduje z kolei problem dla kierowców aut ciężarowych, które mają problem z podjazdem na rondo. Ten kłopot ma rozwiązać planowana inwestycja w system ogrzewania jezdni. W środę GZDiZ rozpoczął procedurę w ramach zapytania ofertowego na opracowanie dokumentacji projektowej.
Drogowcy przyznają, że do korków w tunelu - podobnie jak na obwodnicy - trzeba się będzie wkrótce przyzwyczaić.
- Tendencja jest nieubłagana. Ruch w tunelu rośnie. Jak pokazał przykład obwodnicy w Osowej, gdzie jakiś czas temu jezdnia została rozbudowana, poprawę da się odczuć, ale tylko na chwilę - dodaje miejski inżynier ruchu.
... ale są też na nie sposoby
Warto dodać, że na korki w tunelu i wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej są sposoby.
O ile nie stoją oba pasy, co zdarza się zdecydowanie rzadziej, zator można płynnie ominąć i wyjechać z tunelu lewym pasem. Jeśli jedziemy w kierunku centrum - zjeżdżamy na pierwszym zjeździe na ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i przez Żaglową zjeżdżamy na Marynarki Polskiej. Jeśli jedziemy w kierunku Nowego Portu - mijamy wiadukt "harfa" i zawracamy na most czerwony. Dalej do ronda jedziemy ul. Uczniowską.
Będą zamykać, ale tylko 4 razy w roku
Jest też dobra wiadomość dla kierowców. Dotychczas prace serwisowe w tunelu były prowadzone w dwie sobotnie noce w miesiącu, co wiązało się z jego zamknięciem. Od czerwca tunel będzie zamykany zaledwie raz na kwartał.
- Podczas dwuletniego użytkowania zaobserwowaliśmy, że niektóre czynności możemy wykonywać przy zamkniętym jednym pasie - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - W związku z tym, liczba całkowitych zamknięć serwisowych obiektu spadnie do czterech w roku, a większość prac będzie wykonywana w nocy na poziomie jednego wyłączonego z ruchu pasa. Pomiędzy zamknięciami serwisowymi w tunelu dochodzić będzie również do zamknięć jednej nitki, spowodowanych koniecznością naprawy urządzeń w jego wnętrzu. Będą one jednak krótkotrwałe, a kierowcy zostaną o nich powiadomieni z odpowiednim wyprzedzeniem.
W czwartek 24 maja w godz. 22.00 - 00.00 obie rury tunelu będą zamknięte. W tym czasie w tunelu przeprowadzone zostaną testy systemów przeciwpożarowych.
Podczas testów sprawdzane będzie m.in. poprawne działanie systemów przeciwpożarowych w tunelu, szlabanów wjazdowych, a także dźwiękowego systemu ostrzegawczego oraz tablic zmiennej treści. Wezmą w nich udział jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Takie testy przeprowadzane są raz w roku.
W związku z ćwiczeniami przeciwpożarowymi w tunelu kierowcy powinni skorzystać z objazdów ulicami: Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Wały Jagiellońskie, Podwale Przedmiejskie i Elbląska. Informacja o zamknięciu tunelu będzie wyświetlona na tablicach zmiennej treści.
Opinie (411) 4 zablokowane
-
2018-05-24 09:02
No kurcze, szok
Teraz czekam na korki na nowej bulońskiej.
Ile jeszcze naszych pieniędzy władze miasta zmarnotrawią na nierozwiązujące problemów inwestycje drogowe? Ile jesze autostrad przetnie miasto i będzie nas truć?- 14 3
-
2018-05-24 09:04
masakra w tunelu (2)
W razie pożaru samochodu w tunelu nastąpi totalna katastrofa, a spalonych ludzi w samochodach będą dziesiątki. Służby ratownicze nie maja szans na dojazd do pożaru samochodów w tunelu. Mister Wawrzonek, a gdzie jest tunel awaryjny dla służb ratowniczych. Początkowo miał być, a później jakiś decydent go wykreślił z budowy. Poczekamy, zobaczymy. Następny złom z Niemiec jedzie.
- 9 7
-
2018-05-24 10:45
Tunelem awaryjnym jest tunel w drugą stronę,
zamyka się ruch i służby wjeżdżają pod prąd.
- 4 1
-
2018-05-24 13:14
W razie pożaru robi się dziurę w suficie i następuje samougaszenie poprzez zalanie tunelu.
- 2 0
-
2018-05-24 09:05
czyli spi*olone! kasa wzieta podzielona
szum był, brawa, oklaski, ordery. a po trzech latach o kant d*py. gratulacje projektanci i zatwierdzający.
- 9 2
-
2018-05-24 09:11
przyzwyczaić co to za tekst .... (2)
obwodnica staje się drogą wewnętrzną Metropolitalna zatrzymana przez 5 -tkę baranów a my mieszkańcy 750 000 Gdanska będziemy teraz się przyzwyczajać bo co ......
ktoś zapomniał iż tunel będzie miał taką popularność .... i trzeba mu zapewnić ujście
bo miasto dało sobie zabrać finansowanie obwodnicy Metropolitalnej i będziemy stać na nieremontowanej obwodnicy gdy od lat ruch znacznie przekracza
jej przepustowość
oj włodarze brać się do pracy ......
bo to już nie zaniedbanie to przyczynek do katastrofy- 10 6
-
2018-05-24 09:17
Jest prosty i tani sposób na zwiększenie przepustowości (1)
Zamiast 100 zamochodów puścić 20 autobusów.
- 3 1
-
2018-05-24 10:07
Jeden autobus mieście 120 osób więc
zamiast 100 samochodów jeden autobus
- 3 0
-
2018-05-24 09:13
Jaka przepustowość tunelu, (2)
niewydolne jest rondo, a nie tunel.
- 18 1
-
2018-05-24 09:21
Ale wiesz, że za tym rondem jest skrzyżowanie? A potem jeszcze 10? (1)
I jak już wszystkie poszerzycie, rozlejecie asfalt i zablokujecie ruch pieszy, to staniecie w korku przy wyjeździe z parkingu.
Wydacie przy tym miliony, a potem wszyscy zachorujemy od spalin. Wydamy miliony na leczenie. Do tych co wyleczą raka dotrze, że to było bez sensu.- 3 5
-
2018-05-24 10:11
do mnie to już dotarło
pacjent onkologii
- 0 0
-
2018-05-24 09:24
Jak to? Przecież nie ma korków i przebudowa Podwala jest jak najbardziej uzasadniona. (4)
Za kilka lat jak już porobią wszystkie planowane przejścia naziemne (miejmy nadzieję, że nie wróci temat likwidacji estakady), rozhula się Forum Gdańsk, to dopiero centrum UTKNIE w korkach. Oj, będzie płacz...
- 11 5
-
2018-05-24 09:42
Już się zaczyna
uruchomiono światła na 3 Maja na wysokości Rogaczewskiego i płynność szlag trafił a Forum jeszcze nie jest otwarte. Dołożyć jeszcze światła na wysokości kościoła św. Elżbiety na Podwalu Grodzkim i wszyscy zobaczą jaki wpływ na i tak beznadziejną sytuację w centrum, ma umiejscowienie tamże tego betonowego gniota.
- 2 2
-
2018-05-24 10:06
bo cymbale miasto jest dla ludzi a nie dla blachosmrodów i tylko ograniczenie takich jak ty zmniejszy korki! (1)
- 1 2
-
2018-05-25 08:29
A "blachosmrodami" to kto jeździ - ufoludki?
- 0 0
-
2018-05-24 10:08
To po co się tam pchasz. Masz obwodnice to je sobie korkuj
- 1 1
-
2018-05-24 09:32
Nie TUNEL tylko RONDO powoduje zator
Dopóki Panowie Inżynierowie Ruchu nie włączali świateł na rondzie jazda była płynna. od ponad miesiąca zaczął się bajzel - rondo zablokowane braz wjazdu / zjazdu.
Generalnie baba jaga.- 11 1
-
2018-05-24 09:33
Biore auto na plecy i jazda,korka nie ma
- 3 0
-
2018-05-24 09:37
(1)
A po co na wyjezdzie z Uczniowskiej sa swiatla i zatrzymuja jadacych z tunelu skoro z boku nic nie wyjezdza. Jest tak nawet w nocy?
- 4 2
-
2018-05-24 10:50
I pomimo świateł doszło tam do śmiertelnego wypadku, co oznacza że kierowcy i tak jadą jak chcą.
- 0 0
-
2018-05-24 09:45
Budować siatkę ulic! (1)
Gdańsk do dzis nie ma docelowej siatki ulic, wtedy częśc osób pojechalaby innymi ulicami
- 9 5
-
2018-05-24 10:12
uspokajać ruch i rozbudowywać sieć połączeń drogami rowerowymi do stacji SKM i PKM
zwiększać częstotliwość pociągów SKM i PKM
zbudować kolejny tor do Pruszcza i Tczewa: przedłużyć tam linię SKM- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.